Islandsponny? Nä, tror inte det

Jag blir iaf putt när nån kallar min för en söt liten lurvig ponny!! :devil:
För jag vet att den är såå mycket mer! Tycker flera har förklarat det perfekt här i tråden! :bow:
 
Ska man se det riktigt korrekt så kommer ordet ponny från Storbritannien och betyder liten häst (eller om det var litet föl) så alla ponny raser som finns kommer från Storbritannien medans alla andra häst raser i samma storlek är hästar.

Så ponny har inget med att temperament passar barn, har ni aldrig träffat en shetlandsponny:D
 
Senast ändrad:
Eh, ursäkta, måste få säga det här.........
Detta är ju ingen reklamfilm för rasen från rasföreningen eller så, detta är ju ett litet klipp som nån har knåpat ihop och lagt ut på nätet, förmodligen mest för sin egen skull.... Finns säkert tusentals liknande klipp...
7676322_300x300.jpg

Bilden visar avataren hos den som gjort filmen... Det är inte min lilla dotter, men skulle mycket väl kunnat vara det, när hon sitter och pysslar ihop små hästklipp...
 
För att vara ärlig, så nej den kan tyvärr inte vara allt det du beskriver samtidigt även om många vill göra detta gällande. Ja den kan vara fluffig samtidigt som den är en maffig tävlingshäst. Men vill du samtidigt rida långritter, då kan du tyvärr glömma maffig tävlinghäst för dessa två saker går inte ihop. Börjar du förstå vad filmen egentligen vill visa? Att det finns många olika typer av inriktningar du kan ägna dig åt, men inte med samma häst alla gånger.

Varför kan en inte rida långritter på sin tävlingshäst?
 
Varför kan en inte rida långritter på sin tävlingshäst?

Enkelt förklarat, man bli bra på det man tränar. Det går utmärkt att syssla med lite av varje, men det innebär att man eller hästen bli mångsidig men medioker i det man utövar.

Hästen blir i så fall tävlingshäst i det du tränar, att gångarts träna samtidigt ge sig ut på långtur vore samma sak som att be en sprinter träna maraton och tro att man blir fortsatt duktig som sprinter. Det blir man inte.
 
Eh, ursäkta, måste få säga det här.........
Detta är ju ingen reklamfilm för rasen frånMenasföreningen eller så, detta är ju ett litet klipp som nån har knåpat ihop och lagt ut på nätet, förmodligen mest för sin egen skull.... Finns säkert tusentals liknande klipp...
7676322_300x300.jpg

Bilden visar avataren hos den som gjort filmen... Det är inte min lilla dotter, men skulle mycket väl kunnat vara det, när hon sitter och pysslar ihop små hästklipp...

Möjligen, men i mina ögon är det där rena konstverket. Det hade nog inte gått att se vad det var om jag hade varit framme med pennan. Men tycker att filmen speglar rasen lite mer rätt.
 
Möjligen, men i mina ögon är det där rena konstverket. Det hade nog inte gått att se vad det var om jag hade varit framme med pennan. Men tycker att filmen speglar rasen lite mer rätt.
För mig är det konstigt att man inom många raser förringar den 'lättridna' individen och hyllar den svåra ... En sådan underton även här tycket jag ... Turridningshästar är inte de riktiga islänningarna typ .. Inom 'min' ras är det likadant - här hyllas flashiga och ofta heta dressyrhingstar medan de trevliga allroundindivider inte alls marknadsförs ( gissa ras!) trist tycker jag eftersom det trots allt är så att de flesta fritidsryttare behöver lite lättare hästar för att ridningen ska vars kul!
 
För mig är det konstigt att man inom många raser förringar den 'lättridna' individen och hyllar den svåra ... En sådan underton även här tycket jag ... Turridningshästar är inte de riktiga islänningarna typ .. Inom 'min' ras är det likadant - här hyllas flashiga och ofta heta dressyrhingstar medan de trevliga allroundindivider inte alls marknadsförs ( gissa ras!) trist tycker jag eftersom det trots allt är så att de flesta fritidsryttare behöver lite lättare hästar för att ridningen ska vars kul!

Undertonen är egentligen att rasen är mångsidig, men du kan inte finna den i en och samma häst men däremot i flera individer. Men att tro att den är liten gullig och fluffig, då är man ute på hal is.
 
För mig är det konstigt att man inom många raser förringar den 'lättridna' individen och hyllar den svåra ... En sådan underton även här tycket jag ... Turridningshästar är inte de riktiga islänningarna typ .. Inom 'min' ras är det likadant - här hyllas flashiga och ofta heta dressyrhingstar medan de trevliga allroundindivider inte alls marknadsförs ( gissa ras!) trist tycker jag eftersom det trots allt är så att de flesta fritidsryttare behöver lite lättare hästar för att ridningen ska vars kul!

Ute i världen har man kunnat välja ras efter vad man ska använda hästen till, dragdjur, militär, dressyr, hoppning m.m. På island finns bara en ras och den fick man forma till vad man behövde. Jag tror det är en av anledningarna till att Islandshästen är så mångsidig.

Rolle
IpL
 
Ute i världen har man kunnat välja ras efter vad man ska använda hästen till, dragdjur, militär, dressyr, hoppning m.m. På island finns bara en ras och den fick man forma till vad man behövde. Jag tror det är en av anledningarna till att Islandshästen är så mångsidig.

Rolle
IpL
Det stämmer säkert, men inom många raser idag finns det ju en mångsidighet. Det jag reagerar på är man - som jag ser det - förringar de lättridna individerna och lyfter fram de individer dom är flashiga, men ofta för svåra för medelryttaren.
 
Man kan ju undra varför det är så viktigt för en del att kalla islandshästen för ponny?

Jag undrar faktiskt mer över varför det är så viktigt för en del (ganska många, faktiskt) att absolut inte kalla islandshästen ponny. Och jag lär nog aldrig riktigt förstå det heller, eftersom det verkar ligga någon negativ laddning i ordet ponny i islandshästsammanhang, och det förstår jag inte.

Men för att även svara på din fråga. För egen del kallar jag ofta de hästar jag rider för ponnyer, eftersom de är just ponnyer (under 148 cm i mankhöjd, som nästan alla andra islandshästar också alltså). Men även de jag rider är av rasen islandshäst, men som individer kallar jag dem ibland ponny.
Det jobbiga blir när andra försöker styra över vad hästarna ska kallas och blir upprörda när någon kallar islandshästen för ponny. För rent storleksmässigt så är de ju ponnyer, så det är inte fel att säga ponny.
 
Det stämmer säkert, men inom många raser idag finns det ju en mångsidighet. Det jag reagerar på är man - som jag ser det - förringar de lättridna individerna och lyfter fram de individer dom är flashiga, men ofta för svåra för medelryttaren.

Ja de behöver lyftas fram eftersom många ryttare äger/rider just den typen av häst och i betydligt större utsträckning än vad många kanske tror.
Ja det finns ursnälla familje hästar, turridningshästar men som @Michis ofta besitter de vissa gångartsproblem och/eller även hanteringsproblem som man i regel haft överseende med. Men de är snälla, inget tu tal om det.

Till förra året hade vi en fantastisk läromästare, snäll som få och jag kunde sätta vem som helst på honom och han skötte sig exemplariskt. Min tidigare tävlingshäst, men med en person som inte kunde sätta gränser så tog han över fullständigt. Men han var fortfarande snäll, de man märkte var att han inte gjorde vissa saker om han inte hade lust medan de som ställde krav fick respons omedelbart.
 
Alltså jag förstår inte riktigt. Är inte islandshästar som precis alla andra raser. Dom blir bra i det dom tränas i precis som dom flesta andra hästar som har rätt förutsättningar, dom är söta och fluffiga, även tävlingshästarna är söta och fluffiga tycker jag. Jag kanske är blind eller så men i ett turridningsstall jag var i så hade dom tävlingshästar där även, jag såg inte skillnad på dom.

Alla hästar mer eller mindre, blir vad man gör dom till, det finns individer som är lättare än andra i alla raser. Som är bättre på det ena och det andra, vissa individer är mera mångsidiga än andra.

Kommer aldrig förstå varför just islandshäst ska vara en så speciell ras som inte är som alla andra hästar, alltså individer med olika styrkor och personligheter.
 
Alltså jag förstår inte riktigt. Är inte islandshästar som precis alla andra raser. Dom blir bra i det dom tränas i precis som dom flesta andra hästar som har rätt förutsättningar, dom är söta och fluffiga, även tävlingshästarna är söta och fluffiga tycker jag. Jag kanske är blind eller så men i ett turridningsstall jag var i så hade dom tävlingshästar där även, jag såg inte skillnad på dom.

Alla hästar mer eller mindre, blir vad man gör dom till, det finns individer som är lättare än andra i alla raser. Som är bättre på det ena och det andra, vissa individer är mera mångsidiga än andra.

Kommer aldrig förstå varför just islandshäst ska vara en så speciell ras som inte är som alla andra hästar, alltså individer med olika styrkor och personligheter.

Precis så är det, Islandshästen är inte mer speciell än andra raser men den har klart mycket mer att erbjuda än vad jag själv tidigare har kunnat uppleva innan jag började med denna ras. Men det är min och förmodligen andras åsint också, som håller på med rasen/sporten.
 
Precis så är det, Islandshästen är inte mer speciell än andra raser men den har klart mycket mer att erbjuda än vad jag själv tidigare har kunnat uppleva innan jag började med denna ras. Men det är min och förmodligen andras åsint också, som håller på med rasen/sporten.
Men vad är det som just den kan erbjuda mer än tex någon annan ras? Som "min" ras som har inriktningar inom både körning, dressyr, hopp, fälttävlan, säkert även turridning om man vill det. Vad är det liksom dom kan erbjuda som inte en annan ras kan?

Förutom det då att dom har mera gångarter.
 
Enkelt förklarat, man bli bra på det man tränar. Det går utmärkt att syssla med lite av varje, men det innebär att man eller hästen bli mångsidig men medioker i det man utövar.

Hästen blir i så fall tävlingshäst i det du tränar, att gångarts träna samtidigt ge sig ut på långtur vore samma sak som att be en sprinter träna maraton och tro att man blir fortsatt duktig som sprinter. Det blir man inte.
Håller inte riktigt med där, när jag jobbade på Island så var det ofta dom tog alla hästar och då även dom riktigt bra gångartshästarna, släppte lös och red lååångt... Enligt dom bra och stärkande! Kan inte så mycket mer än att hålla med.. Eller köra med bilen/ fyrhjuling och ha hästen vid sidan..
Tänker jag fel?
 

Liknande trådar

Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
17 016
Senast: fio
·
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 630
Senast: __sofia__
·
Hemmet Jag och en vän var ute och promenad tidigare i veckan och vi kom in på ämnet städning. Hon säger då att hon upplever att äldre...
2
Svar
22
· Visningar
1 459
Senast: Raderad medlem 68338
·
Övr. Barn Jag har en äldre vän som sagt rakt ut att jag inte ska ha några barn med motiveringen att jag alltid är trött. (Vilket inte ens...
Svar
6
· Visningar
1 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp