"Jag gillar inte barn"

Jag tycker inte att det är konstigare när nån säger att de inte gillar barn än om de sagt att de inte gillar hundar.

Precis min tanke.

Jag är inte särskilt barnkär. Jag vill inte ha med barn att göra mer än nödvändigt. Det finns några ungar på förskolan jag städar som är urgulliga, verkligen underbara. I små doser, typ en 10 minuter i taget. Sen är jag nöjd och personalen får gärna avlägsna barnet från min direkta omgivning.
 
Fast..

Angående det sista så har jag kanske uttryckt mig klumpigt, jag menar inte att man automagiskt tycker att barn är äckliga om man ogillar barn. Men jag har sett folk uttala sig om att barn ÄR äckliga SOM en förklaring till varför de ogillar barn.
Även steget från att gilla till att ogilla är långt.
Jag gillar inte katter men jag ogillar dem inte.

Ja, du uttrycker dig klumpigt. Tycker du tar i. Du generaliserar så du spricker. Det finns säkert tusen anledningar till att inte "gilla barn". Vissa tycker de är äckliga. Andra har helt andra skäl.

Varför inte bara starta en tråd som frågar dem som uttalat säger att de tycker att barn är äckliga om det nu egentligen det du vill ha svar på?
 
Alltså kan man inte ogilla barn för att barn är individer då kan man väl inte heller gilla barn, älska barn, eller vara barnkär. Men det verkar inte vara lika provocerande så känns som att det är någon annanstans skon klämmer.
 
Senast ändrad:
Jahapp jag får väl säga att jag nog tillhör skaran som tycker att barn är ganska äckliga och jobbiga. Det enda som dyker upp i mitt huvud när jag tänker på kategorin barn så är det blöjor, snor, spyor, och eviga skrik. Men det hela som förvärrar hela min känsla kring barn är dessa idiotiska småbarnsföräldrar som anser att deras lilla gullegris har fullständig rätt att göra precis vad som helst. Alltså jag vill kräkas bara jag tänker på dessa människor :yuck:
 
Min uppfattning (och den kan vara fel) är att många som inte vill ha barn är vana vid att bli ifrågasatta och därför känner många av dem ett behov av att gå ut väldigt hårt och vara riktigt otrevliga i hur de säger att de inte vill ha barn. Som att de liksom vill chocka och vara edgy och lite provocerande.

För min del så stämmer detta, oftast slutar folk att fråga. Svarar jag ”jag tycker inte om barn” så finns det inget argument för den diskussionen och det är ingen idé att diskutera det vidare heller. ”Hur kan man inte tycka om barn?” blir motfrågan ofta och svarar jag då ”det bara är så” så dör ämnet helt.

Nu vill jag fortfarande inte ha barn, men min familj vet ju att jag älskar barn och att barn älskar mig, samt att jag utbildar mig till lärare för att barn är så fantastiska! :love: Så kan inte direkt säga att jag inte tycker om barn längre, men brukar säga att jag kommer att få massor av barn när jag får min lärarlegitimation! :laugh:
 
Ja, det håller jag helt med om. Jag tror bara jag ser lite mellan fingrarna med det eftersom jag förstår att barnpressen kan vara frustrerande.

Jag gör också det och gör nog nån sorts mental note om nivån mest - saen vill jag sällan gå in i dom där diskussionerna för det är mer som ett skyltfönster där just frustration får pysa ut. Jag tycker det är synd att folk inte kan ta diskussionerna med de som tjatar istället för att skriva nedsättande i allmänhet.
 
Även steget från att gilla till att ogilla är långt.
Jag gillar inte katter men jag ogillar dem inte.

Ja, du uttrycker dig klumpigt. Tycker du tar i. Du generaliserar så du spricker. Det finns säkert tusen anledningar till att inte "gilla barn". Vissa tycker de är äckliga. Andra har helt andra skäl.

Varför inte bara starta en tråd som frågar dem som uttalat säger att de tycker att barn är äckliga om det nu egentligen det du vill ha svar på?

Om man varken gillar eller ogillar tycker jag att man är neutral, och dom som är neutrala till barn brukar inte uttrycka sig som jag gett exempel på i TS och resten av tråden.

Ja självklart finns det säkert många anledningar till att vissa säger sig ogilla barn, jag tycker inte att jag någonstans har sagt att alla som ogillar barn tycker att dom är äckliga.

Jag tycker att trådstarten var rätt klar, att jag vill ha en diskussion om varför det är okej att uttrycka sitt ogillande, hat eller äckel över en specifik åldersgrupp.
 
Jag tillhör de som i bland har fräst ifrån med egentligen helt dumma kommentarer som "barn känns så onödiga" "jag hatar barn" "barn är äckliga" osv.

Det händer alltid när folk pressar på angående varför jag inte skaffar barn, det är snart för sent, skulle det inte vara gosigt och håller på. Händer det för ofta och för intensivt blir jag helt enkelt vansinnig. Jag har dock börjat vända på frågan och frågar "varför kan du inte acceptera att alla inte vill ha barn/tycker om barn?"
 
Jag tillhör de som i bland har fräst ifrån med egentligen helt dumma kommentarer som "barn känns så onödiga" "jag hatar barn" "barn är äckliga" osv.

Det händer alltid när folk pressar på angående varför jag inte skaffar barn, det är snart för sent, skulle det inte vara gosigt och håller på. Händer det för ofta och för intensivt blir jag helt enkelt vansinnig. Jag har dock börjat vända på frågan och frågar "varför kan du inte acceptera att alla inte vill ha barn/tycker om barn?"

Jag är lika förvånad varje gång nån skriver som du gör - jag är så glad att jag lever i en värld där jag aldrig har varit med om att någon har pressat någon. Jag har alltså aldrig träffat någon IRL som upplevt detta och jag har aldrig sett det heller.
 
Jag är och har alltid varit rätt likgiltig för barn som grupp. Nu är jag för gammal för att folk ska tjata eller undra om varför jag inte har några, men jag har speciellt som yngre nog gjort mig skyldig till att uttrycka mig så av den anledningen att det effektivt dödade allt fortsatt tjat om att varför jag inte skulle reproducera mig.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jahapp jag får väl säga att jag nog tillhör skaran som tycker att barn är ganska äckliga och jobbiga. Det enda som dyker upp i mitt huvud när jag tänker på kategorin barn så är det blöjor, snor, spyor, och eviga skrik. Men det hela som förvärrar hela min känsla kring barn är dessa idiotiska småbarnsföräldrar som anser att deras lilla gullegris har fullständig rätt att göra precis vad som helst. Alltså jag vill kräkas bara jag tänker på dessa människor :yuck:

Jag ser nog aldrig föräldrar som helt struntar i hur deras barn uppför sig. Man känner ju omgivningens förväntningar på att ha extremt väluppfostrade, ständigt glada barn också. Jag struntar helt i om andras barn skriker, jag kan typ le igenkännande/medlidande. Men jobbigt? Nä.
Lite störd kan jag bli av barn som sparkar på ryggstöd, men det är ju till 99,9% bara att be dem sluta.
 
Fast.. Jag vill ju såklart diskutera fenomenet att just ogilla barn. Inte att vara neutral eller älska barn, utan att uttalat ogilla en specifik åldersgrupp.
Jag tycker att trådstarten var rätt klar, att jag vill ha en diskussion om varför det är okej att uttrycka sitt ogillande, hat eller äckel över en specifik åldersgrupp.
Men det är väl inte primärt åldern som man grupperar dem efter. Utan att de har en rad beteendemönster, nivå på kommunikation och kognitiva funktioner osv. som gör det relevant att betrakta dem som en grupp av människor som man upplever och förhåller sig till på likartat sätt.
Precis som @Petruska skrev.
 
Jag tycker det är lika provocerande att säga "jag hatar barn" som att säga jag hatar pensionärer eller invandrare. Jag älskar mina barn men är inte särskilt barnkär och skulle när jag var yngre inte ha några barn alls och har fått massa kommentarer om det. Jag ändrade mig men har full förståelse över att andra inte gör det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 333
Senast: Grazing
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
12 402
Senast: Niyama
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 766
Senast: Snurrfian
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 234
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp