Jag står inte ut längre.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag står inte ut längre.

Violator skrev:
Men så fort någon annan går i stallgången...

Veterinären och hovslagaren får inte gå i närheten av henne. Ingen får röra henne...

Du måste nog ta och fråga dig hur hästen mår. Om hon får sådana vansinnesattacker av att någon GÅR FÖRBI i stallgången, hur lycklig är hästen då?

Kan du inte lösa problemet snarast kan jag inte se annat än att det är skonsammast för hästen att ta bort den.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Jobbigt problem.. Man kan ju i det stall där hästen kommer att stå i framtiden försöka göra så att folk inte behöver gå in i boxen för att fodra med kraftfoder, ha en lucka ovanför krubban. Försöka minska kontakten mellan din häst o andra människor. Kanske ha henne i ett mindre stall där få hanterar henne.. Tyvärr är det ju inte så bra om folk som är rädda för henne hanterar henne o då tar med spö in som nån skrev.. Inte mkt till tips.. Lycka till med din tjej! Hoppas att det löser sig!
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Hur bra tror du egentligen att din häst mår när hon beter sig såhär?

Om inte för omgivningens skull så för hennes skull; skaffa proffisionell hjälp eller avliva henne.

Leta upp ett ställe som tar emot hästar som dina och be om att få referenser, ringa gamla kunder osv för att känna dig säker.
Jag tror inte att din häst kommer att vara ett nedbrutet monster efteråt.
Åk dit och besök henne med jämna mellanrum för att se hur det går.

Ta ansvar innan det slutar olyckligt för alla.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

*Att skicka bort hästen till någon häst-tämjare löser inga problem, det är din häst och därför är det dina problem att lösa.*

Det kanske är just det det gör. Det är ju andra människor som ska hantera hästen!!

Hålla med Sar till fullo!

WB
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Violator skrev:
Hon har inte ont någonstans och jag har inte märkt av några stressymptom hos henne.
Har träffat på en Kallblodstravare med liknande beteende...och hon hade skenande hormoner och var brunstig, dock med aggressionsattacker istället för det som är klassiskt för ett brunstigt sto. Spruta eller dräktighet kunde lindra men just denna avlivades...:cool:
 
Sv: Jag står inte ut längre.

En sådan häst hade jag funderat på att skicka vidare. Det spelar ingen roll om hon är snäll mot dig så länge du inte kan ta hand om henne varenda gång hon ska ha mat, varje gång hon ska till och från hagen,, motioneras, vaccineras, du får sko själv, böja själv när om/när det blir aktuellt. För man riskerar inte andra människors fara genom att behålla en häst som är farlig (om man inte är helt ensam om att hantera den då). Jag hade vägrat ta in sådana i mitt stall också om jag haft ett... Och jag hade nog hotat att flytta om stallägaren hade tagit in en sådan...
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Violator skrev:
Nejdå, jag har lärt mig att vara kritisk. Har som sagt svårt att lita på folk överlag, så.
Jag har insett att jag överhuvudtaget inte kan ta bort henne (förlåt om någon känner sig manad att hoppa på mig nu, går det bra att jag också har en åsikt?), så det är inte något alternativ alls.
Du började faktiskt med att skriva att du funderade på att göra dig av med henne... Men vad har du tänkt göra med henne om du inte får ha henne i nåt stall då?? Det är ju inte svårt att förstå att det kan vara svårt att få stallplats till en sån häst, speciellt om nån annan ska sköta henne och hon bara vill ha ihjäl dem... Att hon sen har lätt att bli förkyld om hon är ute låter ju helkonstigt, är hon bara ute kortare tider under dygnet nu då eller vad??:confused:
En tanke bara men hur är det med hennes syn, verkar hon se helt okej??
Låter ju iofs som att du och din häst är väldigt lika, ingen av er litar på annat folk..
Jag hoppas att det ordnar sig för dig men tänk igenom att du kommer att utsätta andra för fara med hennes beteende.:crazy:
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Jamtland skrev:
Då ska du inte ha hästen inhyst hos någon annan heller...

Du tycker med andra ord inte att det är någon skillnad på att låta någon annan utfodra hästen och att ge någon det fulla ansvaret 24/7 över den? :smirk:

Kicki_J skrev:
Var i Falun står din häst?
Kan du inte få in den i travstallet du jobbar i, då är det ju du som kommer att hantera den mest!?
Det vill jag inte berätta.
Nej, det kan jag inte.

Heulwen skrev:
Leta upp ett ställe som tar emot hästar som dina och be om att få referenser, ringa gamla kunder osv för att känna dig säker.
Jo, men det är ju just det jag säger. Jag känner folk som satt sina problemhästar hos erfarna människor med många referenser, och trots det har hästen varit ett vrak mentalt när ägarna fått tillbaka den. Hur ska jag kunna veta att just stall x med superfina referenser inte är ett sådant ställe?

Sissan skrev:
Du började faktiskt med att skriva att du funderade på att göra dig av med henne...
Och som sagt skrev jag nu att jag ändrat mig.

Att hon sen har lätt att bli förkyld om hon är ute låter ju helkonstigt, är hon bara ute kortare tider under dygnet nu då eller vad??
Ja, men det är ju tyvärr inget jag kan göra åt. Och hon går ute från morgon till eftermiddag så länge det inte är tiotusen minusgrader, blåst och spöregn.

En tanke bara men hur är det med hennes syn, verkar hon se helt okej??
Ja.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Hur länge har du haft hästen?
Har hon haft detta beteende från början?
Var hon elak mot dig?
Hur blev hon snäll mot dig och när?
Hur är hon mot andra djur, hästar?
Vad får hon för foder?
Har hon varit med om något som kan vara trigger till hennes beteende?
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Hur länge har du haft hästen?
Har hon haft detta beteende från början?
Var hon elak mot dig?
Hur blev hon snäll mot dig och när?
Hur är hon mot andra djur, hästar?
Vad får hon för foder?
Har hon varit med om något som kan vara trigger till hennes beteende?

Jag har haft henne i ungefär ett halvår nu, hon har haft samma beteende hela tiden. Hon har aldrig varit elak på det sättet mot mig, har dock testat ledarskapet en gång.

Hon gör inget mot andra hästar, är väl mittemellan i rangordningen någonstans.
Ensilage, havre, betfor och Krafft Pluss.
Nej.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Men om du haft henne i endast ett halvår vad är det då som gör att du absolut inte vill göra dig av med henne??
Är du på nåt sätt smickrad över att hon inte gör dig nåt??
Du tar på dig ett väldigt stort ansvar som låter andra ens komma i hennes närhet, vad gör du om hon sparkar nån i skallen???:confused:
Vad var det som gjorde att du köpte henne??
Jag menar inte att vara elak vill bara försöka förstå dina tankebanor om denna häst...
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Svar på båda dina frågor: För att jag tycker om hästen?
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Hej. Har läst lite i denna tråd, och min absolut första reaktion är att den hästen bör avlivas. Hon slog alltså rakt ut i huvudhöjd mot en människa... tänk om det träffat! Den människan hade nog inte funnits nu.

Men du vill ju ha kvar henne, och jag tror att du kanske ska se över foderstaten. Hon får alltså havre, betfor och krafft. Det är inte så att hon har en massa överskottsenergi som hon förbrukar på fel sätt? Jag vet ju inte i vilka mängder hon får, men varför får hon allt detta?

Hoppas det löser sig till det bästa för er.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Violator skrev:
Du tycker med andra ord inte att det är någon skillnad på att låta någon annan utfodra hästen och att ge någon det fulla ansvaret 24/7 över den? :smirk:

Om man har hästen inhyrd i någons stall måste man räkna med att det kommer tillfällen då andra måste göra mer än utfodra hästen.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

För att hon tränas relativt tufft. Betfordelen handlar om att hon helt enkelt är djävulskt bortskämd och inte äter utan betfor eller melass, och sistnämnda vill jag inte fodra med.
Jag är för övrigt väldigt tveksam till att hennes beteende är orsakat av foderstaten.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Jovisst, men som jag säger är det långt ifrån samma sak som att helinackordera hästen hos någon som tar hand om allt med henne.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Violator skrev:
För att hon tränas relativt tufft. Betfordelen handlar om att hon helt enkelt är djävulskt bortskämd och inte äter utan betfor eller melass, och sistnämnda vill jag inte fodra med.
Jag är för övrigt väldigt tveksam till att hennes beteende är orsakat av foderstaten.
Sätt henne bums på fri tillgång på endast hö. Tror du ganska snart märker en skillnad faktiskt. Hon hugger med stor säkerhet mot foder. Min häst har tendens att bli galen om hon får kraft men är lugn vid fri tillgång av hö. Det är helt klart värt att prova. Möjligen vet hästen att du kommer till den även när det inte gäller foder. Vilket innebär att du inte endast är fodertant utan även en kompis. Men alla andra kommer ju faktiskt bara in i hennes revir då dom kommer med foder och snart kommer dom inte äns då. Prova fri tillgång hö inget annat foder och se vad som händer!!!!!
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Håller med dig. Såna hästar är fruktansvärt ouppfostrade och MÅSTE sättas på plats rejält. Hade ett sto i stallet för några år sen, en tungdöl (rejäl häst mao...), som fick för sig att hon kunne gå över människor och inte lyssnade. Jag jobbade en del med henne för att få henne att fatta att man beter sig inte hur som helst. Jag slog henne aldrig men jag var mkt tuff och bestämd och envis som sjutton, och hon gav sig och blev väldigt trevlig att hantera..

Att hästen är sk NH-tränad kan innebära att den har fått göra precis som den har lust med... :smirk: Har sett ett antal ex på det. :crazy: Hemskt ouppfostrade hästar!

Du har två val med den här hästen, antigen så uppfostrar du den så den är säker att hantera, eller så tar du bort den. En så farlig häst kan inte få finnas helt enkelt, tänk om hon sparkar någon till döds?
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Hon har alltid gått på samma foder, men har som sagt inte varit elak av sig tidigare.
Sedan släpper ju även annat folk ut henne i hagen, och då handlar det ju inte om foder.
 
Sv: Jag står inte ut längre.

Du tycker med andra ord inte att det är någon skillnad på att låta någon annan utfodra hästen och att ge någon det fulla ansvaret 24/7 över den?

När det gäller en sån häst som din tycker jag inte det är någon skillnad. Ingen annan ska behöva utfodra eller öht handskas med en häst som din. Tycker fortfarande du är ansvarslös osm inte tar bort henne.

Jenny
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 043
Hästmänniskan I förrgår fick jag värsta tänkbara samtalen, stallägaren ringde, min syster ringde, ena stallkompisen hade ringt...min häst hade fått en...
2
Svar
23
· Visningar
3 008
Senast: Celestan
·
Hästhantering Hej! jag har ett fullblods sto på 11 år och hon är en väldigt snäll dam men med fullblodsnerver. För ca ett halv år sedan började...
2
Svar
23
· Visningar
5 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp