Jag tänkte börja föda upp lantbruksmaskiner.

Det behövs lite nytänk i aveln. Varför detta evinnerliga gröna och blå, när vi skulle kunna ha prickiga och randiga? Lite nya, fräcka korsningar med det bästa av allt, där är framtiden. Att kunna få något alldeles unikt som inte alla andra har. Så räddar vi den svenska landsbygden och lockar den yngre generationen till havreåkern.
 
Hur gör man med vita traktorer? (jobbar oftast ihop med en röd)
Gör? Vill du färgavla? Som jag har förstått det så är de vita inte renrasiga, eller så är de entreprenadmaskiner.
Traktorer ska helst vara röda eller gröna, men finns även godkända grå och blå. Gula och orange är entreprenadmaskiner, korsar man en sådan med en lantbruksmaskin så kan avkomman bli vit och kan - beroende på egenskaper - antingen fungera bäst i lantbruk eller i driftentreprenader. Enstaka renrasiga lantbruksmaskiner kan dyka upp i andra färger ibland, men vet inte om de får grå papper då?
 
Åh, vilken trevlig tråd. Min gamle far är en riktig traktorkarl av den gamla sorten. Han har kvar sin gamla röda avelshona och dennas sistfödde, en blå leyland som ställs ut regelbundet på vår lokala bygdegård. Det är mycket ÅÅhh och Aaah från andra gamla traktorgubbar som inte är så mycket för dessa moderna linjer vill jag lova
MIn far hävdar att det är viktigt med omväxlande arbete- inte bara fält alltså, utan det är viktigt att de får gå omväxlande i skogen, samt att "bonnagas" ( maxfart) på grusvägar med mycket hål i då det håller humöret uppe och lederna smidiga.
 
Gör? Vill du färgavla? Som jag har förstått det så är de vita inte renrasiga, eller så är de entreprenadmaskiner.
Traktorer ska helst vara röda eller gröna, men finns även godkända grå och blå. Gula och orange är entreprenadmaskiner, korsar man en sådan med en lantbruksmaskin så kan avkomman bli vit och kan - beroende på egenskaper - antingen fungera bäst i lantbruk eller i driftentreprenader. Enstaka renrasiga lantbruksmaskiner kan dyka upp i andra färger ibland, men vet inte om de får grå papper då?

Va synd att den inte är godkänd. Gammal stam som numer tyvärr är delad i två, en bruksvariant och en racervariant. Dock tror jag att de flesta ur bruksvarianten där är vita.
 
Vad behöver en tänka på? Jag har förstått att det hänger på befruktningen. Annars skulle ju priset på lantbruksmaskiner sjunka i botten. Är förvaringen på gärdena villkor för att det ska bli något? Spelar färgen på plasten någon roll för vilken maskin som kläcks eller är det befruktningstillfället? Åhhh så många frågor.

Jag blir lite besviken. Var det inte du som hade skitbra koll men skrev att det var lite "svårt att förklara"?

De flesta bra uppfödare håller tyvärr på sina hemligheter och slänger sig gärna med just dessa klischéer. Jag tror du är en av dem.
 
Det behövs lite nytänk i aveln. Varför detta evinnerliga gröna och blå, när vi skulle kunna ha prickiga och randiga? Lite nya, fräcka korsningar med det bästa av allt, där är framtiden. Att kunna få något alldeles unikt som inte alla andra har. Så räddar vi den svenska landsbygden och lockar den yngre generationen till havreåkern.
Hm, så du tänker avla traktadoodle? Hur skall avelsdjuren kunna följas upp om avkommorna inte registreras? Jag tror inte att aveln behöver nytänk i form av fler färger och ”fräcka korsningar”.
 
Hm, så du tänker avla traktadoodle? Hur skall avelsdjuren kunna följas upp om avkommorna inte registreras? Jag tror inte att aveln behöver nytänk i form av fler färger och ”fräcka korsningar”.
Nu ska du inte vara sån. Så länge båda föräldratorerna är lättkörda och trevliga så blir ju avkomman bra, det säger sig ju självt. Alla är inte intresserade av traktorrace och annat, utan vill bara ha en unik, trevlig och färgglad sak att harva runt med.
 
Alltså, vi måste våga börja prata om utställningshetsen för äggen dessutom :cry: Hur ofta ser man inte ägg staplade nära vägar, med TEXT skriven på sig??!! Här har vi hänsynslösa uppfödare som
  1. inte ger äggen optimalt växtläge utan prioriterar att de ska synas för så många som möjligt
  2. staplar dem ihop med kullsyskonen så att de stressas och svaga småttingar dör kvickt
  3. skriver på dem, vilket gör att uppfödarna kväver de äggen med berått mod!
Jag vet uppfödare som ibland inte få en enda levande unge från sina fält. Själv gråter jag när jag ser sånt elände och går hem och klappar om mina egna ägg. De kommer från en linje som min farfar tog fram, små friska härdiga traktorer som gillar både skogsstigar och fält. De är inte moderna nuförtiden men jag älskar mina småttingar :love:
 
Då har jag en fråga till er som verkar ha koll på aveln, har åldern någon betydelse?
Kan dom (röda i mitt fall) komma i klimakteriet? Hon har alltid haft svår PMS om det har någon betydelse i frågan.
Det blir lixom inga ägg mer sen den blå ännu äldre hannen flyttade O_o
Ändå har vi två röda fina hannar i närområdet!

Vad gör jag för fel??
 
Gör? Vill du färgavla? Som jag har förstått det så är de vita inte renrasiga, eller så är de entreprenadmaskiner.
Traktorer ska helst vara röda eller gröna, men finns även godkända grå och blå. Gula och orange är entreprenadmaskiner, korsar man en sådan med en lantbruksmaskin så kan avkomman bli vit och kan - beroende på egenskaper - antingen fungera bäst i lantbruk eller i driftentreprenader. Enstaka renrasiga lantbruksmaskiner kan dyka upp i andra färger ibland, men vet inte om de får grå papper då?
Färgavel är oseriöst. Man avlar endast på godkända premisser.

Sen ska man tänka på att det är arbetsmaskiner. Dom kräver arbete och underhåll.

Framför allt så ska man inte räkna med att gå med vinst om man inte satsar på dom riktigt stora maskinerna. Dom små har tyvärr inget större värde längre och dom kostar mer än dom smakar.

Dock måste jag säga att utseendemässigt så var det bättre för. En helt annan exteriör och framförallt så såg inte maskinerna ut som stora monster. Utan lite mer lagom på alla vis.
 
Då har jag en fråga till er som verkar ha koll på aveln, har åldern någon betydelse?
Kan dom (röda i mitt fall) komma i klimakteriet? Hon har alltid haft svår PMS om det har någon betydelse i frågan.
Det blir lixom inga ägg mer sen den blå ännu äldre hannen flyttade O_o
Ändå har vi två röda fina hannar i närområdet!

Vad gör jag för fel??

Är du säker på att dom röda är hannar? Ibland kan honorna se väl maskulina ut..
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 410
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 219
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 292
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 606
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp