Jag tänkte börja föda upp lantbruksmaskiner.

Då har jag en fråga till er som verkar ha koll på aveln, har åldern någon betydelse?
Kan dom (röda i mitt fall) komma i klimakteriet? Hon har alltid haft svår PMS om det har någon betydelse i frågan.
Det blir lixom inga ägg mer sen den blå ännu äldre hannen flyttade O_o
Ändå har vi två röda fina hannar i närområdet!

Vad gör jag för fel??
Kan du inte låna in en av hanarna? Antingen så de står på fälten bredvid varandra då och då, eller t o m ha dem i samma maskinhall när det är ruggigt väder? Då blir det säkert åka av! Jag tycker hantraktorernas ägare borde vara intresserade av att hjälpa till om de nu har två granna exemplar.
 
Dom små har tyvärr inget större värde längre och dom kostar mer än dom smakar.

Dock måste jag säga att utseendemässigt så var det bättre för. En helt annan exteriör och framförallt så såg inte maskinerna ut som stora monster. Utan lite mer lagom på alla vis.
Vi bör sträva efter att bevara de äldre lantraserna till framtiden, genpoolen kan komma att behövas i aveln. Egenskaper som att vara liten och smidig är inte att förakta. Driftsnåla etc.
 
Vi bör sträva efter att bevara de äldre lantraserna till framtiden, genpoolen kan komma att behövas i aveln. Egenskaper som att vara liten och smidig är inte att förakta. Driftsnåla etc.
Och tänk på hur mycket friskare de är! Mina små uppifrån norrbottenskusten är nästan aldrig sjuka, medan grannens stora monster står inne på reparation för jämnan. Dessutom kan de gå på lite alla möjliga olika bränslen vilket känns klimatsmart och framtidssäkrat. Jag har börjat testa biogas och HVO i liten skala även om grannen tycker jag är fullkomligt galen. Jojo, det får stå för hen och hens dieselmonster :meh:
 
En annan sak som slagit mig, VAD föder man upp som lägger 4-kantiga ägg :nailbiting:

Det är skördetröskpuppor. Efter gräsklipparstadiet förpuppas de, och om det lyckas utvecklas de till fulländade tröskor.
Har dock förstått att detta är en komplicerad procedur som kräver de rätta förhållandena för att lyckas. Många stanna i klipparstadiet, och i värsta fall kan det misslyckas så totalt att det bara blir skrot av det.
 
Kan det finnas något samband med de ändrade kraven på lantbruksmaskinerna idag? Var de inte lättare (och billigare) att föda upp (i liten skala) förr när de inte hade störtbåge/tak och en massa annat lull-lull och extrafunktioner? Jag menar förr såg man sådana här nästan överallt och letar man bakom gårdarna finns de ofta kvar. En del används för mindre arbeten och andra står där mest bara som sällskap. Jag menar - när såg man senast en modern jättemaskin med extra allt mest som sällskap? De har blivit alldeles för stora och dyra och för många delar som kan gå sönder för att gemene man ska efterfråga dem.
Visa bifogad fil 62001
Sällskapstraktorerna har nog fått ge vika för de med mer multipla egenskaper; traktoragility (”bonnapulling”) mm förutom de vanliga egenskaperna som drag etc.
 
Morfar köpte en gång ett ryskt ägg...
Han blev lurad på vilka avelsdjur som användes.
den var mycket aggressiv och förstörde många byggnader.
tråkigt nog fick den avlivas.
1608647515326.png
 
Själv anser jag att vi behöver värna viltformerna - annars kommer genpoolen snart att utarmas. Alltför många av de moderna maskinerna kommer från samma kläckerier. Det måste bli lättare att mönstra in maskiner och lämpliga åkrar och ängar lämpliga att brukas med mindre maskiner borde avsättas som reservat.

1608648683223.png
 
Själv anser jag att vi behöver värna viltformerna - annars kommer genpoolen snart att utarmas. Alltför många av de moderna maskinerna kommer från samma kläckerier. Det måste bli lättare att mönstra in maskiner och lämpliga åkrar och ängar lämpliga att brukas med mindre maskiner borde avsättas som reservat.

Visa bifogad fil 62024
Viltformena är så vackra i sin egna rätt. Man blir så glad att se en.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 144
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 177
Senast: Sirap
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 257
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp