Jag tänkte börja föda upp lantbruksmaskiner.

Min granne har en liten Japanare. Möjligen söt, men arbetar något vettigt gör den inte. Bör enligt min mening klassificeras som en sällskapsras.

Men hur kan du dra den slutsatsen efter EN japanare?? Snacka om anekdotisk bevisföring. Man kan liksom inte bara göra om en bruksras till en sällskapsras hipp som happ för att du råkat träffa nått icke rastypiskt exemplar. Man måste liksom läsa rasstandarden och titta bakåt i historien för att inse vad den är byggd för - arbete.
 
Men hur kan du dra den slutsatsen efter EN japanare?? Snacka om anekdotisk bevisföring. Man kan liksom inte bara göra om en bruksras till en sällskapsras hipp som happ för att du råkat träffa nått icke rastypiskt exemplar. Man måste liksom läsa rasstandarden och titta bakåt i historien för att inse vad den är byggd för - arbete.
Fast dessa Japanare har inte en sådan bakgrund med riktiga arbetare i släktträdet.
 
Gubben säger att när det gäller traktorer så ska man helst ha flera då de precis som hästar behöver att ha en artfrände som de kan kommunicera med och känna sig trygga med. Men det måste vara en artfrände då man inte får ha en ensam traktor tillsammans med en grupp gräsklippare då de inte talar riktigt samma språk.
 
Är det någon som har koll på lagar om ensamma traktorer? Min grannes gula från 50-talet har fått stå ensam i många år och det har nu vuxit en massa buskar runt den. Den ser så ledsen ut där den står utan kompisar och mat har den inte fått på hur länge som helst. Vem skall man rapportera det här till?
 
Gubben säger att när det gäller traktorer så ska man helst ha flera då de precis som hästar behöver att ha en artfrände som de kan kommunicera med och känna sig trygga med. Men det måste vara en artfrände då man inte får ha en ensam traktor tillsammans med en grupp gräsklippare då de inte talar riktigt samma språk.
Oj, då kanske det är DET som gör att våran inte varkar vara fertil längre, hon är olycklig :nailbiting:
Jag trodde att dom kunde klara sig med en liten sällskapsträdgårdstraktor!
 
En självbefruktande hermafrodit!
Klart ni får fler av bara en då. Vårda den de är ovanliga.
Min röda hona (där BM ligger några generationer bort) har faktiskt fått en levande men grön avkomma. Det är dock en tjuvbetäckning, för vi har inte sett någon hane vid tiden för befruktning.

Men något fel är det på den gröna, för den är en pelling. Trots bästa foder och omvårdnad, så väger den bara 1200 kg efter åtta år. Den röda väger sina 4000 kg, och är frisk och sund för övrigt.

Undrar om det går att få den lilla att växa lite mer? Eller ska man ta bort den?
 
Vad görs åt den enorma insmugglingen av traktorer nu under corona-tider där alla ska bli självförsörjande och skaffar sig en billig traktor på Blocket för att de har arrenderat grannens rabatt?
 
Vad görs åt den enorma insmugglingen av traktorer nu under corona-tider där alla ska bli självförsörjande och skaffar sig en billig traktor på Blocket för att de har arrenderat grannens rabatt?

Ojdå! Kanske måste spridas mer information om hur man tar reda på vilka man kan köpa traktor av. Men nog måste väl folk veta att man aldrig ska köpa en traktor direkt ur bagageluckan från en bil på coops parkering utan att först fått träffa föräldratraktorerna och tagit reda på all info som går att få om uppfödaren. Det är ju inte bra om det blir en massa papperlösa bagagelucketraktorer runt om i Sverige som blir sjuka och sprider parasiter och sånt som vi inte fått hit än.
 
Detta är en ras jag önskar att jag hade
men den är mycke svår att få tag i, tror att det är en utdöende ras
1608664519447.png
 
Vad görs åt den enorma insmugglingen av traktorer nu under corona-tider där alla ska bli självförsörjande och skaffar sig en billig traktor på Blocket för att de har arrenderat grannens rabatt?
Och vad händer efter Corona när folk återgår till jobbet och upptäcker att de är mer jobb än dom räknat med? Blir en massa förvildade traktorer överallt! Vem tar kommer ta hand om dem? Och tänk om de börjar para sig helt vilt med tamtraktorerna:mad:. Kommer ligga ägg överallt!!
 
Detta är en ras jag önskar att jag hade
men den är mycke svår att få tag i, tror att det är en utdöende ras
Visa bifogad fil 62045
Fortfarande gullig, men mer lämpad för arbete än Japanaren.

Är du medveten om att det rekommenderas ett operativt ingrepp för att åtgärda det lågt placerade avgasröret? Enkelt och okomlicerat, kan göras under lokalbedövning och med näst intill ingen konvalecenstid.
 
Men, jag tycker mig se massor av ägg med bara en traktor i hushållet som aldrig träffar andra.

Kan det inte vara som med löss eller vandrande pinnar ändå, att de ensamma som inte avlas med annan traktor, bara klonar sig?
Det fungerar ju över sommaren men när vintern kommer är det viktigt med DNA-utbyte, annars dör de klonade ut.

Det är antagligen därför de ensamma traktorerna förblir ensamma medan de med två traktorer i hushållet får fler och oftast starkare avkommor.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 438
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 486
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 294
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 607
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp