Bukefalos 28 år!

Jag tänkte börja föda upp lantbruksmaskiner.

Här är vår sista traktor vi hade, en vacker blå Ford 3000 med de mest underbara ögon syns inte på denna bild men vi har inte så många bilder kvar från den tiden.
1608730825125.png
 
Något tips på hur man smidigast får iväg en sån här på dejt med någon av närmaste grannböndernas traktorer utan att bönderna märker?
Vi skulle behöva fler maskiner...
Vilken skulle idealpartnern för en sån här vara? Och vilken partner borde till alla pris undvikas? Tänker på om man kan ge någon fingervisning gällande märke, färg osv på lämplig partner. Sedan är det ju såklart ingen garanti för önskat resultat oavsett. Traktorer är ju också individer allihop..
Visa bifogad fil 62061
Den ser lite smutsig ut, har du den på lösdrift?

*kl*
Mina föräldrar har sin lilla svartgula åkklippare i ett eget stall om vintern och tas bara ut på sommaren, har inte tänkt på att det kan vara grymt?? :eek::nailbiting:
 
Nu får du förklara, är det gubben eller traktorn som skall smörjas?
Traktorn först och främst.

Jag har bara testat på gubben ett fåtal gånger, då i direkt samband med traktor-smörjningen, så jag kan inte riktigt skilja ut effekten när man enbart smörjer gubben.

Men smörjandet har haft positiva effekter i form av förbättrad följsamhet och lågt gnissel på båda.

I samband med smörjandet så har det också kontrollertas och fyllts på med vätskor, som glykol och hydralolja.

Jag är osäker på effekterna där.
 
Traktorn först och främst.

Jag har bara testat på gubben ett fåtal gånger, då i direkt samband med traktor-smörjningen, så jag kan inte riktigt skilja ut effekten när man enbart smörjer gubben.

Men smörjandet har haft positiva effekter i form av förbättrad följsamhet och lågt gnissel på båda.

I samband med smörjandet så har det också kontrollertas och fyllts på med vätskor, som glykol och hydralolja.

Jag är osäker på effekterna där.
Vätska i gubben också antar jag :idea:
 
Jag känner att jag är på väg att se på gårdens traktorer med helt nya ögon efter att ha lärt mig så mycket i denna tråden! Det har ju mest varit gubbens område, men jag ska absolut börja engagera mig lite mer i dom! Om jag ger kärlek så går jag kanske kärlek tillbaka.
Nån som vet nåt bra godis till dom? Lite olja, 556, nåt annat? Vill ju gärna få en bra relation till dom!!! 🥺
Mitt tips är att tillbringa mycket tid med dem till en början, för att bygga upp förtroendet om du inte jobbat med dem tidigare. Hur rör de sig, hur är kroppsspråket, hur umgås de? Är någon irriterad i en led? Lite 5-56 för att lösa spänningarna och sen stretch kan vara ett sätt att bygga relationen. Stort lycka till, man får verkligen vänner för livet när man kommer de fantastiska individerna nära ❤️
 
Åh, en italienare! 😍 Jag skulle så himla gärna ha en sån. Importerade ni själva eller var är den uppfödd?

Inköpt från en liten uppfödare som hade mustasch och tyckte om pasta enligt min gubbes utsago. Den ena föräldern är från Italien och den andra föräldern är ifrån Alfta. Man måste umgås mycket med den för annars kan den bli lite förvildad och skygg. Den kan även vara lite morgontrött ibland. Men med rätta handlaget så har man en vän för livet.:D
 
Alltså jag älskar gubbens beskrivning av sin Kockum-lunnare. Den beskrivs som en korsning mellan en bulldog och en bergsget.:D Det är också ett prima avelsexemplar om man vill ha en smidig skogstraktor/maskin. Den klarar även av att ploga snö och tar sig fram praktiskt taget överallt. Lite som en bergsget.
 
Nu börjar jag få dåligt samvete för sambons lätte lille Grålle som bor ensam i uthuset. Mycket gammal härstamning, känd för att vara seg, hållbar och en riktig arbetsmyra men inte så musklad som dagens. Löna att avla på? Säkert inte fertil längre.

Vår större röda, som motioneras ofta, den har fått nåt tjall i kistan eller benen.
Eller i huvudet, för det är numera svårt att få in rätt gångart och öka o minska tempot. F n seg skritt och seegt bakåt.
Funderar på om det är lönt att försöka med liniment?
Eller måste man ut med veterinär? Blir dyrt såhär under julhelgen.
Men vad gör man när det är den som ser till att eventuell snö åker bort från gården.
Fast just nu är det bara is överallt.....
Ingen avel på den med det problemet.
 
Alltså jag älskar gubbens beskrivning av sin Kockum-lunnare. Den beskrivs som en korsning mellan en bulldog och en bergsget.:D Det är också ett prima avelsexemplar om man vill ha en smidig skogstraktor/maskin. Den klarar även av att ploga snö och tar sig fram praktiskt taget överallt. Lite som en bergsget.
Men visst måste den vara steril då? En blandning av två så olika arter.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 943
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 572
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 335
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 658
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp