Jag tänkte börja föda upp lantbruksmaskiner.

Men, jag tycker mig se massor av ägg med bara en traktor i hushållet som aldrig träffar andra.

Kan det inte vara som med löss eller vandrande pinnar ändå, att de ensamma som inte avlas med annan traktor, bara klonar sig?
Det fungerar ju över sommaren men när vintern kommer är det viktigt med DNA-utbyte, annars dör de klonade ut.

Det är antagligen därför de ensamma traktorerna förblir ensamma medan de med två traktorer i hushållet får fler och oftast starkare avkommor.
Är det därför min ensamma, röda, stora traktor har fått en yttepytte liten grön avkomma? Något slags kloning?

Men hur blev avkomman grön?

Borde den inte blivit röd som sin mamma?
 
Något tips på hur man smidigast får iväg en sån här på dejt med någon av närmaste grannböndernas traktorer utan att bönderna märker?
Vi skulle behöva fler maskiner...
Vilken skulle idealpartnern för en sån här vara? Och vilken partner borde till alla pris undvikas? Tänker på om man kan ge någon fingervisning gällande märke, färg osv på lämplig partner. Sedan är det ju såklart ingen garanti för önskat resultat oavsett. Traktorer är ju också individer allihop..
Screenshot_20201222_232030_com.google.android.apps.photos~2.jpg
 
Något tips på hur man smidigast får iväg en sån här på dejt med någon av närmaste grannböndernas traktorer utan att bönderna märker?
Vi skulle behöva fler maskiner...
Vilken skulle idealpartnern för en sån här vara? Och vilken partner borde till alla pris undvikas? Tänker på om man kan ge någon fingervisning gällande märke, färg osv på lämplig partner. Sedan är det ju såklart ingen garanti för önskat resultat oavsett. Traktorer är ju också individer allihop..
Visa bifogad fil 62061
Bara för att du har en traktor behöver man inte avla på den. Vad i just din traktor tycker du är värt att avla på? Att den är snäll är inte ett skäl till att sprida traktorns gener vidare.
Det är bättre att köpa precis det du vill ha.
 
Men, jag tycker mig se massor av ägg med bara en traktor i hushållet som aldrig träffar andra.

Kan det inte vara som med löss eller vandrande pinnar ändå, att de ensamma som inte avlas med annan traktor, bara klonar sig?
Det fungerar ju över sommaren men när vintern kommer är det viktigt med DNA-utbyte, annars dör de klonade ut.

Det är antagligen därför de ensamma traktorerna förblir ensamma medan de med två traktorer i hushållet får fler och oftast starkare avkommor.
Jag tror att det beror på om äggen är lös- eller hårdkokta. Lågt ts ger löskokt och högt ts hårdkokt.
 
Något tips på hur man smidigast får iväg en sån här på dejt med någon av närmaste grannböndernas traktorer utan att bönderna märker?
Vi skulle behöva fler maskiner...
Vilken skulle idealpartnern för en sån här vara? Och vilken partner borde till alla pris undvikas? Tänker på om man kan ge någon fingervisning gällande märke, färg osv på lämplig partner. Sedan är det ju såklart ingen garanti för önskat resultat oavsett. Traktorer är ju också individer allihop..
Visa bifogad fil 62061
kan tänka mig ett trevligt kallblod, typ en Valmet, eller en Ferguson.
 
Är det någon som har koll på lagar om ensamma traktorer? Min grannes gula från 50-talet har fått stå ensam i många år och det har nu vuxit en massa buskar runt den. Den ser så ledsen ut där den står utan kompisar och mat har den inte fått på hur länge som helst. Vem skall man rapportera det här till?
Åh, om vi bara hade lite mer mark för aktivering skulle den kunna flytta hit.
Är det ok om jag delar?
 
Alltså, pappa är bättre än mig på det här med traktorer (mekaniker). Men jag vill ändå försöka bidra till tråden, fick ju praktisera hos honom när jag var liten, så hoppas jag snappade upp ngt.

Jag är för bevarandet av gamla lantbruksraser, de är tåliga och redan sållat ut dålig exteriör och liknande problem. De är tål hemmafixare bättre än de nyare, mer elektronikstyrda, maskinerna. Tyvärr har väl inte aveln hållits vid liv, så det gäller att hitta fertila exemplar och att jobba för att bevara bredden i avelsbasen.
Elektronik är bra, men väldigt känsligt, blir lätt problem med fukt, så då måste man ofta ha uppvärmda hallar gör att det ska fungera optimalt. De äldre raserna klarar ofta lösdrift bra.

Fler var ju det vanliga oxå att msn hade många fler, små och oskyddade ägg som man då fick vårda noggrant med fläkt och frisklufttillförsel så att det inte bildades mögel i dem. Såklart var det säkert en högre dödlighet, men kom det stora antalet ägg fick man ändå fram nya individer.

Med dagens prestationsavel och stora ägg har man försökt få bättre individer, men tappat mångfalden och blivit sårbar pga detta.
 
kan tänka mig ett trevligt kallblod, typ en Valmet, eller en Ferguson.
Den är ju en Valmet själv, borde man då hålla sig inom märket eller är det bättre att blanda in annat blod?
Ska man försöka blanda in något modernare, eller hellre försöka locka med något i ungefär samma årsmodell?
Påverkar det vad jag skulle kunna få för funktioner och hållbarhet på avkomman?
 
Jag tror särbons Kvicken förökat sig genom delning... plötsligt var det en till mindre Kvicken på gården! O_o Vet någon om det är vanligt?!
Har aldrig hört talas om...
Men om så kan min få dela sig också.
Och allra helst kan avkomman som skapas genom delningen få en gynnsam mutation som gör den kommer att växa sig en aning större än sin förälder 😇.
Bara det inte blir en stor jordbrukstraktor, för då måste jag sälja den. Jag behöver en "gårdstraktor".
 
Har aldrig hört talas om...
Men om så kan min få dela sig också.
Och allra helst kan avkomman som skapas genom delningen få en gynnsam mutation som gör den kommer att växa sig en aning större än sin förälder 😇.
Bara det inte blir en stor jordbrukstraktor, för då måste jag sälja den. Jag behöver en "gårdstraktor".

Det är en skogsmaskin av helsvensk stam :)

Jag vet inte hur stor den kan tänkas bli, den är inte så gammal ännu.
 
Vad tror ni om det här maskinviruset från Danmark? Kommer det att påverka såmaskinerna osv från Bogballe? I värsta fall kan ju hela populationen slås ut!
 
Bästa ju! Hållbara maskiner som troget jobbar på i vårt och torrt.
Korsat med "vår Valle" borde det bli en riktig arbetsmyra i så fall.
Valle hade stått i några år, utomhus.Fungerat vid avställning. Men nu sedan något år ville den inte starta. Ägaren orkade inte felsöka mer. Vi fick den om vi tog den därifrån. Så Valle fick åka bärgningsbil till oss, sambon bytte startmotor och sen så har han bara gått och gått.
Han ska förhoppningsvis få en rejäl genomgång och uppfräschning någon gång, vi ska vara först 😁.

Mitt enda önskemål är att "muskelservon" inte blir än tyngre, för då kanske jag får problem att manövrera den i vissa moment..
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 438
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 488
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 294
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 607
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp