Jultråd 2018

Jag gillade smaken jättemycket, till skillnad mot de senaste åren. Dock kan jag bara dricka några små sippar. Hatar den starka alkoholsmaken. Liksom.....varför? Alkohol i sig är ju inte gott eller är det faktiskt någon som tycker det? Får känslan av att "det ska vara så" istället för att det är gott.

Med reservation, då jag bara gillar drinkar som döljer all alkohol så mycket som möjligt för det är superäckligt.
Jag tycker faktiskt att vinglöggar oftast är godare än alkoholfria varianter som oftast är för söta för min smak.
 
Har ni provat årets glögg från blossa?
Jag tyckte inte den var så god varm, men då gillar jag inte så alkoholstark glögg heller.
Men kall blandad med lite sötare cava eller prosecco är den sjukt god! :love: En citronskiva och en rosmarinkvist i så blir det riktigt tjusigt. Passade bra både som aperitif och till mat.

Vi ska köpa gran i veckan. Ska kolla IKEA först men vet att deras granar brukar ta slut fort. Finns det ingen där har jag sett en handlare vid macken som såg ut att ha fina i bra storlek.
Blir en kungsgran igen. Jag gillar egentligen den klassiska rödgranen då de går att hitta i den där perfekta konformen med många och täta grenar, men jag klarar verkligen inte av barret! De barrar så vansinnigt mycket och hundarna drar runt på barren så de är överallt.
På så sätt är det skönt med kungsgranar som liksom bara torkar in :p
Ni som har riktigt gran, vad föredrar ni? :)

Jag tycker att årets Blossa är jättegod! Har bara smakat den varm. Men kan tänka mig att den funkar bra kall med prosecco :-)

Vi köper alltid kungsgran. Jag tycker att rödgranen luktar mer gran men min man vill ha en gran som inte sticks eller barrar så vi köper kungsgran. De ser också lite mer ut som Disneygranar tycker jag så det blir fint så :-) Vi ska köpa och klä nu i helgen! Vill egentligen göra det nu i veckan men vi hinner inte.
 
Har ni provat årets glögg från blossa?
Jag tyckte inte den var så god varm, men då gillar jag inte så alkoholstark glögg heller.
Men kall blandad med lite sötare cava eller prosecco är den sjukt god! :love: En citronskiva och en rosmarinkvist i så blir det riktigt tjusigt. Passade bra både som aperitif och till mat.

Vi ska köpa gran i veckan. Ska kolla IKEA först men vet att deras granar brukar ta slut fort. Finns det ingen där har jag sett en handlare vid macken som såg ut att ha fina i bra storlek.
Blir en kungsgran igen. Jag gillar egentligen den klassiska rödgranen då de går att hitta i den där perfekta konformen med många och täta grenar, men jag klarar verkligen inte av barret! De barrar så vansinnigt mycket och hundarna drar runt på barren så de är överallt.
På så sätt är det skönt med kungsgranar som liksom bara torkar in :p
Ni som har riktigt gran, vad föredrar ni? :)
Jag har inte provat än men brukar oftast gilla den bättre kall, nästan varje år :p Lät väldigt gott att blanda ut den!
Vi tar gran i skogen själv om vi hittar någon fin annars köper vi, har aldrig haft kungsgran faktiskt! :) Vi tar in granen den 23e och har den till efter nyår! Förra året körde vi med vodka i vattnet vilket skulle få granen att barra mindre, vet inte om det var därför den barrade mindre eller bara var en bra gran :angel:
 
Jag tycker faktiskt att vinglöggar oftast är godare än alkoholfria varianter som oftast är för söta för min smak.

Det kan jag förstå. Jag fattar ju att alla inte är som jag. Saftglögg "is the shit" för mig liksom och det är nog inte så många som tycker att det är det godaste.
Dock är ju denna mer en starkspritsglögg och jag vet ju de som alltid spetsar sin glögg med sprit. Är det verkligen godare?
 
La precis en online order på veckans veckohandling och tog med allt jag behöver till julgodiset jag tänkt göra i år :D Blir bara tre sorter och enkla sådana för jag orkar inte lägga för mycket tid och energi på det, samtidigt som det är roligt att göra själv :)
 
Hos mig har julen inte flyttat in än. Jag är inte så mycket för tomtar och kraffs som dräller överallt men tycker belysning är mysigt, behövs ju verkligen när det är så mörkt. Fixar det nu i veckan om ork finns.

Såg tidigare i tråden för övrigt att någon gärna ville ha en sån LED-ren men saknade altan. Jag kan glatt meddela att de går fint att ha inomhus också. Brukar ha en sån i hallen :D
 
Har ni provat årets glögg från blossa?
Jag tyckte inte den var så god varm, men då gillar jag inte så alkoholstark glögg heller.
Men kall blandad med lite sötare cava eller prosecco är den sjukt god! :love: En citronskiva och en rosmarinkvist i så blir det riktigt tjusigt. Passade bra både som aperitif och till mat.

Jag har smakat och gillar grundsmaken, men har jättesvårt för att den smakar så mycket alkohol. Sen kan jag ändå inte dricka alkohol just nu, men flaskan vi hade hemma är redan slut så mannen måste ha gett den högt betyg :p
Som vinterdrink låter det ju helt fantastiskt :love: Får lägga på minnet inför nästa jul!
 
Det kan jag förstå. Jag fattar ju att alla inte är som jag. Saftglögg "is the shit" för mig liksom och det är nog inte så många som tycker att det är det godaste.
Dock är ju denna mer en starkspritsglögg och jag vet ju de som alltid spetsar sin glögg med sprit. Är det verkligen godare?

Man kan ju helt enkelt koka bort alkoholen också. Men kanske inte värt att lägga så mycket pengar på en alkoholfri glögg. Eller så är det det? :p Får vara upp till var och en.
 
Jag gillar inte årets Blossa (men jag har inga problem med alkoholsmaken :p). Den föll mig inte på läppen helt enkelt. Plus att ska man blanda med prosecco är det ju inte glögg längre utan en drinkingrediens, dvs inte det jag förknippar med glögg och jul.

Förra årets gillade jag, både varm och kall, så jag blev väldigt glad när jag hittade den på Bolaget i Edsbyn :D Den är jättegod till saffranskladdkaka :d
 
Det enda problemet jag har med alkoholen i glögg är att det är så svårt att dricka när den är riktigt varm - man kan liksom inte sörpla sådär försiktigt (som jag brukar göra sådär när något är på gränsen till för varmt) utan att andas in en massa alkoholångor som ger mig hosta :o:laugh:
 
Hos mig har julen inte flyttat in än. Jag är inte så mycket för tomtar och kraffs som dräller överallt men tycker belysning är mysigt, behövs ju verkligen när det är så mörkt. Fixar det nu i veckan om ork finns.

Såg tidigare i tråden för övrigt att någon gärna ville ha en sån LED-ren men saknade altan. Jag kan glatt meddela att de går fint att ha inomhus också. Brukar ha en sån i hallen :D

Brukar inte bli så mycket tomtar och kraffs här heller för jag ser det mest som dammsamlare :p Brukar bli stakar och stjärnor i fönstren, julgardiner i två rum, någon julduk, julgran och sen typ fyra tomtar eller nåt.
 
Jag har alltid bara gillat saftglögg. Inte alls ett fan av alkohol i något, speciellt inte smaken.

Småkul historia: Vi brukade bjuda över grannar på stooort pepparkakasbak varje år när jag var liten. Det bakades pepparkakor i drivor, hela köket var mjöligt, alla skrålade med i julsånger och hade jättekul. Och så drack vi glögg förstås. Både barn och vuxna. Ett år blev det en liten miss. 4-åriga jag bad om påfyllning samtidigt som en granne och sen satte jag mig på golvet för att dricka min glögg. Plötsligt hör mamma mig ropa ”Bläää, glöggen är SUR!” Va? ”Glöggen är suuuur sa jag!”
Grannen tittar på sin kopp och säger ”Ja jag tyckte väl att min saknade nåt...”

:D :yuck:
 
Brukar inte bli så mycket tomtar och kraffs här heller för jag ser det mest som dammsamlare :p Brukar bli stakar och stjärnor i fönstren, julgardiner i två rum, någon julduk, julgran och sen typ fyra tomtar eller nåt.

Det är samma här, jag har en julig vaxduk, en hemmagjord stjärna i fönstret, en adventsljusstake och en julig dörrmatta. En amaryllis har jag för att vi får det av hyresvärden varje jul :heart. Och så har jag satt fram en liten lila ren för att jag fick den av en kompis förra året.

Nytt för i år är ett örngott med tomtar på och så ett juligt duschdraperi. Brukar ha krans på dörren, men inte fått upp någon än i år.
Sen tar jag in (riktig) julgran ca en vecka före julafton.

Tillsammans med att jag tar fram mina korg-brödkorgar på bordet så räcker då det gott och väl :). Lät tom mycket nu när jag räknade upp det :p. Men har inte massa krafs.
 
Har ni provat årets glögg från blossa?
Jag tyckte inte den var så god varm, men då gillar jag inte så alkoholstark glögg heller.
Men kall blandad med lite sötare cava eller prosecco är den sjukt god! :love: En citronskiva och en rosmarinkvist i så blir det riktigt tjusigt. Passade bra både som aperitif och till mat.

Vi ska köpa gran i veckan. Ska kolla IKEA först men vet att deras granar brukar ta slut fort. Finns det ingen där har jag sett en handlare vid macken som såg ut att ha fina i bra storlek.
Blir en kungsgran igen. Jag gillar egentligen den klassiska rödgranen då de går att hitta i den där perfekta konformen med många och täta grenar, men jag klarar verkligen inte av barret! De barrar så vansinnigt mycket och hundarna drar runt på barren så de är överallt.
På så sätt är det skönt med kungsgranar som liksom bara torkar in :p
Ni som har riktigt gran, vad föredrar ni? :)
Jag är uppvuxen med rödgran från egen skog, men numera är det väldigt långt till den där skogen så vi köper, och då kungsgran så vi slipper barren!
 
Nästan så man ser med blotta ögat när det rör sig nu... :heart.
 

Bifogade filer

  • 15444779277583061705788221825159.jpg
    15444779277583061705788221825159.jpg
    131,8 KB · Visningar: 16
Jag stavar som en kratta/ har syftningsfel i texten ovan. Julstjärnan och slingorna fick jag stå för själv. :)
Men lika fint för det.

Angående glöggdiskussionen så tycker jag vanlig (alko-) glögg smakar alldeles för mycket sprit för att vara en fullpott, medan saftglögg är alldeles för söt.
Jag köper alltid traditionell som jag smuttar lite på, använder den sedan i matlagningen, vilket verkligen är att rekommendera!
 

Liknande trådar

Tjatter Mitten på november redan och så vitt jag kan se har ingen startat årets jultråd än :crazy:!! Så ja här kommer den! Snön lyser med sin...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
6 367
Senast: Tilly_85
·
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
414
Senast: Praefatio
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 524
Senast: skogaliten
·
Tjatter Kan det vara dags att återuppväcka vår gemensamma aktion från 2018? Gemensam regndans. Nån måste göra nåt åt detta elände. Låt det vara...
20 21 22
Svar
431
· Visningar
17 557
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp