Jultråden 2020

Jag bakade pepparkakor i helgen, de blev sjukt goda! Skurna pepparkakor med hackad mandel i :d Frös in halva degen så kan baka av en gång till snart, dessa går åt väldigt snabbt. Tog nästan 1,5x kryddmängden i receptet :D
Och nu ligger några gram hel saffran i lag med lite rom och socker, ska ligga och götta sig till i helgen då det blir något slags saffransbullbak.
 
Igår fick jag ett infall och kokade kola. Varför gör man inte det året om? Så sjukt gott! Det blev både vanlig kola och chokladkola.
I helgen får det bli en massa pyntande! Har beställt en julklapp idag och velar över mannens och barnets stora julklappar. Oh, decisions decisions.
 
Jag bakade pepparkakor i helgen, de blev sjukt goda! Skurna pepparkakor med hackad mandel i :d Frös in halva degen så kan baka av en gång till snart, dessa går åt väldigt snabbt. Tog nästan 1,5x kryddmängden i receptet :D
Och nu ligger några gram hel saffran i lag med lite rom och socker, ska ligga och götta sig till i helgen då det blir något slags saffransbullbak.

Använder du både sprit och socker till saffran? Jag har bara använt sprit. Blir det stor skillnad? Brukar du mortla saffranet med sockerbitar eller tar du strösocker?
 
Använder du både sprit och socker till saffran? Jag har bara använt sprit. Blir det stor skillnad? Brukar du mortla saffranet med sockerbitar eller tar du strösocker?
Ja, typ 2 msk sprit och 2 tsk socker till ca 2 gram hela saffranspistiller. Mortlar inget utan allt i en liten glasburk och ställer mörkt en vecka! Snurrar runt innehållet några gånger då och då.
 
Ja, typ 2 msk sprit och 2 tsk socker till ca 2 gram hela saffranspistiller. Mortlar inget utan allt i en liten glasburk och ställer mörkt en vecka! Snurrar runt innehållet några gånger då och då.

Jag brukar också ha det i en glasburk men har aldrig ställt det mörkt. Det har fungerat bra ändå. Får testa både socker och sprit någon gång då kanske. Själv brukar jag ta 2 msk sprit per gram saffran. Slog till på 3 gram till lussekatterna i år blev fantastiskt goda.
 
I helgen ska det bakas saffransbullar med mandel- och vaniljfyllning! Ska strax blanda lite saffran i sprit så får det stå tills det är dags för bakning.
Är ledig idag så jag tror att en del pynt får åka upp idag :love:

Köpte lite blommor till att fixa en julgrupp igår, måste bara få tag på mossa 😊
Lite julklappspapper och vackra gröna ljus till adventsljusstaken inhandlades också igår.
 
D3B4B916-694C-4D97-9DA5-FA100CCC4E08.jpeg

Julstämningen i Gävle har ökat med ca 300% :D
 

Liknande trådar

Tjatter Mitten på november redan och så vitt jag kan se har ingen startat årets jultråd än :crazy:!! Så ja här kommer den! Snön lyser med sin...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
6 404
Senast: Tilly_85
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 652
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd. Men den landade här tillslut. Födde barn i oktober -23. Mensen kom tillbaka efter...
Svar
2
· Visningar
234
Senast: annersia
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp