Just nu funderar jag på….Del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack, jag förstår lite mer. Liksom intellektuellt förstår, även om jag inte riktigt känslomässigt förstår. Funderingen kom av att en person i min periferi förlorat sin partner och riskerar att vräkas på grund av hur stökigt det är hemma, och min känsla är bara att ingen städning i världen kan vara så jobbig att en förstör hela sitt liv för det. Personen i fråga sköter inte sin hygien heller, vilket ju påverkar jobb och skola, som personen dock fortfarande går till. Men det är kanske en väldigt stark problematik jag inte kan sätta mig in i rent känslomässigt.

Vilket får mig att fundera på hur folk är funtade om de riskerar sina (förhoppningsvis!) bra jobb på en sån impuls. Det blir ju totalt uppenbart vem som stulit.

Jag läste en bok för hundra år sedan som utforskade tanken att folk hatar sig själva. Sedan dess tänker jag ofta på det när jag försöker förstå varför folk gör som de gör. Det kan verka helt ologiskt. Men om man tänker att personen också hatar sig själv så blir det kanske mer logiskt varför den gör som den gör. I din bekantas fall kanske det är ett sådant fall?

Men jag tror inte att din bekanting är någon som just nu är i övrigt välfungerande, det där låter som en livskris.

En annan tanke på ämnet, kanske just den städningen som förstör ens liv om den inte blir gjord är ännu svårare att göra än vanlig städning. Speciellt med tanke på ovanstående.
 
Jag läste en bok för hundra år sedan som utforskade tanken att folk hatar sig själva. Sedan dess tänker jag ofta på det när jag försöker förstå varför folk gör som de gör. Det kan verka helt ologiskt. Men om man tänker att personen också hatar sig själv så blir det kanske mer logiskt varför den gör som den gör. I din bekantas fall kanske det är ett sådant fall?

Men jag tror inte att din bekanting är någon som just nu är i övrigt välfungerande, det där låter som en livskris.

En annan tanke på ämnet, kanske just den städningen som förstör ens liv om den inte blir gjord är ännu svårare att göra än vanlig städning. Speciellt med tanke på ovanstående.
Det känns rimligt. Är inte så mycket för att leka hobbypsykolog normalt sett, så jag vet inte om det stämmer på just denna personen (som jag inte tror har en kris utan har varit såhär alltid), men generellt gör det saken enklare att förstå. Självhat behöver ju varken vara medvetet eller tillfälligt.
 
Jag tänker att många säkert lägger sitt pass i det där skåpet. Och smycken.

Själv är jag för fattig för att åka på semester med guld och diamanter.
Om jag hade lagt mitt pass i kassaskåpet hade det varit som att be om att glömma det där. Jag packar aldrig upp mitt pass. :D Men du har säkert rätt i att det är något en del gör!

Generellt packar jag aldrig upp alls om jag åker utomlands, där är jag alldeles för rädd för vägglöss.
 
Tack, jag förstår lite mer. Liksom intellektuellt förstår, även om jag inte riktigt känslomässigt förstår. Funderingen kom av att en person i min periferi förlorat sin partner och riskerar att vräkas på grund av hur stökigt det är hemma, och min känsla är bara att ingen städning i världen kan vara så jobbig att en förstör hela sitt liv för det. Personen i fråga sköter inte sin hygien heller, vilket ju påverkar jobb och skola, som personen dock fortfarande går till. Men det är kanske en väldigt stark problematik jag inte kan sätta mig in i rent känslomässigt.

Vilket får mig att fundera på hur folk är funtade om de riskerar sina (förhoppningsvis!) bra jobb på en sån impuls. Det blir ju totalt uppenbart vem som stulit.
Det ÄR jobbigt att städa. Jag har kämpat med det i hela mitt liv. Min startknapp är dålig och jag har dålig uthållighet. Jag har velat ha de fint omkring mig men inte förmått. Nu hittade jag tipset att man kan städa en kvart om dagen och har tagit det till mig. Först när jag hittat den metoden så har det börjat funka. Men att ta tag i allt på en gång är definitivt för övermäktigt.
 
Jag säger också luva så du är inte ensam i alla fall :D Skulle aldrig säga luva om mössa. En mössa är en mössa 😅
Säger du tomtehuva också?

Det ÄR skillnad på luva och huva. En huv hänger ihop med nåt - t.ex ett fordon. En luva är något tjockt varmt som du sätter på huvudet :)

Och ja en mössa är samma som en mössa två namn på ungefär samma sak. Fast jag.kan tycka ett en luva är tjockare och rejälare?
 
Säger du tomtehuva också?

Det ÄR skillnad på luva och huva. En huv hänger ihop med nåt - t.ex ett fordon. En luva är något tjockt varmt som du sätter på huvudet :)

Och ja en mössa är samma som en mössa två namn på ungefär samma sak. Fast jag.kan tycka ett en luva är tjockare och rejälare?
Det gör jag naturligtvis inte :)

Jag förstår absolut skillnaden, men ordet luva (fristående) inte ett ord som ingår i min normala vokabulär. Det känns gammaldags eller möjligtvis dialektalt.
 
Säger du tomtehuva också?

Det ÄR skillnad på luva och huva. En huv hänger ihop med nåt - t.ex ett fordon. En luva är något tjockt varmt som du sätter på huvudet :)

Och ja en mössa är samma som en mössa två namn på ungefär samma sak. Fast jag.kan tycka ett en luva är tjockare och rejälare?
Jag tänker fortsätta säga luva om huva och tomteluva om tomteluva. Fast det är fel. Folk får tro att de hör fel/råkar säga fel 😉.
 
Om mathavre generellt mättar väldigt dåligt, om jag varit för hungrig när jag ätit eller om portionsberäkningen är alltför snål.

Tycker att det är gott men vill gärna bli mätt/nöjd!
 
Om mathavre generellt mättar väldigt dåligt, om jag varit för hungrig när jag ätit eller om portionsberäkningen är alltför snål.

Tycker att det är gott men vill gärna bli mätt/nöjd!
Jag blir mätt på det, mycket fibrer ju! Men det kanske beror på vad en har till? Sen tror jag nog jag äter dubbelt vad som anges på förpackningen faktiskt🤔 Men det mättar ju bättre än samma mängd ris definitivt.
 
Hur det kan vara tillåtet att människor och djur dör? Och varför ska livet innehålla så mycket smärta?

Jag hamnade på Karlavagnens Facebook och läste kommentarerna på ett inlägg där de bad människor berätta om sina möten med döden. Det var så mycket smärta och så många som förlorat barn och andra nära personer i ung ålder. Och sen blir man gammal och ensam för då har folk dött ifrån en eller har inte tid att besöka en. Kanske får man kämpa med ekonomiska problem hela livet eller leva med sjukdomar som gör ens liv väldigt svårt. Känns orimligt att vi ska behöva klara av så mycket sorg och smärta i livet.
 
Om jag ska binda sparpengarna nu. Det har hoppat från 2,65% till 3%. Är det taket eller ska man ha is i magen?
 
We came to the conclusion that you have to be drunk to be silly which means that my friend and I definitely wasn't acting silly at all.

In fact we must been as serious as really seriously serious.

Still it May be this wrong thread
 
Det sägs att man inte ska skåda en given häst i munnen.
Men om den där hästen påstods vara mer användbar än den visar sig vara, hur gör man då?
(Det är fortfarande en metafor.)
Alltså, för att förtydliga undrar jag genuint om någon har kloka perspektiv på detta scenario. Aktuellt i mitt liv nämligen 😆
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
6 697
Senast: Filura
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
8 144
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 247
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
497
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp