Bukefalos 28 år!

Just nu funderar jag på….Del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Köpte denna för det var mindre än jag har haft men då är det ändå för mycket?
IMG_6472.jpeg
 
Nu har jag läst. Tänker följande:

1. Ett artighets-you samt förekomsten av pluralis majestatis (we) kan inte ses som direkta förebilder då det är en helt annan social bakgrund till att sådant förekommer, som blir märklig att översätta till en situation där personen själv är den som står för valet av pronomen.

2. Det äldre singulara they verkar inte ha använts om entydigt utpekade konkreta individer? Som jag förstår exemplen handlar det snare om sammanhang där det är mer vagt utpekande i kombination med andra ord (everyone, every man) som kan vara lite "skumma" på detta sätt. Även om de grammatiskt klassificeras som singular så behöver det inte motsvara ett faktiskt ental "IRL" (på samma sätt som grammatiskt genus inte motsvarar något IRL kön).

3. Av detta drar jag själv slutsatsen att användandet av detta som ett inte-han-inte-hon-3.sg-pronomen är lika mycket av en aktiv novation som bruket av hen i svenskan. (vilket alltså inte är ekvivalent med ett användande för obekant/opreciserat kön)


Vad tänker man det skulle blir istället för them?
Finns det en bakgrund att "det gamla singulara they" inte användes (alls/fullt ut?) i objektsform? Har det finns/funnits en annan (alt. ingen?) objektsform knuten till det bruket?
Nej jag håller med om att tidigare pluralanvändningar haft andra syften och funktioner. Det jag tänker att länken ändå visar att att språkbruk är föränderligt och hänger tätt samman med social kutym och att pronomen har genom alla (?) tider använts som en markör för identitet och respekt. Må vara att bruket historiskt framför allt bestämts av andra än individen själv (vilket ju går att säga även nu, då många icke-binära inte ser det som ett val att vara just icke-binär utan en livsomständighet lik den att födas som något annat kön, på någon annan plats eller i någon annan kultur). Därmed går att ifrågasätta om det verkligen är så att individen bestämmer sitt pronomen eller om det snarare är livsomständigheter som bestämt det (men där personen har ett behov större än genomsnittet att informera om det för att a) det är utanför konventionellt språkbruk och b) det är svårare för omgivningen att intuitivt välja rätt). Att icke-binära tidigare inte givits språkligt utrymme och språkligt existensberättigande ser jag inte som en anledning att neka detsamma i nutid med hänvisning till att pronomina tidigare inte funnits. Att engelskan väljer ett befintligt och svenskan ett nyskapat torde inte vara mer än slump?

Gällande objektsform them så tror jag helt enkelt att om båda former nämns så elimineras en möjlig felkälla, precis som för små barn som lär sig skriva så får de en ifyllnadsmening med bara ett ord borta, samt ingående bokstäver givna (men inte dess ordning) på sidan. Det är helt enkelt ett sätt att öka framgångsfrekvensen och eliminera en felkälla i form av att folk inte förstår eller ”inte förstår” språkbruket.

Jag tänker att det hade varit intressant att se analyser tex av tiden då pronominet ni började användas singulärt, som en matkör för respekt och status. Att följa hur det växte fram. Att följa var det fanns motstånd, vilka som snabbt tog till sig det bruket, över hur lång tid och med hur mycket tvång/hot/våld bruket etablerats. Eftersom singulärt they inte kan forceras fram av överhöghetens krav på korrekt pronomen torde det ändå inte gå att jämföra situationerna men att hävda att språklig form ska få styra uttryck och social kutym har ingen bäring historiskt sätt utan språket har anpassats efter tiden/behoven.

Min poäng med att hänvisa till tidigare bruk av singulärt they är alltså inte att säga att det använts könsneutralt även tidigare utan att säga att språkets föränderlighet kan utmärkt bevittnas i hur pronomen varierat med social kutym och normer även historiskt.
 
Har du brist på D-vitamin?
Om ja, den dos läkaren föreskriver
Om nej, inget alls.

Ingen direkt poäng med att peta i sig div vitaminer och tillskott, om ingen brist finns konstaterad.
Jag är inne mycket och äter inte allt så jag har ”alltid” ätit d-vitamin.
 
Borde jag anmäla mig till ett "maraton" lopp för att ha motivation till träningen? Tänker inte ett fullt lopp, utan typ 5-10 km. Hm.
 
"Mängder i alla krig"? Vilka krig förutom de två mot Sauron tänker du på?
Det dog många (nån siffra anges aldrig) i första kriget mot Sauron men sen går det ju nästan 3000 år till nästa krig, så det kan ju mycket möjligt ha fötts ett helt gäng därimellan sas.

Men det är absolut färre alver efter första kriget. Thranduil tex återhämtar sig ju aldrig mentalt efter det.

Det dog ju även en hel del i inbördeskrig. Cf Fëanor och hans söners strider för att återfå Silmarillerna.

Men Tolkien skriver också att alverna är på väg till sin undergång och snart kommer bli bara några gömda och bortglömda spillror av ett folk. Det flesta alver har redan börjat segla till Valinor/Aman när sagan om ringen börjar. Frodo och Sam träffar alver på väg till de grå hamnarna i början av FOTR och alverna säger också att många andra redan lämnat Midgård.

De sk skymningsalverna som aldrig såg Valinor lämnar ju även de Midgård när fjärde åldern börjar.
 
Hur jag ska kunna bortförklara saker som inte går ihop i böckerna jag läser. Jag vill att allting ska stämma men det gör det inte 😅😅😅

Men kanske att det mellan böckerna hänt en olycka med stallet, att någon har gjort sig av med sin telefon, att en person har fuskat med tävlingsregler och att det står fel i en bok och hästen var sex år redan från början. 🤔
 
Inget alls om du inte har en konstaterad brist.
Sjukvården kollar inte ens D-vitaminnivåer regelbundet så man vet ju inte om man har brist ...
Vintertid står solen för lågt här uppe för att vi ska få tillräckligt med sol så det rekommenderas att man tar tillskott då. Minns inte om det var i Fråga Doktorn de sa det eller nåt annat program, det var iaf ett seriöst program.
 
Jag äter 3 tabletter, 2000 IU divisun varje dag på recept. Det är tydligen en hög dos eftersom apotekaren brukar fråga om det verkligen stämmer varje gång jag hämtar ut den. Förskrivet av läkare för flera år sedan och med dem har jag normala värden d-vitamin.
 
Hur jag ska kunna bortförklara saker som inte går ihop i böckerna jag läser. Jag vill att allting ska stämma men det gör det inte 😅😅😅

Men kanske att det mellan böckerna hänt en olycka med stallet, att någon har gjort sig av med sin telefon, att en person har fuskat med tävlingsregler och att det står fel i en bok och hästen var sex år redan från början. 🤔
Jag blir alltid så sjukt irriterad på sådant. För mig är det svårt att hålla reda på personerna, och jag tappar allt som oftast bort vem som var vem. Men om andra detaljer, som platser och sådant som fungerar på något visst sätt i verkligheten, inte stämmer, då blir jag irriterad. I en bok jag läste nyligen var där en som hade tävlat i hoppning, hon hade inte blivit placerad trots att hon var nöjd med ritten, och det skylldes på att domaren var orutinerad. Jag fattade inte hur det menades att domarens erfarenhet skulle påverka resultatet i hoppning.
 
Jag äter 3 tabletter, 2000 IU divisun varje dag på recept. Det är tydligen en hög dos eftersom apotekaren brukar fråga om det verkligen stämmer varje gång jag hämtar ut den. Förskrivet av läkare för flera år sedan och med dem har jag normala värden d-vitamin.
Jag tror mina också är på 2000 IU men köper dem som kosttillskott. Tar inte varje dag och har okejat med läkare. Brukar ändå inte ha högt D3-värde när de tar prov.

Menar du att du tar totalt 2000 IU eller 3 x 2000?
 
Jag blir alltid så sjukt irriterad på sådant. För mig är det svårt att hålla reda på personerna, och jag tappar allt som oftast bort vem som var vem. Men om andra detaljer, som platser och sådant som fungerar på något visst sätt i verkligheten, inte stämmer, då blir jag irriterad. I en bok jag läste nyligen var där en som hade tävlat i hoppning, hon hade inte blivit placerad trots att hon var nöjd med ritten, och det skylldes på att domaren var orutinerad. Jag fattade inte hur det menades att domarens erfarenhet skulle påverka resultatet i hoppning.
Jag läser en bokserie och det är kanske inte så många faktafel (inte som jag tänkt på i alla fall) men i de första böckerna finns det tre boxar i stallet. Två hästar flyttar in i varsin box. När en tredje häst ska flytta in måste en box byggas till den eftersom det då tydligen inte finns plats för tre hästar.

I en bok så lånar de telefonen hos en person men i en senare bok så använder inte personen telefon.

Nu när jag läser böckerna direkt efter varandra blir sådana konstigheter väldigt uppenbara 😅
 
Varför människor försöker ge mig dåligt samvete för att jag kommer resa iväg utomlands utan barn?
I snart 20 år har jag prioriterat mina barn först och nu när jag fyller 40 så har jag valt att prioritera en resa för enbart mig istället för att åka runt med barnen på diverse dyra nöjesparker. Jag kommer Inte få dåligt samvete , snarare att jag tar avstånd från de vänner och bekanta som kommer med sina elaka kommentarer.
 
Varför människor försöker ge mig dåligt samvete för att jag kommer resa iväg utomlands utan barn?
I snart 20 år har jag prioriterat mina barn först och nu när jag fyller 40 så har jag valt att prioritera en resa för enbart mig istället för att åka runt med barnen på diverse dyra nöjesparker. Jag kommer Inte få dåligt samvete , snarare att jag tar avstånd från de vänner och bekanta som kommer med sina elaka kommentarer.
Vad märkligt att folk reagerar så. Varför skulle föräldrar inte få resa utan sina barn, om man nu vill det?
Jag utgår ju från att barnen tas omhand ändå av andra, om nu föräldrarna är bortresta av en eller annan anledning, alternativt att barnen är så gamla att de klarar sig alldeles utmärkt bra själva.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
10 11 12
Svar
226
· Visningar
7 603
Senast: SiZo
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
10 346
Senast: Mineur
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
566
Senast: Enya
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 422
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp