Just nu funderar jag på...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför tar ett bomullsprogram (vanligt 40 graders program) 4 h på vår tvättmaskin men ett för syntetmaterial bara tar 1 h 20 min?
 
Det är mina funderingar. Du är fri att stå över diskussion.
Absolut, men din frågeställning är ju ganska vinklad och därmed provocerande. Det förstår du säkert själv. Att du sedan fortsätter med att fråga om det är positivt att ambulanser hindras från att komma fram, som om någon skulle svara att ja, det är jättebra, tyder för mig på att det inte är en fundering utan att du bara vill uttrycka att du stör dig på en ospecificerad grupp aktivister. Kanske hade passat bättre i en annan tråd.
 
Absolut, men din frågeställning är ju ganska vinklad och därmed provocerande. Det förstår du säkert själv. Att du sedan fortsätter med att fråga om det är positivt att ambulanser hindras från att komma fram, som om någon skulle svara att ja, det är jättebra, tyder för mig på att det inte är en fundering utan att du bara vill uttrycka att du stör dig på en ospecificerad grupp aktivister. Kanske hade passat bättre i en annan tråd.
Du är fri att tycka vad du vill.
Min fundering är ändå om idiotiska handlingar gynnar det de försöker jobba för eller om det får motsatt effekt. Jag vet inte hur jag annars skulle vinkla den.
Vad jag vet så är det en tråd för vad man funderar på och jag funderar på detta.
 
Kuriosa, vi hade allmän rösträtt för kvinnor FÖRE allmän rösträtt för män. På den tiden fick nämligen bara män som gjort värnplikt rösta. :D
Beror lite på vad man lägger in i "allmän" rösträtt, och vilka som ska ingå i "alla" för att det ska räknas.
Utöver värnplikten har det funnits fler begränsningar som fängelsestraff, skatteskuld, fattigvård, omyndigförklaring som tagits bort i olika steg under 1900-talet. Från 1989 finns det endast regler om medborgarskap och ålder.
 
Varför skulle man ens skilja på bomull och syntet om det är en vanlig 40-tvätt man ska köra?
För att fibrerna slits olika och håller smuts olika, har olika krympningsgrad även i låg temperatur m.m.



KL @Lilla Ja, det finns vetenskapligt stöd för att påverkansaktioner ger effekt, ju mer samhällsstörande de är ju bättre. Dock är det ju så att den aktion du talar om inte var menad att stoppa ambulanserna och 1, var stoppet skulle ske var meddelat i förväg för att ge möjlighet att låta samhällsnödvändig trafik ta en annan väg och 2, om de vanliga bilarna hade gått åt sidan för ambulansen som de skulle så hade den fått passera spärren, det var alltså bilister som inte släppte fram ambulansen snarare än aktivister.
 
För att fibrerna slits olika och håller smuts olika, har olika krympningsgrad även i låg temperatur m.m.



KL @Lilla Ja, det finns vetenskapligt stöd för att påverkansaktioner ger effekt, ju mer samhällsstörande de är ju bättre. Dock är det ju så att den aktion du talar om inte var menad att stoppa ambulanserna och 1, var stoppet skulle ske var meddelat i förväg för att ge möjlighet att låta samhällsnödvändig trafik ta en annan väg och 2, om de vanliga bilarna hade gått åt sidan för ambulansen som de skulle så hade den fått passera spärren, det var alltså bilister som inte släppte fram ambulansen snarare än aktivister.
Tror knappast att de hade blivit bestraffade om
det inte inte var deras fel.
Men tack för svar del 1.
 
Kuriosa, vi hade allmän rösträtt för kvinnor FÖRE allmän rösträtt för män. På den tiden fick nämligen bara män som gjort värnplikt rösta. :D
Ja, och fram till ett visst år (som jag tyvärr inte har lagt på minnet :) ) fick man bara rösta om man tjänade ett visst belopp per år, vilket gjorde att många arbetare inte fick.
 
En bekant är ytligt och en vän är närmare. En vän kan bli bekant om helt enkelt slutar umgås nära och mer eller mindre nästan tar avstånd från denne utan att vara ovänner. I min värld i alla fall.

Jag har nog en vän som blivit bekant. Om han nu var vän från början vill säga. Kanske något mellanting.

Jag funderar var själva gränsen går från bekant till vän, hur nära behöver man vara? Eller är det kanske bara själva känslan det handlar om?
 
Jag har nog en vän som blivit bekant. Om han nu var vän från början vill säga. Kanske något mellanting.

Jag funderar var själva gränsen går från bekant till vän, hur nära behöver man vara? Eller är det kanske bara själva känslan det handlar om?
Ja känslan!
 
Du är fri att tycka vad du vill.
Min fundering är ändå om idiotiska handlingar gynnar det de försöker jobba för eller om det får motsatt effekt. Jag vet inte hur jag annars skulle vinkla den.
Vad jag vet så är det en tråd för vad man funderar på och jag funderar på detta.
Men vad som är ”idiotiskt” kan och måste ju diskuteras? 😅
Det blir meningslöst att du vaguear om ”alla idiotiska aktivister” utan att dels vara tydlig med vilken grupp du menar (plötsligt gäller det visst ett domslut i ett rättsärende som du uppenbarligen har tillräcklig insikt i för att kunna kommentera domen?) och dels förklara varför de enligt dig är idiotiska, och samma sak gäller handlingarna. Jag förstår liksom inte hur du tänker att det ska läsas. Ska alla bara veta exakt vem du menar och gå med på premisserna (för så blir det om man inte börjar med att problematisera ditt val av adjektiv), eller ska man hålla med om att alla aktivister i världen och genom tiderna är idioter och deras aktivism likaså? Är Malala Yousafzai en idiot i det här resonemanget?
Och ja generellt kan man säga att samhällsförändring har skett genom att folk engagerat sig för förändring. Säkert har vissa kallat dem idioter, och ibland säkert befogat.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
337
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 363
Senast: tuaphua
·
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 535
Senast: Voeux
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 359
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp