Just nu funderar jag på...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man har väl en mobilladdare i bilen? Det anser jag vara en rimlig säkerhetsåtgärd likväl som reflexväst och ficklampa.

Ja, det var ju smart. Det vet jag inte om "man" har, men det hoppas jag. Jag har ingen bil (eller jo, men inte som används), så... Men tar med mig tipset :).
Men det saknas kanske täckning också längs den där grusvägen.... ;)

Reflexväst och ficklampa, ja också bra tips att ha i bilen.
Får kanske bli "bil-kit" i julklappar! Ska luska i hur det ser ut i min omgivning👍
 
Jo, det vet jag :).
Men då ska man sitta och vänta på dem... om man nu kan ringa dem, om inte mobilbatteriet är dött...

Men absolut, på motorvägen kan det vara motiverat att få hjälp kanske. Bara för att man kan måste man inte göra allt själv, jag håller med, men just att  kunna.
Jag tänkte inte så mkt på motorvägen utan mer "åh, en grusväg, undrar var den leder..." typ :p
Menar du kan i att veta hur man gör eller rent fysiskt ha förmåga? Jag vet hur man gör men dålig rygg och ledvärk gör att det blir väldigt svårt rent praktiskt.
 
Menar du kan i att veta hur man gör eller rent fysiskt ha förmåga? Jag vet hur man gör men dålig rygg och ledvärk gör att det blir väldigt svårt rent praktiskt.

Ja, som sagt jag förstår att det kan finnas andra anledningar som gör att man inte gör det själv, men just att veta hur man gör iallafall. Tråkigt med din värk.
 
Om jag får punktering så måste jag ha hjälp. Mina däck brukar nämligen rosta fast, så även om jag får loss bultarna så får jag inte loss däcket. Jag har alltså kunskapen att byta själv men biljäveln är svår. Jag kan kanske byta bak men fram brukar det vara kört.
Låt bultarna sitta halvt lossade och sänk försiktigt ner bilen tills den tar tyngt på däcket så brukar det lossna. Om det inte lossar direkt kan du sparka rejält på däcket i det läget när det inte är domkraften som bär. Sen kan du höja upp och skruva lös det.
Går att förebyggande lägga lite fett på den delen av fälgen som ligger metall mot metall där det rostar fast.
 
Låt bultarna sitta halvt lossade och sänk försiktigt ner bilen tills den tar tyngt på däcket så brukar det lossna. Om det inte lossar direkt kan du sparka rejält på däcket i det läget när det inte är domkraften som bär. Sen kan du höja upp och skruva lös det.
Går att förebyggande lägga lite fett på den delen av fälgen som ligger metall mot metall där det rostar fast.
Jag har gjort ovanstående men ändå gått bet.
 
Åh, ja men då är vi lika, fast med olika saker då. :) Matlagning tar nog också en extra stund för mig jämfört med recept, men inte sån extrem tid som att städa.



Åh, se där! En som är likadan iaf :).
Idag njuter jag av min nystädade lgh iaf efter alla timmar igår :p.

---------

Nu funderar jag över det här med däckbyte.
Jag förstår att det kan finnas olika anledningar till att folk inte byter sina däck själva, men jag hoppas ändå att folk  kan göra det själva.
Jag är på riktigt förundrad över hur man kan vilja köra runt och veta att om jag får punka kan jag inte själv byta/laga däcket... hua!
Jag vet hur man gör. Gjorde det själv när jag var ung, pank och frisk. Idag betalar jag hellre någon annan för att göra det.

Ingen av mina 3 sista bilar har haft något reservhjul. Skulle ringa assistans om jag fick punktering.
Har alltid mobilen laddad om jag åker någonstans plus att det går att ladda i bilen.
 
Funderar på om det är någon större skillnad på att träffa folk och att inte träffa folk, egentligen. Jag har på uppmaning försökt att umgås med människor mer på sista tiden, men jag vet inte om jag känner någon märkbar skillnad i mående på det och att inte direkt träffa någon.
 
Har cappuccino och latte etc börjat serveras kallare än tidigare? På två fik där jag bor kallnar de innan man druckit hälften och man får be om extra varmt för att få det som tidigare var normaltemperatur.
 
Funderar på om det är någon större skillnad på att träffa folk och att inte träffa folk, egentligen. Jag har på uppmaning försökt att umgås med människor mer på sista tiden, men jag vet inte om jag känner någon märkbar skillnad i mående på det och att inte direkt träffa någon.
Jag tänker att det beror på vilka personer en träffar och vad en gör med dem.
 
på nyheterna från Colorado
1669041477729.png
 
Hur kul personen som ljudsatt trailern till Hårt Väder haft
De sista sekunderna är ledmotivet till musikalen Paraplyerna i Cherbourg (1964)
Jag såg trailern mitt i en fotbollssändning och fnittrade över hur få av den publiken som kan tänkas göra den kopplingen :D
 
Om man får ligga minus på kompsaldot. Har alltid hört att man får det men nu hade lönekontoret sagt till ngn att man tillsammans med chefen är skyldig att se till att inte hamna på minus.
 
Om man får ligga minus på kompsaldot. Har alltid hört att man får det men nu hade lönekontoret sagt till ngn att man tillsammans med chefen är skyldig att se till att inte hamna på minus.
Vi fick göra det. Antingen se till att vi jobbat in det innan säsongen tog slut eller så kvittrade det mot slutlönen. Har man då inte semesterdagar eller så att ta av skickar arbetsgivaren en faktura på de timmar man hade minus. Vi fick också ha max 8 h plus som betalas ut i timlön
 
Om man får ligga minus på kompsaldot. Har alltid hört att man får det men nu hade lönekontoret sagt till ngn att man tillsammans med chefen är skyldig att se till att inte hamna på minus.
Är det vanligt att man får ligga minus på komp? Minus på flexsaldo kanske är vanligare? När jag jobbade som admin fanns det ett max antal minus- och plustimmar som man fick ligga på.
 
Vi fick göra det. Antingen se till att vi jobbat in det innan säsongen tog slut eller så kvittrade det mot slutlönen. Har man då inte semesterdagar eller så att ta av skickar arbetsgivaren en faktura på de timmar man hade minus. Vi fick också ha max 8 h plus som betalas ut i timlön
Vi får ha 40 timmar plus men det händer oftast inget om man har mer.
Jag kanske hinner jobba in men just nu har jag typ -2 timmar om jag ska ta ut komp under jul. Hade helst sluppit att ta tjänstledigt.
 
Om man får ligga minus på kompsaldot. Har alltid hört att man får det men nu hade lönekontoret sagt till ngn att man tillsammans med chefen är skyldig att se till att inte hamna på minus.
Vi har inte komp men på flextidssaldot gäller att man ska ligga mellan 0 och 16 h. Överskott betalas ut som lön och underskott ska hanteras med chef för att komma upp i noll så fort som möjligt. (Antingen genom att jobba ikapp, få mindre lön eller en kombination.)

På längre sikt kan man diskutera andra åtgärder, som att gå ned i tjänstgöringsgrad eller liknande.

I praktiken betyder det mest bara att man inte får låna pengar av företaget mot sina framtida löner.
 
Vi får ha 40 timmar plus men det händer oftast inget om man har mer.
Jag kanske hinner jobba in men just nu har jag typ -2 timmar om jag ska ta ut komp under jul. Hade helst sluppit att ta tjänstledigt.
Vi får ligga minus på flex. Jag tror det är - 20 timmar och plus 50/60? Det är bara man slutar när det är viktigt. Om man ligger mer än -20 vid ett årsskifte dras överskott på lönen. Mer än 50/60 försvinner. Annars får vi väl egentligen överskrida åt bägge hållen även mellan årsskifte.
 
Funderar på om det är rimligt att ha saker permanent ståendes på trottoaren i innerstan och förvänta sig att hundar inte ska kissa på sakerna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
345
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 385
Senast: tuaphua
·
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 554
Senast: Voeux
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 458
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp