Bukefalos 28 år!

Just nu funderar jag på...

Status
Stängd för vidare inlägg.
En lite längre fundering än jättekort.

Då och då kan tanken "jag är en dålig människa" eller "jag är världens sämsta människa" dyka upp i mitt huvud.

Den senare tanken får väldigt snabbt mothugg (av mig) för det är ju inte precis så att jag går runt och torterar folk eller plågar djur. Tanken att jag är en dålig människa får också först mothugg, för ja, så dålig är jag väl inte? Vad räknas ens som en dålig människa?

Tankarna spinner vidare "jamen i förhållande till de förutsättningar jag har borde jag vara bättre än jag är på det mesta".

Jag är frisk och har inte ont någonstans, tycker att jag är bra på åtminstone två saker (varav den ena är att få vänner!), mina föräldrar har varit (ja, är för all del) bra, det närmsta en funktionsnedsättning jag har är närsynthet och brytningsfel, vilka är lätta att korrigera. Det jag har av familj att ta hand om är mig själv och en tämligen lättsam hund.

Jag vet inte om tanken att man är en dålig människa är vare sig hjälp eller stjälp. Den bara är liksom och kan få finnas. Det finns nog någon positiv funktion av dem. Jag kan i alla fall hela tiden vara tacksam över att jag inte tänker "jag är världens bästa person (för det är man nog inte då)!"
 
En sträcka på väg från stallet. Jag kör alltid för fort där, helt utan mening. Det är något med den.
Även om jag tänker att "här brukar det gå för fort" och släpper på gasen, blir det för fort. Jag måste aktivt titta ner på hastighetsmätaren då och då för att se till att det inte kryper iväg i hastighet.

Är så fascinerad, vad är det som gör att det blir så just exakt där? Är kanske en sträcka på 1-2km.
Sådär känner jag att jag är på de flesta vägar. Jag kör en sträcka nära hemmet ett par gånger i veckan. Hastighetsbegränsningen är 80, men utan att jag vill så kan jag lätt köra 110 km/h där. Vägen är rak och bred, fin sikt etc.
 
En lite längre fundering än jättekort.

Då och då kan tanken "jag är en dålig människa" eller "jag är världens sämsta människa" dyka upp i mitt huvud.

Den senare tanken får väldigt snabbt mothugg (av mig) för det är ju inte precis så att jag går runt och torterar folk eller plågar djur. Tanken att jag är en dålig människa får också först mothugg, för ja, så dålig är jag väl inte? Vad räknas ens som en dålig människa?

Tankarna spinner vidare "jamen i förhållande till de förutsättningar jag har borde jag vara bättre än jag är på det mesta".

Jag är frisk och har inte ont någonstans, tycker att jag är bra på åtminstone två saker (varav den ena är att få vänner!), mina föräldrar har varit (ja, är för all del) bra, det närmsta en funktionsnedsättning jag har är närsynthet och brytningsfel, vilka är lätta att korrigera. Det jag har av familj att ta hand om är mig själv och en tämligen lättsam hund.

Jag vet inte om tanken att man är en dålig människa är vare sig hjälp eller stjälp. Den bara är liksom och kan få finnas. Det finns nog någon positiv funktion av dem. Jag kan i alla fall hela tiden vara tacksam över att jag inte tänker "jag är världens bästa person (för det är man nog inte då)!"
Är man en dålig människa om man är sjuk eller har ett funktionshinder?🤔
 
Jag missuppfattade inte men förstår inte vad det har med saken att göra.

Om du läser denna meningen i inlägget ordentligt innan du läser vidare så blir det nog mer begripligt:
"jamen i förhållande till de förutsättningar jag har borde jag vara bättre än jag är på det mesta"
 

Det vore rimligare om du undrade om man är en mindre dålig människa bara för att man har ett funktionshinder. Om man följer logiken i inlägget.

Jag gissar dock at @Takire inte menar så heller utan mer funderade över sina egna funderingar och vad de kanske bottnar i. Att vara medveten om att man är priveligerad och fundera över om ifall man borde prestera bättre än mindre priveligerade är för mig en helt annan sak än att säga att andra är dåliga!

Men vill du läsa på ett annat sätt så gör det, för all del. Over and out.
 
Årets julklapp: Den hemmastickade tröjan. Är det bara jag som aldrig stött på en bekväm hemmastickad tröja? Alla jag har fått/provat har kliat och stuckits. Väldigt obekvämt! Jag har alltså fått superfina stickade tröjor som jag inte kunnat använda för att det stuckits och kliat för mycket. Sträva och väldigt omysiga.
 
Årets julklapp: Den hemmastickade tröjan. Är det bara jag som aldrig stött på en bekväm hemmastickad tröja? Alla jag har fått/provat har kliat och stuckits. Väldigt obekvämt! Jag har alltså fått superfina stickade tröjor som jag inte kunnat använda för att det stuckits och kliat för mycket. Sträva och väldigt omysiga.
Var det länge sedan du fick tröjorna? De senaste 10 åren har det blivit väldigt vanligt med mjuk ullgarn som inte kliar.
 
Årets julklapp: Den hemmastickade tröjan. Är det bara jag som aldrig stött på en bekväm hemmastickad tröja? Alla jag har fått/provat har kliat och stuckits. Väldigt obekvämt! Jag har alltså fått superfina stickade tröjor som jag inte kunnat använda för att det stuckits och kliat för mycket. Sträva och väldigt omysiga.
Mormors tröjor var inte stuckits, men det har inte varit ull i garnet
 
Årets julklapp: Den hemmastickade tröjan. Är det bara jag som aldrig stött på en bekväm hemmastickad tröja? Alla jag har fått/provat har kliat och stuckits. Väldigt obekvämt! Jag har alltså fått superfina stickade tröjor som jag inte kunnat använda för att det stuckits och kliat för mycket. Sträva och väldigt omysiga.
Beror på garnet. Har en vän som stickar i fantastiska garner, mjukare än de tröjor i kashmir jag har från berömda tillverkare.
 
Årets julklapp: Den hemmastickade tröjan. Är det bara jag som aldrig stött på en bekväm hemmastickad tröja? Alla jag har fått/provat har kliat och stuckits. Väldigt obekvämt! Jag har alltså fått superfina stickade tröjor som jag inte kunnat använda för att det stuckits och kliat för mycket. Sträva och väldigt omysiga.

Många stickar i stickigt garn tyvärr. Finns massor med garn som är mjuka men ofta rätt dyra.
 
Är man en dålig människa om man är sjuk eller har ett funktionshinder?🤔

Tänkte inte ens tanken att inlägget kunde missuppfattas på det viset. Var (av annan anledning) på väg att ta bort det, men tidsfristen gick precis ut innan jag hann :(.

Tror inte jag vågar mig på att försöka förklara på något annat sätt.

Eller okej. Ett exempel. Min ena bästa vän som har ADHD har svårt att hålla ordning hemma för att hon har ADHD. Jag har svårt att hålla ordning hemma fast jag inte har ADHD. (Man är inte en sämre människa för att man inte kan hålla ordning hemma, men jag ). Fast jag är den enda som stökar ner hemma. Jag kan tycka att med de förutsättningar jag har borde det vara skitenkelt att hålla ordning hemma.

Alla mina tankar är inte direktkopplade med varandra.

Men jag borde nog bara inte skrivit.
 
Många stickar i stickigt garn tyvärr. Finns massor med garn som är mjuka men ofta rätt dyra.

De säger att de köpt ett garn som absolut inte sticks! Men det sticks ändå :( Jag som så gärna skulle haft mjuk icke stickig varm stickade tröja! Jag är rätt frusen av mig
 
De säger att de köpt ett garn som absolut inte sticks! Men det sticks ändå :( Jag som så gärna skulle haft mjuk icke stickig varm stickade tröja! Jag är rätt frusen av mig
Min hud vill inte heller ha stickade plagg på sig, så jag har löst det genom att ha en långärmad polotröja under de stickade tröjor som jag vill bära :up:
 
Årets julklapp: Den hemmastickade tröjan. Är det bara jag som aldrig stött på en bekväm hemmastickad tröja? Alla jag har fått/provat har kliat och stuckits. Väldigt obekvämt! Jag har alltså fått superfina stickade tröjor som jag inte kunnat använda för att det stuckits och kliat för mycket. Sträva och väldigt omysiga.
Man är väl olika känsliga. Jag tycker inte att ylle sticks och jag har gjort mina hemmastickade tröjor själv, så jag har bara stött på bekväma sådana.
Som många andra skrivit finns det numera ostickigt garn, och kompis som haft problem med ylle tycker det funkar bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
382
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 461
Senast: tuaphua
·
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 660
Senast: Voeux
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 878
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp