Just nu funderar jag på...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur olika personer känner mättnad av olika livsmedel. Funderingen kom efter ett relativt stort och välkommet middagsintag.

En del tycker att de blir mätta av att äta ett äpple. Jag tycker frukt inte mättar alls utan bara tar udden av hungern.

En del säger att de inte blir mätta på soppa. Det blir jag, men beroende på soppa kan man behöva ta in rätt stor volym.

Någon här på bukefalos skrev en gång att pannkakor är så bra för att man blir mätt på ett par stycken. Kanske någon som har mycket ägg i? Vill nog ha åtminstone fyra stycken för att bli ohungrig.

Det jag upplever mest mättande tror jag är tårta, typ prinsesstårta. Är inte jätteförtjust i grädde och sockerkaksbottnar, men även om jag vore det skulle jag vara mätt efter en tårtbit.

Jag har fått för mig att många tycker att jordnötssmör kan man bara äta lite av. Jag kan lätt äta över ett hekto vid samma tillfälle 🤔
Min frukostpannkaka innehåller två ägg, två matskedar keso, en halv dl havregryn och en halv dl mjölk plus lite salt. Jag tycker en sådan räcker till frukost.
 
Min frukostpannkaka innehåller två ägg, två matskedar keso, en halv dl havregryn och en halv dl mjölk plus lite salt. Jag tycker en sådan räcker till frukost.
Det hade nog jag också tyckt faktiskt 😊. Tror jag. Å andra sidan hade jag nog bara använt ett ägg (har lite svårt för smaken av ägg) och då hade jag nog inte blivit mätt :idea:.
 
Men om en är sjuk på helgen så får en ju inte extra lediga dagar, vilket en då borde få.

Nej, det är inte samma sak med sjukdom under semester och annan ej schemalagd arbetstid. Alltså rent juridiskt. Arbetsgivaren står inte risken för sjukdom under all anställds tid, men just under semester från den specifika tjänsten så är det möjligt att sjukanmäla sig och få behålla semesterrätten.
 
Men om en är sjuk på helgen så får en ju inte extra lediga dagar, vilket en då borde få.
Ja, det är sant. Det kunde få införas :D.

Men om jag ska jobba måndag 3 oktober 2095 och blir sjuk så får jag inte komma på jobbet. Är jag då automatiskt ledig för att jag är sjuk?

Om jag planerar vara ledig måndag 3 oktober 2095 och blir sjuk så skulle jag ändå inte få jobba så min lediga dag blir en tråkig sjukdag (räknar med att inte orka/kunna göra det jag skulle gjort).

Blir jag sjuk en lördag så ja då är det inte en ledig dag längre, bara en jäkla sjukdag. Fast nån ersättning får jag ju inte.

Vet inte vad jag ville få sagt här 😅
 
Nej, det är inte samma sak med sjukdom under semester och annan ej schemalagd arbetstid. Alltså rent juridiskt. Arbetsgivaren står inte risken för sjukdom under all anställds tid, men just under semester från den specifika tjänsten så är det möjligt att sjukanmäla sig och få behålla semesterrätten.
Jag tänker inte på det juridiska alls utan på det mänskliga. Vi behöver återhämtning och då är det ju helt fel att den som blir sjuk och därmed behöver mer återhämtning får mindre.
Ja, det är sant. Det kunde få införas :D.

Men om jag ska jobba måndag 3 oktober 2095 och blir sjuk så får jag inte komma på jobbet. Är jag då automatiskt ledig för att jag är sjuk?

Om jag planerar vara ledig måndag 3 oktober 2095 och blir sjuk så skulle jag ändå inte få jobba så min lediga dag blir en tråkig sjukdag (räknar med att inte orka/kunna göra det jag skulle gjort).

Blir jag sjuk en lördag så ja då är det inte en ledig dag längre, bara en jäkla sjukdag. Fast nån ersättning får jag ju inte.

Vet inte vad jag ville få sagt här 😅
Lite samma som jag kanske, att det är underligt att vi inte värderar återhämtning för de sjuka högre än trycket på att jobba?
 
Om det finns någon mer som städar lika långsamt som jag.
Jag är faktiskt bra på snabbstädning dvs när jag sätter en timer på tio min o städar järnet, brukar bli 3-4 såna på raken och sen är det snyggt (det är alltså snabbt för mig iaf ^^).
Men sånt som tar längre tid, typ torka golven och städa badrummet, det tar alltid sån tid för mig. Jeez. Inte för jag har bråttom, men det är nästan konstigt länge i min lilla etta.
 
Om det finns någon mer som städar lika långsamt som jag.
Jag är faktiskt bra på snabbstädning dvs när jag sätter en timer på tio min o städar järnet, brukar bli 3-4 såna på raken och sen är det snyggt (det är alltså snabbt för mig iaf ^^).
Men sånt som tar längre tid, typ torka golven och städa badrummet, det tar alltid sån tid för mig. Jeez. Inte för jag har bråttom, men det är nästan konstigt länge i min lilla etta.
Jag städar fort, men däremot går matlagning sjukt långsamt för mig av någon anledning. Recept som ska ta 30 minuter tar typ 2 timmar, och jag tror jag är ensam i världen för ingen förstår mig.
 
Om det finns någon mer som städar lika långsamt som jag.
Jag är faktiskt bra på snabbstädning dvs när jag sätter en timer på tio min o städar järnet, brukar bli 3-4 såna på raken och sen är det snyggt (det är alltså snabbt för mig iaf ^^).
Men sånt som tar längre tid, typ torka golven och städa badrummet, det tar alltid sån tid för mig. Jeez. Inte för jag har bråttom, men det är nästan konstigt länge i min lilla etta.
+ @Nahar

Känner igen mig i bägge "problemen" 😬😅
 
Jag städar fort, men däremot går matlagning sjukt långsamt för mig av någon anledning. Recept som ska ta 30 minuter tar typ 2 timmar, och jag tror jag är ensam i världen för ingen förstår mig.

Åh, ja men då är vi lika, fast med olika saker då. :) Matlagning tar nog också en extra stund för mig jämfört med recept, men inte sån extrem tid som att städa.

+ @Nahar

Känner igen mig i bägge "problemen" 😬😅

Åh, se där! En som är likadan iaf :).
Idag njuter jag av min nystädade lgh iaf efter alla timmar igår :p.

---------

Nu funderar jag över det här med däckbyte.
Jag förstår att det kan finnas olika anledningar till att folk inte byter sina däck själva, men jag hoppas ändå att folk  kan göra det själva.
Jag är på riktigt förundrad över hur man kan vilja köra runt och veta att om jag får punka kan jag inte själv byta/laga däcket... hua!
 
Nu funderar jag över det här med däckbyte.
Jag förstår att det kan finnas olika anledningar till att folk inte byter sina däck själva, men jag hoppas ändå att folk  kan göra det själva.
Jag är på riktigt förundrad över hur man kan vilja köra runt och veta att om jag får punka kan jag inte själv byta/laga däcket... hua!
Det finns vägassistans som många har i sin bilförsäkring. Jag hade hellre ringt dem och väntat om jag fått punktering på tex motorväg än utsätta mig för risken att försöka byta själv med de ofta bräckliga tillbehör som kommer med bilen.

Överlag så är jag sån som kan, men hellre betalar andra att göra ett bättre jobb.
 
Åh, ja men då är vi lika, fast med olika saker då. :) Matlagning tar nog också en extra stund för mig jämfört med recept, men inte sån extrem tid som att städa.



Åh, se där! En som är likadan iaf :).
Idag njuter jag av min nystädade lgh iaf efter alla timmar igår :p.

---------

Nu funderar jag över det här med däckbyte.
Jag förstår att det kan finnas olika anledningar till att folk inte byter sina däck själva, men jag hoppas ändå att folk  kan göra det själva.
Jag är på riktigt förundrad över hur man kan vilja köra runt och veta att om jag får punka kan jag inte själv byta/laga däcket... hua!
Om jag får punktering så måste jag ha hjälp. Mina däck brukar nämligen rosta fast, så även om jag får loss bultarna så får jag inte loss däcket. Jag har alltså kunskapen att byta själv men biljäveln är svår. Jag kan kanske byta bak men fram brukar det vara kört.
 
Det finns vägassistans som många har i sin bilförsäkring. Jag hade hellre ringt dem och väntat om jag fått punktering på tex motorväg än utsätta mig för risken att försöka byta själv med de ofta bräckliga tillbehör som kommer med bilen.

Överlag så är jag sån som kan, men hellre betalar andra att göra ett bättre jobb.

Jo, det vet jag :).
Men då ska man sitta och vänta på dem... om man nu kan ringa dem, om inte mobilbatteriet är dött...

Men absolut, på motorvägen kan det vara motiverat att få hjälp kanske. Bara för att man kan måste man inte göra allt själv, jag håller med, men just att  kunna.
Jag tänkte inte så mkt på motorvägen utan mer "åh, en grusväg, undrar var den leder..." typ :p
 
Jo, det vet jag :).
Men då ska man sitta och vänta på dem... om man nu kan ringa dem, om inte mobilbatteriet är dött...

Men absolut, på motorvägen kan det vara motiverat att få hjälp kanske. Bara för att man kan måste man inte göra allt själv, jag håller med, men just att  kunna.
Jag tänkte inte så mkt på motorvägen utan mer "åh, en grusväg, undrar var den leder..." typ :p
Man har väl en mobilladdare i bilen? Det anser jag vara en rimlig säkerhetsåtgärd likväl som reflexväst och ficklampa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
345
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 385
Senast: tuaphua
·
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 554
Senast: Voeux
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 463
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp