Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just nu mår jag bra. Värmen och lugnet sliprar.
Den varmaste av känslor. Så oemotståndlig.
Packar och tänker.
Stannar upp. Funderar.
Varför blev det så här?
Finns inga svar. Och det är kanske inte svar jag söker.
Kanske vill jag bara få leva
 

Det här är kanske dumt av mig att skriva men nånstans är jag också lite stolt över att inte blivit påkommen. Nu när jag skriver detta så ser det inte bra ut. Det är väl att jag är sjuk som jag tänker så här. Som om det vore någon slags bedrift i sig :banghead:
 
Det här är kanske dumt av mig att skriva men nånstans är jag också lite stolt över att inte blivit påkommen. Nu när jag skriver detta så ser det inte bra ut. Det är väl att jag är sjuk som jag tänker så här. Som om det vore någon slags bedrift i sig :banghead:
Tror nog alla märker men det är lite som i dina trådar...åtminstone jag reagerar nuförtiden med "ja ja, nu har karamellen druckit igen" och det är antagligen typ så de i din närhet också tänker. Varför ta striden varje gång liksom? Medberoende i ett nötskal.

Ett litet tillägg: du dricker och har alkoholproblem även om andra inte verbalt reagerar på det.
 
Har du någon gång upplevt den varma känslan av att må bra på andra sätt än substanser som alkohol?

Hårda gympass?
Yoga + meditation?
Fjällvandring?

Det behöver ju dock inte vara kopplat till fysisk ansträngning/sport?

Sen tror jag att det är dumt att ersätta ett beroende med ”ngt annat”. Att söka andra kickar är nog sällan lösningen tänker jag? Eller?
 
Det här är kanske dumt av mig att skriva men nånstans är jag också lite stolt över att inte blivit påkommen. Nu när jag skriver detta så ser det inte bra ut. Det är väl att jag är sjuk som jag tänker så här. Som om det vore någon slags bedrift i sig :banghead:
Det är inte dumt av dig att skriva så. För du skulle ju inte göra det om det inte var så att en del av dig fattar att det inte är sunt.

Men... det låter ju tyvärr som att du hamnat tillbaka på ruta ett igen? Vilket är jätteledsamt för dig. :heart det är nog viktigt att du är öppen med det här i behandlingen osv.
 
Det behöver ju dock inte vara kopplat till fysisk ansträngning/sport?

Sen tror jag att det är dumt att ersätta ett beroende med ”ngt annat”. Att söka andra kickar är nog sällan lösningen tänker jag? Eller?

Nej, mest som ett perspektiv på känslan, att positiva känslolägen kan utlösas av annat än intagna substanser.

Och är det verkligen en kick TS pratar om? Eller är det upplevelsen av mental balans?
 
Förmodligen. Jag antar att "inte blivit påkommen" kan översättas till "ingen sa något".
Hela buke fattar när de läser tråden och TS druckit.

Om nån dricker så fattar man. Beteendet ändras. Det stinker.

Blir så ledsen över att karamellen är tillbaka på ruta ett igen.
Antagligen för att viljan att sluta inte finns. På riktigt.

Så länge det är så fortsätter supandet.

Eller hur @karamelldrottningen?
 
Jag tänker att det är viktigt att bryta sitt beteende, man lever ju för alkoholen, bygger upp sitt liv runt det. Då funkar det inte att leva som man gjorde under missbruket.

Tror inte jag hade haft samma framgång utan min träning (som blev ett beroende i början) och mina kallbad, jag vill fortfarande ha kickar och stimulans. Kan bara se dom från min grupp, de som inte aktivt försökt förändrat sitt liv, de har åkt dit igen efter att behandlingen avslutats.

Men ja, det krävs ju som sagt att man vill sluta dricka innerst inne.

Sen angående diagnoser, min terapeut sa att många i missbruk tror sig ha ett gäng diagnoser, dessa brukar försvinna under tiden man blir nykter, det är alkoholen som triggar igång en massa skit.
 
Hela buke fattar när de läser tråden och TS druckit.

Om nån dricker så fattar man. Beteendet ändras. Det stinker.

Blir så ledsen över att karamellen är tillbaka på ruta ett igen.
Antagligen för att viljan att sluta inte finns. På riktigt.

Så länge det är så fortsätter supandet.

Eller hur @karamelldrottningen?
Jag tänker mest att det är just ledsamt att det verkar ha gått bakåt, och har förståelse för att det är svårt att vilja sluta, som du uttrycker det "på riktigt". Det verkar ju vara en stor grej i tankeprocessen att @karamelldrottningen väger saker fram o tillbaka, och har svårt att acceptera att det är illa ställt på riktigt. Och om det är en dålig period så verkar det rättfärdigas med att "ingen märker" etc. Men som du säger så märker man, vilket ju också partnern har sagt när denne i efterhand fått berättat att det dracks men inte uttalades något.
 
Nej, mest som ett perspektiv på känslan, att positiva känslolägen kan utlösas av annat än intagna substanser.

Och är det verkligen en kick TS pratar om? Eller är det upplevelsen av mental balans?

Känner inte TS men efter att ha läst inläggen i tråden (samt övriga ställen på Buke) så känns det ju verkligen som en kick/eufori. Det är mycket ”leva fullt ut här och nu utan konsekvenstänk” som präglar inläggen. Men jag gissar att det är alkoholen/fyllan som talar där och då. Eftersom TS framstår som mkt mer balanserad i nyktert tillstånd.
 
Jag tänker att det är viktigt att bryta sitt beteende, man lever ju för alkoholen, bygger upp sitt liv runt det. Då funkar det inte att leva som man gjorde under missbruket.

Tror inte jag hade haft samma framgång utan min träning (som blev ett beroende i början) och mina kallbad, jag vill fortfarande ha kickar och stimulans. Kan bara se dom från min grupp, de som inte aktivt försökt förändrat sitt liv, de har åkt dit igen efter att behandlingen avslutats.

Men ja, det krävs ju som sagt att man vill sluta dricka innerst inne.

Sen angående diagnoser, min terapeut sa att många i missbruk tror sig ha ett gäng diagnoser, dessa brukar försvinna under tiden man blir nykter, det är alkoholen som triggar igång en massa skit.
Pepp, du skriver så sansade och balanserade inlägg tycker jag. Och du förklarar viktiga saker på ett otroligt bra sätt. Du är väldigt klok och generös som delar med dig. Ville bara säga det ❤️.
 
Är det så? Ja det enda jag märker är att jag får äntligen må lite bra igen. Men på lånad tid. Vet att i längden är det ju allt annat än bra

Det här är kanske dumt av mig att skriva men nånstans är jag också lite stolt över att inte blivit påkommen. Nu när jag skriver detta så ser det inte bra ut. Det är väl att jag är sjuk som jag tänker så här. Som om det vore någon slags bedrift i sig :banghead:
Min mamma dricker ibland. Inte så hon blir redlös eller så, men några glas vin på eftermiddagarna. Eller förmiddagarna. Jag hör direkt då hon ringer ifall hon druckit, hon behöver inte säga mycket mer en hej. Det är de små, små nyanserna i röstläge, hur tjafsig hon blir, vad hon pratar om, hur orolig hon är.

Jag säger inte heller något, bara tänker jaha, var det en sådan dag nu. Det är inget jag tycker är roligt, att prata med henne då hon druckit, men jag är väl medberoende som mest bara säger jaha och pratar om vädret, då det inte är så stor idé att säga nåt.
 
Min mamma dricker ibland. Inte så hon blir redlös eller så, men några glas vin på eftermiddagarna. Eller förmiddagarna. Jag hör direkt då hon ringer ifall hon druckit, hon behöver inte säga mycket mer en hej. Det är de små, små nyanserna i röstläge, hur tjafsig hon blir, vad hon pratar om, hur orolig hon är.

Jag säger inte heller något, bara tänker jaha, var det en sådan dag nu. Det är inget jag tycker är roligt, att prata med henne då hon druckit, men jag är väl medberoende som mest bara säger jaha och pratar om vädret, då det inte är så stor idé att säga nåt.
Jag har fått frågan om jag druckit nu under veckan som var. Blånekade de gångerna.
Eftersom jag var mitt upp i det. Rädd att han skulle hälla ut resten och det hade varit katastrof.
Just nu är det är det massor med tomflaskor i sovrummet som jag måste ta tag i. Helt sjukt jag druckit den mängden på så kort tid. Det förstår jag inte alls. Några enstaka flaskor ok men det är mer misärvarning där nu. Jag känner bara en viss hopplöshet för är rädd att jag ”inte är klar” och är jag inte klar så förtjänar jag att se skiten.
 
Jag funderar på att prata med en präst om detta. Det kanske är onödigt men skulle vara skönt få ur mig mer. Någon duktig?
Sen boka tid till en psykolog jag måste bara få ordning på schemat först. Det är fortfarande lite oklart
 
Trots detta nederlag försöker jag tänka positivt och det är bättre än det var för ett år sedan. Jag har fler och bättre verktyg än jag hade då. Jag ser och förstår mer. Jag lyckas välja rätt ofta. Denna veckan har jag skitit i mycket och rättfärdigat ett beteende som jag egentligen inte kan stå för. Men ser jag det över tid så är jag inte på ruta ett. Inte som för ett år sedan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har varit deprimerad i väldigt många år och under åren har jag känt att jag blivit mer och mer avslagen i mina känslor, inte pga...
Svar
11
· Visningar
846
Senast: Lyan
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
862
  • Artikel
Dagbok Håller på att vänja in mig på ny medicin och mår sådär helt ärligt. Vet att det kan ta några veckor men det känns som jag har fått typ...
Svar
0
· Visningar
509
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Idag känner jag mig så otillräcklig. Otillräcklig på jobbet, som fru, som mamma och mest av allt som matte. Det känns som om jag skulle...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp