Kan inte folk läsa?

Mysaan

Trådstartare
Min kompis har annons ute för hon letar en ponny åt sina barn. Hon har satt ut ett maxpris och en max mankhöjd och skrivit lite vad hon önskar av ponnyn.

Får hon svar på ponnyer som kostar 10 000 kr mer än maxpriset. Hon får svar på ponnyer som ligger 20 cm högre i manken är tänkt osv osv i all oändlighet.
Pga massa tråkigheter i deras försök att köpa ponny så har hon även skrivit att hon helst skulle vilja ha den på foder först om det är möjligt just för att deras ponnyköp blivit extremt kostsamma för henne. Lite henne fel men men.

Sista svaret hon fick: Hej har en ponny på xxx cm. (20 cm över önskad höjd) Sedan stod det massa om ponny och så stod det. Han är inte 100% trafiksäker utan klarar bara när bilar kommer. (I annonsen hade hon skrivit att ponnyn måste tåla både traktor, bussar och helst lastbilar) Tänkt pris: xx xxx kr (alltså 11000 över hennes maxpris). Prövotid eller foder är inte aktuellt och ingen utrustning medföljer. Han kan vara lite dum när han rids eftersom gärna gärna bockar.

I annonsen har hon skrivit att ponnyn måste vara toksnäll och även förklarat varför.
Hon har även svarat på några annonser där priset i annonsen lilgger på deras nivå och har sedan då fått svar att priset i annonsen inte gäller utan den kostar xx xxx kr alltså åter igen massa mer än hon har råd med. Detta har hon blivit upplyst om när det i princip har varit klart att åka och titta på ponnyn.

Nu känns det som hon håller på och ge upp eftersom hon bara får idiotsvar på sin annons. Varför kan inte folk acceptera hennes maxpris? Kan inte folk läsa eller vad är det frågan om?

Ville bara gnälla av mig lite
 
Sv: Kan inte folk läsa?

Jag tror att det är så att folk chansar, det kan ju vara så att om de har tur så är köparen tillräckligt flexibel för att få upp intresset även om inte alla kriterier stämmer in på vad köparen önskat i första hand. Det finns för mkt hästar till salu helt enkelt, säljarna får ta till allt möjligt för att få sålt :(
 
Sv: Kan inte folk läsa?

Fast det som tar priset när det gäller chansning är nog när man får förslag på en JÄTTEFIN vallack trots att man söker ett sto för halvblodsavel... :grin:
 
Sv: Kan inte folk läsa?

Kan vara benägen att tro dig men samtidigt så vet man säkert med all säkerhet att man inte vill ha en bockande ponny när det rä nybörjare som ska upp på ryggen och man skrivit i annonsen att man söker en ponny mer åt det lata hållet.

Men visst känns som folk har panik att bli av med sina hästar/ponnier just nu. Så det är ju helt klart köparens marknad
 
Sv: Kan inte folk läsa?

Fast det som tar priset när det gäller chansning är nog när man får förslag på en JÄTTEFIN vallack trots att man söker ett sto för halvblodsavel... :grin:

Jag tänkte först att du var petig, vallack istället för sto funkar ofta.... men till avel där är vallackar väldigt odugliga.

Till TS: Folk chansar, troligen har de ett standardmail som de skickar ut till eventuella intresserade och det är så lätt att skicka. Man bör också veta att folk allt som oftast kommer hem med något helt annat än de tänkt sig.
 
Sv: Kan inte folk läsa?

Min kompis fick ett svar om en vallack som fått fina föl och därför fungerade fint i aveln om hennes barn inte skulle klara av att rida honom. :crazy:
 
Sv: Kan inte folk läsa?

Jag tänkte först att du var petig, vallack istället för sto funkar ofta.... men till avel där är vallackar väldigt odugliga.

Till TS: Folk chansar, troligen har de ett standardmail som de skickar ut till eventuella intresserade och det är så lätt att skicka. Man bör också veta att folk allt som oftast kommer hem med något helt annat än de tänkt sig.

Fast i detta fallet är det ju de som svarat på hennes annons. Och min undrar är ju litegrann varför svarar man på en annons som söker, lugn mer lat än pigg, trafiksäker för all sorts trafik, inriden (läromästare) och gärna inkörd max 115 cm när man har en unghäst som knappt är inriden på kostar dubbelt mot vad som står som maxpris i annonsen, bockar under ryttare är 135- 140 cm osv osv. När hon då svarat att hon söker något lägre får hon motsvar som: ja men denna ponny är snäll när den inte bockar och det finns inget som säger att en mindre ponny är snällare bara för att den är mindre.

Jag kan inte ens se det som en chansing utan bara som ren idioti tyvärr. Visst när jag köpte häst kom jag hem med något helt annat än jag tänkt och likadant när min kompis köpte häst. Men nu handlar det ju om läromästare till barn.
 
Senast ändrad:
Sv: Kan inte folk läsa?

Den borde vara en raritet och värd en hel del...

:rofl:

Det framkom senare att ponnyn varit hingst fram till 6 års ålder och då faktiskt fått en del fina avkommor. Men som vallack kan han ju omöjligt få några fler föl.
 
Sv: Kan inte folk läsa?

Fast jag menar att det helt enkelt har ett standardmail de sprider till alla som kan tänkas vara ens det minsta intresserade oavsett hur de fått reda på att intresse finns.
 
Sv: Kan inte folk läsa?

Fast jag menar att det helt enkelt har ett standardmail de sprider till alla som kan tänkas vara ens det minsta intresserade oavsett hur de fått reda på att intresse finns.

Aha okej! Nu verkar det trots allt som om hon skulle hittat en liten pärla även om ponnyn är större än hon önskat.
 
Sv: Kan inte folk läsa?

Där ser du, folk hoppas och det kan gå hem....

Hmmm vi får se hon ska titta på den i alla fall så får vi se. Kan samtidigt förstå hennes tveksamhet men om ponnyn är så snäll som det sägs så är det bra också för då kan ju barnen ha honom längre. :D
 
Sv: Kan inte folk läsa?

Det handlar nog om desperata människor som inte får sålt sin sak, och därför kastar den på alla!

Tycker alltid det är samma problem, vare sig man annonserar om häst eller vara. Jag annonserade ut en förfrågan om en mycket enkel och lugn, äldre islandshäst åt min mor. Hade mycket specifika krav, och skrev att jag endast var intresserade av hästar som exakt uppfyllde kraven. Fick ändå svar om verkligen allt ifrån halvt oridna travare, till nyinridna tävlingshästar. Även fast man gärna vill få sålt sin häst, så måste man väl bry sig om att den hamnar på ett ställe som passar den:crazy:
 
Sv: Kan inte folk läsa?

Ett sätt att slippa oseriösa svar är att bara ange en vanlig postadress dit svar kan skickas. (eller telefon ifall man vill ha lite fler svar)
De flesta chansare är nog för snåla med att offra frimärken.

Risken är väl att man även slipper några serösa svar, men det är nog priset man får ta för att slippa de oseriösa.
 
Sv: Kan inte folk läsa?

Låter som samma sak som en del folk som svarar på säljesannonser.. :crazy: När jag hade mitt sto ute på annons fick jag en del "roliga" sms mitt i natten: "Hej, jag vill köpa din häst. Jag har ridit i ett halvår...". I annonsen stod det mycket tydligt att hästen inte på några vilkor är lämplig åt nybörjare, och också noga förklarat varför.
Jag kommer aldrig att ha tålamod att lägga ut en annons om/när jag ska köpa häst, har inte lust att lägga tid på att försöka förklara för folk att jag inte är intresserad av X, utan önskar köpa Y.
 
Sv: Kan inte folk läsa?

Som flera andra sagt, folk chansar. Själv skulle jag inte göra det eftersom jag brukar läsa vad folk är ute efter, men det är ju samma princip som arbetsförmedlingen kör efter "sök allt även om du inte är i närheten av att vara kvalificerad - du kan ha tur", och gör man det på den nivån kan privatpersoner som säljer hästar dra till med allt..

Jag annonserade efter renrasig fjording med grönt pass för framtida tävling och gärna välstammat sto för eventuell avel - fick svar med att "jag har ingen fjording men väl en jättefin haflinger" eller "jättefin fjording dock med rött pass", dvs hästar som är fullständigt ointressanta, men folk chansar..

Annonserade efter fodervärd med ett "Obs - ej sommarhäst" - hur många svar om just sommarhäst fick jag inte :crazy:
 
Sv: Kan inte folk läsa?

Segt att bli nedringd om hästar som inte är intressanta... men nu säljs nu lite vadsomhelst till väldigt låga priser känns det som, eller rättare sagt, samma annonser brukar återkomma hela tiden - och priset sjunker, sjunker, och sjunker.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 367
Ekonomi & Juridik Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
13 183
Senast: Snowball
·
Hästmänniskan Har haft ett par hästar ute på annons och bara fått mail och sms-svar. Tycker det känns oseriöst. I början svarade jag på dessa, men de...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp