Kan inte folk läsa?

Sv: Kan inte folk läsa?

Nästa gång kan du säga åt dom att komma och provrida ;)

Du behöver inte ha hästen klar och sadlad utan bara vara i stallet vid ungefärlig tid och dyker dom inte upp så vet du. Hade varit lite kul att se deras min när de får se vad de svarade på för annons :D
 
Sv: Kan inte folk läsa?

Fast det som tar priset när det gäller chansning är nog när man får förslag på en JÄTTEFIN vallack trots att man söker ett sto för halvblodsavel... :grin:

"Vaddå inte till avel? Min valack är jättehingstig och hoppar på stona i hagen!!"
:rofl:
 
Sv: Kan inte folk läsa?

Det är nog så att folk chansar både när de svara på köpes och säljes annonser.
Det är nog nästan ännu flera som försöker pruta jättemycket.
 
Sv: Kan inte folk läsa?

Det är ju tråkigt med sådana svar när man uttryckligen har skrivit vad man är ute efter.
Men ibland kan ju faktiskt det som man inte har tänkt bli bra i slutändan.
Jag letade dräktigt avelssto och kom hem med en oinriden 5-årig valack. Och har aldrig ångrat det.
 
Sv: Kan inte folk läsa?

Det enkla svaret på rubriken är nog tyvärr nej...

Hade en köpesannons ute i höstas och fick massor med svar, dock var minst 90% helt utanför mina krav...

Hade ställt få men klara krav: Engelskt fullblod, sto ell valack, 3-6 år, 158-168 cm i mankhöjd, frisk och sund med bra hovar, för tävling i fälttävlan, dressyr, hoppning och distans.

Fick svar om, jättetrevlig 1-årig morganhingst blir ca 150, 3årigt halvblod med okänd stam på 170, ospecificerat importerade danska korsningar, 8årigt fullblodssto som skadat sig allvarligt på banan som tvååring och sen dess bara gått som avelssto... mm, mm, mm

Till slut fick jag dock ett svar som ledde till köp av en trevlig fullblodapålle som nog ska fylla alla mina krav
 
Sv: Kan inte folk läsa?

Jo, tyvärr är det så. Det är en av anledningarna till att jag inte har lagt ut någon annons även om jag letar häst just nu. Det blir till att man upprepar samma svar om och om igen. "Din häst är fin men tyvärr letar jag efter [....], lycka till med att sälja honom/henne. mvh."
Föredrar att hålla koll på diverse annonssiter och se om det kommer in något intressant.
 
Sv: Kan inte folk läsa?

Människor chansar.!

Om jag hade haft en ponny 5-10 cm över det önskade måttet hade jag ändå mejlat om allt annat överensstämmer.


Men självklart blir man irriterad om man söker en genomsnäll häst, och får som svar om en ponny som är det motsatta.!
 
Sv: Kan inte folk läsa?

"Vaddå inte till avel? Min valack är jättehingstig och hoppar på stona i hagen!!"
:rofl:

Haha.. Det vore ju en riktig drömhäst!
Inte nog med att han är vallack han betäcker dessutom - med alla risker det innebär med en vallack som tar egna initiativ.. ;)
 
Sv: Kan inte folk läsa?

*KL*

Många chansar nog, det har jag också gjort ett par gånger :o om det är ngn som ex. söker maxad c-ponny kan jag mycket väl maila om allt annat stämmer med min. Kan ju hända att de kan vara flexibla.

Men som en följdfråga på rubriken frågar jag ; kan inte folk tänka?

Fick ett svar på min ponny där det bara stod "vi vill provrida din ponny nästa vecka". Ingen info om vem de var, inga frågor om ponnyn (i annonsen stod det inte mycket) osv. Då blev jag lite fundersam... Fick heller inge svar när jag skrev att jag gärna ville veta vilka de var....
 
Sv: Kan inte folk läsa?

tycker inte det är ngt direkt problem. Bara låta bli o svara. tillslut dyker stjärnan upp.
 
Sv: Kan inte folk läsa?

Jo, det skulle jag också kunna tänka mig svara på just med höjden. Däremot inte uppåt 20 cm större än önskat. Det handlar ju inte bara om höjden utan även modellen.
 
Sv: Kan inte folk läsa?

Fast jag har faktiskt svarat ngn gång på annonser där allt kanske inte stämmt till 100%, men i mitt tycke någotsånär. Tycker inte att det är så konstigt.
Hur många känner inte jag som har haft en bestämd åsikt om vad dom ska ha men sedan slutar det med att dom köper ngt helt annat.

Har också lite svårt att tro att alla priser är absoluta, jag menar har du satt ett köpespris på 50 000 och hittar hästen där allt stämmer fast till 55 000-60 000, så hade iaf. jag försökt att få fram dom extra kronorna.

Naturligtvis är det meningslöst att försöka sälja sin unghäst eller bockande ponny till ngn som söker en säker och trygg häst. Men fjording/haflinger är kanske inte så långsökt om alla övriga önskemål stämt? Jag hade nog tänkt att det kanske mer var typen av häst/prisklass som man letade efter.

Eftersom som väldigt många utav köpes annonserna söker efter ngt som är i stort sett ouppnåligt, så tänker iaf jag att man troligen måste tumma på ngt...:angel:

Typ: halvblod med gröna papper 6-12 år tävlad minst LA, utan olater eller andra defekter maxpris 30 000....:crazy:

eller den här: Jag söker en snäll hopp eller dressyr ponny. C-ponny eller D-ponny. Ska kunna tävlas och ridas själv utan problem. Maxpris 5 000 kr.....
 
Sv: Kan inte folk läsa?

Jo, det skulle jag också kunna tänka mig svara på just med höjden. Däremot inte uppåt 20 cm större än önskat. Det handlar ju inte bara om höjden utan även modellen.

Precis.!!

Sen finns det ju människor som söker en tävlingshäst och då kanske det är lite petigare med höjden på hästen/ponnyn.!
 
Sv: Kan inte folk läsa?

Problemet med annonser är precis det samma som med de som kommenterar tex artiklar på aftonbladet eller trådar på buke, De är för lata att läsa igenom hela texten / alla inläggen utan nöjer sig med Rubriken/ senaste inlägget
 
Sv: Kan inte folk läsa?

Naturligtvis är det meningslöst att försöka sälja sin unghäst eller bockande ponny till ngn som söker en säker och trygg häst. Men fjording/haflinger är kanske inte så långsökt om alla övriga önskemål stämt? Jag hade nog tänkt att det kanske mer var typen av häst/prisklass som man letade efter.

Om du syftade på mitt inlägg så stämde inte de andra önskemålen heller. Ur min annons: "Renrasig fjording med grönt pass för att vara berättigad att starta i fjordtävlingar/Fjord-SM i framtiden" så är varken haflinger eller fjording med rött pass ens nära, eftersom de är diskvalificerade på förhand.

Det ringde en jättegullig ganska ung tjej som ville sälja sin fjording till mig för att "du skulle nog kunna klara av honom för du lät erfaren", då frågade jag direkt om han var "busig" och fick till svar nja, han kan vara lite stark, men nu rider jag med pessoabett o gummiband och då är han jättesnäll! Precis vad man längtar efter på en dressyrhäst! :angel:
Till saken hör dock att jag faktiskt tog reda på mer om hästen och den var väldigt billig så jag hade nog gjort slag i saken o köpt honom som projekthäst om det inte vore för att han fanns ganska långt bort och jag fick nys om "drömhästen" innan jag hann iväg och kolla. Så visst kan man köpa nåt annat än vad man hade tänkt, men det får ju finnas nåt som är rätt..
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 367
Ekonomi & Juridik Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
13 183
Senast: Snowball
·
Hästmänniskan Har haft ett par hästar ute på annons och bara fått mail och sms-svar. Tycker det känns oseriöst. I början svarade jag på dessa, men de...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp