Bukefalos 28 år!

Kan jag säga upp ej inflyttad hyresgäst?

J

Jaba

KAn jag säga upp en hyresgäst som aldrig flyttar in med sin häst?

Vi har inga avtal överhuvud taget mer än ord. Först skulle den flytta in 1/12 sedan 1/1. När den inte dök upp och planen ändrades till 1/2 krävde jag kallhyra men eftersom att nästa bud var att hästen skulle komma 1/2 tyckte jag att kallhyran kunde betalas när hästen kom. Men andra ord i efterskott trotts att vi igentligen tar ut kallhyran i förskott.
I mitten på månaden kom dom äntligen och tittade på stallet. Då dög inte uteboxen som dom utan all förmodan skulle ha utan skulle promt ha en innebox trotts att jag förklarade att det var fullt!
Sista budet är tidigast 1/3.

Ännu har hästen inte kommit och vi har kö på stallplattser.

JAg är medveten om att jag kanske sätter ägaren i en svår sitts då den helt plöttsligt står utan stallplatts. Och med tanke på ägarens petighet och bekvämligheter som skulle finnas lär dom inte hitta någon annan stallplatts på ett bra tag häromkring.
Men vi har väntat i månader nu.

Så.... SKa jag vänta eller ringa och säga att dom får leta ny box?
 
Sv: Kan jag säga upp ej inflyttad hyresgäst?

Jag skulle ha ringt och sagt att dom fick leta sig om efter en annan plats.Man har inte råd att hålla tomma boxar bara för att vara snäll.
Jag skulel aldrig vänta i månader om det står folk på kö,desutom kan en sån där hästägare ställa till med problem om dom gnäller på saker redan första gången dom är ute och tittar=inte värt det.
Lycka till hur du än väljer att göra.
 
Sv: Kan jag säga upp ej inflyttad hyresgäst?

Som jag ser det har ni inte slutit något avtal, det verkar ju vara väldigt flytande, både datum och box eftersom inget duger.

Nä, kontakta hästägaren och meddela att platsen tyvärr hunnit gå till annan köande.
 
Sv: Kan jag säga upp ej inflyttad hyresgäst?

Denna person har alltså gratis hållt på en box sen 1/12?

Det må jag säga. Det skulle inte gå på många ställen. Jag tycker att du ska säga till personen att om någon annan hinner före och vill ha platsen så måste du ge bort den.
 
Sv: Kan jag säga upp ej inflyttad hyresgäst?

Denna person har alltså gratis hållt på en box sen 1/12?

Det må jag säga. Det skulle inte gå på många ställen. Jag tycker att du ska säga till personen att om någon annan hinner före och vill ha platsen så måste du ge bort den.

Instämmer helt :bow:.
Du har nog varit alldeles för snäll och risken är om h*n flyttar in så får du ett rent h-e. Jag menar, personen ifråga hunsar ju redan med dig och då är dom inte ens inflyttade:crazy:.
Säg ifrån!!
/J.
 
Sv: Kan jag säga upp ej inflyttad hyresgäst?

Vad du än gör - släpp inte människan innaför dörrarna! Problem redan innan inflytt, då ska man dra öronen åt sig. Om man ens kan säga att ni hade ngt avtal så har ju vederbörande redan brutit mot detta=har inget avtal mer.

Jag har precis blivit av med två muppar till inhyrda och livet känns redan lättare!:banana::banana::banana:
Dåliga hyresgäster tär mer på en än vad man inser:(

Nu ska jag i a f ta RIKTIGT lång tid på mig att hitta en BRA hyresgäst som tar väl hand om sin häst, gillar att ha det snyggt o rent omkring sig samt rider ÄVEN om det regnar eller man har en fis på tvären:eek:
 
Sv: Kan jag säga upp ej inflyttad hyresgäst?

har en fis på tvären:eek:
:rofl:

Men jag fattar vad du menar. Hade varit väldans smidigt att bara behöva rida när solen skiner, hästen är en och fin och alla förkylningar och annan sk*t är långt borta.

Jag är väldigt tveksam till att jag någonsin kommer vilja ha "inhysningar". Är mäkta avskräckt av allt jag läst här plus våra otroligt störda f.d hyresgäster (på hus). Finns så otroligt konstiga och idiotiska människor!:mad:

(Själv är jag ju perfekt;) )
 
Sv: Kan jag säga upp ej inflyttad hyresgäst?

muntliga avtal/överenskommelser gäller i Sverige. Ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt. Däremot kan du ju neka att ni har ngn överenskommelse.

Har ni kommit överens om att 1/3 gäller så handlar det ju om 1 vecka så då tycker jag att du ska hålle det, det måste du göra enl svensk lag. Men jag hoppas att hon bryter denna överenskommelse för din skull så att du kan avböja om en ny överenskommelse. Det bådar inte gott med folk som håller på sådär.

Samtidigt så har ju hon brutit mot överenskommelsen ett antal ggr, men du har ju accepterat det så det är nog inte så mkt att göra.
 
Sv: Kan jag säga upp ej inflyttad hyresgäst?

Dåliga hyresgäster tär mer på en än vad man inser

Nu ska jag i a f ta RIKTIGT lång tid på mig att hitta en BRA hyresgäst som tar väl hand om sin häst, gillar att ha det snyggt o rent omkring sig samt rider ÄVEN om det regnar eller man har en fis på tvären

:bow::bow:kan bara hålla med jeeves...sitter isamma situation nu...alla synas i sömmarna riktigt ordentligt kan jag tala om
 
Sv: Kan jag säga upp ej inflyttad hyresgäst?

Det ursprungliga avtalet är sedan länge brutet.

Huruvida ett nytt kan sägas ha kommit tillstånd - det är nog minst två parters version som strida om det.
 
Sv: Kan jag säga upp ej inflyttad hyresgäst?

Som jag ser det, är inte ursprungsavtalet brutet utan omförhandlat ett antal gånger. Dvs gällande, precis som Tintilar säger.

Men detta undrar jag över:
I mitten på månaden kom dom äntligen och tittade på stallet. Då dög inte uteboxen som dom utan all förmodan skulle ha utan skulle promt ha en innebox trotts att jag förklarade att det var fullt!
Sista budet är tidigast 1/3.
1 Har dom förkastat uteboxen ock i st kräver innebox, får dom acceptera att ställa sig sist i den kön, eftersom TS informerat om detta.
2 Härmed bör det tidigare avtalet gällande utebox ha upphört.
3 Vad innebär "Sista budet är tidigast 1/3"? Som jag förstår det, säger den presumtiva hyresgästen (h) att vi kanske kommer till er 1/3... eller senare... om vi inte väljer något annat... kanske...
4 Även här tycker jag att h avsagt sig den tidigare överenskommelsen (om jag läst förhållandena rätt).

5 Mot bakgrunden ovan, skulle jag meddelat h att någon plats ej längre finns tillgänglig och att h placeras i kön om man fortfarande vill hyra boxplats.
Alternativt (högst ogärna, även med tanke på framtida troliga problem) skulle jag brevledes begärt ett besked senast 1/3 av h om man skall ha boxplatsen och att man i så fall debiteras hyra fr o m 1/12, vilken skall erläggas vid tillträdet.

LIA
 
Sv: Kan jag säga upp ej inflyttad hyresgäst?

Jag antar att - om man hårddrar det - det kommer att - som brukligt - vara en tolkningsfråga också för juristerna.

I övrigt håller jag med de som menar att strul innan inflyttning ger mer strul efter inflyttning.

Stort lycka till till trådskaparen!
 
Sv: Kan jag säga upp ej inflyttad hyresgäst?

Denna hästägare är själv jurist....:angel:

Kallhyra från 1/1 skulle hon ha debiterats på första månadshyran. En kallhyra som hon inte förstod varför hon skulle behöva betala igentligen.
Men vi fölorar fortfarande pengar eftersom att vi inte får full hyra för boxen.

Hör jag inte av människan till på fredag så hyr jag ut den till annan.
Ska jag medela henen detta i förväg eller ska jag bara vänta på att hon tar kontakt med mej?
Med tanke på allt funderar jag om hon passar i igentligen.
 
Sv: Kan jag säga upp ej inflyttad hyresgäst?

Hör av dig till henne idag. Berätta hur det ligger till, att ni inte kan förlora mer på boxen nu och att boxen på fredag hyrs ut till annan intresserad.

Därefter får du helt enkelt välja taktik utifrån hennes reaktion
 
Sv: Kan jag säga upp ej inflyttad hyresgäst?

Jag skulle ringa upp och tacka nej till henne som hyresgäst, hänvisande till velandet som varit och förlorade intäkter. Tror knappt hon kan protestera speciellt hårt, men göra som Lovisaleonora säger, välja taktik utifrån hennes reaktion.

LIA
 
Sv: Kan jag säga upp ej inflyttad hyresgäst?

jag hade inte stått och hållt på en stallplats för att vara snäll..

jag hade ringt och sagt att hon inte får ha stallplatsen längre, även om hon flyttar dit hade inte jag litat på den människan längre.
 
Sv: Kan jag säga upp ej inflyttad hyresgäst?

Tycker du har hållt boxen betydligt längre än vad du skulle göra ens enl god ton.
 
Sv: Kan jag säga upp ej inflyttad hyresgäst?

KAn jag säga upp en hyresgäst som aldrig flyttar in med sin häst?

Vi har inga avtal överhuvud taget mer än ord. Först skulle den flytta in 1/12 sedan 1/1. När den inte dök upp och planen ändrades till 1/2 krävde jag kallhyra men eftersom att nästa bud var att hästen skulle komma 1/2 tyckte jag att kallhyran kunde betalas när hästen kom. Men andra ord i efterskott trotts att vi igentligen tar ut kallhyran i förskott.
I mitten på månaden kom dom äntligen och tittade på stallet. Då dög inte uteboxen som dom utan all förmodan skulle ha utan skulle promt ha en innebox trotts att jag förklarade att det var fullt!
Sista budet är tidigast 1/3.

Ännu har hästen inte kommit och vi har kö på stallplattser.

JAg är medveten om att jag kanske sätter ägaren i en svår sitts då den helt plöttsligt står utan stallplatts. Och med tanke på ägarens petighet och bekvämligheter som skulle finnas lär dom inte hitta någon annan stallplatts på ett bra tag häromkring.
Men vi har väntat i månader nu.

Så.... SKa jag vänta eller ringa och säga att dom får leta ny box?

Nä...jag vet ett bättre sätt... :devil:
Säg att de inte kan flytta in förrän den 1/4 och sedan ringer du och säger att nu kan de tyvärr inte flytta in förrän den 1/5 osv osv...
Till slut kanske poletten trillar ner...fast förmodligen inte.

Nä, säg att platsen hann bli uthyrd under tiden eftersom du har folk som står på kö och inte kan hålla en stallplats gratis i flera månader. Är de mycket angelägna får de betala kallhyra för alla månader de "bokat" boxen retroaktivt.
Fast jag skulle nog aldrig släppt in dem i stallet ändå, strulputtar klarar man sig gott och väl utan...
 
Sv: Kan jag säga upp ej inflyttad hyresgäst?

Allt är redan avklarat.:)
Jag medelade personen i fråga och hon var så förstående att vi inte kunde hålla box till henne längre.

Hon frågade oxå om vi inte skulle få någon box ledig framöver. Så antagligen hade hon inte tänkt fllytta in än på ett bra tag. Och tyfligen hade hon inte tänkt medela det tidigare heller.:mad:

Nä, fy va fult gort!

Så nix, ingen box till henne finns det iaf.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 268
Hästmänniskan Hoppas tråden hamnade i rätt kat. Varning för långt inlägg. Ska skriva om mitt dilemma men vill helst lämna allt för avslöjande...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 599
Senast: Jerseyite
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 851
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp