Bukefalos 28 år!

Kan man bo i Linköping?

Och då kasserar jag Uppsala som är en stad jag inte fått bra första intryck av (och därmed också vet ganska lite om :angel:)
Uppsala ger nästan alltid ett dåligt första intryck.
Det är ett märkligt ställe.
Det består av en inbiten lokalbefolkning och en massa studenter på genomresa.
Numera så bor jag utanför Nyköping och upptäckte till min förvåning att det var en alldeles ljuvlig liten stad.
Jag hamnade här utan närmare eftertanke då jag följde med min sambo som flyttade Hem.
Men jag har flyttat runt i hela mitt liv och är inte så kinkig.
Jag har provat på hela skalan från Bonnlandet till Manhattan.
 
Uppsala ger nästan alltid ett dåligt första intryck.
Det är ett märkligt ställe.
Det består av en inbiten lokalbefolkning och en massa studenter på genomresa.
Numera så bor jag utanför Nyköping och upptäckte till min förvåning att det var en alldeles ljuvlig liten stad.
Jag hamnade här utan närmare eftertanke då jag följde med min sambo som flyttade Hem.

Jag som är uppvuxen i pyttestaden Nyköping håller bara delvis med. Jag tror man får en alldeles speciell relation till staden man växte upp med, på gott och ont.
 
Jag som är uppvuxen i pyttestaden Nyköping håller bara delvis med.
Den pittoreska bebyggelsen tillsammans med närheten till havet är alldeles underbar.
Jag gillar havet.
Och så är människorna ganska så roliga i Nyköping.
Jag är inne på min andra man med ursprung därifrån så det verkar att vara något alldeles särskilt.
Vilket gör att jag inte är det minsta förvånad över att även du kommer därifrån.
Du skall se det som en komplimang.
Nyköping är en liten stad som har producerat många spännande människor.
 
Jag tror man får en alldeles speciell relation till staden man växte upp med, på gott och ont.
Det vet jag inget om, jag har vuxit upp tämligen ambulerande.
Så du får gärna förklara närmare.
Min sambo skulle Hem till varje pris, men det är nog mest gården som drar.
Den är alldeles underbar och jag bara stormtrivs på den.
 
Det vet jag inget om, jag har vuxit upp tämligen ambulerande.
Så du får gärna förklara närmare.
Min sambo skulle Hem till varje pris, men det är nog mest gården som drar.
Den är alldeles underbar och jag bara stormtrivs på den.

Man har sett allt. Det blir en liten stad. Med massor av minnen. Massor av människor man aldrig vill träffa igen. Och för vissa massor av människor man vill träffa igen. Lite speciellt.

Inte som vilken annan liknande stad som helst.
 
@Araminta Ja alltså det finns fan inte ett mer niphrediligt område på denna jord än Prenzlauer Berg, det är som nån gått in i min hjärna och planerat området efter mitt tycke och smak :D.
 
Malmö! Så självklart det bara kan bli. :bump:

Hippt på sina ställen och så nära till Köpenhamn.
Vill man ta en öl mitt i veckan så är det alltid lite liv, rörelse och kultur.

Man cyklar dessutom enkelt överallt. :) Det finns inte så många träd, men däremot många fina parker.

Bor inte där själv längre då jag är lantis at heart och tycker att allt mindre än London är byhåla. Då bor jag hellre på en åker. :D
 
Nä, det känns inte aktuellt.

Kan inte annat än avråda från Linköping.

Jag är sthlmare som sedan 5 år veckopendlar till linköping och vore det inte för att jag gillar mitt jobb så mkt så skulle jag dragit snabbare än kvickt.

Staden är tyvärr totalt själslös, innerstan är väldigt låg, de flesta hus är inte högre än 3-4 våningar och mkt av innerstan är byggd på vad som ser ut o vara 50-60-70 tal och ser så tråkigt ut så man dör.

Nattliv finns inte, eller jo vänta, är man 18 eller frånskiljd 50 så finns det, är man runt 30 så är det bara o glömma.
Finns inga riktigt bra resturanger, finns ett par som är ok på en höjd men rätt dyra för vad man får jämfört med sthlm.
Boendet är dyrt, lägenheter i innerstan eller Vasastaden kostar per kvm som en bättre närförort i sthlm, ca 50k/kvm, lägg därtill att det är i regel betydligt mkt högre månadsavgifter.

Under mina 5 år så har jag aldrig spenderat en helg i Linköping, så mkt ogillar jag den stan.
 
Kan inte annat än avråda från Linköping.

Jag är sthlmare som sedan 5 år veckopendlar till linköping och vore det inte för att jag gillar mitt jobb så mkt så skulle jag dragit snabbare än kvickt.

Staden är tyvärr totalt själslös, innerstan är väldigt låg, de flesta hus är inte högre än 3-4 våningar och mkt av innerstan är byggd på vad som ser ut o vara 50-60-70 tal och ser så tråkigt ut så man dör.

Nattliv finns inte, eller jo vänta, är man 18 eller frånskiljd 50 så finns det, är man runt 30 så är det bara o glömma.
Finns inga riktigt bra resturanger, finns ett par som är ok på en höjd men rätt dyra för vad man får jämfört med sthlm.
Boendet är dyrt, lägenheter i innerstan eller Vasastaden kostar per kvm som en bättre närförort i sthlm, ca 50k/kvm, lägg därtill att det är i regel betydligt mkt högre månadsavgifter.

Under mina 5 år så har jag aldrig spenderat en helg i Linköping, så mkt ogillar jag den stan.
Oj vilken sågning :D
 
Alltså det är ganska trevligt att besöka stan 2-3 ggr per år! Skulle säkert kunna bo där vissa perioder i livet också, men inte just nu.
 
Kan inte annat än avråda från Linköping.

Jag är sthlmare som sedan 5 år veckopendlar till linköping och vore det inte för att jag gillar mitt jobb så mkt så skulle jag dragit snabbare än kvickt.

Staden är tyvärr totalt själslös, innerstan är väldigt låg, de flesta hus är inte högre än 3-4 våningar och mkt av innerstan är byggd på vad som ser ut o vara 50-60-70 tal och ser så tråkigt ut så man dör.

Nattliv finns inte, eller jo vänta, är man 18 eller frånskiljd 50 så finns det, är man runt 30 så är det bara o glömma.
Finns inga riktigt bra resturanger, finns ett par som är ok på en höjd men rätt dyra för vad man får jämfört med sthlm.
Boendet är dyrt, lägenheter i innerstan eller Vasastaden kostar per kvm som en bättre närförort i sthlm, ca 50k/kvm, lägg därtill att det är i regel betydligt mkt högre månadsavgifter.

Under mina 5 år så har jag aldrig spenderat en helg i Linköping, så mkt ogillar jag den stan.
Man uppfattat verkligen saker olika.
Med vänlig hälsning, 29 år och stortrivs. Partlivet är perfa ;)
 
Kan säga att jag höll igen faktiskt....

Förväntar man sig och vill ha storstadspuls finns det flera tusen bättre städer i världen att bo i. I Sverige bara 3 eller 4, typ.

Vill man bo bra, ha god sjukvård, slippa hetsen, nära till natur, slippa trafiken och avgaserna, slippa misären, ändå ha tillgång till rikt utbud av mycket bra restauranger och butiker och en enorm arbetsmarknad då seglar plötsligt Linkan upp i den absoluta Sverigetoppen.

Det är det där om det avgörande är storstadspulsen, som för TS. Då passar det inget vidare. Kommer man från Stockholm och trivs att bo i det eländet, så är det annorlunda här. Som flera vittnar om och trivs bra med.
 
Fast vadå storstadspuls? @sjoberga Jag vill ha schysst utbud av restauranger, caféer, barer. Jag vill bo i ett vackert och lugnt område men centralt, så jag bara kan gå utanför dörren och gå och käka brunch om jag vill. Jag vill att det ska finnas ett rikt kulturliv.

Jag jagar verkligen inte avgaser, misär eller köer som du och vissa med dig verkar tro här. Jag behöver inte ha massvis med folk eller en jättestor stad.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 613
Senast: Mabuse
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 664
Senast: Nixehen
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 145
Senast: Amha
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 251
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp