Kan nya ägaren ångra köp?

S

Stenmagi

Jag har så gott som sålt mitt halvblodssto nu. På måndag ska hon genomgå en vanlig gårdsbesikting av veterinären. Hon har aldrig haft några tidigare skador eller överhuvudtaget några krämpor men för att verkligen få det på papper är det ju alltid bra att göra en besiktning.

Jag undrar, vad händer om köparen inte känner sig nöjd med köpet? Har denna rätt att häva köpet? Jag vet att hon inte har några skador eller krämpor nu men tänk om hon får det hos den nya ägaren och denna sedan vill att det ska se ut som om hon redan hade det innan? Man har ju hört skräckhistorier både från köpare och säljare så man är ju livrädd.. typ.

Har hon rätt att häva köpet om hon inte trivs med henne rent allmänt?

Detta är en djungel för mig.. vill inte behöva ta tillbaka henne igen och vill verkligen inte få hem henne i tusen bitar.

Sedan undrar jag om någon vill hjälpa mig med att formulera en punkt i kontraktet. Om den nya ägaren i framtiden vill sälja hästen så vill jag ha förköpsrätt innan någon annan. Hur formulerar man det på bästa sätt i ett kontrakt?

Tacksam för er hjälp!
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Nej, man kan inte häva köpet för att man inte trivs med hästen - om man inte avtalat om provotid/öppet köp eller liknande.

Köp ett färdigt kontrakt och avtala bort dolda fel - om köpet regleras med köplagen (du säljer som privatperson eller företag till företag).

"Säljaren har förköpsrätt till hästen vid en eventuell försäljning. Iaktas inte denna förköpsrätt utgår vide om xx xxx kr".
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

När jag köpte min senaste häst ville säljaren ha förköpsrätt på honom vid en ev försäljning och hon använde sig att ett färdigt kontrakt hon köpte hos en jurist och i mitt kontrakt står det såhär:

8. Övriga överenskommelser
Köparen förbinder sig att vid en eventuell framtida försäljning informera säljaren om att hästen är till salu. Säljaren har förköpsrätt.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Köparen förbinder sig att vid en eventuell framtida försäljning informera säljaren om att hästen är till salu. Säljaren har förköpsrätt.

Vad händer om du struntar i att ge henne förköpsrätt? Får du betala en straffavgift till henne då eller händer ingenting?
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Finns inget vite angivet så händer inte så mkt.

Lämplig summa? Tja så det svider att inte ens orka fråga förra ägaren.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Jag har så gott som sålt mitt halvblodssto nu. På måndag ska hon genomgå en vanlig gårdsbesikting av veterinären. Hon har aldrig haft några tidigare skador eller överhuvudtaget några krämpor men för att verkligen få det på papper är det ju alltid bra att göra en besiktning.

Jag undrar, vad händer om köparen inte känner sig nöjd med köpet? Har denna rätt att häva köpet? Jag vet att hon inte har några skador eller krämpor nu men tänk om hon får det hos den nya ägaren och denna sedan vill att det ska se ut som om hon redan hade det innan? Man har ju hört skräckhistorier både från köpare och säljare så man är ju livrädd.. typ.

Har hon rätt att häva köpet om hon inte trivs med henne rent allmänt?

Detta är en djungel för mig.. vill inte behöva ta tillbaka henne igen och vill verkligen inte få hem henne i tusen bitar.

Sedan undrar jag om någon vill hjälpa mig med att formulera en punkt i kontraktet. Om den nya ägaren i framtiden vill sälja hästen så vill jag ha förköpsrätt innan någon annan. Hur formulerar man det på bästa sätt i ett kontrakt?

Tacksam för er hjälp!

Du vill inte ha tillbaka henne om köparen skulle se att hon inte trivs med hästen, men ändå ska du ha förköpsrätt innan hon säljer hästen ??

Mia
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Du vill inte ha tillbaka henne om köparen skulle se att hon inte trivs med hästen, men ändå ska du ha förköpsrätt innan hon säljer hästen ??

Jag vill kunna köpa tillbaka henne om nya ägaren vill sälja henne om något eller några år. I dagsläget kan jag inte ha kvar henne och vill inte behöva ta hem henne om en vecka eller två. Förstår du skillnaden?
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Är du överens med köparen om att du ska få köpa tillbaka hästen?
Jag hade nog inte velat skriva på ett sådant kontrakt med vitesbelopp om jag var köpare.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Skriver du för hög summa kan det anses oskäligt. Låt det stå i relation till priset för hästen.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Skriver du för hög summa kan det anses oskäligt. Låt det stå i relation till priset för hästen.

Jag vet inte, är 20 000 kronor för lite? Det känns som att det kan svida en del i plånboken i alla fall. Om man nu inte är miljonär! :D
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Är du överens med köparen om att du ska få köpa tillbaka hästen?
Jag hade nog inte velat skriva på ett sådant kontrakt med vitesbelopp om jag var köpare.

Vad gör det om gamla ägaren har förköpsrätt? Jag säljer henne liksom inte till någon hästhandlare som ska försöka tjäna pengar på henne och sälja henne vidare.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Jag kan väl också som köpare tycka att både förköpsrätt och vite plus friskrivning från dolda fel blir lite väl mycket. När man köper en häst så vill man ju själv också ha lite garantier inte bara fördelar för säljaren. Så jag hade nog inte köpt en häst med bägge de kraven från säljaren.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Sen får du tänka på att vid eventuell återförsäljning kan köparen sätta vilket pris denne vill som kanske inte alls är i närheten av det du sålde hästen för. Brukar vara ett relativt vanligt sätt att ta sig förbi klausuler om återköpsrätt.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Därför att jag kanske hittar någon annan som jag i min tur jättegärna vill sälja hästen till, t.e.x. en medryttare eller fodervärd eller en kompis. Då skulle jag inte vilja vara bunden vid den gamla ägaren.

Alternativt kanske jag hamnar i en olycklig situation och måsste bli av med hästen snabbt. Jag ser potentiellt krångel i att vara bunden till en annan person om det händer.

Jag har gärna en bra relation med en f.d. ägare och är det inga problem skulle jag gärna sälja tillbaka en häst.
Dock ser man ju att det emellanåt uppstår problem - och då vill jag inte ha den skyldigheten rent juridiskt.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Jag håller med, är fd ägaren okej skull man gärna sälja tillbaks men nog vill man ha bestämmande rätten om man hittar en bättre köpare, eller helt enkelt någon man gillar.

Jag hade inte skrivit under, åtminstone inte om jag själv inte fått någon fördel. Det är ju okej om man får hästen till rabatterat pris med en klausul om återköp (med vite) då handlar det om att folk inte ska köpa för att sälja vidare med vinst.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Jag brukar formulera återköpsklausulen såhär: "Vid en eventuell vidareförsäljning skall köparen meddela säljaren, och säljaren skall även ges förtur till köp. Om så inte sker äger säljaren rätt till 30% av köpeskillingen vid vidareförsäljningen". Nu har jag bara varit med om att de hästar jag sålt sålts vidare vid 2 tillfällen. Första gången hade ägaren fått ett bud på hästen som h*n inte kunde säga nej till, och jag skulle isf få köpa hästen för samma summa som budet (3 ggr så mkt som jag hade sålt för), och då hade jag varken tid eller råd att ha en till häst. Andra gången var jag gravid och hade precis sålt min dåvarande häst, och tackade därför nej till återköpserbjudandet även denna gång.



Dolda fel brukar jag försöka skriva mig fri från genom denna lydelse: "Hästen är veterinärbesiktigad xxxx-xx-xx, och köparen har fått ta del av utlåtandet. Säljaren ansvarar inte för fel hos hästen vars symptom ej föreligger vid kontraktets undertecknande, såvida säljaren inte känt till eller borde känt till felet."
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Jag hade inte skrivit på ett kontrakt som är kopplat till vite! Såld häst är såld, du kan ju alltid skriva att du önskar bli tillfrågad men något straff tycker jag är att ta i. Man kan inte båda ha och sälja kakan.

Jag antar att du säljer hästen som företag eftersom den är momsad? Då är det väl andra regler som gäller, gällande reklamation och dolda fel?
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Ett sådant kontrakt som du vill upprätta hade jag aldrig skrivit på som köpare. Har ni diskuterat saken? Som köpare är det ju inget kul att ha en massa krav på sig från förra ägaren.

Kan du inte bara vara nöjd med att ha hittat ett bra hem till hästen?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi För några veckor sedan köpte jag en hästtransport, ett Ifor Williams 1,5-hästars, årsmodell -14. Köpte den från ett dödsbo, en kvinna...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 689
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 180
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 586
Ridning Först. En varning för risk för långt och kanske svamligt inlägg. Men nu undrar jag igen om det är dags att kasta in handduken, sälja...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 465
Senast: Sixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp