Bukefalos 28 år!

Kan nya ägaren ångra köp?

Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

*kl*

Jag skulle aldrig acceptera ett köpekontrakt med en massa förbehåll. Som att säljaren både vill äta kakan och ha den kvar. Nej, för mig är sålt sålt. Har jag köpt en häst då äger jag den. Och förre ägaren har valt att släppa hästen.

Jag minns en gång en häst jag ringde på. Där framförde säljaren krav på att få hämta hem hästen om h*n tyckte att den inte sköttes som den skulle osv. Närsomhelst skulle säljaren kunna hämta tillbaks den. Behöver jag säga att det inte blev någon affär. :crazy: Visserligen var det en billig häst, men ändå. Någon måtta får det vara. Varför sälja om man vill ha kvar bestämmandet?

Och ts - jag kan inte tänka mig att hästen kan återlämnas pga att köparen inte trivs med den. Det måste till ett dolt fel som bevisligen fanns vid riskens övergång. Sen är det lättare att reklamera om det är konsumentköplagen som träder in, den skyddar köparen mer. Är ni privatpersoner så det är köplagen, då ska faktiskt mycket till för reklamation.

Norrland
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Jag har så gott som sålt mitt halvblodssto nu. På måndag ska hon genomgå en vanlig gårdsbesikting av veterinären. Hon har aldrig haft några tidigare skador eller överhuvudtaget några krämpor men för att verkligen få det på papper är det ju alltid bra att göra en besiktning.

Jag undrar, vad händer om köparen inte känner sig nöjd med köpet? Har denna rätt att häva köpet? Jag vet att hon inte har några skador eller krämpor nu men tänk om hon får det hos den nya ägaren och denna sedan vill att det ska se ut som om hon redan hade det innan? Man har ju hört skräckhistorier både från köpare och säljare så man är ju livrädd.. typ.

Har hon rätt att häva köpet om hon inte trivs med henne rent allmänt?

Detta är en djungel för mig.. vill inte behöva ta tillbaka henne igen och vill verkligen inte få hem henne i tusen bitar.

Sedan undrar jag om någon vill hjälpa mig med att formulera en punkt i kontraktet. Om den nya ägaren i framtiden vill sälja hästen så vill jag ha förköpsrätt innan någon annan. Hur formulerar man det på bästa sätt i ett kontrakt?

Tacksam för er hjälp!

Det går ej att få sådan förköpsrätt, även om många ändå skriver in det i kontrakt. För ägandet är absolut och man har full beslutanderätt när man väl äger hästen och bestämmer själv vem man vill sälja till.

Hälsning Maja
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Köp ett köpeavtal på tex HÖÖKS, där står det exakt hur man ska gå till väga.

Jag använde mig faktiskt av ett sådant senast idag, då jag vart unghästägare idag.

Jag har ingen ångerrätt.

gamla ägaren har första tjing om jag säljer honom.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

KL

Jag skulle inte heller köpa häst med återköpsklausul i kontraktet. Jag vill att hästen jag köpt ska vara helt och hållet min egen som bara jag fattar beslut om.

Likadant har jag gjort när jag sålt häst. Köparen ska känna att det helt och hållet är hennes häst och att jag som säljare/uppfödare inte lägger mig i vad de gör med sin häst. Sen vill jag givetvis gärna ha kontakt med jag vill att köparna ska känna att de har helt och hållet kontroll över sin häst.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Varför blandar ni ihop allt till en konstig soppa? Jag säljer min häst på grund utav tidsbrist och graviditet. Det är faktiskt med en tår i ögat som jag kommer att släppa henne men tro mig, jag släpper henne och jag gör det med ett varmt hjärta för jag vet att hon kommer att få det väldigt bra hos sin nya ägare.

Men om denna nya ägaren i framtiden vill sälja henne så vill jag kunna köpa tillbaka henne, om min livssituation tillåter mig att ha henne. Hon är en häst som ligger mig väldigt nära hjärtat! Jag har haft henne i 6 år och själv utbildat henne. Det är med andra ord inte en sådan häst som bara susar förbi utan att lämna några spår efter sig. Tvärtom, hon betyder massor för mig och det är för hennes skull jag nu säljer henne. Hon vill ha någon som kan ge henne den tiden som hon behöver!

Jag kommer inte att lägga mig i den nya ägarens sätt att sköta henne. Hon får göra precis vad hon vill med henne! Det är som sagt inte min häst efter att hon har köpt henne. Jag känner mig helt lugn över att sälja henne till denna personen!

Jag vill bara kunna ta hem min älskling i framtiden om jag vill.. kanske vill hon sälja henne som pensionär.. och då får hon gärna komma hem till mig och bara gå och äta och ha det bra.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Du som säljare skriver ett kontrakt där det står klart o tydligt att hästen säljs inte på öppet köp.

sätt inte in massa punker om förköpsrätt o dylikt. om folk inte kan sälja sina hästar utan förköp så lånar man ut på foder istället. Däremot så kan man skriva med att köparen gärna får ringa om hästen ska säljas...men inte begära att man har just förköpsrätt lixom.

jag har sagt så till folk jag sålt till att dom mer än gärna får höra av sig om hästen ska säljas...och främst för att man vill veta vart hästen hamnar sedan..men jag har också sagt att jag aldrig skulle kunna kräva att jag har försköpsrätt. Jag skulle ALDRIG vilja köpa en häst med dom kraven igen och jag skulle aldrig kräva detta av en köpare heller. Även om man som säljare skriver i det i ett kontrakt så kan det vara svårt att få lagen på sin sida om köparen väljer att sälja till ngn annan iaf.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Vad händer om du struntar i att ge henne förköpsrätt? Får du betala en straffavgift till henne då eller händer ingenting?

Vet faktiskt inte vad som händer, det står ingenting om det. Men det är än dock ett kontrakt som skall följas så om jag inte följer det är det ju kontraktsbrott.

Nu har jag dock inga planer på att sälja honom, men om det mot förmodan skulle komma en dag att jag bara måste sälja honom så är hon ändå den enda jag kan tänka mig att sälja honom till då hon är superbra :) Vilket både hon och jag har förvissat oss om, vi har även bestämt att "alltid" ha kontakt mer eller mindre, vilket jag tycker om, det är en viktig aspekt för mig när jag köper/säljer så skall man alltid vilja ha med varandra att göra igen, då brukar det bli en lyckad affär :)
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Jag ser inte varför det skulle vara skulle vara ett problem att skriva in förköpsrätt i kontraktet. Det är ju egentligen ganska tandlöst om det inte är kopplat till en bötessumma. Om man vill sälja hästen vidare är det väl bara att sätta ett pris som den gamla ägaren inte är beredd att betala alt. koppla försäljningen till något som gamla ägaren inte har möjlighet att uppfylla. Att skriva in förköpsrätt är i min värld bara ett sätt att göra försäljningen mindre traumatisk för säljaren. Skrev själv nyligen på ett sådant kontrakt och är inte ett dugg orolig för det. Säljaren grät floder men kände sig bättre av denna åtgärd.
Dessutom är det väl inte så många som köper tillbaka sin häst om det inte finns uppenbar risk att hästen kommer att få det dåligt vid ev. vidareförsäljning. Man har väl en gång sålt sin häst av en anledning.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Om man vill vara säker på att få tillbaka hästen borde väl ett fodervärdsavtal vara den bästa lösningen? Helt ärligt så låter det faktiskt som det i det här fallet.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Vad för konstig soppa?

Känner sig köparen bekväm med återköpsklausulen, så är väl det bra.
Men hade det varit jag hade jag backat ur köpet.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Det är väl ingen konstig soppa?!

Det är nog bara att acceptera att en häst blir mindre attraktiv att köpa ju mer förbehåll som finns. I dina kläder hade jag nöjt mig med en friskrivningsklausul (om nu köparen går med på det, jag hade inte gjort det) och sedan muntligen berätta att du gärna vill bli kontaktad vid senare hästförsäljning.

Alt. så har du ingen friskrivningsklausul men tar med en hembudsklausul med kopplat vite. Du bör dock vara medveten om att vill inte nya ägaren (av någon anledning) sälja tillbaka till dig så kommer du antagligen inte att få köpa tillbaka henne heller.
Så är det väldigt viktigt för dig att kunna köpa tillbaka hästen ska du inte sälja utan låna ut på foder.

Jag undrar om inte olika försäkringsbolag har någon form av "dolda fel-försäkring", en sådan kan väl annars vara värd att teckna?
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Först och främst - grattis till graviditet och att du verkar ha hittat en bra hem till din häst !

Vad det gäller återköpsrätt så visst kan du ha en sådan klausul kopplad till vite, annars blir det ju verkningslöst.
Personligen tycker jag tvärt emot att det är superskönt om förra ägaren vill köpa åter ! Jag har köpt både hund och katt på de premisserna och ser det som en trygghet för MIG.

Att köparen skulle ångra sig och kräva att köpet går åter är enbart möjligt om det visar sig att hästen har dolda fel. Så om ni gör en ordentlig genomgång av henne så *borde* ni vara hyffsat på den säkra sidan. Sen är det också viktig vad man skriver att hästen skall användas till, om det tex är avel och det visar sig att hon inte kan bli dräktig (nu vet jag ju att hon har haft föl tidigare så det borde inte vara ett problem) så kan det bli återgång på en sån sak.

Jag säger Lycka till med försäljningen och hoppas att allt går bra !
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Tyvärr har denna eventuella köpare dragit sig ur vilket jag tycker är himla tråkigt för hon verkade verkligen vara rätt för mitt sto.

Mitt sto har en reservation i sin försäkring på fång och hovsjukdomar. Hon fick nämligen förlossningsfång efter sin senaste fölning. Hon har aldrig haft problem med fång eller hovar innan utan det berodde på fölningen. Men, tyvärr är denna reservationen låst! Det går inte att ompröva den.

Jag tror inte att mitt sto kommer att få fång eller problem med hovarna i framtiden men visst, man vet ju aldrig.. tycker det är himla dåligt av försäkringsbolaget att totalt låsa försäkringen på det sättet! :mad:
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Jag tycker det är jättebra, det finns risk för återfall i fång. Hade du behållt dåvarande bolag hade du ju inte fått reservation, så det är sannolikt ett försäkringsbyte som skapat reservationen - bra att tänka på innan man byter bolag - det kan påverka försäljningsvärdet av hästen i framtiden.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Jag tycker det är jättebra, det finns risk för återfall i fång. Hade du behållt dåvarande bolag hade du ju inte fått reservation, så det är sannolikt ett försäkringsbyte som skapat reservationen - bra att tänka på innan man byter bolag - det kan påverka försäljningsvärdet av hästen i framtiden.

Jag har alltid haft Agria! :idea:

Hur lätt är det att sälja en häst vars försäkring har en låst reservation? Det borde finnas en hel del fullt friska och skadefria hästar ute i vårt land som har reservationer från gamla trista sjukdomar och skador?

Hon fick ju inte fång bara sådär utan det hade ju med fölningen att göra! Hon har aldrig haft det tidigare!
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Säljer du henne över försäkringsvärdet ?
Kan du inte gå ner i pris och köpararen får ta över din försäkring ?

Tycker synd om dig är så tråkig sits att hamna i .

Mia
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

kl.

varfor vill alla gora det sa krangligt.. med forkopsratt menas val att forra agaren vill be upplyst att hasten ar till salu och har mojlighet att fa kopa tillbaka den for vad pris nya agaren vill ha. OM da forra agaren har pengar och tid etc gar det forst. Men det kan ju handa att forra agaren inte da har mojlighet att ta hasten tillbaka. Men forra agaren ar da upplyst att hasten kommer att flyttas/bli sald for en eller annan anledning.

Fangforsakring vet jag inte alls om, men om kopare ar ok med det, sa ar det.

TS jag hoppas du hittar ett gott hem till henne snart. Hur gar det med unghasten forresten?? ar han pa foder eller vad har du tankt dig???
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Jag har alltid haft Agria! :idea:

Hur lätt är det att sälja en häst vars försäkring har en låst reservation? Det borde finnas en hel del fullt friska och skadefria hästar ute i vårt land som har reservationer från gamla trista sjukdomar och skador?

Hon fick ju inte fång bara sådär utan det hade ju med fölningen att göra! Hon har aldrig haft det tidigare!

Då har du alltså ändrat omfattningen på försäkringen, utökat den och/eller höjt den? Då är ju alt att gå ner till det pris där hela försäkringen är reservationsfri och sälja hästen för det.

För en reservation kommer inte förrän du ändrar försäkringen, så har du alltid haft Agria, sen hästen var liten, så finns det en reservationsfri del på försäkringen, och sälj för det beloppet.

Om du inte haft en försäkring som inte var A1 innan, då är det nog lika knepigt att sälja ändå.

(Jag tycker det är bra försäkringsbolaget sätter reservationer, en gång fång är alltid ökad risk för fång igen. Men som sagt, res gäller bara utökad/förhöjd del)
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Fast så är det väl inte med försäkringen?:confused: Att den måste ändras för att det ska bli reservation, alltså. Jag har fått reservationer på försäkringar utan att det har ändrats något, bara för att den utnyttjats för en viss skada/sjukdom så det gett reservation. Visserligen ofta inte låsta utan det har gått att få bort dem efter X antal månader och ny veterinär undersökning. Men ändå reservation.
Att en behandlad fång ger en låst reservation är ju för att en fång häst alltid är en fång häst även om den bara fått ett utbrott. Så där förstår jag att efter ett fånganfall som man utnyttja försäkringen för kan ge reservation i framtiden.
 
Sv: Kan nya ägaren ångra köp?

Säljer du henne över försäkringsvärdet ?
Kan du inte gå ner i pris och köpararen får ta över din försäkring ?

Tycker synd om dig är så tråkig sits att hamna i .

Mia

Ja, hon är försäkrad för det hon säljs för!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi För några veckor sedan köpte jag en hästtransport, ett Ifor Williams 1,5-hästars, årsmodell -14. Köpte den från ett dödsbo, en kvinna...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 761
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 294
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 666
Ridning Först. En varning för risk för långt och kanske svamligt inlägg. Men nu undrar jag igen om det är dags att kasta in handduken, sälja...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 587
Senast: Sixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp