Kan vi prata lite mer om incels och i allmänhet avvisande av män

Även om x har bättre påverkan än y så har y fortfarande samma egna ansvar oavsett så det blir inte någon skillnad att säga att x har ansvar för x mot att säga att alla har ansvar för x.

Det grundar sig fortfarande i att alla drar sitt strå till stacken och kommer aldrig leda till att vissa grupper slipper göra det.

Jo, det tycker jag. Jag anser exempelvis att fotbollssupportrar har ett större ansvar än vad jag har i att skapa en supporterkultur som inte främjar våld. Själv är jag inte supporter, och går inte på matcher, så jag överlåter den tyngsta bördan i att skapa en bättre supporterkultur till de som faktiskt står i klacken. Exempelvis.
 
Att var och en individ enbart är ansvarig för sitt eget handlande.

Jag tycker att var och en individ även är ansvarig att försöka säga ifrån i de tillfällen de kan. Det räcker inte med att inte dra skämtet, man ska helst säga ifrån (om man kan göra det utan att få en snyting).

Det var ju precis det jag skrev?
 
Jo, det tycker jag. Jag anser exempelvis att fotbollssupportrar har ett större ansvar än vad jag har i att skapa en supporterkultur som inte främjar våld. Själv är jag inte supporter, och går inte på matcher, så jag överlåter den tyngsta bördan i att skapa en bättre supporterkultur till de som faktiskt står i klacken. Exempelvis.
Att tillhöra gruppen fotbollssupporters är dock ett val och egenintresse. Kön är inte ett val.
 
Det var ju precis det jag skrev?
Njaej? Jag uppfattade det såhär

Jag tänker att ingen individ är ansvarig för vad en annan individ gör, rent krasst.

Om du exempelvis anser att det är skit att supportervåld förekommer så kanske du inte ska stå i klacken och skrika glåpord. Om du anser att våld mot kvinnor är skit så kanske du inte ska sprida misogyni på olika sätt, även om du själv inte står för våldet.

Medan jag inte tycker det räcker med att inte stå i klacken och inte dra det sexistiska skämtet.

Jag tycker att du måste säga till din granne i klacken, eller säga till din polare att han är en idiot som följer med klacken på matcher. Och måste säga till din polare när han pratar sexistiskt i enrum med dig och när han pratar sexistiskt med flera män i ett rum och när han säger sexistiska saker till en kvinna. (annars kan du vara medorsak, uhm moraliskt medskyldig när han beter sig illa mot en kvinna. Gäller såklart för andra värderingar också. För om du inte säger något tror han att du håller med).

Men självklart kan jag ha missuppfattat hur du menade och du kan ha modifierat i senare inlägg.
 
Ang. det här med att män ska påverka män. Detta är något som får mig riktigt jäkla förbannad.
Det är så TYST i grupper av män när någon går över gränsen. De drar sina rapejokes, fortsätter hänga med dömda kvinnomisshandlare för "han är ju en skön snubbe egentligen", delar inlägg som säger "riktiga män slår inte sina kvinnor" och tänker att de dragit sitt strå till stacken. De har liksom så svårt att inse att skadliga mansbeteenden inte är något sagomonster i fjärran utan en daglig norm.

Testa att ställa frågan "Men vad har DU gjort för att motverka detta?" till en man så ekar det tomt.
 
Ok men har då män större ansvar för män?
Man har väl ett större ansvar för sina vänner. Dvs att säga till de man känner. Sin interna kultur. I vissa miljöer är det ju många män som är vänner med män och det är när män är kanske bara med män eller med sin bästa vän som kanske är man som sexismen kryper ut mer rent?

Om man tänker tre män på krogen och en beter sig illa så är det ju männen som är ute med honom som har ett större ansvar för honom än de utsatta kvinnorna.
 
Njaej? Jag uppfattade det såhär





Medan jag inte tycker det räcker med att inte stå i klacken och inte dra det sexistiska skämtet.

Jag tycker att du måste säga till din granne i klacken, eller säga till din polare att han är en idiot som följer med klacken på matcher. Och måste säga till din polare när han pratar sexistiskt i enrum med dig och när han pratar sexistiskt med flera män i ett rum och när han säger sexistiska saker till en kvinna.

Men självklart kan jag ha missuppfattat hur du menade och du kan ha modifierat i senare inlägg.

Jag säger att du kan aldrig ta ansvar för hur en annan människa agerar. Du argumenterar emot mig genom att säga vad du själv borde göra i olika situationer, och det motsäger jag mig inte. Du har ansvar för hur du agerar. Att du säger ifrån om någon beter sig illa, att du inte göder destruktiva könsroller och samhällsstrukturer osv. Det kan du ha ansvar i. Men du kan inte ha ansvar för vad någon annan gör. Är du med på skillnaden?
 
Ang. det här med att män ska påverka män. Detta är något som får mig riktigt jäkla förbannad.
Det är så TYST i grupper av män när någon går över gränsen. De drar sina rapejokes, fortsätter hänga med dömda kvinnomisshandlare för "han är ju en skön snubbe egentligen", delar inlägg som säger "riktiga män slår inte sina kvinnor" och tänker att de dragit sitt strå till stacken. De har liksom så svårt att inse att skadliga mansbeteenden inte är något sagomonster i fjärran utan en daglig norm.

Testa att ställa frågan "Men vad har DU gjort för att motverka detta?" till en man så ekar det tomt.
Det är här jag tänker på kulturprofilen och hans vänner. Det är liksom som om han burits fram på en våg av beundran för hans liv och hans vänner förstår fortfarande inte att han gjorde fel. Även om de inte gjort så själva (för jag gissar väl att det skulle hörts vid det här laget i så fall.). Så tycker de liksom att för honom var det rätt.

(min fantasi har han suttit i röda sammetssoffor med ett glas vin och skrutit om sina erövringar och pratat om kvinnor som fikat efter priser och kan få om de är medgörliga. Och äldre akademiledamöter har suttit och hängt och sagt höhö och unga disciplar har gapat beundrande och velat bli som han. Men om en man sagt, men hörru! vadnu! så hade magin slagits sönder. I min fantasi var ingen kvinna där.)
 
Just läktarkulturen inom fotbollen är väl ett av de främsta exemplen på hur godkänt grottmannabeteendet ändå är. Visst, supportrarna får inte slåss efteråt - men att skandera bög och hora och alla möjliga skällsord är helt okej, det spelar ingen roll att föräldrar inte längre vill ta med sina barn på fotboll för att att det inte känns tryggt på läktaren och för att inte barnen ska behöva se eländet. Och varje gång det hänt värre incidenter än skrålande talkörer så är fotbollen flata och månar om "relationen" med supportrarna.

Spela för tomma läktare tills publiken lärt sig hur man uppför sig, hur svårt kan det vara?

Amen!

Som jag har diskuterat detta :banghead: med några riktigt inbitna supportrar. De verkar helt immuna mot att det finns ett enormt våldskapital och att det är kulturen som skapat det själv. De anser att det i första hand är polisen som är våldsmma mot de stackars rara supportrarna. Och att de minsann ska få gå på fotboll utan att bli trakasserade av polisen. Suck, och dubbesuck. Så. Jävla. Illa.


Tomma läktare och låt folk glo på skiten från TVsoffan
 
Senast ändrad:
Jag säger att du kan aldrig ta ansvar för hur en annan människa agerar. Du argumenterar emot mig genom att säga vad du själv borde göra i olika situationer, och det motsäger jag mig inte. Du har ansvar för hur du agerar. Att du säger ifrån om någon beter sig illa, att du inte göder destruktiva könsroller och samhällsstrukturer osv. Det kan du ha ansvar i. Men du kan inte ha ansvar för vad någon annan gör. Är du med på skillnaden?
Uhm du ur ett rent neurologiskt perspektiv? Eller rättsligt? Nej självklart kan jag inte tankestyra folk eller döma någon för vad någon annan gjort.

Men sure kör på det neurologiska var och en kan bara styra sina egna händer och sin egen mun.

Jag är mer inne på moralisketiska, etikettregler. Ansvar att agera inte bara låta bli att agera.
 
Det är här jag tänker på kulturprofilen och hans vänner. Det är liksom som om han burits fram på en våg av beundran för hans liv och hans vänner förstår fortfarande inte att han gjorde fel. Även om de inte gjort så själva (för jag gissar väl att det skulle hörts vid det här laget i så fall.). Så tycker de liksom att för honom var det rätt.

(min fantasi har han suttit i röda sammetssoffor med ett glas vin och skrutit om sina erövringar och pratat om kvinnor som fikat efter priser och kan få om de är medgörliga.)

Precis!
Har ett fall jag tänker på från min hemstad med en kvinnomisshandlare av rang, vi snackar skendränkning av sin sambo, drog ur ögonfransar när hon sov osv. Innan han åtalades efter x antal övergrepp på flickvänner så var det inte mycket ljud från alla hans polare eller folk omkring rentav. Detta var vad vi kan anse vara helt normala killar som medvetet bara ignorerat vad han höll på med, "han slår ju inte mig". Ingen som satte ner foten och klippte banden till honom när han spöade skiten ur folk, inga orosanmälningar eller stöd till flickvännen. De liksom bara... Flöt med.
 
Jag tror inte ens att de försöker dra sitt strå till stacken med det där, de försöker bara definiera De Andra, männen som inte är som de själva. Eventuellt med det tänkta tillägget "men kom till MIG i stället, jag är en så himla fin kille".

Följt av ett "tjejer vill inte ha snälla killar som mig!" och vips har vi skapat fler incels som skyller sina situationer på kvinnor.
 
Uhm du ur ett rent neurologiskt perspektiv? Eller rättsligt? Nej självklart kan jag inte tankestyra folk eller döma någon för vad någon annan gjort.

Rent filosofiskt/moraliskt tycker jag ansvaret finns.

Rent rättsligt har man ansvar om man ser på när någon mördar utan att ringa polisen misstänker jag.

Ja men... GAH! :D Du pratar ju FORTFARANDE om vad du själv gör och inte. Om DU själv tittar på när någon annan blir mördad utan att agera så är det DET som du är ansvarig i. DU kan inte ta ansvar för att en annan person väljer att mörda, det ansvaret åligger mördaren.
 

Liknande trådar

Samhälle Förresten stötte precis på den här artikeln. Intelligensen hos män(iskor?) IQ sjunker, istället för att som före 80-talet öka för varje...
Svar
11
· Visningar
990
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Det har visats att flickor får högre betyg än pojkar för samma resultat i grundskola och gymnasium. Det är väl betygens variant av...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
6 593
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp