Karensavdraget

Det trodde jag verkligen inte!
Det är ju uselt, och inte kommer det drabba oss som sitter på kontor och kan arbeta hemifrån om vi är lite hängiga särskilt mycket.
Utan det slår stenhårt mot de som redan har det sämst ekonomiskt och slitigast på jobbet. De som sliter i vården, de som städar våra kontor, kör våra bussar och scannar matvarorna i kassan.
Huvudlöst!

Jag håller med. Det är en stor skillnad för den som har möjlighet att arbeta hemifrån och för den som absolut inte kan arbeta hemifrån. Samt att över huvud taget drabbar ju karensavdraget inte särskilt hårt för den som tjänar mycket. Det dras procentuellt, förstås, men har man en högre inkomst slår det kanske inte så hårt med sjukdom och löneavdrag någon enstaka månad. Värre är det ju för dem som varje månad drar in typ lika mycket som också varje månad går ut i räkningar och andra mer nödvändiga utgifter.

Och ännu mer kasst i dessa tider, förstås. Väldigt mycket enklare för vissa än för andra att ”stanna hemma vid minsta symtom”.
 
Har alltid ogillat karensavdraget, ännu mer sedan det ändrades till att man får karensavdrag för en hel dag även om man jobbat halva dagen och sedan går hem efter lunch. Så fult att då inte ens de jobbade timmarna betalas ut.
Tror samhället i stort skulle vinna på ett slopat karensavdrag. Hellre lägga pengar på det än på familjeveckan…

Jag håller med. Sen kommer jag ju använda familjeveckan om den erbjuds. Skänt att få vara hemma någa dagar extra med dottern. Blir nog påsklovet för det brukar mina semesterdagar aldrig räcka till.
 
Jag tror karensavdraget behövs. ”Måndagssjukan” dvs bakfulla alkoholister som tog ledigt på måndag minskade när karensdagen infördes.
 
Jag tror karensavdraget behövs. ”Måndagssjukan” dvs bakfulla alkoholister som tog ledigt på måndag minskade när karensdagen infördes.

Jag är alltid seg på måndagar även utan alkoholism 😄

Men nog sänks tröskeln för att sjukanmäla sig utan karensdag, det är naivt tycker jag om man tror att folk inte kommer att vara hemma mer än vad som egentligen är "sjukdom".

Till sist handlar det ju om vad vi är beredda att betala för. Jag skulle också mycket hellre lägga pengar på att minska karensdagen till kanske 50% istället för att lägga dem på familjeveckan.
 
Karensavdraget är en kass idé redan från början. Ytterligare en sak som framförallt drabbar de som redan har det tuffast. Få höginkomsttagare drabbas, det är bara att jobba hemifrån. Eller ta dagen på flexen. Eller som en del av förtroendearbetstiden. Vilket är omöjligt om man jobbar på bandet.
 
Jag håller med. Sen kommer jag ju använda familjeveckan om den erbjuds. Skänt att få vara hemma någa dagar extra med dottern. Blir nog påsklovet för det brukar mina semesterdagar aldrig räcka till.

Håller med! Jag som förälder kommer ju naturligtvis utnyttja min familjevecka men jag hade ju hellre sett att pengarna gick till att hålla sjuka människor hemma.
Jag är nog mer nervös för familjeveckan! Är ensam att vara barnlös i arbetsgruppen. I höst kommer jag inte kunna ta semester på ex fredagar då alla andra är föräldralediga då. Förväntas täcka vabb, föräldraledighet, inte ta semester på lov och nu blir det dessutom familjeveckan. Får se om jag får semester nästa sommar överhuvudtaget ^^
 
Jag är nog mer nervös för familjeveckan! Är ensam att vara barnlös i arbetsgruppen. I höst kommer jag inte kunna ta semester på ex fredagar då alla andra är föräldralediga då. Förväntas täcka vabb, föräldraledighet, inte ta semester på lov och nu blir det dessutom familjeveckan. Får se om jag får semester nästa sommar överhuvudtaget ^^
Hög igenkänning där. :meh:
Jäklar vad jag har att ta igen om jag skulle reproducera mig.
 
Jag är nog mer nervös för familjeveckan! Är ensam att vara barnlös i arbetsgruppen. I höst kommer jag inte kunna ta semester på ex fredagar då alla andra är föräldralediga då. Förväntas täcka vabb, föräldraledighet, inte ta semester på lov och nu blir det dessutom familjeveckan. Får se om jag får semester nästa sommar överhuvudtaget ^^

Varför är det viktigt för dig att kunna vara ledig på just skolloven? När jag var barnlös och när mitt barn var i förskoleålder så valde jag andra veckor att vara ledig på än just skolloven. Dels för att jag vet att många kollegorär lediga just de veckorna och dels för att det alltid ärmer folk överallt just då. Semesterresorna är dessutom dyrare på skolloven. Det var mycket bättre att vara ledig någon annan vecka tyckte jag.

Du har rätt att ha semester på sommaren. Det är något som din arbetsgivare är skyldig att ordna.
 
Jag är nog mer nervös för familjeveckan! Är ensam att vara barnlös i arbetsgruppen. I höst kommer jag inte kunna ta semester på ex fredagar då alla andra är föräldralediga då. Förväntas täcka vabb, föräldraledighet, inte ta semester på lov och nu blir det dessutom familjeveckan. Får se om jag får semester nästa sommar överhuvudtaget ^^
Tycker familjeveckan är heltokig :down: Men om jag fattade det rätt tyckte facket att det var en bra ide :crazy:
 
Varför är det viktigt för dig att kunna vara ledig på just skolloven? När jag var barnlös och när mitt barn var i förskoleålder så valde jag andra veckor att vara ledig på än just skolloven. Dels för att jag vet att många kollegorär lediga just de veckorna och dels för att det alltid ärmer folk överallt just då. Semesterresorna är dessutom dyrare på skolloven. Det var mycket bättre att vara ledig någon annan vecka tyckte jag.

Du har rätt att ha semester på sommaren. Det är något som din arbetsgivare är skyldig att ordna.
Jag har en aktiv fritid där många av eventen jag vill åka på är förlagda till lov, långhelger etc. Därför vill jag också egentligen kunna vara ledig då.
 
Fast om någon sätter i system att sjukskriva sig på just måndagar så hoppas jag att arbetsgivaren reagerar.
Det finns så många fega arbetsgivare som inte tar tag i problemet. Fast om det är arbetsgivaren som ska betala sjuklönen även första sjukdagen precis som de betalar dag 2-14, kanske de skulle få eld i baken.

Om det är arbetsgivaren som ska betala så ”behöver” man inte ställa karensdag mot familjevecka. Fast arbetsgivarna blir nog inte glada.
 
Jag har varit lite frustrerad hela tiden över att det sägs att "karensavdraget är slopat". För det är det inte, det har det aldrig varit - det som FK betalat ut är en schablonersättning för att täcka karensavdraget. För de flesta täcker det inte hela avdraget, om en inte bara är borta en del av en dag och sen kan återgå till arbetet dagen efter (ersättningen är densamma oavsett hur stort avdraget på lönen blir).

Exakt, för mig skulle en karensdag nu innebära i princip att jag bara får ca en tredjedel tillbaka av försäkringskassan som 'kompensation'. rena hånet att säga att karensdagen varit/är slopad.
 
Håller med! Jag som förälder kommer ju naturligtvis utnyttja min familjevecka men jag hade ju hellre sett att pengarna gick till att hålla sjuka människor hemma.
Varför måste det vara antingen eller? Jag tänker att man kanske skulle få friskare människor som kan jobba mer om man ser till att de har råd att vara hemma vid behov och även att familjeveckan kan vara bra för tex när fritids stänger osv. Och är det verkligen en vecka? Har man gemensam vårdnad är det väl bara några dagar per år per förälder?
 
Varför måste det vara antingen eller? Jag tänker att man kanske skulle få friskare människor som kan jobba mer om man ser till att de har råd att vara hemma vid behov och även att familjeveckan kan vara bra för tex när fritids stänger osv. Och är det verkligen en vecka? Har man gemensam vårdnad är det väl bara några dagar per år per förälder?

Jag tror att det är 3 dagar/förälder och 6 dagar till de föräldrar som har ensam vårdnad. Per år.
 
Jag tror att det är 3 dagar/förälder och 6 dagar till de föräldrar som har ensam vårdnad. Per år.
Har för mig det var något sådant. Upp till 15 eller 16? Dottern blir 15 i december, undrar om jag hinner ta del av det :D

Med tanke på lov och stängda fritids, dagis och skolaktiviteter där man vill ha med föräldrar så kan ju några dagar gå åt till sådant.
Kan inte se det som negativt. Föräldrarna ordnar det för sig ändå utan de dagarna, nu blir det bara specifika dagar för det och då blir det kanske mindre störmoment och bättre planerat.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 143
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368
Trädgård & Växter Jag har i två år (!) försökt köpa en viss sorts lite gammaldags frö till ett torktåligt vallgräs som heter Foderlosta (Bromus Inermis)...
2
Svar
34
· Visningar
2 278
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 374
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp