Karensavdraget

Jag är nog mer nervös för familjeveckan! Är ensam att vara barnlös i arbetsgruppen. I höst kommer jag inte kunna ta semester på ex fredagar då alla andra är föräldralediga då. Förväntas täcka vabb, föräldraledighet, inte ta semester på lov och nu blir det dessutom familjeveckan. Får se om jag får semester nästa sommar överhuvudtaget ^^
Ja just min lilla arbetsgrupp är ju superlyxig att ingen av oss har småbarn, men jag har varit i andra grupper där det varit helt hopplöst att försöka få något ledigt på tex storhelger sommaren och så.
 
Nå, kan tänka mig att 6 dagar per barn nog skulle kunna täcka upp men visst, räcker de inte till så. Frågan är varför man ska ta ut familjedagarna på ett lov (när fritids, oftast det vanliga dessutom, är öppet) och sedan vabba när fritids är stängt?

För att kunna vara ledig med betalning mer?
 
För att kunna vara ledig med betalning mer?
Om man gör så hoppas jag att man tänker på sina kollegor så pass att man säger ifrån om behovet av att vabba när fritids är stängt, i God tid och inte dagen före/samma morgon.

Mitt intryck av att ha hört om de här familjedagarna är just att de ska täcka upp för sådana här saker, inte vara extra semester för föräldrar.
 
På fredag återinförs karensavdraget. Jag förstår verkligen inte meningen med att tvinga folk till jobbet och föra sin smitta vidare. Karensavdrag finns inte i vare sig Finland eller Norge. Är svensken alltså latare och bedrägligare än dem?

Jag hade hellre sett de väntat fram till sommaren 2022. Tror en del kommer att gå till jobbet med symtom…
"kära dotter, nu ska du och jag vara hemma 6 dagar! Inte påsklov, sportlov, jullov eller klämdagar utan vi får hitta någon vecka där inga andra föräldrar är lediga så det inte drabbar andra så mycket. Inte sommarlovet heller...." :D

Jag har varit sjuk 9 dagar i år (migrän), haft förebyggande sjukpenning 3 dagar och jobbade på 2 av mina 4 semesterveckor, som dessutom valdes sist, efter de andra fått välja. På måndag har jag fått flexledigt hela min arbetstid. Alla föräldrar använder inte barnkortet så att kollegor får slita röven av sig. Jag har mött båda delarna, så jag hoppas att dessa dagarna kommer att användas vettigt.

Det positiva med att vara sjukskriven är tr jag inte behöver vara med i dramat om ledighet vid höstlovet bland kollegor.
 
Jag hade hellre sett de väntat fram till sommaren 2022. Tror en del kommer att gå till jobbet med symtom…


Det positiva med att vara sjukskriven är tr jag inte behöver vara med i dramat om ledighet vid höstlovet bland kollegor.
Jag har varit på arbetsplatser där chefen helt enkelt bara konstaterar att det är lika bra att låta föräldrarna få det de önskar, eftersom de annars ändå kommer trycka in sin FL och så får vi andra pussla bäst vi kan. Jag brukar faktiskt inte ha några större problem att lägga på andra tider än de populäraste, speciellt på den tiden jag hade möjlighet till storhelgs OB - men då kändes det så extra djävla surt att få gnäll de få gånger jag ville/behövde vara ledig nån populär dag. Jag är fortfarande bra jävla bitter över gången jag fick höra "så det är ditt fel att mina barn ska gråta efter mamma på julafton" på den enda julafton jag inte villejobb på rätt många år...
 
Jag hade hellre sett de väntat fram till sommaren 2022. Tror en del kommer att gå till jobbet med symtom…


Det positiva med att vara sjukskriven är tr jag inte behöver vara med i dramat om ledighet vid höstlovet bland kollegor.
Jag förstår dig! Innan jag brukar ha hunnit tänka "julledigt" har andra redan planerat sin minutiöst. På riktigt. Innan den ens blivit godkänd eller andra haft en chans att få önska dagar. Folk är som gamar!
 
Om man gör så hoppas jag att man tänker på sina kollegor så pass att man säger ifrån om behovet av att vabba när fritids är stängt, i God tid och inte dagen före/samma morgon.

Mitt intryck av att ha hört om de här familjedagarna är just att de ska täcka upp för sådana här saker, inte vara extra semester för föräldrar.

Ja, i bästa fall så skulle man öht inte använda vab för att man inte får ledigt som man vill.

Det SKULLE kunnat vara ett förslag på en lösning på ett problem som man erkänner finns, men förslaget har inte presenterats så vad jag har hört i alla fall. Och väldigt många föräldrar (de flesta får man hoppas) missbrukar inte vab:en så det skulle vara en trubbig lösning i så fall.
 
Jag som har nästan uteslutande kollegor med barn under åtta år, så att det har varit ett evigt vabbande och smittade föräldrar, är livrädd för vad som kommer hända nu. Vårt jobb går att sköta hemifrån och viss möjlighet att fortsätta med det kommer vi ha, så självklart har vi det mycket mer förspänt än många andra. Dock vet jag hur pratsjuka mina kollegor är, majoriteten kommer inte välja att jobba hemma utan kommer börja gå till jobbet sjuka igen, särskilt eftersom de måste stanna hemma när barnen är sjuka. Jag har inte varit så mycket sjuk, med flera rejäla influensor så att jag var sängliggande i en vecka, sen jag själv var i den åldern när ungar jämt är sjuka som de två åren jag jobbade med de här personerna innan pandemin. Jämfört med exakt noll sjukdagar under pandemin när alla varit hemma. Ser inte fram emot att få tillbaka det.

Arbetsmässigt påverkas inte jag om kollegor är borta, vi sköter oss mycket själva. Däremot är det förbannat tråkigt att bli av med pengar själv på att stanna hemma och förstöra sin egen fritid med att vara sjuk. När det hade varit så enkelt att underlätta för folk att stanna hemma om de är sjuka utan att förlora multum på det.

Tycker hela hanteringen av att öppna upp samhället är sinnes, vi kommer inte bli annat än sjuka när folk som inte träffats på så länge plötsligt ska trängas igen, både barn och vuxna börjar med aktiviteter igen som de inte kunnat göra under pandemin och dessutom med en höst, vinter och vabruari som står för dörren.

Det enda jag har förståelse för är faktiskt att den halva karensdagen plockades bort. Det bidrar förhoppningsvis till att någon väljer att stanna hemma istället för att plåga sig iväg eftersom personen bara hade tänkt stanna på jobbet några timmar och sen gå hem.
 
Ja, i bästa fall så skulle man öht inte använda vab för att man inte får ledigt som man vill.

Det SKULLE kunnat vara ett förslag på en lösning på ett problem som man erkänner finns, men förslaget har inte presenterats så vad jag har hört i alla fall. Och väldigt många föräldrar (de flesta får man hoppas) missbrukar inte vab:en så det skulle vara en trubbig lösning i så fall.
Jag pratar ju inte bara om vaben utan om att de här dagarna har presenterats som extra dagar som att ta ut när fritids har stängt, skolaktiviteter, utvecklingssamtal osv. Detta för att det finns ett behov av sådana dagar även när barnen blir äldre. Därför hoppas jag att de används just så.
 
Jag pratar ju inte bara om vaben utan om att de här dagarna har presenterats som extra dagar som att ta ut när fritids har stängt, skolaktiviteter, utvecklingssamtal osv. Detta för att det finns ett behov av sådana dagar även när barnen blir äldre. Därför hoppas jag att de används just så.

Ja det håller jag med om! Jag spann vidare på det du skrev om att en del idag använder vab för sådana tillfällen.
 
Jag tänker att familjedagarna ska användas vid t.ex. utvecklingssamtal så föräldrarna inte ska behöva ta en hel semesterdag för ett utvecklingssamtal. Har man inga föräldradagar för man har behövt ta ut dem eller för att barnen är för gamla, kan arbetsgivaren kräva samt neka dig semester trots att ditt barn har utvecklingssamtal.

Sen är det inte ovanligt att arbetsgivaren lägger ut semestern - fyra veckor på sommaren då det är obligatoriskt att ta sin semester - t.ex. industrin. Sen har man två stängningsdagar i barnomsorgen på våren och två på hösten. Då är det en semesterdag kvar till alla utvecklingssamtal och egna läkar/tandläkarbesök. Ekvationen går inte riktigt ihop om man inte har flex att ta till.
 
Jag håller med, vi har (tack och lov!) en generös föräldraledighet, möjlighet att vabba och gå ned i arbetstid, Vill man vara ledig mer än semestern får man väl ta obetalt ledigt i mitt tycke.

Jag tror samhällsvinsten, nu med corona är större med att slopa karensdagen.

För min del som inte fått ta ut nån föräldradag efter att barnet fyllde 8 år så hade dessa dagar varit välbehövliga redan då.
 
Jag tänker att familjedagarna ska användas vid t.ex. utvecklingssamtal så föräldrarna inte ska behöva ta en hel semesterdag för ett utvecklingssamtal. Har man inga föräldradagar för man har behövt ta ut dem eller för att barnen är för gamla, kan arbetsgivaren kräva samt neka dig semester trots att ditt barn har utvecklingssamtal.

Sen är det inte ovanligt att arbetsgivaren lägger ut semestern - fyra veckor på sommaren då det är obligatoriskt att ta sin semester - t.ex. industrin. Sen har man två stängningsdagar i barnomsorgen på våren och två på hösten. Då är det en semesterdag kvar till alla utvecklingssamtal och egna läkar/tandläkarbesök. Ekvationen går inte riktigt ihop om man inte har flex att ta till.
Min sambo har inte en enda dag att bestämma över själv, utan arbetsgivaren och faket bestämmer. Men det brukar betyda fyra veckor på sommaren, några dagar vid jul och lediga klämdagar.
 
Nu får jag avdrag på 20% precis som det står på FK, men tidigare kunde jag få en timmes avdrag om jag gick hem kl 16 sjuk, istället för 17 när jag slutade. Det är rätt stor skillnad i pengar.

fast om du går hem kl 16 för att du är sjuk och sen jobbar nästa dag när du mår bättre får du fortfarande bara en timmes avdrag. Skillnaden är om du är sjuk längre tid, men sånt kunde skilja sig från arbetsplats till arbetsplats. I ditt exempel skulle jag på flera arbetsplatser få en hel dags karens ändå om jag var sjuk flera dagar. ärligt talat tycker jag snarare att det var att utnyttja systemet på de arbetsplatser som sånt funkade att göra och jag vet med mig flera som gick till jobbet sjuka just för att minska karensdagens effekt med resultatet att man hunnit smitta ner sina kollegor innan man gick hem.. så nä jag tycker att det nya systemet är bättre i flera avseenden om man nu ska ha något avdrag alls.
 
Ja, i bästa fall så skulle man öht inte använda vab för att man inte får ledigt som man vill.

Det SKULLE kunnat vara ett förslag på en lösning på ett problem som man erkänner finns, men förslaget har inte presenterats så vad jag har hört i alla fall. Och väldigt många föräldrar (de flesta får man hoppas) missbrukar inte vab:en så det skulle vara en trubbig lösning i så fall.
Det är säkert så att många använder vab vid stängningsdagar, men bör ju inflikas i diskussionen att det inte är tillåtet.
 
Har för mig att karensavdraget vara eller icke vara ska utredas i alla fall.
Karensdagen gjordes ju nyligen om, så att det skulle bli ett "rättvisare avdrag" - menar du att det ska betänkas just med anledning av pandemi om det ska vara kvar alls? Det vore ju grejt!
 
För min del är en rätt stor del av min sjukfrånvaro just en del av en arbetsdag. Alltså att jag mår dåligt men går till jobbet, jobbar tills jag inte klarar det längre och går då hem. Går jag då till jobbet dagen efter så får jag ju inte ett helt karensavdrag.
Men då är det inte fråga om något som kan smitta. Utan migrän eller andra tydliga fysiska symptom på stress - jag har problem med utmattning. En del tycker säkert att det är att utnyttja systemet, att göra som jag gör, men självklart försöker jag att jobba så mycket som möjligt med så lite sjukfrånvaro som möjligt. Jag har verkligen inte sjukfrånvaro varje månad, och oftast när jag går hem "bara lite för tidigt" (en eller ett par timmar) så tar jag faktiskt ut det som flex eller liknande istället för att sjukanmäla mig om jag har möjlighet/timmarna för det. Kort sjukfrånvaro drabbar inte kollegorna i mitt fall, i normalfallet täcker ingen upp för mig.

Men ja, jag tycker verkligen att det är skillnad när en har en smittsam virus infektion tex. Under pandemin har jag varit hemma för förkylningssymptom när det varit aktuellt och även av smittskyddsskäl (träffat en som testats positivt för covid). Jag tänker att en lär skilja på sjuk och sjuk.

Oavsett, så är karensavdraget säkert en anledning för många att försöka tvinga sig till jobbet om en inte är väldigt dålig. Tyvärr. Jag tycker att det är ett tveksamt system. I teorin förstår jag det, det gör jag, men jag tror att det kan slå fel i praktiken. Öht är min upplevelse att delar av vårt sjukförsäkringssystem slår fel, lite för ofta.
 
Nu får jag avdrag på 20% precis som det står på FK, men tidigare kunde jag få en timmes avdrag om jag gick hem kl 16 sjuk, istället för 17 när jag slutade. Det är rätt stor skillnad i pengar.
Jag kunde inte riktigt släppa detta, så nu har jag undersökt det. Om du får ett fullt karensavdrag för att du går hem sjuk kl.16 istället för 17, och kommer tillbaka dagen efter, dvs du har en timmes sjukfrånvaro, så gör din arbetsgivare fel.
Det står inte uttryckligen i lagen, men framgår av Regeringens proposition 2017/18:96 som du hittar här:
https://www.regeringen.se/4933fb/co...en-mer-rattvis-sjalvrisk-prop.-2017_18_96.pdf

På sid 35 står detta 20210930_202501.jpg

Får du ett större karensavdrag än vad du får sjuklön så protestera. Propositionen ligger till grund för hur lagen ska tolkas.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 136
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 357
Trädgård & Växter Jag har i två år (!) försökt köpa en viss sorts lite gammaldags frö till ett torktåligt vallgräs som heter Foderlosta (Bromus Inermis)...
2
Svar
34
· Visningar
2 276
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 365
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp