Karensavdraget

Jag kunde inte riktigt släppa detta, så nu har jag undersökt det. Om du får ett fullt karensavdrag för att du går hem sjuk kl.16 istället för 17, och kommer tillbaka dagen efter, dvs du har en timmes sjukfrånvaro, så gör din arbetsgivare fel.
Det står inte uttryckligen i lagen, men framgår av Regeringens proposition 2017/18:96 som du hittar här:
https://www.regeringen.se/4933fb/co...en-mer-rattvis-sjalvrisk-prop.-2017_18_96.pdf

På sid 35 står dettaVisa bifogad fil 77571

Får du ett större karensavdrag än vad du får sjuklön så protestera. Propositionen ligger till grund för hur lagen ska tolkas.
I mitt exempel så handlade det inte om att komma tillbaka nästa dag utan att man går hem och fortsätter vara sjuk nästa dag.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har i två år (!) försökt köpa en viss sorts lite gammaldags frö till ett torktåligt vallgräs som heter Foderlosta (Bromus Inermis)...
2
Svar
34
· Visningar
2 256
Senast: skogaliten
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 814
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 795
Senast: mars
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 814
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp