Karensavdraget

Har för mig det var något sådant. Upp till 15 eller 16? Dottern blir 15 i december, undrar om jag hinner ta del av det :D

Med tanke på lov och stängda fritids, dagis och skolaktiviteter där man vill ha med föräldrar så kan ju några dagar gå åt till sådant.
Kan inte se det som negativt. Föräldrarna ordnar det för sig ändå utan de dagarna, nu blir det bara specifika dagar för det och då blir det kanske mindre störmoment och bättre planerat.

Jag tror det är t.o.m. året barnet fyller 16 år.
 
Varför måste det vara antingen eller? Jag tänker att man kanske skulle få friskare människor som kan jobba mer om man ser till att de har råd att vara hemma vid behov och även att familjeveckan kan vara bra för tex när fritids stänger osv. Och är det verkligen en vecka? Har man gemensam vårdnad är det väl bara några dagar per år per förälder?
För att familjeveckan gör att vi som inte har barn alls eller de som inte har barn i rätt ålder förväntas arbeta ännu mer för att täcka upp.
 
Varför måste det vara antingen eller? Jag tänker att man kanske skulle få friskare människor som kan jobba mer om man ser till att de har råd att vara hemma vid behov och även att familjeveckan kan vara bra för tex när fritids stänger osv. Och är det verkligen en vecka? Har man gemensam vårdnad är det väl bara några dagar per år per förälder?

3 dagar per barn och förälder innebär ju 3 dagar mindre utfört arbete. Skalar man upp det utifrån hur många barn i Sverige som är under 15 (eller 16?) så blir det väldigt mycket arbete som någon annan ska utföra istället för dessa föräldrar. Det är inte så "bara" det och kan leda till att arbetgivare drar sig för att anställa föräldrar på en arbetsplats där det redan jobbar många föräldrar.
 
3 dagar per barn och förälder innebär ju 3 dagar mindre utfört arbete. Skalar man upp det utifrån hur många barn i Sverige som är under 15 (eller 16?) så blir det väldigt mycket arbete som någon annan ska utföra istället för dessa föräldrar. Det är inte så "bara" det och kan leda till att arbetgivare drar sig för att anställa föräldrar på en arbetsplats där det redan jobbar många föräldrar.

Jag tycker ju att det här förslaget bara är billigt röstfiske. Men det kommer att se ut som en stor succé för dagarna kommer verkligen tas ut. Det är nog inte många som kommer låta dem brinna inne. Jag kommer definitivt använda dem men ingen behöver hoppa in för mig de dagarna. Jag lägger upp mitt arbete själv. Men det får mig inte att rösta S direkt.
 
För att familjeveckan gör att vi som inte har barn alls eller de som inte har barn i rätt ålder förväntas arbeta ännu mer för att täcka upp.
Ja, det är möjligt. Jag hade mer sett den användas som det den är tänkt för- sånna här dagar som jag tog upp, där man plötsligt sjukar sig eller vabar istället, som ju gör att andra får arbeta mer ändå.

Och- trots att jag har barn, och tydligen är ett av dem i ålder ett år till, så vet jag precis hur det känns när föräldrar använder barnkortet.... Dock vet jag att alla inte använder det i tid och otid och där kan de här dagarna användas väl.
 
3 dagar per barn och förälder innebär ju 3 dagar mindre utfört arbete. Skalar man upp det utifrån hur många barn i Sverige som är under 15 (eller 16?) så blir det väldigt mycket arbete som någon annan ska utföra istället för dessa föräldrar. Det är inte så "bara" det och kan leda till att arbetgivare drar sig för att anställa föräldrar på en arbetsplats där det redan jobbar många föräldrar.
De dagarna kan ju användas när fritids är stängt eller skolan har studiedagar liksom, sådana dagar när föräldrar blir plötsligt sjuka eller plötsligt vabar som det är i dag.

Vi ska anställa på jobbet. Jag håller tummarna för en kollega med antingen äldre tonårsbarn, vuxna barn eller någon som är för gammal för att få barn... så ja, jag förstår dilemmat.
 
Jag tror det är t.o.m. året barnet fyller 16 år.
"kära dotter, nu ska du och jag vara hemma 6 dagar! Inte påsklov, sportlov, jullov eller klämdagar utan vi får hitta någon vecka där inga andra föräldrar är lediga så det inte drabbar andra så mycket. Inte sommarlovet heller...." :D

Jag har varit sjuk 9 dagar i år (migrän), haft förebyggande sjukpenning 3 dagar och jobbade på 2 av mina 4 semesterveckor, som dessutom valdes sist, efter de andra fått välja. På måndag har jag fått flexledigt hela min arbetstid. Alla föräldrar använder inte barnkortet så att kollegor får slita röven av sig. Jag har mött båda delarna, så jag hoppas att dessa dagarna kommer att användas vettigt.
 
Jag tror karensavdraget behövs. ”Måndagssjukan” dvs bakfulla alkoholister som tog ledigt på måndag minskade när karensdagen infördes.
Många var hemma när det var sport på tv också så tror inte ett skit på att människor generellt har hög arbetsmoral. Absolut att det finns folk som jag som har jobbat fast man egentligen borde vara hemma (pre pandemi) men då tror jag snarare på att se till att de får en vettig lön som hänger med inflationen än att man kan vara hemma gratis.
 
Läs @starcraft svar ovan. Ändringen infördes väl för att vara mer rättvis mot de som jobbar mycket natt/skiftarbete när det beräknas på veckoarbetstid.
För mig var det tidigare så att jag kunde få bara några timmar i karens om jag gick hem på eftermiddagen. Nu är det alltid 20% av sjuklönen som dras av.

Från FK:
Karensavdraget infördes den 1 januari 2019 och ersatte det som tidigare kallades karensdag. Syftet med ändringen var att det avdrag som görs när man är sjuk ska vara rättvist och förutsägbart.
Karensavdraget är alltid 20 procent av sjuklönen under en genomsnittlig arbetsvecka.
Det spelar ingen roll när på dagen du sjukanmäler dig eller hur många timmar du skulle ha jobbat, utan avdraget kommer alltid vara 20 procent.
Menar du att om du är sjuk 3 av 8 timmar och tillbaka dagen efter så får du ändå ett fullt karensavdrag? Det låter som att din löneavdelning har missuppfattat nåt.
Har nu googlat för att kolla så att inte JAG missuppfattat nåt, men samtliga jag tittar på (tex kommunal, fortnox, hogia, företagarna) säger samma sak (detta klippt från fortnox):
"Procentsatsen för avdrag (20 %) gäller oavsett när under en arbetsdag den anställde sjukanmäler sig, eller hur många timmar hon eller han skulle ha arbetat den aktuella dagen. Om den anställde blir sjuk efter halva arbetsdagen dras ett halvt karensavdrag och är den anställde fortfarande sjuk nästa dag dras återstående del (tills ett helt karensavdrag uppnåtts)."
Dvs du ska inte ha ett högre karensavdrag än vad du får sjuklön.
 
Menar du att om du är sjuk 3 av 8 timmar och tillbaka dagen efter så får du ändå ett fullt karensavdrag? Det låter som att din löneavdelning har missuppfattat nåt.
Har nu googlat för att kolla så att inte JAG missuppfattat nåt, men samtliga jag tittar på (tex kommunal, fortnox, hogia, företagarna) säger samma sak (detta klippt från fortnox):
"Procentsatsen för avdrag (20 %) gäller oavsett när under en arbetsdag den anställde sjukanmäler sig, eller hur många timmar hon eller han skulle ha arbetat den aktuella dagen. Om den anställde blir sjuk efter halva arbetsdagen dras ett halvt karensavdrag och är den anställde fortfarande sjuk nästa dag dras återstående del (tills ett helt karensavdrag uppnåtts)."
Dvs du ska inte ha ett högre karensavdrag än vad du får sjuklön.
Nu får jag avdrag på 20% precis som det står på FK, men tidigare kunde jag få en timmes avdrag om jag gick hem kl 16 sjuk, istället för 17 när jag slutade. Det är rätt stor skillnad i pengar.
 
Jag tycker ju att det här förslaget bara är billigt röstfiske. Men det kommer att se ut som en stor succé för dagarna kommer verkligen tas ut. Det är nog inte många som kommer låta dem brinna inne. Jag kommer definitivt använda dem men ingen behöver hoppa in för mig de dagarna. Jag lägger upp mitt arbete själv. Men det får mig inte att rösta S direkt.

Håller med, uppladdning inför kommande valkampanj.
 
De dagarna kan ju användas när fritids är stängt eller skolan har studiedagar liksom, sådana dagar när föräldrar blir plötsligt sjuka eller plötsligt vabar som det är i dag.

Vi ska anställa på jobbet. Jag håller tummarna för en kollega med antingen äldre tonårsbarn, vuxna barn eller någon som är för gammal för att få barn... så ja, jag förstår dilemmat.

Man kan väl ta ut semester när det är stängt på fritids och skolan redan som det är idag?
 
Många var hemma när det var sport på tv också så tror inte ett skit på att människor generellt har hög arbetsmoral. Absolut att det finns folk som jag som har jobbat fast man egentligen borde vara hemma (pre pandemi) men då tror jag snarare på att se till att de får en vettig lön som hänger med inflationen än att man kan vara hemma gratis.

Jag känner rätt många som tagit sig sponsrade fridagar på den betalda karensdagen. Rätt öppet, dessutom. Ingen har ju heller ifrågasatt en allmän sjukkänsla i coronatider.
 
De dagarna kan ju användas när fritids är stängt eller skolan har studiedagar liksom, sådana dagar när föräldrar blir plötsligt sjuka eller plötsligt vabar som det är i dag.

Vi ska anställa på jobbet. Jag håller tummarna för en kollega med antingen äldre tonårsbarn, vuxna barn eller någon som är för gammal för att få barn... så ja, jag förstår dilemmat.

Förslaget ser ut så här vad gäller föranmälan till arbetsgivaren:
"Anmäl till arbetsgivaren i förväg
Regeringen föreslår också en ledighetsrätt i föräldraledighetslagen, ledighet med familjedagspenning m.m. Ledigheten ska få delas upp på ett obegränsat antal perioder under ett år. En arbetstagare som vill utnyttja sin rätt till ledighet med familjedagspenning ska anmäla detta till arbetsgivaren minst två månader i förväg. Om man vill använda förmånen vid lov, terminsuppehåll eller studiedag ska man så snart som möjligt anmäla detta till arbetsgivaren. Vid ledighet för att vara med vid ett utvecklingssamtal ska anmälningstiden vara minst en vecka.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 4 april 2022."
https://www.regeringen.se/rattsliga...ab724e854c05c13d3c3b7d0a539e6518457a162dc6f07
 
Förslaget ser ut så här vad gäller föranmälan till arbetsgivaren:
"Anmäl till arbetsgivaren i förväg
Regeringen föreslår också en ledighetsrätt i föräldraledighetslagen, ledighet med familjedagspenning m.m. Ledigheten ska få delas upp på ett obegränsat antal perioder under ett år. En arbetstagare som vill utnyttja sin rätt till ledighet med familjedagspenning ska anmäla detta till arbetsgivaren minst två månader i förväg. Om man vill använda förmånen vid lov, terminsuppehåll eller studiedag ska man så snart som möjligt anmäla detta till arbetsgivaren. Vid ledighet för att vara med vid ett utvecklingssamtal ska anmälningstiden vara minst en vecka.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 4 april 2022."
https://www.regeringen.se/rattsliga...ab724e854c05c13d3c3b7d0a539e6518457a162dc6f07
Inför varje termin brukar man ju få en plan med stängda fritidsdagar, lovdagar och studiedagar. Det borde gå att anmäla till arbetsgivaren i god tid.
 
Nu får jag avdrag på 20% precis som det står på FK, men tidigare kunde jag få en timmes avdrag om jag gick hem kl 16 sjuk, istället för 17 när jag slutade. Det är rätt stor skillnad i pengar.
Och jag menar att det är fel. Karensavdraget kan inte bli större än sjuklönen. Fullt karensavdrag kan göras först när du varit sjuk 8 timmar, är du sjuk mindre ska det proportioneras.
 
Men det kan man väl fortsätta med, för de dagarna som faniljedagarna inte räcker till? (För de som nu gör så, vi ska förstås inte glömma att väldigt många föräldrar INTE gör så)
Nå, kan tänka mig att 6 dagar per barn nog skulle kunna täcka upp men visst, räcker de inte till så. Frågan är varför man ska ta ut familjedagarna på ett lov (när fritids, oftast det vanliga dessutom, är öppet) och sedan vabba när fritids är stängt?
 
Håller med! Jag som förälder kommer ju naturligtvis utnyttja min familjevecka men jag hade ju hellre sett att pengarna gick till att hålla sjuka människor hemma.
Jag håller med, vi har (tack och lov!) en generös föräldraledighet, möjlighet att vabba och gå ned i arbetstid, Vill man vara ledig mer än semestern får man väl ta obetalt ledigt i mitt tycke.

Jag tror samhällsvinsten, nu med corona är större med att slopa karensdagen.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 111
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 329
Trädgård & Växter Jag har i två år (!) försökt köpa en viss sorts lite gammaldags frö till ett torktåligt vallgräs som heter Foderlosta (Bromus Inermis)...
2
Svar
34
· Visningar
2 267
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 317
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp