Kass klädkvalitet-engångskläder

Jag med, jag släpar hälarna när jag går och nöter ut "hm-tygskor"-sulor på två användningar (ja det hände!). Sen nöter jag hål på insidan av låren och i skrevet på alla byxor och på knäna.

Knäna?? Det har nog inte hänt mig sen jag var liten och sprang och ramlade och skrapade knäna!
 
Mudd på hoodie köpt i december, för 499:-. Tvättad kanske 10 ggr? En av många tröjor så inte extremt hårt använd.
 

Bifogade filer

  • 20230506_113349.jpg
    20230506_113349.jpg
    407,9 KB · Visningar: 107
Sneakers köpta i december, använda väldigt sparsamt fram till snösmältningen för några veckor sedan och sen dagligen. Faller redan i bitar.
 

Bifogade filer

  • 20230506_113632.jpg
    20230506_113632.jpg
    432,3 KB · Visningar: 107
Jag med, jag släpar hälarna när jag går och nöter ut "hm-tygskor"-sulor på två användningar (ja det hände!). Sen nöter jag hål på insidan av låren och i skrevet på alla byxor och på knäna.
Jag har höga fotvalv så fötterna kollapsar in över insidan fötterna så utsidan skorna ser nya ut och insidan skorna är helt slutslitna...

Skav på lår och skrev ska vi inte ens nämna.. :eek:
 
Mudd på hoodie köpt i december, för 499:-. Tvättad kanske 10 ggr? En av många tröjor så inte extremt hårt använd.

Sneakers köpta i december, använda väldigt sparsamt fram till snösmältningen för några veckor sedan och sen dagligen. Faller redan i bitar.

Vad gör du med dina kläder egentligen? Köper du vanliga plagg till hårt arbete istället för arbetskläder?
 
Jag håller helt med och försöker både "inspirera" andra i min närhet att tänka igenom det med att köpa nytt istället för att först se om en kan köpa det begagnat ist. Tror även att många ser ett behov av något och vill kunna köpa det dom behöver med en gång istället för att leta efter det i second hand butiker, ibland kan det ju ta ett litet tag att hitta det man vill ha i rätt storlek, färg etc.

Och fast fashion är hemskt för både plånboken och planeten. Tycker fler än förr ( tror jag iaf) förespråkar hållbarhet och klassisk stil/design som inte blir omodernt, att blanda gammalt och nytt, ha en egen stil och inte följa trender. Jag hoppas det är ett nytt sätt att förhålla sig till mode och inte en trend som försvinner ut igen.

Jag tycker att gratis frakt borde förbjudas. Om man sparar pengar på att ta sig till en fysisk butik för att handla så skulle dels sannolikheten öka för att man går in i en secondhandbutik och dels skulle fler stadscentra börja leva mer igen. Förutom att färre plagg skulle brännas upp oanvända, vilket vore en stor miljövinst i sig men ligger utanför trådens ämne...
 
Jag brukar sällan köpa kläder till aktiviteter som sliter på dem. Jag köper kläder för vardagsbruk. Använder dem tills de börjar bli lite slitna/jag tröttnar på dem. Sen degraderas de till att användas vid tillfällen då kläder blir skitiga/slits mer. Och där används de tills de går sönder. Jag kan mycket väl ha en tröja i stallet med hål på ärmen. Jag bryr mig inte. Jag är ju bara i stallet.
 
Jag brukar sällan köpa kläder till aktiviteter som sliter på dem. Jag köper kläder för vardagsbruk. Använder dem tills de börjar bli lite slitna/jag tröttnar på dem. Sen degraderas de till att användas vid tillfällen då kläder blir skitiga/slits mer. Och där används de tills de går sönder. Jag kan mycket väl ha en tröja i stallet med hål på ärmen. Jag bryr mig inte. Jag är ju bara i stallet.
Så gör jag med, det blir stall-, trädgårds- , sov- eller träningskläder ofta alltihop.
 
Vad gör du med dina kläder egentligen? Köper du vanliga plagg till hårt arbete istället för arbetskläder?
Nu är inte jag @Migo men jag använder mina kläder? Mina vardagsskor köpte jag i slutet av förra sommaren och började använda i typ slutet av augusti bc varmt och kunde ha sandaler. De är heller inte använda när det var snö ut för då använde jag mina kängor. De ser ut så här nu
 

Bifogade filer

  • IMG_20230506_131025.jpg
    IMG_20230506_131025.jpg
    193,5 KB · Visningar: 87
Nu är inte jag @Migo men jag använder mina kläder? Mina vardagsskor köpte jag i slutet av förra sommaren och började använda i typ slutet av augusti bc varmt och kunde ha sandaler. De är heller inte använda när det var snö ut för då använde jag mina kängor. De ser ut så här nu


Så illa ser inte varken mina vardagsskor ut eller skorna jag har när jag går promenader (blandat i stan, i skogen och på stranden). Och jag har haft båda paren längre än så! De har dessutom använts hela vintern då vi inte har så mycket snö här och det lilla vi haft har det klarat sig med de skorna då båda har Gore Tex (eller motsvarande).
 
Så illa ser inte varken mina vardagsskor ut eller skorna jag har när jag går promenader (blandat i stan, i skogen och på stranden). Och jag har haft båda paren längre än så! De har dessutom använts hela vintern då vi inte har så mycket snö här och det lilla vi haft har det klarat sig med de skorna då båda har Gore Tex (eller motsvarande).
Jag säger ju att jag sliter skor på ett sätt som andra inte gör! Har alltid gjort. Sambon å andra sidan gjorde sig av med ett par jeans som är äldre än hans vuxna dotter i vintras för då gick de sönder i skrevet där dragkedjan sitter. Så så olika kan det vara.
 
Det jag upptäckt som kan slita på mina kläder är dragkedjan i jackor, lappar på insidan av överplagg (det är alltid där lapparna sitter som tröjor kan bli noppiga), och otyget med grova dragkedjor på väskor. Just väskor rör sig ju mycket på kroppen, och kan slita ut tyget på kläderna på nolltid. Numera kollar jag dragkedjor och spännen när jag köper kläder, och byter direkt om det är något jag verkligen vill ha som har "vass" dragkedja.
 
Skumt, mina byxor slits knäna på en del, oftast är det höger knä som ger sig först.
Jag sitter oftast skräddare eller på huk eller på knä även i min kontorsstol eller i soffan. Så jag misstänker att det är en av anledningarna. Dessutom används knäna för att öppna dörrar eller skjuta igen saker osv. Det sliter säkert också.
 
Jag med, jag släpar hälarna när jag går och nöter ut "hm-tygskor"-sulor på två användningar (ja det hände!). Sen nöter jag hål på insidan av låren och i skrevet på alla byxor och på knäna.
Mmm där nöter jag också jeans, cykling och att mina lår bara är sådana.
Alla mina jeans nu är lagade typ en miljon gånger där :D och inser att de jag har på mig nu måste jag angripa med nål och tråd igen när jag kommer hem :rofl: Tar ett par år dock innan det händer. Dessa är från när midjorna var som lägst och vida, älskar dem och att jag kunde rota fram dem igen eftersom de halvt om halvt passar modet. (och så är det så mycket mysigare jeanstyg i dem).
 
Jag har höga fotvalv så fötterna kollapsar in över insidan fötterna så utsidan skorna ser nya ut och insidan skorna är helt slutslitna...

Skav på lår och skrev ska vi inte ens nämna.. :eek:
Har upptäckt att man kan träna fotvalv lite så de kollapsar mindre. Google.

Går du i samma skor varje dag tills de går sönder eller har du många par att byta mellan?
(jag går sällan i samma par skor en hel vecka så de kan återhämta sig.)
 
Har upptäckt att man kan träna fotvalv lite så de kollapsar mindre. Google.

Går du i samma skor varje dag tills de går sönder eller har du många par att byta mellan?
(jag går sällan i samma par skor en hel vecka så de kan återhämta sig.)
Ooh, det får jag kolla upp. :up:

Jag använder skor tills de knappt håller ihop längre. Men det beror mest på att mina fötter är skumt formade så jag lätt går skav..
 
Ooh, det får jag kolla upp. :up:

Jag använder skor tills de knappt håller ihop längre. Men det beror mest på att mina fötter är skumt formade så jag lätt går skav..
Om man får återge vad gamla släktingar sa när man var liten så är det att när skon ger sig efter ens gångstil så förvärrar den samtidigt gångstilen. Dvs om man har ett par skor och de börjat kollapsa inåt som tex mina kunde göra när jag var tweenie och gick i samma dag efter dag så var det inte bra att fortsätta gå i dem eftersom de uppmuntrade mer kollaps i fötterna som blev svagare. De måste ju inte bara hålla ihop sin egen kollaps utan även skornas.

Det andra de sa var att för att skor ska hålla behöver de vila ibland och bli torra och återfå sin form. På jumpaskor tror jag det också innebär att få stå för att skumdelen i sulan måste kunna återhämta sig. (vilket iofs jag senast även hörde i en podcast om löparskor och att ha två att byta mellan, vilket knappast är nödvändigt för mig som springer typ två gånger i veckan max, men som låter relevant för jumpaskor man går i varje dag :) )

Det var också därför man aldrig skulle ta över skor efter någon annan, aldrig köpa begagnade skor, (men allting annat gick att köpa begagnat typ) eftersom man kunde ta över någon annans gångstil och ev svagheter i foten.

Fotträningen jag hittade har fungerat och mildrar min hallus valgus ganska rejält, tror jag. Men den verkar också påverka valven. Det fanns fler varianter som jag varit för lat för att göra, mer för fotvalven. En var att hm dra ihop fötterna lite som larver och höja fotvalven, en att greja med en handduk med tårna (den har jag skippat) och en som är jättekul som går ut på att man står barfota och höjer alla tårna, lägger ned lillltån och sedan stortån, medan övriga tår fortfarande inte rör marken, jättesvårt i början :rofl:, du verkar ju inte ha ngn hallus valgus men den där att larvdra ihop fötterna kanske.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till Ulvleken Kaos i tomteverkstaden! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det bara...
29 30 31
Svar
606
· Visningar
16 154
Senast: fio
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 542
Senast: cassiopeja
·
Äldre Jag blir galen på våran granne snart! Huah, är jag lättretlig eller har jag rätt till att vara det? :eek: Sambon och jag har nyligen...
Svar
18
· Visningar
2 667
Senast: martha
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 324
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp