Bukefalos 28 år!

Kattsnack #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har haft katt sedan 2014, och hittills inte ens försökt att ha en julgran. Jag bodde i en mindre etta fram till sommaren 2021 - hade katterna vält omkull en julgran så hade det blivit kaos överallt! :rofl::laugh::cautious:

Nu bor vi större, och sedan tidigare i veckan är det bara en katt i hushållet. Jag är lite sugen på en gran modell mindre (större än en som en har på bordet, betydligt mindre än en fullstor), men det blir nog inte aktuellt i år om vi inte snubblar över nåt.

Jag tänker spontant: plastpynt (inte glas), inget glitter som katterna kan komma åt (ens genom att klättra..). Och så om möjligt fästa granen i något, utöver foten, för lite extra stöd. :D
Hade för många år sedan läs mitt tidigare gifta villa vovve volvo liv! Då hade vi 2 schäfrar och 4 katter. Julgran strl gigantisk å pynt överallt. Tänkte inte ens tanken att dom kunde riva de. Å gjorde aldrig det heller.

Men nu.. hjälp!! Jag har fått hjälp att döda all lös egendom känns det som. 🤣🤣🤣
 
Det här med julgran, jag älskar ju julpynt å allt som har med julen att göra.. men hur löser man allt med 2 huliganer.. 😳🙈

Sätt fast julgranen med en fiskelina i taket. Pynt som inte går i kras när det åker i backen. Använd glitter som finns i tunna trådar inte det vanliga med en tråd i som kan linda sig i tarmarna om man har riktig otur. Se till att allting på granen, inklusive ljusslingorna sitter fast även om det krävs att knyta så hårt att man får sitta med en nagelsax och klippa upp dem när julen är över.

Eh jo, jag har viss erfarenhet av katter och jul :D

Edit: En del av mitt pynt kommer från en julstrumpa jag köpte för några år sedan i en djuraffär och är kattleksaker i julgranspyntsdesign.
 
Det här med julgran, jag älskar ju julpynt å allt som har med julen att göra.. men hur löser man allt med 2 huliganer.. 😳🙈

Jag har gett upp idén 😂
Vi tänkte ha en gran förra året men så köpte vi Paisley och gav upp den tanken snabbt. Nu när vi även har Kantarell och Harry är det totalt uteslutet, har inte lust att spänna fast den som ett tält med spännband åt alla håll och en kätting i taket 😂
Skulle behöva skruva fast pyntet.
Låter inte som det kommer bli varken snyggt eller praktiskt.
Kan jag inte ha en riktig gran med glitter och fina kulor kan det kvitta 😅
 
Som om det med Seven inte var nog, så kände jag flera knölar runt ett juver på Malla i fredags kväll. Så nu måste hon till veterinären med.
Seven låter inte bli stygnen, så hon har tratt på sig. På fredag ska vi in och ta bort stygnen, ska bli skönt.
Usch så jobbigt! Hoppas att det inte är någon fara med fina Malla, och att söta Seven också snart är bättre! :heart
 
Fin tröja 😁🧡
kantarell-mamma-t-shirt-slim-fit-dam.jpg
 
Har börjat klickerträning med Lina. Målet är att hon ska lägga tassen i min hand. Vi har kommit så långt att hon vet handen betyder godis och hon förväntas göra något med tassen. Hon kan sitta en meter ifrån mig och vifta :rofl: men det kommer.
 
Har börjat klickerträning med Lina. Målet är att hon ska lägga tassen i min hand. Vi har kommit så långt att hon vet handen betyder godis och hon förväntas göra något med tassen. Hon kan sitta en meter ifrån mig och vifta :rofl: men det kommer.
Jag började försöka med klicker men ingen av mina förstod någonting. Iza är inte tillräckligt godismotiverad och Freja blir helt besatt innan hon tröttnar. Men gulligt ändå att Lina i alla fall viftar :D
 
Jag vet inte vad jag ska ta mig till med Busen och hans extrema envishet gällande maten längre. Han äter inte samma längre som han alltid gjort, matvägrar gärna. När jag hade två innan var det inga problem, de åt båda som matvrak med de sorter de gillade bäst; Sheba och Latz, men sedan lillkatten avlivades i våras har Busen levt ensam och blivit betydligt mer kräsen med mat. Sheba är numera totalt oätligt. Latz går bra ibland, ibland inte. Han äter i princip inget annat heller mer än bara någon dag. Inte ens torrfoder är en hejare.

Han verkar annars trivas att vara ensamkatt, har levt upp mer. Jag antar att det mer handlar om att konkurrensen till maten försvunnit, men det är tråkigt när han väljer att inte äta och samtidigt går och skriker för att han är hungrig. Det enda som alltid går bra är godis..

Ville mest skriva av mig lite frustration.
 
Fick tid på Brunmåla för Malla redan imorgon. Tack och lov ledig 3 dagar, så kunde ta allt de erbjöd. Varit lite nyfiken på Brunmåla, de flesta med häst är jättenöjda men jag har en klinik närmare, så aldrig kommit mig för att testa. Nu hade de 25% på knölkoll och 15% på ev operation, så nu blev det av. Jag är pank efter Sevens 4 dagar långa stayover på Albano.
Seven blir av med stygnen på fredag, men hon vill gärna plocka dom själv så hon har fortsatt tratt på.
 
Fick tid på Brunmåla för Malla redan imorgon. Tack och lov ledig 3 dagar, så kunde ta allt de erbjöd. Varit lite nyfiken på Brunmåla, de flesta med häst är jättenöjda men jag har en klinik närmare, så aldrig kommit mig för att testa. Nu hade de 25% på knölkoll och 15% på ev operation, så nu blev det av. Jag är pank efter Sevens 4 dagar långa stayover på Albano.
Seven blir av med stygnen på fredag, men hon vill gärna plocka dom själv så hon har fortsatt tratt på.
Din Veterinär i Märsta är även bra med katt och inga dyra klinikavgifter. :up:
 
Mallas uppfödare gick där. Brukar gå i Vallentuna, tror inte de är så dyra heller. Eller jag vet inte, orkar sällan jämföra.
Jag har varit till Djursjukhuset i Väsby flera gånger men tycker Din Veterinär är riktigt bra och som sagt ingen klinikavgift, annars åker jag till Ultuna om det är akuta saker. Brunmåla har jag aldrig hört talas om tidigare. :)
 
Jag har varit till Djursjukhuset i Väsby flera gånger men tycker Din Veterinär är riktigt bra och som sagt ingen klinikavgift, annars åker jag till Ultuna om det är akuta saker. Brunmåla har jag aldrig hört talas om tidigare. :)

Brunmåla ligger i Täby, ägs av bl.a Malin Baryard. De har haft hästklinik i många år, men öppnade smådjursklinik förra året tror jag.
Åker till Albano om det är akut, närmare för mig.
 
Kantarell har varit på återbesök idag. Ögat ser mycket bättre ut nu, såret efter hans sekvester läker som det ska, har en ärrbildning som går tillbaka mer och mer, blodkärlen ner i såret har tunnats av. I vanligt ljus går det inte längre att se någon förändring i ögat. Han fotar varje gång så man kan jämföra varje besök, väldigt intressant att se och följa läkningsprocessen.
Kantarell mår toppen, pigg, glad och hungrig. Ögonen varken rinner eller kladdar och han är helt obesvärad 🧡
Ska tillbaka om tre månader för uppföljning.

Mycket nöjd över att vara hemma igen 😻
IMG_20221122_124245.jpg
 
Kantarell har varit på återbesök idag. Ögat ser mycket bättre ut nu, såret efter hans sekvester läker som det ska, har en ärrbildning som går tillbaka mer och mer, blodkärlen ner i såret har tunnats av. I vanligt ljus går det inte längre att se någon förändring i ögat. Han fotar varje gång så man kan jämföra varje besök, väldigt intressant att se och följa läkningsprocessen.
Kantarell mår toppen, pigg, glad och hungrig. Ögonen varken rinner eller kladdar och han är helt obesvärad 🧡
Ska tillbaka om tre månader för uppföljning.

Mycket nöjd över att vara hemma igen 😻
Visa bifogad fil 106143
Luddtass :love: Fyra svansar och en borste :D🥰
 
Tänkte byta torrfoder åt Alice då jag tycker att den jag bytte till förra gången stinker fisk, och hon åt ju kyckling förut så jag tänkte att det inte skulle vara några problem.
Började med en liten näve av den nya (med kyckling smak) igår, och idag samma sak igen i resten av den vanliga maten.
... Hon kom in efter mig igen när jag gett den henne :meh: typ "kom igen, ge mig den riktiga maten nu"

Jag provade med två bitar av den gamla och den nya. Jodå, mums, de gamla åt hon genast upp!
:cautious:
Och nu tycker hon visst att den gamla maten stinker av den nya maten, hon äter inte upp allt på en gång :o

Men å andra sidan så är det bra .... att hon inte äter upp allt på en gång alltså :sneaky:
Får nog dock backa bandet och försiktigt höja på den nya maten som jag gjorde förra gången jag bytte torrfoder, inte så fort :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
559
Senast: Catsu
·
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2
Svar
37
· Visningar
2 631
Senast: cherie
·
Övr. Katt Jag har bokat tid för avlivning av min gamla katt i morgon, och nu sitter jag här och räknar ner timmarna. 💔💔💔 I hela 19 år har hon...
Svar
13
· Visningar
1 050
Senast: Lingon
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 545
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp