Klädkod i universitetskretsar - bra eller dåligt? (utbruten från Vett och etikett: Långklänning med urringning?)

Migo

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Tror det verkligen beror på vilken högskola/universitet och tillställning. De jag går på kan du bli nekad inträde om du inte följer klädkoden.

Gudars så bra att veta att det går skattepengar till att bevara sånt horribelt klassförakt. Jag fattar inte hur en sån grej fortfarande kan existera 2018!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Fast nja... jag var aldrig med om något sådant när jag pluggade och inte uppfyllde alla de formella klädkodskraven när det var sittningar. Dvs det är verkligen inte allmängiltigt att det är så.

"Sittningar med formella klädkodskrav" passar in fint i den beskrivningen för mig...
 
Nej. Det är en hjälp för att ange nivå på klädseln för tillställningen. Sedan är det upp till var och en om man vill följa den.

Fast så är det ju inte i verkligheten. Om inte annat så har vi vittnesmål här i tråden att det inte hade fungerat. Jag tror inte att speciellt många cis-killar i glittrig långklänning hade släppts in på nobelmiddagen?
 
"Sittningar med formella klädkodskrav" passar in fint i den beskrivningen för mig...

Ok, det är inget för dig. Fine. Men i sammanhanget vore det klädsamt med lite respekt för de som faktiskt tycker det är roligt med sittningar och traditionerna som hör till dem. Och det behöver inte alls vara traditionella könsuppdelningar, jag har haft kvinnor till bordet. No big deal, det råkade bara vara flera kvinnor anmälda än män.
 
Fast så är det ju inte i verkligheten. Om inte annat så har vi vittnesmål här i tråden att det inte hade fungerat. Jag tror inte att speciellt många cis-killar i glittrig långklänning hade släppts in på nobelmiddagen?

Ett vittnesmål. Vi har flera som har en annan erfarenhet. Jag tror INTE någon hade portats från Nobelmiddagen, det vore höjden av etikettsbrott.
 
Ok, det är inget för dig. Fine. Men i sammanhanget vore det klädsamt med lite respekt för de som faktiskt tycker det är roligt med sittningar och traditionerna som hör till dem. Och det behöver inte alls vara traditionella könsuppdelningar, jag har haft kvinnor till bordet. No big deal, det råkade bara vara flera kvinnor anmälda än män.

Nej det är väl jättetrevligt att folk träffas och umgås. Mitt problem kommer när man försöker få könsnormativa,klasscementerande och stereotypa klädkoder att bli något gulligt. Det är inte gulligt att bevara och omhulda sociala koder som existerade för att utesluta människor baserat på klass/ras/kön.
 
Nej det är väl jättetrevligt att folk träffas och umgås. Mitt problem kommer när man försöker få könsnormativa,klasscementerande och stereotypa klädkoder att bli något gulligt. Det är inte gulligt att bevara och omhulda sociala koder som existerade för att utesluta människor baserat på klass/ras/kön.

Ja du... så jag som arbetarunge ska inte få uppskatta traditioner (som verkligen inte är statiska) bara för att de har sin grund i borgerlighet? Det är förakt i mina ögon. Plus att arbetarklassen har minst lika många sociala regler men de är kanske inte lika formaliserade som klädkoder.

Kan tillägga att jag inte hade studentmössa... det var för borgerligt för mig (mamma hade det, första med högre utbildning i släkten). Det betyder inte att jag föraktar de som valde att ha den.
 
Jösses, var det en öm tå? Hur ska jag som icke-binär klä mig för att passa in i en klädkod?

Hint: När det begav sig och jag vägrade ha långklänning så var jag inte välkommen.

Öm tå? Nej du, då får du stampa värre.

Och det var på ett universitet/högskola? Det hade inte hänt när jag pluggade kan jag lova dig. Jag hade flera icke-binära i min bekantskapskrets som var fullt välkomna på sittningar trots att de inte klädde sig könskodat alltid (inkl vid sittningar).
 
Jösses, var det en öm tå? Hur ska jag som icke-binär klä mig för att passa in i en klädkod?

Hint: När det begav sig och jag vägrade ha långklänning så var jag inte välkommen.
Klä dig som du vill?

Alltså. Jag har full förståelse för att det är jobbigt i många sammanhang att inte vara cis MEN jag tänker att det i så fall har med personerna på evenemanget att göra - inte klädkod i sig?
Dvs vill du ha frack istället för balklänning så ska du ju få ha det utan kommentarer? Och de som ser det som ett problem är ju idioterna inte klädkoden?
 
Klä dig som du vill?

Alltså. Jag har full förståelse för att det är jobbigt i många sammanhang att inte vara cis MEN jag tänker att det i så fall har med personerna på evenemanget att göra - inte klädkod i sig?
Dvs vill du ha frack istället för balklänning så ska du ju få ha det utan kommentarer? Och de som ser det som ett problem är ju idioterna inte klädkoden?
Fast @Migo berättade ju just att hon inte var välkommen om hon inte hade långklänning.

Det borde väl vara rätt lätt att lägga till ett par ord i klädkoden så att den blir könsneutral. Dvs, att ickebinära kan välja kostym ELLER klänning.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 144
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 107
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
708
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
16 048
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp