Bukefalos 28 år!

Klädkod i universitetskretsar - bra eller dåligt? (utbruten från Vett och etikett: Långklänning med urringning?)

Jösses, var det en öm tå? Hur ska jag som icke-binär klä mig för att passa in i en klädkod?

Hint: När det begav sig och jag vägrade ha långklänning så var jag inte välkommen.
Vad trist, det varierar nog med vart man går. Som jag minns det så var det mest nationerna och kårerna som hade sittningar, de brukade dock inte vara så strikta alls där jag var. Förhoppningsvis har även de kommit lite längre med sitt genusarbete.
 
Fast @Migo berättade ju just att hon inte var välkommen om hon inte hade långklänning.

Det borde väl vara rätt lätt att lägga till ett par ord i klädkoden så att den blir könsneutral. Dvs, att ickebinära kan välja kostym ELLER klänning.
Ja självklart borde det stå så. Jag menar mest att klädkod i sig inte känns som problemet.
 
Fast @Migo berättade ju just att hon inte var välkommen om hon inte hade långklänning.

Det borde väl vara rätt lätt att lägga till ett par ord i klädkoden så att den blir könsneutral. Dvs, att ickebinära kan välja kostym ELLER klänning.
Ja verkligen!
Jag är så glad att de enda tillställningar jag går med som har klädkod så är det fullständigt normalt att ha glitterklännig eller frack oavsett hur man identifierar sig så att säga.
 
Om de vill hantera näthatet efteråt, ja. När en manlig rektor i Umeå kom till skolan i klänning förra veckan fick #jagärhär rycka ut till kommentarsfälten.
Jag har alltid älskat att se Nobelfesten på TV, kan sitta bänkad och titta på hela proceduren timma ut och timma in. Allramest älskade jag Ingela Agardh som kommentator, hon var outstanding. Alla de vackra klänningarna, dukningen, maten, ritualerna. Underbart! Jag kan faktiskt mycket väl tänka mig en man i galaklänning, riktigt riktigt fint stylad - inget drag alltså utan riktigt stilfullt. Tänk så fint!
Men visst, haters will hate.....
 
Personligen föredrar jag när folk följer klädkoder någorlunda. Det handlar dock mest om att jag tycker det är roligt att gå all in när jag väl klär upp mig, oavsett om det gäller att klä ut sig till Vacker Kvinna eller till Joakim von Anka. Jag känner mig rätt fånig i bägge utstyrslarna om resten av sällskapet kommer i vardagskläder...

Exakt vilket plagg man har i förhållande till sina könsorgan borde dock inte spela någon som helst roll, och gör det inte heller i de kretsar jag går på sittningar.
 
Gudars så bra att veta att det går skattepengar till att bevara sånt horribelt klassförakt. Jag fattar inte hur en sån grej fortfarande kan existera 2018!!
Det kallas promovering. Vi studenter som är med har en lång lista på krav på kläder för att vi ska gå med och representera studenterna. Det ska vara vit istället för svart väst på fracken, kort ärm på klänningen måste vara minst 5cm och lång vit handske måste bäras. Vid lång ärm måste kort handske bäras. Osv. Osv. I våras fick en kille leta som tusan efter en käpp då han stukat (brutit?) foten och inte fick gå med kryckor. Ibland måste man bara anpassa sig efter förutsättningarna. För mig handlar det inte om klassförakt utan tradition.

Det behöver inte vara det allra dyraste. Min kavjklänning från hm gick på ca 300:-, min balklänning från Åhléns 600:-, dessa kommer inte ens upp i summan som min kollega lagt på skorna liksom.
 
Det kallas promovering. Vi studenter som är med har en lång lista på krav på kläder för att vi ska gå med och representera studenterna. Det ska vara vit istället för svart väst på fracken, kort ärm på klänningen måste vara minst 5cm och lång vit handske måste bäras. Vid lång ärm måste kort handske bäras. Osv. Osv. I våras fick en kille leta som tusan efter en käpp då han stukat (brutit?) foten och inte fick gå med kryckor. Ibland måste man bara anpassa sig efter förutsättningarna. För mig handlar det inte om klassförakt utan tradition.

Det behöver inte vara det allra dyraste. Min kavjklänning från hm gick på ca 300:-, min balklänning från Åhléns 600:-, dessa kommer inte ens upp i summan som min kollega lagt på skorna liksom.
Och jag tycker att det i allra högsta grad är en relik av klassmarkör och en jäkligt tråkig syn på könsidentitet, bland annat. Det gör mig helt mållös att folk idealiserar detta!
 
Det kallas promovering. Vi studenter som är med har en lång lista på krav på kläder för att vi ska gå med och representera studenterna. Det ska vara vit istället för svart väst på fracken, kort ärm på klänningen måste vara minst 5cm och lång vit handske måste bäras. Vid lång ärm måste kort handske bäras. Osv. Osv. I våras fick en kille leta som tusan efter en käpp då han stukat (brutit?) foten och inte fick gå med kryckor. Ibland måste man bara anpassa sig efter förutsättningarna. För mig handlar det inte om klassförakt utan tradition.

Det behöver inte vara det allra dyraste. Min kavjklänning från hm gick på ca 300:-, min balklänning från Åhléns 600:-, dessa kommer inte ens upp i summan som min kollega lagt på skorna liksom.
Men ärligt talat - fick inte gå med på kryckor? Det tycker jag definitivt är över gränsen! Vem i herrans namn bestämde det? Universiteten är ändå statliga institutioner med krav vad gäller tillgänglighet. Nog för att deltagande vid promotion är frivilligt men du ska ju inte utestängas för att du behöver hjälpmedel för att kunna delta. Inte ok!
 
Men ärligt talat - fick inte gå med på kryckor? Det tycker jag definitivt är över gränsen! Vem i herrans namn bestämde det? Universiteten är ändå statliga institutioner med krav vad gäller tillgänglighet. Nog för att deltagande vid promotion är frivilligt men du ska ju inte utestängas för att du behöver hjälpmedel för att kunna delta. Inte ok!

Instämmer helt, det är ju helt barockt att det inte skulle vara ok med kryckor.
 
Det kallas promovering. Vi studenter som är med har en lång lista på krav på kläder för att vi ska gå med och representera studenterna. Det ska vara vit istället för svart väst på fracken, kort ärm på klänningen måste vara minst 5cm och lång vit handske måste bäras. Vid lång ärm måste kort handske bäras. Osv. Osv. I våras fick en kille leta som tusan efter en käpp då han stukat (brutit?) foten och inte fick gå med kryckor. Ibland måste man bara anpassa sig efter förutsättningarna. För mig handlar det inte om klassförakt utan tradition.

Det behöver inte vara det allra dyraste. Min kavjklänning från hm gick på ca 300:-, min balklänning från Åhléns 600:-, dessa kommer inte ens upp i summan som min kollega lagt på skorna liksom.

Ursäkta men visst menar du svart väst istället för vit?
 
Det kallas promovering. Vi studenter som är med har en lång lista på krav på kläder för att vi ska gå med och representera studenterna. Det ska vara vit istället för svart väst på fracken, kort ärm på klänningen måste vara minst 5cm och lång vit handske måste bäras. Vid lång ärm måste kort handske bäras. Osv. Osv. I våras fick en kille leta som tusan efter en käpp då han stukat (brutit?) foten och inte fick gå med kryckor. Ibland måste man bara anpassa sig efter förutsättningarna. För mig handlar det inte om klassförakt utan tradition.

Det behöver inte vara det allra dyraste. Min kavjklänning från hm gick på ca 300:-, min balklänning från Åhléns 600:-, dessa kommer inte ens upp i summan som min kollega lagt på skorna liksom.
Fast jag är väldigt säker på att andra universitet reder ut promovering utan att vara så rigida som du beskriver här.

Hur nu ens promovering kom på tal i den här tråden? Det här handlar ju om en vanlig studentfest!
 
Om det nu är god mat i fina kläder som är grejen, kalla det lajv som alla andra. Ge fasen i att bevara såna unkna traditioner.
Varför är det ok att ha ett lajv med en bestämd klädsel då?

Jag förstår inte ens skillnaden mellan att bestämma att alla måste göra ett kvalificerat försök att vara klädd till alv eller orch eller medeltidsmänniska och bestämma att alla måste göra ett kvalificerat försök att ha kavaj. Bortsett från att det tidigare ofta kräver att man kan sy på något slags nivå och tygerna ofta är jättedyra, medan det senare räcker med en runda på HM för att fixa.

Dessutom brukar det inte ens stå i inbjudan kvinnor ska ha... män ska ha... utan klädsel -mörk kostym. (implicerat vad man ska ha om man vill vara tjej eller kille iofs men alla etikettsmänniskor jag stött på på sistone verkar noga med att understryka att grejen är festfin på viss nivå, inte man eller kvinna.)

Det är faktiskt inte så lite svårt att lyckas få till skor och allt till tex Battle of Wisby och det ska vara ok?
http://www.medeltidsveckan.se/sv/battle-of-wisby/general-equipment
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 361
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 417
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
725
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
16 370
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp