Klara sig som pensionär

Spara undan till pensionen i all ära, men man får bara inte glömma bort att leva under tiden.....

Ja, jag tvivlar på att jag ens kommer gå i pension. Är i en generation som kommer vara minst 70 år när det är dags, och med tanke på hur mitt liv i övrigt ser ut så är det mer troligt att jag dör tidigare. Jag tvivlar också på att jag kommer ha ett gäng hästar eller likande dyra hobbys den dagen. Däremot om jag nu råkar leva så vägrar jag göra mina sista år i misär. Jag har gjort nån sorts medelväg med sparandet, sparar inte så mkt som jag borde enligt prognosen på minpension.se men jag har också tillgångar som minpension inte känner till. Jag skulle säga att min utmaning är inte pensionen utan att hålla ut tills dess, men jag är krass och svartsynt :o :angel:
 
Självklart är det jättebra att amortera. Men man bör kanske spara också? Och om det inte finns speciellt stort utrymme för sparande kanske man kan placera hälften i en eller flera fonder med låg risk och hälften på ett vanligt sparkonto?

Exempel. Jag köpte fonder precis innan nedgången förra året. Allt låg på minus.

Ett exempel. Jag har en fond på Avanza som jag i dagsläget har 14600kr på. Alltså inte speciellt mycket pengar. Trots att den rasade ordentligt med -30% den här tiden förra året har värdet trots allt ökat med 9,57% sen jag köpte den. Av de 14600 kr är alltså 1280 kr vinst, på bara ett år! Den har dessutom låg avgift.

Även om man har lite pengar kan man faktiskt tjäna på dom så att det gör skillnad. Jag har fem olika billiga fonder, då jag inte är tillräckligt intresserad för att syssla med aktier.
 
Rådgivaren på banken är absolut inte opartisk, hen är snarare att betrakta som säljare.
Ja min supertrevliga bankkontakt rådde mig att spara i deras fonder med hög avgift. Bytte själv sen när jag hade tid att gå igenom fonderna hemma i lugn och ro

Kommer snart flytta en del av mitt sparande till Lysa, att själv välja aktier känns för vanskligt... kanske något sånt kan vara något, ts?
 
Jag tror att det viktigaste är att se till att boendet är i bra skick.
Räntor får man faktiskt bostadstillägg för men en trasig spis får man betala själv.
Jag skulle satsa på att få huset i ett sådant skick att det klarar sig utan några åtgärder efter pensionsdagen.
Men strunta i att amortera.
 
Jag tror att det viktigaste är att se till att boendet är i bra skick.
Räntor får man faktiskt bostadstillägg för men en trasig spis får man betala själv.
Jag skulle satsa på att få huset i ett sådant skick att det klarar sig utan några åtgärder efter pensionsdagen.
Men strunta i att amortera.
Det hade varit min satsning också. Bankerna är extremt ovilliga att låna ut till renovering även om det finns utrymme. Kvarstår dyra seniorlån.
 
Ja min supertrevliga bankkontakt rådde mig att spara i deras fonder med hög avgift. Bytte själv sen när jag hade tid att gå igenom fonderna hemma i lugn och ro

Kommer snart flytta en del av mitt sparande till Lysa, att själv välja aktier känns för vanskligt... kanske något sånt kan vara något, ts?
Hur vet man att fonderna är etiska? Jag vill ju inte sponsra krig och miljöförstöring.
 
Jag kan inte få in det i min skalle att investeringar är lika med sparande. För mig är det gambling och jag är trygghetsnarkoman och ska ha både hängslen och livrem. Och så är det ju så evinnerligt tråkigt att hålla på med investeringar. Jag har en rätt stark aversion mot det också. Det känns fel i hela kroppen.
 
Jag kan inte få in det i min skalle att investeringar är lika med sparande. För mig är det gambling och jag är trygghetsnarkoman och ska ha både hängslen och livrem. Och så är det ju så evinnerligt tråkigt att hålla på med investeringar. Jag har en rätt stark aversion mot det också. Det känns fel i hela kroppen.

Skulle det vara "gambling" så skulle ju inte så otroligt många människor investera i både aktier och fonder. Men det är ju valfritt, så det är väl bara att du skippar helt enkelt?
 
Jag kan inte få in det i min skalle att investeringar är lika med sparande. För mig är det gambling och jag är trygghetsnarkoman och ska ha både hängslen och livrem. Och så är det ju så evinnerligt tråkigt att hålla på med investeringar. Jag har en rätt stark aversion mot det också. Det känns fel i hela kroppen.
Man får välja själv om man vill acceptera "statens kaka" eller om man vill försöka få ut mer.

Själv kände jag som du länge men började för några år sen prata med mer insatta kompisar för att lära mig mer om aktier och fonder. Sen fick jag ett större förskott på arv som jag inte ville skulle skrumpna bort på ett konto med 0,5% ränta och började investera delar av det.
 
Hur vet man att fonderna är etiska? Jag vill ju inte sponsra krig och miljöförstöring.
Om du googlar får du en uppsjö träffar.

Själv är jag rätt nöjd med utvecklingen i den här fonden

772056C1-7E35-4292-B102-47F8766A3C6C.jpeg

Tyvärr har jag inte möjlighet att investera allt mitt kapital, men mår dåligt över att inte vara med på t ex Teslas resa.
 
Jag kan inte få in det i min skalle att investeringar är lika med sparande. För mig är det gambling och jag är trygghetsnarkoman och ska ha både hängslen och livrem. Och så är det ju så evinnerligt tråkigt att hålla på med investeringar. Jag har en rätt stark aversion mot det också. Det känns fel i hela kroppen.
Det finns sparande med olika risknivåer.

Ta hjälp av din bank. Boka in ett möte och be om ett förslag till sparande/investering för någon med låg risk-aptit. En tanke är att ta banken till hjälp och investera en mindre summa eller starta ett regelbundet sparande i en lämplig blandfond (=aktier och ränta) och kanske något i en bred index fond. Sedan har man ett möte med banken någon gång om året och kollar att man är fortsatt nöjd.

Släkting delade din uppfattning - men lät banken investera en del av sina pengar i en blandfond som givit 2-7% om året vilket innebär att inflationen inte ätit upp alla hens pengar.
 
Jag kan inte få in det i min skalle att investeringar är lika med sparande. För mig är det gambling och jag är trygghetsnarkoman och ska ha både hängslen och livrem. Och så är det ju så evinnerligt tråkigt att hålla på med investeringar. Jag har en rätt stark aversion mot det också. Det känns fel i hela kroppen.

Jag har valt ut flera fonder, lite blandat med högrisk och lågrisk. Sätter in ungefär 2% av min nettoinkomst på detta varje månad, det rullar bara på utan att jag behöver tänka på det. Är lite blandat, 20 kronor här och 50 kronor där. Efter att jag la upp fondsparandet för flera år sedan har jag inte lagt ner någon tid på det alls, det är alltså noll tråkigt för mig.

Sen är det ju så att javisst, i teorin riskerar man att förlora hela sitt kapital som man sätter in i fonder men så är det ju sällan ändå. Speciellt inte om man sätter in lika mycket pengar varje månad, då investeras ju pengarna både när fonden är hög och låg. De pengarna jag sätter in i fonder är pengar jag hade klarat mig utan ändå. De allra flesta människor har ju någon summa man skulle kunna avvara per månad och den kan man ju sätta in på fonder och spara resterande i kontanter eller på sparkonton om det känns tryggare. Jag personligen hade aldrig hinkat in en större summa pengar i fonder eller aktier på en gång utan jag föredrar att sprida ut inköpen jämt, det känns som att risken minskar då.
 
Jag kan inte få in det i min skalle att investeringar är lika med sparande. För mig är det gambling och jag är trygghetsnarkoman och ska ha både hängslen och livrem. Och så är det ju så evinnerligt tråkigt att hålla på med investeringar. Jag har en rätt stark aversion mot det också. Det känns fel i hela kroppen.
Investera via någon sån fondrobot då, som tex lysa, som jag skrev innan :) (där kan du välja hur stor andel fonder eller aktier du vill ha, beroende på hur tryggt du vill spara) Eller någon global indexfond. Håll koll på avgifterna bara, dom kan äta upp rätt mycket efter tid

Aktier förstår jag helt och hållet att du inte vill ge dig in i, hade aldrig investerat alla mina sparpengar i aktier. Själv har jag bara lite för "skojs" skull (tycker iofs inte ens att det är direkt kul, tänkte bara se om jag kunde tjäna pengar. Det kunde jag ej, ligger typ 70% minus, men plus på mina indexfonder), men det är klart att de som köpte tesla som gått upp väldigt mycket, tycker att aktier är grymt
 
Det finns sparande med olika risknivåer.

Ta hjälp av din bank. Boka in ett möte och be om ett förslag till sparande/investering för någon med låg risk-aptit. En tanke är att ta banken till hjälp och investera en mindre summa eller starta ett regelbundet sparande i en lämplig blandfond (=aktier och ränta) och kanske något i en bred index fond. Sedan har man ett möte med banken någon gång om året och kollar att man är fortsatt nöjd.

Släkting delade din uppfattning - men lät banken investera en del av sina pengar i en blandfond som givit 2-7% om året vilket innebär att inflationen inte ätit upp alla hens pengar.
Hur snabbt kan man få pengarna tillgängliga igen? Jag vill ha pengar tillgängliga den dagen jag t.ex. måste ha ett nytt avlopp. Det känns nervöst att liksom "släppa iväg" sina pengar till oåtkomligt ställe. Hur får man tillbaka dem till tillgänglig form?
 
Hur snabbt kan man få pengarna tillgängliga igen? Jag vill ha pengar tillgängliga den dagen jag t.ex. måste ha ett nytt avlopp. Det känns nervöst att liksom "släppa iväg" sina pengar till oåtkomligt ställe. Hur får man tillbaka dem till tillgänglig form?
Det tar ett par dagar att sälja fonder. Ett avlopp vet du nog om att ska betalas någon dag innan. Det jag har "löst" är pengar som ska användas samma dag eller dagen efter.
 
Hur snabbt kan man få pengarna tillgängliga igen? Jag vill ha pengar tillgängliga den dagen jag t.ex. måste ha ett nytt avlopp. Det känns nervöst att liksom "släppa iväg" sina pengar till oåtkomligt ställe. Hur får man tillbaka dem till tillgänglig form?
Jag har ett nöd-kreditkort till situationer där jag skulle kunna behöva betala akut för hästen eller bilen.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 111
Senast: Wille
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 170
Senast: Snubbelfot
·
  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
12 099
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 937
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp