Klara sig som pensionär

Det går alltid att lyssna tänker jag. Om man verkligen inte vet vilken tråd man ska börja dra i så är det ju bättre än inget. Tänker jag. Sedan kan man ha med sig underlaget och jämföra. Huvudsaken är att ha nån form av sparande, inget är ju det sämsta alternativet.
Håller helt med!
 
När jag hade sålt gården gick jag till banken (swedbank) för att få hjälp med vad jag skulle göra med pengarna. De hjälpte mig att köpa några olika fondpaket.
Det kostade mig runt 100'. Fonderna sjönk.
Så när jag skulle köpa huset hade jag mindre pengar kvar än jag tänkt.

Ja det är alltid risker, men det finns ju olika risker. Sparande på lång sikt brukar dock gå med vinst i högre omfattning än på kort sikt, ju kortare sikt ju lägre risk är ju en tumregel.
 
När jag hade sålt gården gick jag till banken (swedbank) för att få hjälp med vad jag skulle göra med pengarna. De hjälpte mig att köpa några olika fondpaket.
Det kostade mig runt 100'. Fonderna sjönk.
Så när jag skulle köpa huset hade jag mindre pengar kvar än jag tänkt.
Just sånt jag är rädd för. Gillar inte att gambla med pengar. Jag vill veta med säkerhet att jag får något tillbaka om jag satsar något.
 
Är din målsättning att bo kvar i ditt hus som pensionär?

Personligen tänker jag skaffa en hyresrätt för att slippa stora oväntade utgifter för boende.
Ja, jag har tänkt bo kvar tills locket läggs på. Jag köpte huset för att slippa betala hyra och bara ha lite utgifter när jag går i pension. Jag kommer inte ha råd med någon dyr hyra.
 
Just sånt jag är rädd för. Gillar inte att gambla med pengar. Jag vill veta med säkerhet att jag får något tillbaka om jag satsar något.

Det finns alla möjliga lösningar beroende på vilken risk man är villig att ta. Har du 17 år till pension bör du nog generellt välja låg risk. Då riskerar du inte att bli av med så mkt men du har heller inte samma vinstchans.
 
Just sånt jag är rädd för. Gillar inte att gambla med pengar. Jag vill veta med säkerhet att jag får något tillbaka om jag satsar något.
Då är väl det enda alternativet att spara? Nackdelen är ju att det är få konton som ger nån sparränta idag.

Jag har inget boende att amortera på, bor i hyresrätt och har usel koll på investering och har så stor aversion mot ämnet att jag inte orkar sätta mig in i det trots att jag borde, så jag köper mest blandade avanza autofonder - förhoppningsvis jämnar det ut sig i slutändan. Planen är att peta in 10% av lönen på långsiktigt sparande, går i pension om 24 år och har inget privat pensionspar, jag vågar inte låsa upp pengarna OM de skulle behövas.
 
Jag fattar hur du tänker. Själv är jag rädd för att tvingas till stora utgifter som vattenskador, nytt tak eller vitvaror som går sönder.
Jag kommer att ha några lånefria år innan jag går i pension och kommer då att kunna spara ihop en buffert. Jag har ju en buffert nu med men den räknar jag med kommer att gå åt till nytt avlopp bl.a.
 
Då är väl det enda alternativet att spara? Nackdelen är ju att det är få konton som ger nån sparränta idag.

Jag har inget boende att amortera på, bor i hyresrätt och har usel koll på investering och har så stor aversion mot ämnet att jag inte orkar sätta mig in i det trots att jag borde, så jag köper mest blandade avanza autofonder - förhoppningsvis jämnar det ut sig i slutändan. Planen är att peta in 10% av lönen på långsiktigt sparande.
Jag tycker det känns så konstigt att "investeringar" = "sparande". Man kan ju lika gärna förlora pengarna.
 
Hur vet jag att rådgivaren är opartisk? Litar inte på min bank.


Jag har svårt för att orka engagera mig i att läsa om investeringar. Jag tycker som sagt att det är skittråkigt.
Jag litar sisådär på min bankkontakt men lyssnar på vad hon har att säga, sen gör jag som jag vill. Jag har alltid helt gått på känsla och valt fonder utifrån områden jag tror på och delar av världen jag tror på. Hittills har det funkat riktigt bra. Gjorde en stor genomgång förra våren eftersom jag ville flytta fonderna från fondkonto till investeringsspar (olika skatteregler) och jag ansåg att det var lämpligt att göra det medan börsen dippade i början av pandemin. Delar ändrades efter hur jag blev rådd och så gjorde jag på helt annat sätt med med andra delar av kapitalet. Jag spelade högt (inte att rekommendera) och slängde även in pengarna som skulle till skatten i fonderna för att förhoppningsvis få dem att öka i värde innan jag var tvungen att sätta in dem på mitt skattekonto. Har tagit ut dem nu och har ändå kvar mer än jag (inkl skatt) satte in förra våren
Mitt intresse för ekonomi ligger på nivån lyssna på nyheterna och gissa utifrån det, med andra ord knappt medelmåttigt.
 
Ja, jag har tänkt bo kvar tills locket läggs på. Jag köpte huset för att slippa betala hyra och bara ha lite utgifter när jag går i pension. Jag kommer inte ha råd med någon dyr hyra.
Då är det väl bra om du kan vara skuldfri när du går i pension. Slippa tänka på lån, enda utgifterna blir driften och den vet du ju hur stor den är redan nu.

Har du kollat på minpension.se? Där ser du hur stor pension du kommer att få och man kan leka med siffrorna om när man går i pension hur stor skillnaden blir :up:
 
Jag tycker det känns så konstigt att "investeringar" = "sparande". Man kan ju lika gärna förlora pengarna.
Ja, jag vet, min farsa slarvade bort en stor del av ett arv på idiotinvestering, men jag sprider riskerna. Sen har jag min akutbuffert på ett sparkonto. Men utan ränta så förlorar ju dom i värde där.
Jag har ju dessutom lyckats gå ifrån två husaffärer utan en krona i vinst och har inte tillräckligt med pengar i dagsläget att köpa en bostad i den stad jag vill bo, det kräver några hundra tusen i insats...
Så sparkonto och pengarna minskar i värde eller satsa långsiktigt är mina två alternativ.
 
Då är det väl bra om du kan vara skuldfri när du går i pension. Slippa tänka på lån, enda utgifterna blir driften och den vet du ju hur stor den är redan nu.

Har du kollat på minpension.se? Där ser du hur stor pension du kommer att få och man kan leka med siffrorna om när man går i pension hur stor skillnaden blir :up:
Minns inte om jag kollat där. Jag vet inte hur mycket tjänstepension jag har. Troligtvis mycket lite eftersom jag jobbat länge utan tjänstepension.
Ja, jag vet, min farsa slarvade bort en stor del av ett arv på idiotinvestering, men jag sprider riskerna. Sen har jag min akutbuffert på ett sparkonto. Men utan ränta så förlorar ju dom i värde där.
Jag har ju dessutom lyckats gå ifrån två husaffärer utan en krona i vinst och har inte tillräckligt med pengar i dagsläget att köpa en bostad i den stad jag vill bo, det kräver några hundra tusen i insats...
Så sparkonto och pengarna minskar i värde eller satsa långsiktigt är mina två alternativ.
Jag skulle nog inte tjäna något på att sälja huset. Tror ingen vill bo här.
 
Jag sparar en tusenlapp i månaden på ett ISK-konto som jag började spara i när jag hade egen firma. Sedan amortera vi så mycket vi kan så vi ska ha så lite lån som möjligt när vi går i pension. Vi kommer få ut ungefär hälften mot vad vi får ut nu, men med mycket eget odlat och lite andra ändringar i livsstilen kommer vi nog klara oss okej tror jag.
 
Ja, jag har tänkt bo kvar tills locket läggs på. Jag köpte huset för att slippa betala hyra och bara ha lite utgifter när jag går i pension. Jag kommer inte ha råd med någon dyr hyra.
Lite som jag tänker då.

Mitt hus är i vettigt skick. Inget kommer att måsta åtgärdas inom de närmaste överblickbara åren

Jag sänkte min månadskostnad direkt när jag flyttade från min hyrestvåa till mitt hus. Jag har också sänkt en matkostnader genom att odla en del själv.

Planeringen har varit att bo här så länge jag är frisk nog för det. Sedan kan jag eventuellt sälja och få pengar att köpa ett senioranpassat boende. Så är planen. Den kan spricka men än så länge mår jag bra av att ha det som framtidsutsikt. ;)
 
Jag tycker det känns läskigt att behöva betala ränta när man ändå kommer att behöva vända på slantarna. Kommer jag ha råd med räntan?

Just nu amorterar jag så mycket det går och kommer att bli skuldfri före 60 om jag fortsätter i samma takt. Men jag undrar om det är klokt att göra så eller om det finns ett annat sätt.
Jag tror ändå att du tänker rätt. Om du lyckas hålla dina boendekostnader låga så kan du klara dig på en låg pension.

Vi resonerar liknande, men vi är två och har 30 år kvar till pensionen. Vi vill ha betalt av vårt hus när vi går i pension och det kommer vi inte ha problem med om vi fortsätter enligt plan. Detta för att vi vet om att vi kommer ha låga pensioner eftersom vi väljer att jobba deltid.
 
Jag tycker det känns så konstigt att "investeringar" = "sparande". Man kan ju lika gärna förlora pengarna.
Alltså, för att få pengar att växa genom investeringar måste man ju satsa en del pengar. Och du har helt rätt, det finns alltid en risk att man förlorar pengarna man satsar. Därför är en bra tumregel att enbart använda pengar man har råd att förlora i sånt spel!
Jag skulle tro att det bästa du kan göra är att minimera dina kostnader för boendet, dvs betala bort lånet om det är möjligt.

Jag kommer också ha en usel pension framöver, av flera skäl. Men den dagen den sorgen.
Just nu utbildar jag mig för att förhoppningsvis kunna jobba lite framöver och i bästa fall sätta undan lite pengar också.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 108
Senast: Wille
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 170
Senast: Snubbelfot
·
  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
12 098
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 936
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp