Klara sig som pensionär

Jag var faktiskt inne på pensionsmyndigheten nyss och fattade ingenting. Hur som helst kommer pensionen inte att räcka för att leva.
Hur mycket behöver du för att leva då?
Nu så tycker jag att vi skall räkna litet igen.
Det brukar kännas bättre av det.
Sämsta möjliga utfall för din del är:

Som skälig levnadsnivå räknas 5 894 kronor per månad (2021) för dig som är ensamstående efter att boendet är betalt.
https://www.pensionsmyndigheten.se/for-pensionarer/ekonomiskt-stod/ansok-om-aldreforsorjningsstod

Det kan vara bra att ha lån som är lika stora som taxeringsvärdet på huset så att det inte finns någon förmögenhet att räkna på. Därför är det bättre att satsa på att få en bra standard på huset i stället för att amortera. Räntor kommer du att kunna betala men renovering och förbättring kommer att bli omöjligt att få råd till.
 
Det får nog räknas som ganska så nära.
Är det lämplig cykelväg dit?
Tja, det är en dålig traktorväg. Ska man cykla på jämn mark så blir det en rätt hygglig omväg.
Hur mycket behöver du för att leva då?
Nu så tycker jag att vi skall räkna litet igen.
Det brukar kännas bättre av det.
Sämsta möjliga utfall för din del är:

Som skälig levnadsnivå räknas 5 894 kronor per månad (2021) för dig som är ensamstående efter att boendet är betalt.
https://www.pensionsmyndigheten.se/for-pensionarer/ekonomiskt-stod/ansok-om-aldreforsorjningsstod

Det kan vara bra att ha lån som är lika stora som taxeringsvärdet på huset så att det inte finns någon förmögenhet att räkna på. Därför är det bättre att satsa på att få en bra standard på huset i stället för att amortera. Räntor kommer du att kunna betala men renovering och förbättring kommer att bli omöjligt att få råd till.
Ska jag ta förra årets siffror så landar jag på 5732. Då har jag räknat med mat, bensin, mobiltelefon, el, elnät, försäkringar, internet (ej via fiber som jag har idag) och glasögon.

Jag har inte räknat med övriga driftskostnader på bilen men det snittade på 1680 kronor per månad förra året. Värdesänkningen på bilen är inte heller inräknad men är inte så mycket då bilen är gammal. Jag har heller inte räknat med kostnader för medicin och vård. Jag har heller inte räknat med kostnad för ved.

Det ser mörkt ut.
 
Tja, det är en dålig traktorväg. Ska man cykla på jämn mark så blir det en rätt hygglig omväg.

Ska jag ta förra årets siffror så landar jag på 5732. Då har jag räknat med mat, bensin, mobiltelefon, el, elnät, försäkringar, internet (ej via fiber som jag har idag) och glasögon.

Jag har inte räknat med övriga driftskostnader på bilen men det snittade på 1680 kronor per månad förra året. Värdesänkningen på bilen är inte heller inräknad men är inte så mycket då bilen är gammal. Jag har heller inte räknat med kostnader för medicin och vård. Jag har heller inte räknat med kostnad för ved.

Det ser mörkt ut.
Just ja, jag har heller inte räknat med kläder, hygien och förbrukningsartiklar.
 
Tja, det är en dålig traktorväg. Ska man cykla på jämn mark så blir det en rätt hygglig omväg.

Ska jag ta förra årets siffror så landar jag på 5732. Då har jag räknat med mat, bensin, mobiltelefon, el, elnät, försäkringar, internet (ej via fiber som jag har idag) och glasögon.

Jag har inte räknat med övriga driftskostnader på bilen men det snittade på 1680 kronor per månad förra året. Värdesänkningen på bilen är inte heller inräknad men är inte så mycket då bilen är gammal. Jag har heller inte räknat med kostnader för medicin och vård. Jag har heller inte räknat med kostnad för ved.

Det ser mörkt ut.
Jag tänker att det är 17 år kvar för dej så än är det en hel del tid kvar att ändra det du kommer få ut. Vist är det bättre att börja tidigt men det är inte försent än.

Kommer jag inte ihåg fel från annan tråd att du hade bin? Är ju en sidoinkomst som här säljer bra och puttar pengar in till pension om du kör det vitt.
 
Jag tänker att det är 17 år kvar för dej så än är det en hel del tid kvar att ändra det du kommer få ut. Vist är det bättre att börja tidigt men det är inte försent än.

Kommer jag inte ihåg fel från annan tråd att du hade bin? Är ju en sidoinkomst som här säljer bra och puttar pengar in till pension om du kör det vitt.
Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag kan göra för att få en bättre pension. Jag tror liksom inte heller att jag kommer att få jobb. Och då ser det riktigt illa ut.

Jo, jag har bin, men dessa har hittills kostat massor av pengar och det jag fått in är försumbart. Jag tyckte det var svårt att sälja honungen. Och jag är less på att bli stucken i parti och minut så jag har övervägt att sluta med bin.

Jag lär inte gå med vinst i år heller.
 
Pension är en slags uppskjuten lön, så det bästa vore nog att hitta ett jobb som man trivs med och inte blir utsliten av - så att man inte måste gå i heltidspension lika tidigt.

Rådet till unga brukar vara att se till att betala så mycket skatt som möjligt och vara noga med att ha tjänstepension.
 
Tja, det är en dålig traktorväg. Ska man cykla på jämn mark så blir det en rätt hygglig omväg.

Ska jag ta förra årets siffror så landar jag på 5732. Då har jag räknat med mat, bensin, mobiltelefon, el, elnät, försäkringar, internet (ej via fiber som jag har idag) och glasögon.

Jag har inte räknat med övriga driftskostnader på bilen men det snittade på 1680 kronor per månad förra året. Värdesänkningen på bilen är inte heller inräknad men är inte så mycket då bilen är gammal. Jag har heller inte räknat med kostnader för medicin och vård. Jag har heller inte räknat med kostnad för ved.

Det ser mörkt ut.
Har du räknat med kostnader för boendet?
Det kommer liksom uppe på.
Du får alltså 5894:- plus boendekostnad, ved ingår ju där.
 
Jo, jag har bin, men dessa har hittills kostat massor av pengar och det jag fått in är försumbart. Jag tyckte det var svårt att sälja honungen.

Jag lär inte gå med vinst i år heller.
Är själv bara inne på tredje året med bin och varit dom sämsta åren för honung här enligt dom som har haft bin betydligt längre så än har jag hoppet uppe.
Här går djungeltelegrafen på jobbet så fort jag andas om att jag har bin.
 
Just ja, jag har heller inte räknat med kläder, hygien och förbrukningsartiklar.
Du kommer också att få bostadstillägg.
Bostadstillägg kan betalas ut från 1 krona upp till 6 540 kronor per månad (2021).
Jag har gjort en "låtsasberäkning" åt dig.
Den landade på 3800:- i bostadstillägg.
Men den var ju bara gissningar.
Du får prova själv.

Men om jag då har gissat rätt så skulle du ha totalt litet över 12000:- minus litet skatt.
 
Jag tror helt enkelt att det inte går att svara på frågan, generellt vet vi för lite om hur framtiden kommer se ut och TS ekonomiska situation. Jag tror att det man behöver göra om man är orolig är att ta reda på hur prognosen ser ut i olika situationer.

Hur göra det?
Räkna ut pensionsprognos på Pensionsmyndigheten, titta på hur det ändrar sig beroende på hur länge man jobbar. De har tex digitala infomöte för oss "mitt i livet" som kan ge viktigt info. Läsa info om pension hos sin bank (och även annan bank), prata med rådgivaren om lånen. Prata sparande kortsiktigt och långsiktigt samt olika investeringar. Helt enkelt leta information och ta ett beslut.
Jag har gjort en prognos på pensionsmyndigheten. Den ser dålig ut
Har du räknat med kostnader för boendet?
Det kommer liksom uppe på.
Du får alltså 5894:- plus boendekostnad, ved ingår ju där.
Nej, jag hade inte räknat med boendekostaderna (utom veden då som råkade slinka med). De där 5894 kronorna täckte inte de utgifterna jag har exlusive boendet.
Då så växlar vi upp uträkningen.
Du har gissningsvis bott i Sverige hela tiden.
Då så får du garantipension.
Som mest kan garantipensionen bli 8 651 kronor för ensamstående.
https://www.pensionsmyndigheten.se/...ensionen/garantipension-om-du-har-lag-pension
Ja, jag har bott i Sverige så gott som hela livet. Jag kunde inte se på den där sidan om garantipensionen var med eller utan skatt.

Pension är en slags uppskjuten lön, så det bästa vore nog att hitta ett jobb som man trivs med och inte blir utsliten av - så att man inte måste gå i heltidspension lika tidigt.

Rådet till unga brukar vara att se till att betala så mycket skatt som möjligt och vara noga med att ha tjänstepension.
Det är nog rätt svårt tyvärr. Jag räknar inte med att få jobb alls. Förvisso går jag nu en utbildning inom trädgård och anläggning men de flesta jobb efter utbildningen är säsongsanställningar och jobben är fysiskt slitiga. Jag känner mig inte alls sugen på ett sådant jobb, men vet inte vad jag kan jobba med i stället.
 
Du kommer också att få bostadstillägg.
Bostadstillägg kan betalas ut från 1 krona upp till 6 540 kronor per månad (2021).
Jag har gjort en "låtsasberäkning" åt dig.
Den landade på 3800:- i bostadstillägg.
Men den var ju bara gissningar.
Du får prova själv.

Men om jag då har gissat rätt så skulle du ha totalt litet över 12000:- minus litet skatt.
Jag har haft bostadstillägg tidigare när jag hade tidsbegränsad sjukersättning. Jag gick nätt och jämt runt ändå. Då hade jag ingen bil.
 
Jag har gjort en prognos på pensionsmyndigheten. Den ser dålig ut

Nej, jag hade inte räknat med boendekostaderna (utom veden då som råkade slinka med). De där 5894 kronorna täckte inte de utgifterna jag har exlusive boendet.

Ja, jag har bott i Sverige så gott som hela livet. Jag kunde inte se på den där sidan om garantipensionen var med eller utan skatt.


Det är nog rätt svårt tyvärr. Jag räknar inte med att få jobb alls. Förvisso går jag nu en utbildning inom trädgård och anläggning men de flesta jobb efter utbildningen är säsongsanställningar och jobben är fysiskt slitiga. Jag känner mig inte alls sugen på ett sådant jobb, men vet inte vad jag kan jobba med i stället.

Jag ville bara uppmärksamma på att det är mycket viktigare att hitta ett hållbart jobb alls än att sukta efter ett högavlönat jobb. För pensionens skull.
 
Jag ville bara uppmärksamma på att det är mycket viktigare att hitta ett hållbart jobb alls än att sukta efter ett högavlönat jobb. För pensionens skull.
Om jag får ett jobb som ger mig 22000 i månaden, då får jag 11500 före skatt i pension vid 67 års ålder. Den pensionen är inte tillräcklig. En hög lön skulle förbättra mina chanser till en pension som går att leva på.

Men jag vet som sagt inte vad jag ska jobba med. Det finns inget som lockar och jag är defekt i huvudet. Fysiskt är jag fet och orkeslös.
 
Om jag får ett jobb som ger mig 22000 i månaden, då får jag 11500 före skatt i pension vid 67 års ålder. Den pensionen är inte tillräcklig. En hög lön skulle förbättra mina chanser till en pension som går att leva på.
Men jag vet som sagt inte vad jag ska jobba med. Det finns inget som lockar och jag är defekt i huvudet. Fysiskt är jag fet och orkeslös.

Men varje månad som du har noll inbetalningar drabbar mycket hårdare än de tusenlappar du tycker är för lågt i lön! Så det är viktigare att se till att så många som möjligt av månaderna som är kvar till pension är jobblöner (helst med tjänstepension) än att jaga en hög lönenivå.
 
Kan du rum du kan hyra ut?
Eller ställa upp en stuga på tomten och hyra ut?
Ja, jag har tänkt göra det. Men det krävs en del innan jag kan göra det och med den begränsade ork jag har vet jag inte om det någonsin händer. Jag har också precis mist mitt boendestöd (eftersom jag börjat plugga heltid) så jag har ingen hjälp längre att klara av mitt hushåll. Och det går inte så bra för mig utan den hjälpen.
 
Det är bra att i god tid tänka på och göra förändringar innan för att få det bättre i senare skede av livet. Men, man kan inte planera för allt och själva livet händer och har sina egna vägar också så det behöver inte alls bli senare som man tänkt/trott ändå. Det kan bli mycket bättre också.

Två alternativa möjliga scenarion jag sett händer/har hänt runtom mig och som kan hända "vem som helst":

1) Den stora ömsesidiga kärleken gör entre i livet och tillvaron och alternativet att inte dela livet tillsammans finns helt enkelt inte. Det innebär då på köpet halverade boendekostnader.

2) Efter att ha bott xx antal år i sitt hus ute på landet och kommit upp i ålder med eventuella åldersrelaterade sjukdomer/förhinder kan det vara lockande att sälja sitt hus och flytta till bekvämare enklare lägenhetsboende med närhet till affärer, vårdcentral, apotek och de nöjen man då är intresserad av. I en mindre stad/samhälle behöver sånt boende inte nödvändigtvis vara dyrt och med kolonilott i närheten kan man fortsätta odla om man vill det. Med bostadsbidrag till blir det prisvärt och ingen oro över dyrt underhåll eller kalla vintrar på köpet. Kan även vara möjligt att klara sig utan bil (inte sagt man gillar att köra bil då heller av åldersrelaterade förändringar) vilket ytterligare ger utrymme i privatekonomin.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 082
Senast: Wille
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 092
Senast: Snubbelfot
·
  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
12 049
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 875
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp