Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag minns det som strikt förbjudet att använda inneskorna ute.
De var för ömtåliga för det.
Klackar eller märken i golven var inte något problem.
Min Farmor gick med stilettklackar i våningen på Östermalm.
Mina föräldrar har fortfarande inneskor och jag tror inte att de är för känsliga att gå utomhus med. Utan de går inte med dem ute för att de ska vara rena och kunna användas inomhus.
Jag hade säkert ett par som liten som hade extra mycket glitter eller så som hade varit kanske ömtåligt att ha ute i dåligt väder dock :p Mera som fina sommarskor.

Mina föräldrar tar med sig sina inneskor när det är folk i deras ålder som de ska till för att fira någon födelsedag. Dvs 60-80 årsåldern. Medan om vi ska till min bror som är i 40årsåldern så struntar de i det. Jag tror att det är en generationsfråga också, det är något gammalt som håller på att försvinna idag. Om det inte är väldigt fina tillfällen, som balar eller sånt.
 
Men det där med skorna, är det verkligen en klassindikator? Jag tänker mer att det är en generationsfråga, och i viss mån vilket sammanhang det rör sig om.

Jag minns att det bara var äldre släktingar som hade skor på sig hemma hos oss när vi hade kalas.

Mina adliga svärföräldrar har inte det när de är bjudna till oss. Däremot antar jag att de inte tassar runt i strumpfötterna hemma hos deras bekanta.
Handlar det inte lite om att vara följsam och se vad situationen kräver liksom?
Jag tror också att det är en generationsfråga. Min pappa föddes i en bondefamilj och han tycker i högsta grad att man ska ha finskor på sig när man besöker andra om man kan, vilket jag inte tror är något som tillkommit hos honom i vuxen ålder utan något som han lärt sig som barn.
Han är född -29.
 
Gruvarbete kanske jag inte tycker är ett ordinarie industriarbete, även om de är anslutna till IF Metall.
Det är som att jämföra en svetsare på industri med en svetsare på oljerigg.

Det verkar som om de snittar ca 10000:- mer i grundlön än de som arbetar på industri.

Han är inte gruvarbetare. Ofta tjänar faktiskt diamantborrarna mindre under jord än ovan jord...
 
Karakteristiskt för överklassen för att det var den klass som hade tillgång till vetenskap och kunskap, ja. En betydande faktor i sammanhanget.
Nu så handlar det om ett sätt att tänka.
Om en vana och ett kulturellt mönster.
Ingen är egentligen förhindrad att tänka så men om man inte har vanan inne så blir det svårare.
Om man dessutom föraktar studier och överklass så blir det oerhört svårt.
 
Jag känner många.
De flesta med den lönen har utbildning, specialkunskap och erfarenhet.

Jag är nyfiken på vilken typ av tjänst dessa metallare har.
Att lönen stiger med utbildning är som det ska vara.Visa bifogad fil 22008
Matrialhanterare (oftast med truck) ligger över 170kr/h bland dom jag känner snäppet upp kommer montörer och ytligare över det kommer några special inriktningar där det är lära under arbetet.
Där jag jobbar och på syster fabriken jobbar en hel bunt med olika (inte klarat gymnasiet till dom som gjort masters och folk från alla möjliga världsdelar).

Själv tycker jag att jobb som sliter på kroppen förtjänar en bra lön.
 
Jag tycker att det är STOR skillnad på att protestera (vilket man givetvis skall få göra, oavsett vad det gäller!) och att raljera över att en person som tillhör överklassen skulle "njuta av utsikten och se ner på den uppåtsträvande pöbeln". Det senare tycker jag är vansinnigt föraktfullt mot de individer som råkar vara födda inom det vi ser som överklass.
Jag skrev det av egen erfarenhet tyvärr då jag delvis under uppväxten varit en del av dessa överklassmiljöer. Alla är naturligtvis inte på det viset men den allmänna andan var verkligen en stark känsla av lite bättre folk, lite högre människovärde.
 
Problemet blir ju när de som har ett bra jobb inte längre vill betala de fattigas vård via skatten. Så klyvs samhället mer i sär, de som har och de som inget har. Dessutom, vem vill då jobba i vården för fattiga de har ju en massa problem när man istället kan jobba med privatkunder som talar samma språk som en själv?
Vem vill inte betala för vården via skatt? Om man ska ta en politiskt syn på det så vet jag inget parti i Sverige som vill ändra denna del? Men detta är OT.

När det gäller var läkare, skjuksystrar och annan vårdspersonal vill jobba så kan jag inte själv svara på det då jag inte tillhör yrket. Men ser jag till min syster som studerar till läkare så vill hon helst göra AT (är något/några år kvar innan dess) på ett mindre sjukhus, dvs inte tex KI i Stockholm, hon ska även jobba som underläkare i sommar på ett mindre sjukhus ute i landet - detta har hon aktivt sökt.

Den syn du verkar ha på vårdspersonal (om deras syn på folk) är inget jag någonsin har sett eller hör hos släktingar eller bekanta som är läkare eller hos min syster och hennes kompisgäng som är läkarstudenter. Sen antar jag att vårdspersonal - likt andra yrkesutövare - möjligen helst vill bo nära eller ha ok förbindelser (buss etc) till jobbet vilket nog påverkar valet av jobb.

Men att läkare och annan vårdspersonal generellt skulle se ned på vissa människor/klasser - vilket du antyder - tycker jag låter som en fördom från din sida och verkligen inget som är sant.

Nu menar jag självklart inte att det inte finns enstaka läkare/vårdspersonal som gör det men generellt kan man säga så. Sen finns det även läkare som är socialt obegåvade så att säga i mötet med patienter (har träffat sådana) men återigen detta är enskilda personer och inte yrket.
 
Jag skrev det av egen erfarenhet tyvärr då jag delvis under uppväxten varit en del av dessa överklassmiljöer. Alla är naturligtvis inte på det viset men den allmänna andan var verkligen en stark känsla av lite bättre folk, lite högre människovärde.

Egen erfarenhet är inte detsamma som allmängiltigt...
 
Är väl inga konstigheter med inneskor? Jag har alltid passande skor till min outfit med mig i en påse och skor anpassade för väder i en annan. Om inte annat älskar jag klackar men hatar att promenera i dem typ till tåg osv, det sliter onödigt på skorna :)
 
Hur vet man vilken klass man tillhör? Tänkte på en annan tråd här där begreppet kom upp och har egentligen aldrig tänkt Sverige som ett klassamhälle. Tycker ni att det finns idag?
Ser mig själv som arbetarklass troligen, eftersom jag arbetar ofta kroppsligt. Egenföretagare, eftergymnasial utbildning, två fastigheter om det spelar roll i sammanhanget?
En mamma med akademisk utbildning, forskare, numera pensionär. En pappa fd elektriker. Farfar jobbade på sågverk och farmor som sjuksköterska. Mormor och morfar var bönder.
Vad är det som avgör om det nu finns klasskillnader vilken klass som är vad och varför?


Det är en väldigt intresant frågeställning!

Det finns allt från låginkomstagare till de som tjänar låginkomstagarens årslön flera gånger i månaden i min familj och släkt.

Är låginkomstagare, åker äldre fin volvo som är betald till skillnad från de i familjen/ släkten som inte äger sina svindyra bilar.
Kan greja en hel del själv med bilen det går inte med de svindyra bilarna som behöver dyra verkstads besök.

Jag äter ekoligist det som finns där jag bor och när odlat och endast kött/ fågel som jag vet vart de är uppfödda och slaktade. Fisken kommer från havet utan för min kust.
Det bryr sig inte de med högre inkomst om vart maten kommer i från och om den är ekologisk eller när odlat och de lagar ingen mat själva mer än max frukost på helgen.
Jag lagar i stort sett allt från grunden.

Handlar kläder gör jag vid behov och köper oftast få men har kvalitets kläder som slits ut.
Är väl klädd och det syns inget direkt på skor/kläderna viljen klass jag tillhör.
Tillräckligt slitna kläder o skor hamnar de som trädgårds o stallkläder.

De med mycket i inkomst köper ny garderob och kastar kläder de köpte för 1/2 år sedan.

Ja jag hade inte tackat nej till några tusen till i månaden det hade jag inte gjort.

Men jag kan gå i skogen och njuta och ta till vara på soluppgångar och plocka svsmp och bär få njuta av att komma in efter flera timmar ute i regn och rusk. Vara nära naturen.
Det kan inte de i familjen/släkten med den högre inkomsten. De är konstant stressande och måste jobba mer eller mindre hela tiden och vara nå bara.

Det är helt klart ett klass samhälle men jag vill inte byta med de som tjänar mer och deras stress och prestige och bara äta ute och aldrig stänga av mobilen fast barnen är sjuka, de är i sommar hus eller de är o hälsar på föräldrar så så måste mobilen alltid vara på och tänk den behöver motagning också för 4G inte bara telesamtal😉

De tycker att jag är en nolla för de tjänar mer och kan massa tekniska moderna saker jag inte är intreserad av. Pinsam äldre bil fast den är väldigt välvårdad.
Men jag klarar mig på mycket mindre prylar saker o pengar och skulle det bli kris tror jag att jag är bättre rustad än de stora dyra boendet i stora staden.

Framförallt tror jag att jag mår bättre som får möjlighet att vistas mycket i skog o mark när djur o natur.
Är inte avensjuk på de med högre inkomst i familj/släkt.
Men vist är det ett klass samhälle i sverige!
 
Det här är bara delvis sant.

Har dina föräldrar högre utbildning så gör du, generellt sett, bättre ifrån dig i skolan och får större möjligheter att välja gymnasie och eftergymnasial-utbildning. Det finns en stark koppling mellan betyg och socio-ekonomisk bakgrund. Tyvärr

Det beror nog lite på hur engagerade föräldrarna är när barnen går i skolan.
Tyvärr är många helt oengagerande.

Våra föräldrar har alltid uppmuntrat oss och hjälpt oss att förhöra läxor och hjälpt oss att gå utbildning efter gymnasiet osv
 
Egen erfarenhet är inte detsamma som allmängiltigt...
Det som är allmängiltigt är vi har en överklass, en priviligierad elit som har det bäst ställt av alla, de lever längre, har bäst utbildning, bäst bostäder, intressantaste jobben, den bästa tillgång till precis allting. Nog kan du väl förstå mitt raljerande ur min frustration över att samhället är för jäkla orättvist?
 
Det som är allmängiltigt är vi har en överklass, en priviligierad elit som har det bäst ställt av alla, de lever längre, har bäst utbildning, bäst bostäder, intressantaste jobben, den bästa tillgång till precis allting. Nog kan du väl förstå mitt raljerande ur min frustration över att samhället är för jäkla orättvist?
Hur tänker du att de personer som föds in i det där ska göra? Ska de göra det bästa av situationen och använda sina fördelar till att jämna ut klyftorna, ska de avsäga sig sin familj sina kontakter och bli en av arbetarklassen och smälta in... De har ju i stort inte valt sina förutsättningar mer än du.

Om man tittar tillbaka så är ju många av de personer som hyllas för sina insatser för att jämna ut klyftorna från över eller medeklassen. Antagligen för att de har de resurser som gör det möjligt att göra de förändringar som krävs.

Gränserna mellan vad som är arbetarklass och vad som är medelklass idag är otroligt smetiga. Kanske kunde man se det tydligare innan men idag är det många vanliga yrken som kräver akademisk utbildning tex förskolelärare fd barnskötare. Eftersom alla arbetar och akademiker många gånger har sämre lön (i och med att de är kvinnor och jobbar inom statliga eller kommunala sektorer) än de som kanske inte utbildat sig efter gymnasiet och jobbar inom typiska industri eller byggyrken som inte kräver akademisk utbildning så är inte inkomsten heller en tydlig indikator på klass.

Det vi vet är att det finns en socioekonomisk grupp som inte har tillgång till dessa jobb eller jobb alls som halkar längre och längre efter och som du tog upp får sämre vård och har väldigt lite inflytande i samhället. De kan ju inte kallas arbetarklassen då de inte ens har tillgång till arbetslivet på ett vettigt sätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 099
Senast: warg
·
Skola & Jobb Jag läser då och då på Buke att folk skriver saker kring samhällsklasser. Och jag är då ärligt nyfiken på vad det är som avgör vilken...
10 11 12
Svar
239
· Visningar
16 203
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp