Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är inte bra för samhället med förakt.
Välutbildade människor behövs och ett förakt för överklass och utbildning motarbetar klassresor uppåt.
Det minskar viljan att utbilda sig och anatränga sig för att förbättra sina egna levnadsvillkor.

Det var ju inte ett svar på min fråga? Men jag håller helt med dig, det är också viktigt input!
 
Om inte arbetare och kvinnor protestera mot dessa orättvisor så hade vi kanske inte ens haft rösträtt. Moderaterna var ju då när det begav sig till och med mot rösträtten. Jag tror faktiskt att stora delar av svensk borgerlighet idag också är bekymrade över att Sverige numera tillhör de mest ojämlika länderna i jämförelse med andra jämförbara länder.

Kan du tänka dig att förtydliga vad du menar med sista meningen?
 
Alltså jag kan inte minnas att jag någonsin tagit med mig "inneskor" till kalas och dylikt hemma hos någon. Vad är det ens? Vad räknas som inneskor?

När jag växte upp i en arbetarklassfamilj hade vi "alltid" med oss inneskor när vi hälsade på hos släktingar och bekanta för olika fester som julfiranden eller födelsedagar.
Släktingarna var bönder.
 
Stor allmänbildning och tillit till vetenskap och kunskap är karaktäristiskt för överklass.
Det är också en del av orsakerna till framgång samt ger en gemenskap i synen på omvärlden.

Karakteristiskt för överklassen för att det var den klass som hade tillgång till vetenskap och kunskap, ja. En betydande faktor i sammanhanget.

Den andra meningen förstår jag inte alls. Var inte arbetarrörelsen och kvinnokampen framgångsrik? Kampen för avkolonialisering? Vad du menar med "framgång" och "gemenskap i synen på omvärlden" går mig förbi men du kanske avser det vetenskapliga planet. Och där framhåller jag ju igen den avgörande faktorn om tillgång eller ej.
 
När jag växte upp i en arbetarklassfamilj hade vi "alltid" med oss inneskor när vi hälsade på hos släktingar och bekanta för olika fester som julfiranden eller födelsedagar.
Släktingarna var bönder.

Ja.
Och faktiskt inte bara i övre medelklassen och uppåt.

Är från arbetarklass och känner som sagt inte igen fenomenet. Inte heller nu som medelklass. "Innesko" förekommer inte och har aldrig förekommit som någon normal företeelse i mina kretsar.
 
Vad
Det tycker jag också, men jag känner många som jobbar industri och ingen av dessa har haft en sådan ingångslön.
Jag har själv arbetet inom industri med utbildning utan ingångslön i den klassen.

Vad är det för typ av industriarbete?
Räknas över 170kr/h som högre lön? känner ingen metaller som tjänar mindre.
 
Tycker ni att man som mer priviligierad individ bör ha större tålighet mot mindre välriktat förakt från andra mindre priviligierade? Med tanke på klassföraktet uppåt. Jag håller med om att det inte är positivt och att det är polariserade men samtidigt så har man ju som mer priviligierad en möjlighet att mer "luta sig tillbaka" eller?
I viss mån, ja. Däremot kan det ju vara jobbigt även för en privilegierad individ att vara i en omgivning där man dels inte kan de sociala koderna eller förstår de kulturella referenserna, och dels får stå ut med förakt mot sin person, familj och intressen.

Den som har tillräckligt stor bekantskapskrets i den egna klassen kanske kan skaka av sig sånt, men man kan ju inte utgå från att alla har det. Även akademikerbarn kan ha sociala svårigheter.
 
Jag ifrågasätter inte dina erfarenheter men beskriver att jag har andra erfarenheter.

Jo, jag förstod det. Men jag har ju redan i ett annat inlägg poängterat att det inte förekommer i mina kretsar, vilket alltså inte utesluter att det förekommer i andra kretsar. Jag förstår ju att det uppenbarligen förekommer.
 
Vad

Räknas över 170kr/h som högre lön? känner ingen metaller som tjänar mindre.


Jag känner många.
De flesta med den lönen har utbildning, specialkunskap och erfarenhet.

Jag är nyfiken på vilken typ av tjänst dessa metallare har.
Att lönen stiger med utbildning är som det ska vara.
Screenshot_20181129-121016.png
 
Tycker ni att man som mer priviligierad individ bör ha större tålighet mot mindre välriktat förakt från andra mindre priviligierade? Med tanke på klassföraktet uppåt. Jag håller med om att det inte är positivt och att det är polariserade men samtidigt så har man ju som mer priviligierad en möjlighet att mer "luta sig tillbaka" eller?

Nja, jag tycker väl egentligen att förakt mot människor som grundar sig enbart på vilket ursprung de har och under vilka omständigheter de har vuxit upp är förfärligt, oavsett "åt vilket håll" föraktet visar sig. Samtidigt kan jag nog ha en större förståelse för att någon som vuxit upp under riktigt jobbiga socioekonomiska omständigheter kanske ibland visar sin frustration över detta genom förakt mot individer som haft det betydligt bättre (och här säger jag att jag kan FÖRSTÅ - inte samma sak som att URSÄKTA, jag tycker ju fortfarande att den sortens förakt är förfärligt).
 
Jag känner många.
De flesta med den lönen har utbildning, specialkunskap och erfarenhet.

Jag är nyfiken på vilken typ av tjänst dessa metallare har.
Att lönen stiger med utbildning är som det ska vara.

Min särbo tjänar någonstans däromkring och hör till IF Metall. Noll akademisk utbildning och blev upplärd på jobbet (diamantborrare). Ofta har han tjänat mer, många bolag betalar bättre än avtalet. Sedan har det varit mycket utlandsjobb tidigare, dvs ännu bättre betalt.

Men jobbet är skitigt och inte lätt så jag tycker verkligen de förtjänar sin lön. Tidigare tjänade de bättre än vad jag gjorde så hade jag orkat fysiskt hade jag sadlat om till diamantborrare...
 
Jag trodde alla bytte till inneskor om man hasat fram i snömodd o slask, utom om man kom hem till polare på middag/soffhäng.
 
Min särbo tjänar någonstans däromkring och hör till IF Metall. Noll akademisk utbildning och blev upplärd på jobbet (diamantborrare). Ofta har han tjänat mer, många bolag betalar bättre än avtalet. Sedan har det varit mycket utlandsjobb tidigare, dvs ännu bättre betalt.

Men jobbet är skitigt och inte lätt så jag tycker verkligen de förtjänar sin lön. Tidigare tjänade de bättre än vad jag gjorde så hade jag orkat fysiskt hade jag sadlat om till diamantborrare...

Gruvarbete kanske jag inte tycker är ett ordinarie industriarbete, även om de är anslutna till IF Metall.
Det är som att jämföra en svetsare på industri med en svetsare på oljerigg.

Det verkar som om de snittar ca 10000:- mer i grundlön än de som arbetar på industri.
 
Jag har nog nästan aldrig varit med om inneskor i ett vanligt hem faktiskt! De allra flesta jag känner går i strumplästen hemma. Däremot om det är fest i hyrda lokaler brukar folk ha skor, men då är det vanliga, hyggligt rena finskor som används. Att ta med finskor att byta till förekommer om det t. ex. är mycket snö, lera eller liknande som gör det opraktiskt att ha finskorna ute.
 
Jag för min del ser en skillnad i att protestera/arbeta mot ojämlikhet och att uttrycka sig förlöjligande och föraktfullt om de människor som är representanter för de privilegierade grupperna i det befintliga systemet.

Exempel: jag har varit med om flera gånger IRL att personer som definierar sig som arbetarklass öppet deklarerar sitt klassförakt, men inte riktat mot systemet utan mot individer och grupper av individer som de definierar som medel- eller överklass. Jag är medelklass. Vad gör jag med informationen? Är det ok att tillskriva mig diverse otrevliga egenskaper baserat på min bakgrund och utbildningsnivå? Tydligen, enligt dessa personer. (Detta hände vid fikabordet upprepade gånger.)

Att systemet måste påverkas för att ge människor mer lika möjligheter och att jag förmodligen inte vet hur pass privilegierad jag varit i vissa frågor - det köper jag. Men det här var något annat.




Jag har nästan alltid inneskor. För mig känns det väldigt intimt att gå i strumplästen hemma hos andra människor så det sker ytterst sällan. Det är typ bara i "soffhäng hos kompis" och sådant jag känner mig bekväm utan skor.

Jag har även inneskor på jobbet. Skulle bli galen på att ha på uteskorna hela dagen bortsett från sommartid.

Ibland försöker jag skärpa mig, men det känns verkligen fel att gå runt bland okända utan skor. Jag har ett par nöd-ballerinaskor som är mjuka, diskreta och lätt går ner i handväskan. I de fall jag har mer avancerade inneskor tar jag med dem i en tygkasse.

Självklart beror min sko-hysteri på att jag är för fin för att gå utan skor eftersom jag är medelklass.
Intressant :)! Har nog faktiskt aldrig riktigt tänkt på detta med skor inne som en grej att visa hänsyn. Har bara sett det på filmer i princip innan och nån enstaka som haft skor inne med klack men inte reflekterat över det nämnvärt så det var intressant att veta :)
På jobbet kan jag absolut förstå när man går mycket och behöver stöd, har nog själv aldrig haft ett jobb utan att gå med skor hela dagarna, men de är verkligen inga finskor utan just jobbskor
 
Men det där med skorna, är det verkligen en klassindikator? Jag tänker mer att det är en generationsfråga, och i viss mån vilket sammanhang det rör sig om.

Jag minns att det bara var äldre släktingar som hade skor på sig hemma hos oss när vi hade kalas.

Mina adliga svärföräldrar har inte det när de är bjudna till oss. Däremot antar jag att de inte tassar runt i strumpfötterna hemma hos deras bekanta.
Handlar det inte lite om att vara följsam och se vad situationen kräver liksom?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 127
Senast: warg
·
Skola & Jobb Jag läser då och då på Buke att folk skriver saker kring samhällsklasser. Och jag är då ärligt nyfiken på vad det är som avgör vilken...
10 11 12
Svar
239
· Visningar
16 275
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp