Vad menar du med ”går aldrig på sånt”?
Om jag ska på tex en 30 års fest eller en 50 års fest så tar jag med mig finskor. Det vill säga klär jag upp mig (klänning) för en fest/tillställning så tar jag med mig skor jag kan ha på mig på festen. Jag kommer inte gå runt i tofflor med festklädsel. Inneskorna har inget med att vara frusen att göra. Finskorna är en del av festklädseln vilken i sin tur är artighet/vet och etikett gentemot värden för mig (alltså att klä upp sig passande festen).
Tycker det blev ett jättetydligt exempel! Jag vet inte ens vilka skor du avser. Troligtvis hörde ett par klackskor som var paj efter en utekväll (som för mig inte innefattar taxi utan en hel massa promenerande och buss för att ta sig fram) dit eftersom det inte var någon klack kvar. Tror inte mina föräldrar känner till det heller. Har man dem i en påse då? Jag brukar mest behöva ha plats till varma kläder, paraply och reflexväst för att gå till bussen som tar mig in till stan och oroar mig för regn och att grusvägen stänker då lera på baksidan av benen hur försiktigt man än går, jag har drygt 1 km
@karamelldrottningen Vilken sjukt intressant tråd

Jag är glad jag var så inbiten och ointresserad hästnörd som ung. Visst kände jag av att det var en hel massa på min civ ing-utbildning som var någon helt annanstans ifrån men lyckligtvis hindrade det mig inte nämnvärt förrän på sluttampen. När jag väl började våga ens läsa jobbannonser fick jag fullkomligt panik (jag hade effektivt undvikit all kontakt med det akademiska arbetslivet för där kände jag mig bara klumpig och med noll koll, jag jobbade först på Burger King och sedan sorterade jag galgar på Gekås under min tid på LTH) och tog inte ut min examen. Jag kunde inte öht se mig som någon att klara av dem rollen av kunskap och ansvar och gör fortfarande inte alls på mitt nuvarande jobb (jag är "lägst" som processoperatör och civ ingarna är supergulliga och jobbar på utveckling och support och sitter till viss del i ledningsgruppen men ALDRIG att jag skulle känna att jag klarade av att jobba där).
Jag läste vidare mest på tur, jag har alltid älskat att lära mig saker och är naturvetenskapligt lagt om är lite för oteknisk egentligen. Hade någon bra lärare inom de ämnena på högstadiet och föräldrar som totalt lämnade åt oss barn att välja. Blev alltså aldrig tjatad på om att skaffa mig ett jobb (eller läsa vidare) och på gymnasiet träffade jag mina två närmasta vänner där det var mer självklart en möjlighet att läsa vidare. Vi flyttade till Lund o läste natur/teknik efter gymnasiet.
Min far gick 7:an och jobbade sedan på gården hemmavid. Körde lastbil tills de insåg vi barn inte kände igen honom som pappa och efter det jobbat resten av livet på lokala sågverket och gör fortfarande en hel del nu efter egentlig pension. Min mor kom nog lite mer från medelklass men har aldrig gillat hela den grejen. Tex hade helt klart mormor o morfar koll på inneskor (även hennes högre utbildade bror) och det var mycket noga men mamma tycker bara det är jobbigt att "vara finklädd". Var hemma länge med barnen, läst på komvux pga arbetslöshet och sedan jobbat natt nästan hela livet inom vården och är tydligt i kvinnofälla med låg pension i sikte (de skilde sig när vi väl flyttat).
Tror jag räknas som arbetarklass med minuset på min ej fullföljda utbildning? Jag äger visserligen en häst (billigt inköpt som ung tillsammans med min mor) och en mycket fördelaktigt köpt bil (jag inte har betalat av klart). Men i övrigt hyr jag (liten, billig) bostad, har inget sparande alls, jobbar skift inom bioprocessindustri lyckligtvis på ett privat företag som betalar i mina ögon massor (under 30 före skatt) och behandlar oss väl. Teater är inget jag ens vet hur det går till än mindre bevistat för att ta exempel från tråden och jag känner mig konstant klumpig och obekväm i nya sociala situationer. Min vardag är helt klart foppatofflor och mjukisbyxor till jobbet (vi har arbetskläder där dock) och Pinchos om jag får föreslå ställe att äta ute på. Mest för att jag vet inte vart man går annars eller hur man "gör" (bor fortfarande utanför Lund så utbud finns ju). Tycker bara grejen med att gå in o inte veta om man ska sätta sig vid ett bord, invänta någon eller gå till en typ kassa är jobbig. Och får man hänga sin jacka på stolen där? Usch, får ont i magen bara av att tänka på allt sådant.
Men, jag känner mig ENORMT (!) priviligierad att jag faktiskt bara kan välja bort allt det jobbiga ovan och försöka ägna mig åt att spendera mindre pengar på konsumtion och mer pengar på att betala av mina lån. På det viset känner jag mig fan som överklass i tacksamhet till mina möjligheter.