Bukefalos 28 år!

Jag är väl inte lika stämd i dur, sas. Jag skulle nog snarare, i så fall, se bilen som en nödlösning i riktigt kritiska fall. Tillverkad i så små serier, blir den sedan nog så dyr att de fall då den anses oumbärlig blir färre även av det skälet.

Hur tänker du att man istället ska göra? Jag har ingen effektivare lösning i min tankevärld, men det behöver ju inte betyda att den inte är möjlig.

Jag ser inte det fantastiska i att åka själv i en buss för 60 personer, efter att ha gått i över en timme till hållplatsen, med en busschaufför som kört turen nästan tom hela vägen som är 4 ggr så lång som den distans som krävs för mig i egen bil anpassad för få personer. Det händer hela tiden, eftersom antalet boende per yta/vägdel är så lågt och fragmenterat - trots läget i landets fjärde storstadsregion.

(Vi har också tillgång till närtrafik vissa perioder på dygnet och då skickar de en taxi hela vägen hem - det blir ungefär dubbelt så mycket bilåkande och 2 personers tid också - men effektivare än bussen är det)
 
I alla fall; min plan är att när bilen blir bara runt 1/4 så effektiv för mig som idag så ska det hittas bättre lösningar, där någonting billiknande fortfarande kommer att utgöra en oumbärlig del av lösningen, helt enkelt därför att inga alternativ existerar. Dvs när vi inte längre är 4 i bilen varje resdag. Däremot kan sträckan i billiknande fordon minskas till bara ca 30%. För att det ska vara möjligt krävs tillgång till en pendlarparkering mitt ute i ingenstans där en effektiv och välfylld buss passerar in mot civilisationen.

(Det kanske inte är så farligt att stora bussar rumlar runt nästan alltid tomma på landsbygden men det ser och känns inte särskilt effektivt i alla fall.)
 
Hur tänker du att man istället ska göra? Jag har ingen effektivare lösning i min tankevärld, men det behöver ju inte betyda att den inte är möjlig.

Jag ser inte det fantastiska i att åka själv i en buss för 60 personer, efter att ha gått i över en timme till hållplatsen, med en busschaufför som kört turen nästan tom hela vägen som är 4 ggr så lång som den distans som krävs för mig i egen bil anpassad för få personer. Det händer hela tiden, eftersom antalet boende per yta/vägdel är så lågt och fragmenterat - trots läget i landets fjärde storstadsregion.

(Vi har också tillgång till närtrafik vissa perioder på dygnet och då skickar de en taxi hela vägen hem - det blir ungefär dubbelt så mycket bilåkande och 2 personers tid också - men effektivare än bussen är det)
Jag har ingen aning. Jag är mycket bättre på att peka på problem än att lösa dem, tyvärr.

Men jag kan inte tro att stora, dyra, infrastrukturkrävande metallådor på hjul som bränner olja är den bästa lösningen särdeles ofta. Inte i en vettig värld, i alla fall.
 
Även det är ett förslag som inte stöds av allmänheten i någon större omfattning.

Jag tror ärligt talat att det kommer att gå utför med mycket rent naturmässigt. Jag har svårt att se hållbara lösningar som allmänheten driver utan jag tror att teknologin kommer att rädda mänskligheten med uppfinningar som renar miljön samt minskar de negativa effekterna av den globala uppvärmningen.
Så bra, då sätter vi väl oss ner, och väntar på fiffiga tekniska lösningar då, och medan vi väntar, så kör vi på som vanligt.
 
Sorry, men närmaste buss/tågstation ligger oftast centralt i tätorten...

Ja, då tar du bilen. Men så är inte fallet kring landets städer som har skapligt utbyggd kollektivtrafik.

Dock måste jag återigen påtala att mitt exempel var rent hypotetiskt och rörde vad man kunde göra om medborgarna inte hade någon egen vilja. Jag är emot att man tvingar de som gillar att köra bil att ta kollektivtrafik. Tycker även att de som kör bil ska göra det med gott samvete. Vi har redan alldeles för många med ångestproblematik och ska absolut inte få in fler folk på den vägen.
 
Ja, visst, ja.
Tänkte inte på att detta är Buke där obekvämlighet för andra är toppen!

(nej, egentligen inte sarkastisk; det är så enkelt att bestämma hur andra ska leva, och vilka obekvämligheter som är acceptabla för andra människor)

Självklart hamnar olika personers fokus på olika delar av västvärldens livsstil.

Men på riktigt tror jag att en hel del av utsläpp skulle minskas/försvinna om vi bortskämda (på riktigt) västlänningar kunde lära oss att faktiskt bara konsumera det vi faktiskt behöver.
Och fundera över vad "behov" är till skillnad mot önskemål.

De få gånger jag är i stan, och funderar på vilka affärer som finns i centrum - eller på köpcentra så är det ju slående hur mycket som handlar om onödig konsumtion (sett till vad vi faktiskt behöver). Inredningsdetaljer. Prylar i plast, porslin/keramik, glas, textil, metall. Prylar, prylar, prylar.
För att inte tala om plast som används för att förlänga naglar, hår och annat. Och alla dessa kemikalier vi ska måla oss med eller hälla eller spraya i håret. Eller kladda in på huden.
Och kläder, kläder, kläder. Stora mängder, variation.
Enorm konsumtion.
Det var ju inte så länge sedan det rapporterades om att klädindustrin ger ett enormt klimatavtryck - inte bara i produktionen utan också i frakt.

Så: kraftigt minskning av onödig konsumtion, så kanske man kan lösa en del av persontransporterna.
Jag var med i en köpstoppstråd och var rätt duktig ett tag men har under försommaren "förfallit" en del. Där skulle jag personligen kunna bli duktigare (även om det finns ett par grejer som jag faktiskt behöver köpa eftersom det jag har är utslitet vilket det ju faktiskt blir förr eller senare). Samtidigt som det är så lätt att tänka att "men det är ju roligt att virka och jag vill ha (inte behöver, för behöver gör jag inte) ett sängöverkast och en sjal och en ny tröja och grytlappar".
Eller "jag vill ju ha den där underbart knallgula temuggen med Mulle på" fast jag behöver verkligen inte.

Jaja.
Som sagt, ta bort överkonsumtionen så har vi löst en del, faktiskt.

Jag ser inte riktigt varför det skulle vara en större obekvämlighet att ta bilen till kollektivtrafiken och parkera den där och nyttja de allmänna kommunikationerna, än att från början bo vid kollektivtrafiken och vara hänvisad till den?

Gällande prylkonsumtion håller jag helt med dig, den är jag beredd att/har redan i relativt stor utsträckning offrat.
 
Fast det där var ju bara ett förslag om jag fick bortse från allmänhetens åsikter och leka diktator.

Jag tycker inte heller att förslaget jag skrev ska genomföras, just för att så många är negativa till det.

Jag tycker att det är intressant att du använder ordvalet ”leka diktator”. Jag är - på trådens tema - inte beredd att offra demokratin för klimatets skull, men däremot vill jag hoppas att även demokratier ska kunna ta viktiga beslut även om de är obekväma (och respekterar människovärdet).
 
Ja, då tar du bilen. Men så är inte fallet kring landets städer som har skapligt utbyggd kollektivtrafik.

Dock måste jag återigen påtala att mitt exempel var rent hypotetiskt och rörde vad man kunde göra om medborgarna inte hade någon egen vilja. Jag är emot att man tvingar de som gillar att köra bil att ta kollektivtrafik. Tycker även att de som kör bil ska göra det med gott samvete. Vi har redan alldeles för många med ångestproblematik och ska absolut inte få in fler folk på den vägen.

Jag tycker det låter högst orimligt att okeja handlingar på någon sorts ”gillar att” -> ”gör det med gott samvete”-basis. Världen är komplex oavsett hur vi väljer att tänka på den, och för den delen tror jag inte att det över tid kommer att vara positivt för mängden ångest i samhället att försöka ”bädda bort” det.
 
Jag ser inte riktigt varför det skulle vara en större obekvämlighet att ta bilen till kollektivtrafiken och parkera den där och nyttja de allmänna kommunikationerna, än att från början bo vid kollektivtrafiken och vara hänvisad till den?

Gällande prylkonsumtion håller jag helt med dig, den är jag beredd att/har redan i relativt stor utsträckning offrat.

Det beror ju på vad det finns för kollektivtrafik, och vad det finns för parkeringsmöjligheter.
Det är inte alltid rimligt att nyttja de allmänna kommunikationerna sett till tidsåtgång.

I mitt fall, till exempel, har jag rätt nära (någon kilometer) till närmsta busshållplats. Bussen som passerar där, kör faktiskt till en hållplats som ligger 100 meter från mitt jobb. Alltså till synes utmärkta möjligheter att nyttja kollektivtrafiken.
Det lilla, lilla problemet är ju bara tidpunkerna för turerna, som stämmer väldigt dåligt med mina arbetstider vilket gör att det inte fungerar i praktiken.
Men ja, det är jätteeneklt för andra personer att tycka att jag självklart ska nyttja de allmänna kommunikationerna ändå.
 
Jag ser inte riktigt varför det skulle vara en större obekvämlighet att ta bilen till kollektivtrafiken och parkera den där och nyttja de allmänna kommunikationerna, än att från början bo vid kollektivtrafiken och vara hänvisad till den?

Gällande prylkonsumtion håller jag helt med dig, den är jag beredd att/har redan i relativt stor utsträckning offrat.

Att totalkostnaden blir högre än att ta bilen hela vägen är ganska obekvämt. Man måste ta hela kostnaden för att ha bil och hela kostnaden för länskortet .
 
Jag tycker det låter högst orimligt att okeja handlingar på någon sorts ”gillar att” -> ”gör det med gott samvete”-basis. Världen är komplex oavsett hur vi väljer att tänka på den, och för den delen tror jag inte att det över tid kommer att vara positivt för mängden ångest i samhället att försöka ”bädda bort” det.

Hur anser du att det bör göras då?
 
Jag tycker att det är intressant att du använder ordvalet ”leka diktator”. Jag är - på trådens tema - inte beredd att offra demokratin för klimatets skull, men däremot vill jag hoppas att även demokratier ska kunna ta viktiga beslut även om de är obekväma (och respekterar människovärdet).

I demokratier skulle jag tro att framstegen sker genom att man lotsar fram miljövänliga alternativ.

Exempelvis har jag flera grannar som börjat ta tåg och buss till jobbet, trots att de i grunden är "bilmänniskor", eftersom lokaltrafiken är så bra att de vinner mycket tid varje dag på att ställa bilen och åka kollektivt till jobbet.

Så i demokratier kan man med fördel
1) Bygga ut kollektivtrafik
2) Bygga nya bostäder så att det blir bekvämt och praktiskt för folk att åka kollektivtrafik
3) Subventionera forskning och utveckling av miljövänliga alternativ. Om inte så många decennier så lär bilar drivas av främst el.
https://www.di.se/bil/elbilarna-tar-over-om-22-ar/
4) Ta fram nedbrytbara alternativ till plast

Finns hur mycket som helst på listan men man behöver hjälpa medborgarna på vägen eftersom de är bekväma.
 
I demokratier skulle jag tro att framstegen sker genom att man lotsar fram miljövänliga alternativ.

Exempelvis har jag flera grannar som börjat ta tåg och buss till jobbet, trots att de i grunden är "bilmänniskor", eftersom lokaltrafiken är så bra att de vinner mycket tid varje dag på att ställa bilen och åka kollektivt till jobbet.

Så i demokratier kan man med fördel
1) Bygga ut kollektivtrafik
2) Bygga nya bostäder så att det blir bekvämt och praktiskt för folk att åka kollektivtrafik
3) Subventionera forskning och utveckling av miljövänliga alternativ. Om inte så många decennier så lär bilar drivas av främst el.
https://www.di.se/bil/elbilarna-tar-over-om-22-ar/
4) Ta fram nedbrytbara alternativ till plast

Finns hur mycket som helst på listan men man behöver hjälpa medborgarna på vägen eftersom de är bekväma.
Med politiska medel, och genom modiga politiker, skapa incitament som är starka nog för att företagen ska välja att agera hållbart.
 
Jag ser inte riktigt varför det skulle vara en större obekvämlighet att ta bilen till kollektivtrafiken och parkera den där och nyttja de allmänna kommunikationerna, än att från början bo vid kollektivtrafiken och vara hänvisad till den?

Gällande prylkonsumtion håller jag helt med dig, den är jag beredd att/har redan i relativt stor utsträckning offrat.
Det förutsätter ju att resmålet finns vid allmänna kommunikationer.
Eller som i mitt all. Min 7-minutersresa in till köpområdet där det visserligen går bussar men de går in till stan. Eller exet som tar bilen in till jobbet. Dåt går det bussar - från stan. Han bor inte i stan.

Nåväl. De är väl särfall.

Men jag kan bli lite less på diskussionen. "Det är ju bara att" resonerar storstadsbon. Storstadsbon klarar sig oftast helt utan bil eller kan hyra en vid de få tilfällen den verkligen behövs.

Som infrastruktur och teknik ser ut idag så är bilen en nödvändighet för en stor del av befolkningen. Men jag vill tro att det inte är bilen i sig som är bekymret utan drivmedlen.

Och infrastrukturen.
Jag skulle teoretiskt sett kunna köpa mig en moppebil föratt åka till stan. Men vägen till stan får man inte köra moppe på. Inte heller till grannkommunem där jag jobbade senaste året.
 
Som infrastruktur och teknik ser ut idag så är bilen en nödvändighet för en stor del av befolkningen. Men jag vill tro att det inte är bilen i sig som är bekymret utan drivmedlen.

Och infrastrukturen.
Jag skulle teoretiskt sett kunna köpa mig en moppebil föratt åka till stan. Men vägen till stan får man inte köra moppe på. Inte heller till grannkommunem där jag jobbade senaste året.
Jag tror att det även är bilen, på grund av bilens enorma krav på infrastruktur. Och vägar där bilar kör, lämpar sig ju sällan för andra fordon eftersom bilarna är så många, stora, hårda och snabba.

Jag är väl storstadsbo, i den mån en kan vara storstadsbo i Sverige, och jag säger inte "det är bara att". Jag säger "gör för fan politik av miljön nån djävla gång, då! Helst i förrgår".
 
Det förutsätter ju att resmålet finns vid allmänna kommunikationer.
Eller som i mitt all. Min 7-minutersresa in till köpområdet där det visserligen går bussar men de går in till stan. Eller exet som tar bilen in till jobbet. Dåt går det bussar - från stan. Han bor inte i stan.

Nåväl. De är väl särfall.

Men jag kan bli lite less på diskussionen. "Det är ju bara att" resonerar storstadsbon. Storstadsbon klarar sig oftast helt utan bil eller kan hyra en vid de få tilfällen den verkligen behövs.

Som infrastruktur och teknik ser ut idag så är bilen en nödvändighet för en stor del av befolkningen. Men jag vill tro att det inte är bilen i sig som är bekymret utan drivmedlen.

Och infrastrukturen.
Jag skulle teoretiskt sett kunna köpa mig en moppebil föratt åka till stan. Men vägen till stan får man inte köra moppe på. Inte heller till grannkommunem där jag jobbade senaste året.

Tyvärr finns det också områden i storstan där kollektivtrafiken är helt ogenomtänkt. I norra Stockholm går alla kommunikationer in till stan (det är kanske likadant i söderförort men där har jag aldrig bott) och vill man åka tvärsöver går det många gånger snabbast att åka in till stan och sen ut igen. Täby - Jakobsberg tar ca 20 min att köra och en timme längre att åka kommunalt. Den buss som finns går som en serpentin.
 
Jag har ingen aning. Jag är mycket bättre på att peka på problem än att lösa dem, tyvärr.

Men jag kan inte tro att stora, dyra, infrastrukturkrävande metallådor på hjul som bränner olja är den bästa lösningen särdeles ofta. Inte i en vettig värld, i alla fall.

Jag drömmer om mitt framtida billiknande fordon som liten, billig, lätt material som rullar utan partikel-, gift- och koldioxidutsläpp.
Din beskrivning är såklart ganska slående på det jag fordon jag har idag.

Infrastrukturkrävande gäller alla transportslag - och på den delen är det som stör mig mest med bilen att nyttjandegraden är så låg att vi måste lagra upp bilar överallt som bara står som symbol över detta överanvända transportslag. Med självkörande bilar (risk för krock en bråkdel mot mänskliga förare) som inte ägs en och en kan jag drömma om mycket bättre lösningar även för oss där själva konceptet att färdas i ett litet fordon på anlagd väg är det mest effektiva för delar av resan.

Skulle man designa bort bilen i de sammanhang där den inte är mest effektiv, skulle mycket infrastruktur i form av vägar kunna tas bort eller åtminstone minimeras.
 
Det beror ju på vad det finns för kollektivtrafik, och vad det finns för parkeringsmöjligheter.
Det är inte alltid rimligt att nyttja de allmänna kommunikationerna sett till tidsåtgång.

I mitt fall, till exempel, har jag rätt nära (någon kilometer) till närmsta busshållplats. Bussen som passerar där, kör faktiskt till en hållplats som ligger 100 meter från mitt jobb. Alltså till synes utmärkta möjligheter att nyttja kollektivtrafiken.
Det lilla, lilla problemet är ju bara tidpunkerna för turerna, som stämmer väldigt dåligt med mina arbetstider vilket gör att det inte fungerar i praktiken.
Men ja, det är jätteeneklt för andra personer att tycka att jag självklart ska nyttja de allmänna kommunikationerna ändå.

Men det vi pratade om var ju bilfria städer, jag gissar att du inte skulle ha samma problem om du parkerade i utkanten av staden?
 
Att totalkostnaden blir högre än att ta bilen hela vägen är ganska obekvämt. Man måste ta hela kostnaden för att ha bil och hela kostnaden för länskortet .

Å andra sidan måste den som bor inom kollektivtrafiken ta hela boendekostnaden för det, åtminstone i de större städerna tror jag inte (men vet inte) att det är någon vidare bra deal faktiskt?
 

Liknande trådar

Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
2 301
Senast: Ajda
·
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 935
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 214
Senast: Ramona
·
Fritid Nu när våren är på väg kan vi väl dela med oss om vi haft någon trevlig naturupplevelse. Stort som smått. I fredags såg jag fyra rådjur...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
4 470

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp