Bukefalos 28 år!

Det finns kollektivtrafik. I de länder där det knappt finns så bör det byggas upp.

Personen som bor på landsbygden ska ta bilen till närmaste tågstation/busstation och därifrån åka kollektivt. Vid dessa stationer ska det finns parkeringar.

Ja, visst, ja.
Tänkte inte på att detta är Buke där obekvämlighet för andra är toppen!

(nej, egentligen inte sarkastisk; det är så enkelt att bestämma hur andra ska leva, och vilka obekvämligheter som är acceptabla för andra människor)

Självklart hamnar olika personers fokus på olika delar av västvärldens livsstil.

Men på riktigt tror jag att en hel del av utsläpp skulle minskas/försvinna om vi bortskämda (på riktigt) västlänningar kunde lära oss att faktiskt bara konsumera det vi faktiskt behöver.
Och fundera över vad "behov" är till skillnad mot önskemål.

De få gånger jag är i stan, och funderar på vilka affärer som finns i centrum - eller på köpcentra så är det ju slående hur mycket som handlar om onödig konsumtion (sett till vad vi faktiskt behöver). Inredningsdetaljer. Prylar i plast, porslin/keramik, glas, textil, metall. Prylar, prylar, prylar.
För att inte tala om plast som används för att förlänga naglar, hår och annat. Och alla dessa kemikalier vi ska måla oss med eller hälla eller spraya i håret. Eller kladda in på huden.
Och kläder, kläder, kläder. Stora mängder, variation.
Enorm konsumtion.
Det var ju inte så länge sedan det rapporterades om att klädindustrin ger ett enormt klimatavtryck - inte bara i produktionen utan också i frakt.

Så: kraftigt minskning av onödig konsumtion, så kanske man kan lösa en del av persontransporterna.
Jag var med i en köpstoppstråd och var rätt duktig ett tag men har under försommaren "förfallit" en del. Där skulle jag personligen kunna bli duktigare (även om det finns ett par grejer som jag faktiskt behöver köpa eftersom det jag har är utslitet vilket det ju faktiskt blir förr eller senare). Samtidigt som det är så lätt att tänka att "men det är ju roligt att virka och jag vill ha (inte behöver, för behöver gör jag inte) ett sängöverkast och en sjal och en ny tröja och grytlappar".
Eller "jag vill ju ha den där underbart knallgula temuggen med Mulle på" fast jag behöver verkligen inte.

Jaja.
Som sagt, ta bort överkonsumtionen så har vi löst en del, faktiskt.
 
Ja, visst, ja.
Tänkte inte på att detta är Buke där obekvämlighet för andra är toppen!

(nej, egentligen inte sarkastisk; det är så enkelt att bestämma hur andra ska leva, och vilka obekvämligheter som är acceptabla för andra människor)

Fast det där var ju bara ett förslag om jag fick bortse från allmänhetens åsikter och leka diktator.

Jag tycker inte heller att förslaget jag skrev ska genomföras, just för att så många är negativa till det.
 
Ofta är det ju bra odlingsmark runt städer. Det här att bygga stora pendlingsparkeringar där, är inte oproblematiskt.

Eftersom bilen är extremt effektiv för många av dessa transporter tror jag det är ett betydligt mindre problem, än de problem som kommer av att fortsätta att designa innerstäder för bilar som huvudsakligt färdmedel.

Helst skulle jag vilja komma på ett bra sätt för att få bilar att nyttjas mera, så vi slipper handskas med så enorma mängder av dem.
 
Självklart hamnar olika personers fokus på olika delar av västvärldens livsstil.

Men på riktigt tror jag att en hel del av utsläpp skulle minskas/försvinna om vi bortskämda (på riktigt) västlänningar kunde lära oss att faktiskt bara konsumera det vi faktiskt behöver.
Och fundera över vad "behov" är till skillnad mot önskemål.

De få gånger jag är i stan, och funderar på vilka affärer som finns i centrum - eller på köpcentra så är det ju slående hur mycket som handlar om onödig konsumtion (sett till vad vi faktiskt behöver). Inredningsdetaljer. Prylar i plast, porslin/keramik, glas, textil, metall. Prylar, prylar, prylar.
För att inte tala om plast som används för att förlänga naglar, hår och annat. Och alla dessa kemikalier vi ska måla oss med eller hälla eller spraya i håret. Eller kladda in på huden.
Och kläder, kläder, kläder. Stora mängder, variation.
Enorm konsumtion.
Det var ju inte så länge sedan det rapporterades om att klädindustrin ger ett enormt klimatavtryck - inte bara i produktionen utan också i frakt.

Så: kraftigt minskning av onödig konsumtion, så kanske man kan lösa en del av persontransporterna.
Jag var med i en köpstoppstråd och var rätt duktig ett tag men har under försommaren "förfallit" en del. Där skulle jag personligen kunna bli duktigare (även om det finns ett par grejer som jag faktiskt behöver köpa eftersom det jag har är utslitet vilket det ju faktiskt blir förr eller senare). Samtidigt som det är så lätt att tänka att "men det är ju roligt att virka och jag vill ha (inte behöver, för behöver gör jag inte) ett sängöverkast och en sjal och en ny tröja och grytlappar".
Eller "jag vill ju ha den där underbart knallgula temuggen med Mulle på" fast jag behöver verkligen inte.

Jaja.
Som sagt, ta bort överkonsumtionen så har vi löst en del, faktiskt.

Även det är ett förslag som inte stöds av allmänheten i någon större omfattning.

Jag tror ärligt talat att det kommer att gå utför med mycket rent naturmässigt. Jag har svårt att se hållbara lösningar som allmänheten driver utan jag tror att teknologin kommer att rädda mänskligheten med uppfinningar som renar miljön samt minskar de negativa effekterna av den globala uppvärmningen.
 
Även det är ett förslag som inte stöds av allmänheten i någon större omfattning.

Jag tror ärligt talat att det kommer att gå utför med mycket rent naturmässigt. Jag har svårt att se hållbara lösningar som allmänheten driver utan jag tror att teknologin kommer att rädda mänskligheten med uppfinningar som renar miljön samt minskar de negativa effekterna av den globala uppvärmningen.

Det vore en intressant utveckling, med tekniken.

Håller med dig om att överkonsumtionen i ett större perspektiv inte kommer att kunna hejdas - eftersom "vi" vill ha så mycket. Och fler människor har råd med mer konsumtion och kommer då att öka sin konsumtion.
Ungefär som svenskarnas vanor att resa utomlands med flyg (dåligt både för klimatet och med tanke på antibiotikaresistenta bakterier) inte heller kommer att ändras radikalt om inte prislappen blir så hög att fler tvekar/avstår.
Det är lätt att vänja sig vid "mer" - både i fråga om konsumtion, resvanor (tänker då i första hand på nöjesresor, men det är också lätt att vänja sig vid bekvämligheten för jobbresor inkl jobbpendling) men inte alls lika enkelt att vänja sig vid eller acceptera "mindre".
Vilket torde vara vad som behövs och vilket inte kommer att ske storskaligt globalt förrän det är helt nödvändig.
Och när det blir helt nödvändigt, är det förstås svårt att sia om.

Och nej, jag har ingen ångest för klimatet. Ja, det pågår en klimatförändring. Ja, människans beteende har betydelse för den men även ja, det förekommer naturliga klimatsvängningar på jorden, som även i förhistorisk tid har påverkat männskans - och övriga djurarters - livsbetingelser.

Antingen blir det förändringar i vardagliga livet av nödtvång även under min livstid och i så fall är det väl att anpassa sig, eller så blir det inte sådana förändringar under min livstid.
Under tiden är jag aningen duktig i vissa saker, och mindre duktig i andra.
 
Det vore en intressant utveckling, med tekniken.

Håller med dig om att överkonsumtionen i ett större perspektiv inte kommer att kunna hejdas - eftersom "vi" vill ha så mycket. Och fler människor har råd med mer konsumtion och kommer då att öka sin konsumtion.
Ungefär som svenskarnas vanor att resa utomlands med flyg (dåligt både för klimatet och med tanke på antibiotikaresistenta bakterier) inte heller kommer att ändras radikalt om inte prislappen blir så hög att fler tvekar/avstår.
Det är lätt att vänja sig vid "mer" - både i fråga om konsumtion, resvanor (tänker då i första hand på nöjesresor, men det är också lätt att vänja sig vid bekvämligheten för jobbresor inkl jobbpendling) men inte alls lika enkelt att vänja sig vid eller acceptera "mindre".
Vilket torde vara vad som behövs och vilket inte kommer att ske storskaligt globalt förrän det är helt nödvändig.
Och när det blir helt nödvändigt, är det förstås svårt att sia om.

Och nej, jag har ingen ångest för klimatet. Ja, det pågår en klimatförändring. Ja, människans beteende har betydelse för den men även ja, det förekommer naturliga klimatsvängningar på jorden, som även i förhistorisk tid har påverkat männskans - och övriga djurarters - livsbetingelser.

Antingen blir det förändringar i vardagliga livet av nödtvång även under min livstid och i så fall är det väl att anpassa sig, eller så blir det inte sådana förändringar under min livstid.
Under tiden är jag aningen duktig i vissa saker, och mindre duktig i andra.

Varför skulle du ha ångest? Förstår verkligen inte det
 
Håller med dig om att överkonsumtionen i ett större perspektiv inte kommer att kunna hejdas - eftersom "vi" vill ha så mycket.
Frågan är hur stor del av den viljan som är genuin och hur stor del som är styrd av olika marknadskrafter som tjänar på en ökad konsumtion? En del finns säkert inbyggt i den mänskliga naturen men jag gissar att huvuddelen kommer från påverkan utifrån - bara under den korta tiden jag skrev det här har Bukefalos försökt påverka mig till att skaffa en kopiator, köpa nya skor, flyga till London och konsumera Banasplit Lyxshake, inget av det har jag någon som helst behov av.
 
Frågan är hur stor del av den viljan som är genuin och hur stor del som är styrd av olika marknadskrafter som tjänar på en ökad konsumtion? En del finns säkert inbyggt i den mänskliga naturen men jag gissar att huvuddelen kommer från påverkan utifrån - bara under den korta tiden jag skrev det här har Bukefalos försökt påverka mig till att skaffa en kopiator, köpa nya skor, flyga till London och konsumera Banasplit Lyxshake, inget av det har jag någon som helst behov av.

Det är nog gemensamma drivkrafter, tänker jag.
Reklam skulle inte fungera om vi inte hade något slags inbyggt "ha-begär".
Jag är helt oberörd av klädreklam (inte intressant) medan jag alldeles för lätt blir intresserad av garn-rea, till exempel.
Så mitt inneboende ha-begär när det gäller handarbeten, driver mig att vilja köpa när jag dessutom blir presenterad med ett utbud.

Utbud och efterfrågan verkar ju springa hand i hand: när jag växte upp fanns inte utbudet "bild på nyckel" eller "nagelförlängning". (ja, jag har valt två exempel på "konsumtion" som jag personligen anser som helt onödigt; nagelförlängning skulle det inte falla mig in att skaffa, bild på nyckel har jag - dock utan egen förskyllan där min mamma har sett till att det är hästar på min uppsättning nycklar till föräldrarnas hus och sommarstuga).
När utbudet kom, blev det tydligen ganska snabbt en efterfrågan. Jag tror att efterfrågan efter extrapyntade och förlängda naglar vida överstiger efterfrågan efter bild på nyckel, dock.
 
Det är nog gemensamma drivkrafter, tänker jag.
Reklam skulle inte fungera om vi inte hade något slags inbyggt "ha-begär".
Jag är helt oberörd av klädreklam (inte intressant) medan jag alldeles för lätt blir intresserad av garn-rea, till exempel.
Så mitt inneboende ha-begär när det gäller handarbeten, driver mig att vilja köpa när jag dessutom blir presenterad med ett utbud.

Utbud och efterfrågan verkar ju springa hand i hand: när jag växte upp fanns inte utbudet "bild på nyckel" eller "nagelförlängning". (ja, jag har valt två exempel på "konsumtion" som jag personligen anser som helt onödigt; nagelförlängning skulle det inte falla mig in att skaffa, bild på nyckel har jag - dock utan egen förskyllan där min mamma har sett till att det är hästar på min uppsättning nycklar till föräldrarnas hus och sommarstuga).
När utbudet kom, blev det tydligen ganska snabbt en efterfrågan. Jag tror att efterfrågan efter extrapyntade och förlängda naglar vida överstiger efterfrågan efter bild på nyckel, dock.
Jag skulle nog mer vilja säga att reklam försöker utnyttja mänskliga egenskaper för att skapa konstlade behov.
 
Eftersom bilen är extremt effektiv för många av dessa transporter tror jag det är ett betydligt mindre problem, än de problem som kommer av att fortsätta att designa innerstäder för bilar som huvudsakligt färdmedel.

Helst skulle jag vilja komma på ett bra sätt för att få bilar att nyttjas mera, så vi slipper handskas med så enorma mängder av dem.
Alltså, det är inte mitt påhitt. Folk som jobbar med samhällsplanering regionalt bekymrar sig över detta.

Själv tänker jag att bilen nog inte är så effektiv. Den tar en jäkla plats, bland annat.
 
Alltså, det är inte mitt påhitt. Folk som jobbar med samhällsplanering regionalt bekymrar sig över detta.

Själv tänker jag att bilen nog inte är så effektiv. Den tar en jäkla plats, bland annat.

Fast personbilar har ju fördelen att de inte är bundna att färdas vissa förbestämda vägar.

Egentligen tycker jag att personbilar "borde" kunna nyttjas mer för samåkning så att en bil oftast har flera passagerare.
Kruxet med det är ju att det inte är så ofta de personer som "behöver" nyttja bil, har behov av att följa samma resväg (ungefär) vid samma tidpunkt (ungefär).
Jag skulle till exempel egentligen kunna samåka med en granne tre km bort, som också jobbar i samma stad som jag. För grannen skulle fördelen dessutom bli att man slipper dyr parkering inne i centrum och skulle kunna ha den bil som används parkerad - betydligt billigare - vid mitt jobb.
Kruxet blir då att arbetstiderna skiljer en del vilket skulle innebära en hel del hopplöst tidssvinn när de fyra personer (tre från grannens hushåll och så jag) som skulle kunna dela bil, inte har samma arbetstider. Och friheten att bestämma att "idag måste jag handla XX så jag tar storhandlingen idag" medan den andra samåkaren har tidspress samma dag...

men en bil som kör med fyra eller fem personer inkl chauffören, är ju ett effektivt färdmedel - under förutsättning att den inte kör samma väg som en buss redan åker och på samma tider.
 
Försöker minska på alla håll. Flyga max 1ggr/år, helst mer sällan. Minska bilåkandet. Sköta sopsortering osv. Äta mindre kött, konsumera mindre och mer hållbart. Välja mer miljövänligt där det går, tex elen hemma.
 
Fast personbilar har ju fördelen att de inte är bundna att färdas vissa förbestämda vägar.

Egentligen tycker jag att personbilar "borde" kunna nyttjas mer för samåkning så att en bil oftast har flera passagerare.
Kruxet med det är ju att det inte är så ofta de personer som "behöver" nyttja bil, har behov av att följa samma resväg (ungefär) vid samma tidpunkt (ungefär).
Jag skulle till exempel egentligen kunna samåka med en granne tre km bort, som också jobbar i samma stad som jag. För grannen skulle fördelen dessutom bli att man slipper dyr parkering inne i centrum och skulle kunna ha den bil som används parkerad - betydligt billigare - vid mitt jobb.
Kruxet blir då att arbetstiderna skiljer en del vilket skulle innebära en hel del hopplöst tidssvinn när de fyra personer (tre från grannens hushåll och så jag) som skulle kunna dela bil, inte har samma arbetstider. Och friheten att bestämma att "idag måste jag handla XX så jag tar storhandlingen idag" medan den andra samåkaren har tidspress samma dag...

men en bil som kör med fyra eller fem personer inkl chauffören, är ju ett effektivt färdmedel - under förutsättning att den inte kör samma väg som en buss redan åker och på samma tider.
Alltså. Vilka fördelarna med bilar är, tror jag alla är klara över.

Därför pekade jag på ett par av de många nackdelar som sällan nämns.
 
Fast då har de ju personliga problem som de behöver ta tag i. Den som har stor benägenhet till ångest hittar alltid något att ha ångest för.
Oj, vilket osympatiskt inlägg. Varför är det svårt att förstå att människor i sverige kan känna oro för klimatförändringarna? Personligen har jag väldigt liten benägenhet att känna ångest över saker men just klimatet är något som jag känner stor oro över. Framförallt eftersom det finns en stor ovilja att ta tag i problemen både från politiskt och personligt håll. Jag vet att människor påverkas och att arter dör ut så som det ser ut idag - det kommer inte bli bättre inom en överskådlig framtid.
 
Alltså, det är inte mitt påhitt. Folk som jobbar med samhällsplanering regionalt bekymrar sig över detta.

Själv tänker jag att bilen nog inte är så effektiv. Den tar en jäkla plats, bland annat.

Jag tänker att bilen som koncept är i det närmaste idealisk ur effektivitetssynpunkt för att transportera små grupper av människor från deras bostadsadresser ute på fraktalerna till anslutningspunkter där transporter effektiva för större grupper tar vid.

Tyvärr lider konceptet av problem i form av nyttjandegrader, ägandebegär och att den används till att lösa helt andra transportproblem än där den är just det effektivaste valet.

Om vi designar bort den i de sammanhangen där den verkligen inte behövs skulle vi vinna mycket frihet i samhällsplaneringen.

Bilköer till exempel antyder för mig att användningen är trasig. Den mängden människor i koncentration finns det mycket effektivare transporter för.
 
Jag tänker att bilen som koncept är i det närmaste idealisk ur effektivitetssynpunkt för att transportera små grupper av människor från deras bostadsadresser ute på fraktalerna till anslutningspunkter där transporter effektiva för större grupper tar vid.

Tyvärr lider konceptet av problem i form av nyttjandegrader, ägandebegär och att den används till att lösa helt andra transportproblem än där den är just det effektivaste valet.

Om vi designar bort den i de sammanhangen där den verkligen inte behövs skulle vi vinna mycket frihet i samhällsplaneringen.

Bilköer till exempel antyder för mig att användningen är trasig. Den mängden människor i koncentration finns det mycket effektivare transporter för.
Jag är väl inte lika stämd i dur, sas. Jag skulle nog snarare, i så fall, se bilen som en nödlösning i riktigt kritiska fall. Tillverkad i så små serier, blir den sedan nog så dyr att de fall då den anses oumbärlig blir färre även av det skälet.
 

Liknande trådar

Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
2 300
Senast: Ajda
·
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 935
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 214
Senast: Ramona
·
Fritid Nu när våren är på väg kan vi väl dela med oss om vi haft någon trevlig naturupplevelse. Stort som smått. I fredags såg jag fyra rådjur...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
4 470

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp