Klippning Islandshäst!

Sv: Klippning Islandshäst!

Jag gillar också 100g alt. fleccefodrat. men de flesta rekommenderar ju, likt dig, slätt foder, så ett 100g hade jag slagit till på m jag var TS.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Nu vet jag att hon inte fryser iallafall..
Idag skakade hon när jag skulle rida och hon hade 200 g täcket på sig och det var 10 minus ute men kändes varmare.. Hon var alldeles varm under täcket och kan inte ha frusit.
När jag tänker efter har hon skakar förut även om hon haft täcke även när det varit varmare ute.
Hon var stressad när jag tog in henne som hon har varit senaste tiden nu och när jag tänker tror jag aldrig hon skakat i hagen som jag sett utav jag har märkt det först när jag tagit in henne.
Hon är väldigt speciell, testar allt och alltid nåt konstigt.
Hon är egentligen väldigt lugn och trygg men ibland spelar hon rädd (känns det som iaf) fast hästar inte brukar spela. För att ha en andledning att dra iväg när man leder tex.
Och nej hon är inte rädd och dra iväg av den andledningen. Ibland "spelar" hon rädd och drAr iväg och ibland drar hon bara när man är som minst beredd eller tex när det är halt och man inte har kontroll.
Hon är en smart häst som testar allt och har fått allt för mycket övertag ett tag.
Dock vet jag inte riktigt varför vad jag tog upp det nu.. Jag har ingen aning varför hon skakar, hon har aldrig blivit slagen eller nåt och hon verkar inte rädd annars och det är ju absolut inte varje gång hon skakar.
Hon kan inte vara nervös för ridning för har inte ridit på länge bara myst och trickttänat i stallet
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Alltså hon är pigg och glad, äter dricker, är precis som vanligt.. Jag vet inte vad skulle det kunna vara. Hon var ju rädd och uppspelt när jag ledde In henne och det var där ute hon började skaka.. Men fattar inte varför hon har blivit så nervig ;s och juste glömde skriva att hon slutade skaks så fort jag gick ut med henne och skulle hoppa upp.

Hur gör jag nu med täcke osv när hon gått med täcke även fast hon säkert varit alldeles för varm mestadels av vintern. Kommer hon frysa bara för att jag vant henne med täcke..
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Oroa dig inte för det där med täcke och för varm eller ej, det är en för basal funktion för att den ska störas så lätt. Däremot tycker jag att du ska prata med en veterinär och höra vad det kan vara, för det där låter konstigt. Det kanske inte är farligt, men konstigt och det kan ju ligga något bakom som behöver behandlas.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Hästen skakar knappast för att den spelar. Däremot kanske hon som du säger inte tycker att du är någon självklar "ledare" i och med att hon testar och därför känner hon sig inte trygg med dig i alla situationer och därför är spänd om något hänt.

Min kan reagera ganska mycket på bla jägare i bland, det är mest bara att fortsätta som vanligt så släpper det. Han är ganska "introvert" och flänger inte omkring utan blir mest skakig och frånvarande.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Jag tror inte hon är sjuk. Hon är antagligen bara rädd för nåt, jag vet att hästar ej spelar men ibland känns det verkligen som det ;)
Hon har nog fått för sig nåt som hon är rädd för, hon är sån, man blir aldrig förvånad nät det gäller henne
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Är det lönt att köpa ett 100 g täcke till henne?
Har ett 200, ett ofodrat och ett flecce
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Tänkte köpa ett med Quick dry foder, ett 100 g regntäcke att ha när det är för varmt för 200 g och jag inte vill låta henne gå naken.
Det suger ju också upp bra på en svettig häst bättre än ett vintertäcke.

Är det värt?
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Jag tycker 100gr täcke är en väldigt bra tjocklek. Jag använder mina om det är ett par plus. Själv väljer jag 100gr före fleecefodrat då fleecen dras så hårt bakåt o trycker på bogarna.

Är hästen frusen så satsa gärna på ett halvhalstäcke, det täpper till lite bättre om halsen plus att hästen inte blir blöt på bogarna om det regnar.

De täcken jag använder mest är 100gr halvhals, 300gr halvhals och 300gr helhalsför riktigt kallt busväder.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Jag har beställt ett nu med Quick dry foder men jag har ingen erfarenhet alls av det.. Jag vet art flece dras bakåt men gör Quick dry också det?? (Hoppas inte!!)
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Jag har god erfarenhet av fleecefodrat :) Men har å andra sidan bara ett, från Hööks. Nu råkar passformen vara exakt passande framförallt min ena dam men det ligger bra även på det andra och det ligger där det ska utan att kana bakåt. Mina har alltid bogskydd och täcket är blankt i bogen så det kan väl också vara en bidragande orsak.

Verkar dock säkrast att välja annat foder sett till de flestas erfarenhet.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Mitt fleecefodrade fungerade inte alls (troligen samma även det från hööks) det var visserligen i största laget men i övrigt välsittande och bogskydd använder jag aldrig, men det gled bakåt och satt tight. Inget annat täcke har glidit på det viset utan sitter fint även om de är lite stora.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Har förra (förrförra?) säsongens med stjärnor. Blå botten och vit/röda stjärnor.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Mitt var äldre, men jag tror inte det var modellens fel, det verkade vara en effekt av flecen som inte var kompatibel med min häst och kanske andra.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Hej jag har beställt ett sånt täcke nu men jag undrar hur jag ska täcka..
Eftersom jag är helt söker nu på att hon inte skaka för att hon frös skulle hon ju säkert utan problem klara sig utan täcke om det inte är nederbörd eller riktigt kallt. Men hur gör jag nu när hon gått nästan hela vintern med 200 g täcke och haft det på sig tom vid några plusgrader. Alltså varit alldeles för övertäckad, dock aldrig svettas. Kommer hon frysa för att hon är van att gå med?
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Kl*
Hur sent på vintern/våren tycker ni att man kan klippa. Typ spårklippning.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 123
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 079
Senast: Smurfoff
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 500
Senast: Amha
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
435
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp