Klippning Islandshäst!

Sv: Klippning Islandshäst!

*KL*

Jag vill fortsätta lite på spåret med täcken och fleecefoder....

Min herre är bara klippt "islandsklippning" - hals, in mellan frambenen, liten bit av bogen. Ibland blir han lite svettig (inte genomblöt, men fuktig) och jag vill lägga på täcke för att han ska torka ordentligt särskilt om det är nederbörd. Jag släpper alltså ut med täcke och mat och låter honom torka och tar av täcket efter några timmar.

Jag lägger då på ett Bucas regntäcke med quickdry-foder, men jag har funderat på hur kallt det kan vara för att han ska klara sig i det? Han har tjock päls, men kan ju inte resa den med täcket på. Har inte märkt än att han blivit kall med täcket på, men om det är säg -15? Finns risk att det blir för kallt? Vad har ni för erfarenheter?
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Jag har aldrig täckat när jag haft den typen av klippning, oavsett hur svettig hästen blivit. Så är vi många som gjort där jag stått och det har aldrig orsakat problem. Men hästar fryser verkligen olika lätt så enda sättet att säkert veta är att titta på just din häst :)
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Vad är skälet till just fällningen?
Har hört att det är för att inte skada nya pälsen.. Men den lär ju växa ut den med igen.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Just den omgången päls blir ju lite skadad och ful men är det bara mage/hals så bör det inte bli ett problem.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Vad är skälet till just fällningen?
Har hört att det är för att inte skada nya pälsen.. Men den lär ju växa ut den med igen.

De kan få hårsäcksinflammationer om de klipps medan de fäller.

Jag klipper varje år efter/under fällning och har aldrig råkat ut för det dock.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Ja, jo så är det ju. Men nu är det just om det är nederbörd som jag vill täcka så att hästen ska ha en möjlighet att torka upp.

Den fråga jag hade var ju istället om det kan bli för kallt med enbart fleecefodrat regntäcke när det är ganska ordentligt kallt, säg -15 eller så (och hästen inte är klippt på kroppen alltså)
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Fast det är SÅ individuellt. Mina brukar gå med fleecefodrat/100 g till ca -15 och då är de klippta på större delen av kroppen och de fryser inte, men många andra hästar gör det.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

hårsäcks inflammation, låter inte trevligt. men om man inte klipper ända in till huden borde de ju inte kunna få de?

Blev klippning endast av ponnyn som rids mer nu och svettas floder. Blev bara klippning av halsen, några mm päls kvar. Isisen fick träna på ljudet genom att stå brevid och kolla. Han var tillräckligt skeptisk så ville inte pressa med att klippa honom med.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Vad är det för skillnad på Quick dry foder och flecce?
100 g Quick dry blir det varmare än 100 g vanligt thermo?
Jag beställde ett 125 som passade förutom att det var förlitet i bogen.
Jag vet inte om jag ska beställa ett 135 eller om det blir för stort..
Hon är ca 138cm hög och normalbyggd/ kraftig ?
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Men allstå hon har 3 andra täcken om dom är stl 125 och dom sitter ok men ett av dom är lite lite litet på sidorna så magen syns lite om det hannar bara lite snett. Sen är det inte mycket över vid bogen.
Jag köpte ett annat vintertäcke en gång som var samma stl som var alldeles för litet både bogen och på sidorna.

Så jag uppfattar det som hon ligger lite på gränsen, och dessutom tror jag att jag läste någonstans att just det täcket var väldigt litet på stl så någon hade köpt en stl större..
Men har skickat tillbaka det första nu och när hon får in 135 ska hon mäta och skicka måtten

Täcket är ett kimberly 100 g fodrat regntäcke med Quick dry foder
 
Funderar på att spårklippa Vidja. Hon svettas som en liten gris, hon har tät kort vinterpäls på G redan, och det är + 20.. Hur gör man enklast. har aldrig klippt en häst.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

*KL*

Jag vill fortsätta lite på spåret med täcken och fleecefoder....

Min herre är bara klippt "islandsklippning" - hals, in mellan frambenen, liten bit av bogen. Ibland blir han lite svettig (inte genomblöt, men fuktig) och jag vill lägga på täcke för att han ska torka ordentligt särskilt om det är nederbörd. Jag släpper alltså ut med täcke och mat och låter honom torka och tar av täcket efter några timmar.

Jag lägger då på ett Bucas regntäcke med quickdry-foder, men jag har funderat på hur kallt det kan vara för att han ska klara sig i det? Han har tjock päls, men kan ju inte resa den med täcket på. Har inte märkt än att han blivit kall med täcket på, men om det är säg -15? Finns risk att det blir för kallt? Vad har ni för erfarenheter?


Jag har ett Bucas Smartex Rain och har haft det vid -20 på en häst som är ganska mycket klippt, hela halsen, magen och upp vid virveln vid bakbenen. Detta täcket köpte jag som "regntäcke", men har sett hos flera olika återförsäljare att det står 220g. Bucas själva säger att stay-dry fodret som finns i smartex täckena håller hästen lagom varm vid både högre och lägre temperaturer jämfört med andra täcken i samma tjocklek. Det får man ju göra sig en egen uppfattning av, som med all marknadsföring.

På hemsidan står det att de håller ner till 0 grader. Men då antar jag att de menar för "standardhästen" dvs halvblod/fullblod med klen päls och ev. helklippt för att kunna ridas i ridhus hela vintern. Har man en lurvig islänning passar ju inte alltid de allmänna rekommendationerna.
 
img_4872_534573f22a6b2251b9c3ddba.jpg

Såhär klippte jag min. Gick med tunnare vintertäcke (frusen kille). :)
 
Sv: Klippning Islandshäst!

*KL*

Jag vill fortsätta lite på spåret med täcken och fleecefoder....

Min herre är bara klippt "islandsklippning" - hals, in mellan frambenen, liten bit av bogen. Ibland blir han lite svettig (inte genomblöt, men fuktig) och jag vill lägga på täcke för att han ska torka ordentligt särskilt om det är nederbörd. Jag släpper alltså ut med täcke och mat och låter honom torka och tar av täcket efter några timmar.

Jag lägger då på ett Bucas regntäcke med quickdry-foder, men jag har funderat på hur kallt det kan vara för att han ska klara sig i det? Han har tjock päls, men kan ju inte resa den med täcket på. Har inte märkt än att han blivit kall med täcket på, men om det är säg -15? Finns risk att det blir för kallt? Vad har ni för erfarenheter?

Du märker nog ganska tydligt på din häst om den fryser och behöver mer skydd på kroppen mot kylan. En häst i stallet markerade ganska tydligt att hon frös i vintras. Stod vid ingången till hagen och mer eller mindre skakade.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 062
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 058
Senast: Smurfoff
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 013
Senast: Ms_Antrop
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
406
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp