Köp av foderponny?

Vitpeppar

Trådstartare
Vet inte vad jag ska göra!

Har en foderponny- valack 1,39 cm född -98. Är väldigt svårriden, inte den bästa exteriören (hög manke, sänkt rygg och underhals). Det bästa med honom är att han e så otroligt snäll och personlig!:love:
Jag själv är 14- snart 15 år och 162-163 cm lång.

Nu har ägaren sagt att hon vill sälja honom för att hon har en annan ponny också och inte har råd att behålla honom:( Hon vill väldigt gärna sälja honom till mig för att det har gått så bra när jag har varit fodervärd och det skulle nog va ganska svårt att hitta en annan köpare.

Mina föräldrar är beredda att köpa honom. Men jag är osäker. Gillar att ha honom som det är nu. Samtidigt så blir det ju nästan så att antingen köper vi honom, eller så blir jag tvungen att hitta en ny ponny. Sist tog det 5 månader. Och då fick jag ändå en ponny som inte va särskilt lättriden och har krävt mkt arbete. Och så kommer också tanken att om vi ska köpa en ponny så skulle vi kunna köpa en d-ponny som är lättare. Men när jag tänker så, känns det som att jag sviker min foderponny för att jag har fäst mig så mkt vi honom och vill att han ska ha det bra.

Hur ska man egentligen tänka när sånt här händer?
Köpa eller inte köpa, varför, varför inte?
 
Sv: Köp av foderponny?

Underhals är inte något en häst har naturligt, utan kommer då hästen får muskler på fel ställe pga att den rids i fel form.

Det du undrar över kan egentligen ingen annan än du svara på? Vill DU ha hästen och av vilken anledning? För att du inte vill leta ny häst eller för att du tycker om hästen som individ och vill ha kvar honom? :)
 
Sv: Köp av foderponny?

Underhals har han iaf, och mkt!

Jag gillar honom. Men han är svår, och ibland så känns det ju så hopplöst och då vill ha en lättare ponny. Men samtidigt så vill jag ändå ha kvar honom eftersom jag har blivit så fäst.
Alltså- Det är en fråga om känslor och vart jag vill komma med min ridning. Jag skulle kunna köpa en lättare ponny som det inte skulle vara lika svårt med. Men jag vill samtidigt inte ge upp ponnyn som jag har nu.

Eh. Det här är så svårt. Jag säger typ samma sak hela tiden. Jag vill bara inte göra något som jag kommer ångra.
 
Sv: Köp av foderponny?

Vill du ha nått att jobba med? Nått som man brukar komma längre med då dom oftast tyr sig efter ett par månader mer än en häst som gör allt du säger?

Ta tex en YR häst, hoppar allt du styr mot men om du ska utbilda den mer/kräva mer får den tokspel.

Jag själv hade valt den svårare ponnyn. Du lär dig så mycket mer på den.
 
Sv: Köp av foderponny?

Eftersom du tvekar på att han kan vara försvår tycker jag att du ska avstå köp. Underhals beror på att han har blivit motionerad fel och att ryggen är sänkt kan också ha med felbyggd muskulatur, det går alltså att förändra med träning. Om du dessutom växer en bit till tycker jag att du ska satsa på en större ponny eller häst. Inte roligt att stå med en för liten och för svår ponny om något år. Träningen kan ni säkerligen förbättra genom att rida för instruktör regelbundet.
 
Sv: Köp av foderponny?

Jag var i exakt din sits då jag var 14. Jag hade då ett d-ponnysto på foder. En het och lite komplicerad häst att rida men underbar då jag hittat knapparna. När ägaren skulle sälja den frågade hon såklart oss. Jag var ung och dum och tänkte att jag ville ha en "lättare och mer utbildad ponny som jag kunde tävla på". Min foderponny såldes och efter ett tag hittade vi en ny foderponny som var välutbildad, tävlingsvan osv.

Med facit i hand skulle jag ha behållit den första, vi hade en personkemi jag aldrig utvecklade med den mer "tävlingsinriktade" ponnyn och dessutom blev jag aldrig den där tävlingsryttaren jag ville bli (och det hade jag inte blivit oavsett häst då jag inte fick tävla för föräldrarna ;)). Visst var den andra ponnyn fin också, men "våra hjärtslag hörde inte ihop" skulle man kunna säga. Den var rolig att rida, men det var aldrig den extra gnistan.

Så, det är min historia. Jag kan inte ge dig några råd om hur du ska göra men en sak tål att sägas tusentals gånger: "Gräset är inte alltid grönare på andra sidan" ;)

Lycka till :)
 
Sv: Köp av foderponny?

Jag har haft lite liknande dilemma. Hade haft en sköthäst i 2 år som jag fick ha nästan som min egen. Ägaren skulle sälja, för hon hann knappt med sin egen häst.
Min häst är också supersnäll, men helt klart en utmaning. Inte på det sättet att han vill slänga av mig, men det är mycket att jobba med för att få ordning på gångarter och form. Han har också mycket underhals, och det är inte det lättaste att jobba bort. Jag blev tillfrågad av ägaren men tänkte först att jag skulle aldrig ha råd, och kunde ju inte skaffa en egen häst. Men tanken låg ju ändå där i bakhuvudet. Jag skulle sakna honom enormt mycket!! Sen när jag fick höra att han skulle iväg på prov (till ett ställe han stått på innan och inte riktigt trivdes på vad jag förstod) så kände jag att jag var tvungen att bestämma mig, fort.
Så jag tog reda på vad han skulle kosta, både i köp och regelbundet i månaden.
Sen köpte jag honom.

Jag har inte ångrat det en sekund!


Men jag förstår din situation, jag tror att om du hade köpt honom så hade du kunnat ha honom i några år och troligtvis lära dig mycket. Men förr eller senare kanske du växer ifrån honom. Och då kommer du ändå stå inför valet, skillnaden är att då är det DU som måste sälja och se till så att han kommer till ett bra hem. Men å andra sidan, om du jobbar med honom i några år så kanske du kan lära dig mycket på honom och du kanske även kan få honom att bli lite enklare och därmed mer lättsåld.

Om du väljer att inte köpa så kommer du såklart sakna hästen, men du kommer säkert att hitta en annan häst som du tycker om. Och som kanske passar dig bättre, man lär ju sig både på att rida svåra hästar och hästar som kan mycket.
Fundera igenom det noga och prata gärna både med ägaren och dina föräldrar, så att de vet hur du tänker. Så kanske de kan hjälpa och stötta dig i beslutet.
 
Sv: Köp av foderponny?

om ägaren inte begär för mycket för ponnyn så tycker jag att du ska köpa den!!
en lättare häst är väll inget roligt att ha^^?

en helgalen häst som du trivs med, mot en häst som gör allt du säger utan att klaga. jag hade valt den helgalna... min häst skenade i 2 månader innan hon fann sig till ro i hagen, hon sparkar varje morgon i väggen och väcker mig, mina föräldrar tycker inte så mycket om henne och hon bråkar med min gamla ponny och sparkar mot honnom. men jag skulle aldrig byta bort henne då hon tyr sig till mig och vill alltid göra sitt bästa även om hon bits och busar ibland.

även om du ångrar dig om något år så kan du ju alltid sälja honom då, man behöver inte ta hand om en häst som man inte känner ngt för eller tycker om. och om ponnyn är svåriden så får väl du bli en bättre ryttare så att han blir lättare??
 
Sv: Köp av foderponny?

Jag har nästan bestämt mig för att köpa honom nu.
När han kom till mig var det jättesvårt att rida honom. Bara att komma upp själv tog säkert en kvart. Han snurrade bara runt, runt. Kunde knappt kontrollera honom. (Staket och hörn fick användas mkt!) Men nu har det bara blivit bättre och bättre. Jag har lärt mig att kontrollera honom. Och det är väl steg ett. Sen att få honom att jobba rätt + att jag ska rida "rätt", jobbar vi på. Men det kommer ju bara bli bättre och bättre. Det kommer ju inte bli sämre. Det finns stunder då jag har känt att han är den perfekta ponnyn. Men ännu oftare har det känts tvärtom.
Dessutom är risken ganska liten att jag blir så mkt längre. Min mamma e ju bara 1,62.

Ägaren ska komma hit så att vi kan prata om det. Hon sa till min mamma att hon gärna hade skänkt honom till oss. Fast det har hon inte råd med. Men vi kan nog få honom billigare än vad hon köpte honom för.
Helt otroligt egentligen att hon gav 45000 för honom. Han var jättemager, hade tandinfektion och var jättestressig att rida. Hon köpte honom bara av medlidande.

Tack för alla svar. Kändes bra att skriva av mig lite!:)
 
Sv: Köp av foderponny?

då min var som din förr undrar jag, är han ordentligt kollad? ryggen? tänder? kotleder fram? Min har haft mkt problem med tänderna, mkt problem med ryggen som då gav flertalet kotledsinflamationer då han gick som tävlings häst.
Men han är världens bästa ponny!!
Även om du får köpa honom billigt måste du besiktiga ordentligt.
Lycka till
 
Sv: Köp av foderponny?

Vet inte vad jag ska göra!

Har en foderponny- valack 1,39 cm född -98. Är väldigt svårriden, inte den bästa exteriören (hög manke, sänkt rygg och underhals). Det bästa med honom är att han e så otroligt snäll och personlig!:love:
Jag själv är 14- snart 15 år och 162-163 cm lång.

Det har inte så mycket med extriören att göra, utan hur hästen rids. Rids hästen i korrekt form höjs ryggen = mindre manke, och underhalsen försvinner.
 
Sv: Köp av foderponny?

Dessutom är risken ganska liten att jag blir så mkt längre. Min mamma e ju bara 1,62.

Kan kanske stämma, men när jag var typ 13-14 och skolläkaren kollade hur lång jag skulle bli så sa hon att jag kommer definitivt inte bli längre än 1.62. Då var jag 1.50-1.55 eller nåt. Alla på min pappas sida är korta, bara en kvinna är över 1.60. Jag är lik alla på pappas sida, så det stämde ju in bra.

Men idag är jag nog i stort sett färdigvuxen, har inte växt på nåt år iaf. Idag snart 20 år gammal är jag 1.68
 
Sv: Köp av foderponny?

Var i en ganska liknande situation när jag var 11. Jag och min syster hade fått varsin fjording på foder i februari, och min var en totalt outbildad 5-åring som inte blivit riden på hela hösten när han var fyra.

I oktober samma år blev vi erbjudna att köpa dem, och eftersom vi blev så barnsligt överlyckliga över att äntligen få egna hästar köpte vi dem såklart. ;)

Idag kan jag se tillbaka på sex ganska kämpiga år. Ofta var jag rädd för hästen, jag ville tävla och han kunde ingenting, jag blev arg när han inte lyssnade och han är envis som få. Dock har vi genom åren lärt oss en hel del tillsammans, och jag är idag oerhört stolt över att jag har lärt honom allt han kan. I och för sig är han inte särskilt välutbildad, men det är en ENORM skillnad jämfört med när jag fick honom.

Hade jag hamnat i samma situation idag vet jag inte om jag hade köpt honom eller inte, men idag är jag i alla fall oerhört glad att jag gjorde det. Dock skulle jag ridit betydligt mer för tränare än vad jag har gjort, svårridna ponnys behöver lite lektioner. :p

Hoppas allt mitt svammel hjälpte lite i alla fall, och lycka till! :)
 
Sv: Köp av foderponny?

Jag kan inte låta bli att hålla med typ alla som skrivit tidigare.
Det är roligare att ha något att jobba med, särskilt om eftersom du redan är fäst vid honom(?). Men du har själv också skrivit att det är ofta du inte är så nöjd med honom, och du får väll överväga risken att det kan bli mer och mer så.
Sen undrar jag också-du tror inte att du kommer tröttna på en liten ponny om något år? Att det skulle vara kul att gå över till häst? Eller iaf d-ponny?
Det är bara du som vet hur du ska göra. Men som någon skrev tidigare-om du tvekar på hästen så finns ju´definitivt risken att du ångrar dig om du sedan bestämmer dig för att köpa.
 
Sv: Köp av foderponny?

Kan kanske stämma, men när jag var typ 13-14 och skolläkaren kollade hur lång jag skulle bli så sa hon att jag kommer definitivt inte bli längre än 1.62. Då var jag 1.50-1.55 eller nåt. Alla på min pappas sida är korta, bara en kvinna är över 1.60. Jag är lik alla på pappas sida, så det stämde ju in bra.

Men idag är jag nog i stort sett färdigvuxen, har inte växt på nåt år iaf. Idag snart 20 år gammal är jag 1.68

Jo. Fast skolläkaren sa att jag kunde bli 1,72. Fast det tror jag inte.
 
Sv: Köp av foderponny?

Jag kan inte låta bli att hålla med typ alla som skrivit tidigare.
Det är roligare att ha något att jobba med, särskilt om eftersom du redan är fäst vid honom(?). Men du har själv också skrivit att det är ofta du inte är så nöjd med honom, och du får väll överväga risken att det kan bli mer och mer så.
Sen undrar jag också-du tror inte att du kommer tröttna på en liten ponny om något år? Att det skulle vara kul att gå över till häst? Eller iaf d-ponny?
Det är bara du som vet hur du ska göra. Men som någon skrev tidigare-om du tvekar på hästen så finns ju´definitivt risken att du ångrar dig om du sedan bestämmer dig för att köpa.

Jag är väldigt fäst vid honom. Han är svår. Men det gör det bara ännu roligare när man väl lyckas. För då har man fått jobba för det. Jag vill utnyttja åren jag har på ponny. Sen har man ju massor av tid att rida häst. Spelar nog ingen roll om de e d eller cponny.
 
Sv: Köp av foderponny?

Dessutom är risken ganska liten att jag blir så mkt längre. Min mamma e ju bara 1,62.

Så tänkte jag med, korta föräldrar/släktingar = korta barn + att skolsköterskan trodde att jag skulle hålla mig väldigt kort. Jag spräckte alla teorier och "ponnymåttet" med råge. ;)
 
Sv: Köp av foderponny?

Om hästen har resning så spelar det inte så stor roll om det är en c- eller d-ponny man sitter på. Jag märker i varjefall ingen större skillnad på en stor c-ponny med resning och en "normalrest" d-ponny. Jag är 158 cm lång, 25 år gammal och ingen "pinnsmal ponnyflicka" utan har kvinnliga former och väger nånstans mellan 50 och 60 kg. Jag rider ponny ner till kategori C utan problem, förvisso var det längesedan jag satt på en smäcker liten c-ponny men man väljer ju sitt material...
Nu rider jag en ponny av smäcker kallblodstyp som är 144, innan red jag en arab på 145 och även om det är stor skillnad i resning på dem känner jag inte att jag är stor på något sätt. Den nuvarande hade kunnat vara c-ponny utan att det gjort nån stor skillnad då hon har resning och power så det räcker och blir över...

De finns c-ponnyryttare som är över 170 cm, man kan ju såklart diskutera hur proportionerigt det är men om risken att du växer så mkt på 3 år är liten kan man nog ta den risken tycker jag. Vill man hemskt gärna tävla c-ponnyn även om man är för lång så kan man väl göra det då om det bara gäller ett år, har man bara balansen så...

Du har 3 ponnyår kvar om du är 15 i år, jag tror du kommer utvecklas enormt mkt på de åren om du rider för en bra tränare. Skulle du bli för stor för ponnyn sedan kan du kanske sälja den som läromästare till en tuff liten ponnyryttare när du fått fason på den i ridningen. En frisk ponny som är 15-16 är ingen ålder...

Hur länge har du haft ponnyn på foder?
Det är ett rejält försprång att känna en häst väl både vad gäller historik, ridning, egenheter och hälsostatus innan man köper den. Det är väl snarare regel än undantag att INTE ha så bra inside information om en häst man köper. En underskattad fördel tycker jag :)
 
Senast ändrad:
Sv: Köp av foderponny?

Jag har haft honom sedan 21 februari -09, 8 månader. Hans hälsostatus just nu är inte den bästa. Är väldigt mager. Fast nu får han sånt där avelsfoder med mkt protein och ganska mkt hösilage också, så jag hoppas det blir bättre. Annars blire till att kolla honom med veterinär. Han hade erlichias i somras, men fick vaccin och har inte haft problem sen dess. Så nu är det inte så stor chans att han får det. Har haft hovböld. (Kunde hovslagaren se) Är svårfödd.(Nackdel)
Är ganska smäcker och har hög manke. Så en ryttare på 170 ser ganska lång ut.(Har prövat)

Det där med att han är så mager, det är jag orolig över. Hoppas det blir bättre, annars går det ju inte att få honom musklad.
 
Sv: Köp av foderponny?

Jag förstår att det är tråkigt eftersom du gillar ponnyn
Men om jag var du så skulle jag nog ändå kanske skaffa d ponny....
Du kommer avv växa ur dun foderponny snart.. Tycker att du redan låter för stor för den
Men förstår att det är ett svårt val..


Lycka till:)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 643
Senast: Johannna1
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 111
Senast: Anon89
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Ska sälja häst för första gången på ”riktigt” :nailbiting: (om man inte räknar vår lilla ponny som såldes som sällskap/barnhäst för...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 910
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp