Köp och sälj - gnälltråd II

Ska vara med på en hästloppis och sälja en massa grejer jag inte längre behöver. Men hur prissätter man det?
Kan man gå runt och kolla in andras grejer och se vad de har för priser innan man sätter egna priser?
Har noll koll.. 😅
Enligt min erfarenhet: sätt löjligt lågt pris om du vill bli av med det. Jag säljer mycket prylar. Det jag upplever att nästan måste skänkas bort är kläder och hästprylar. Har på riktigt svårt att sälja en mattes-padd för 130(!) Kr. 🤷
 
Jag är så kass på att posta saker, så känns som att loppis är mitt enda sätt att sälja på. 😅
Tänkte sälja billigt så jag mest vill ha iväg sakerna.

Vet du vad det är som säljer bäst?

Tänkte prismärka, annars skulle jag aldrig komma ihåg vad saker kostar.
Se till att allt är rent! Jag skippar bord med skitiga saker helt. Och det är ofta det händer! Schabrak säljer typ bara om det är inne-märken tyvärr, jag har inte blivit av med Mias Schabrak trots lågt pris för det är för okänt idag tyvärr.
 
Köpte två hundselar på marketplace. Riktigt bra skick, så chansade utan att prova på hundarna innan då jag tänkte jag kunde få sålt till samma pris om de inte passade.
Den ena passade mycket riktigt inte, men säljaren hade en annan intressent på den selen så jag sålde till samma pris+porto och skickade spårbart.

Postens vanliga spårbara ”skicka lätt” är ju dock inte så tryggt som man kan tro. De meddelade att paketet var levererat, men det kom aldrig fram till köparen 👎 reklamerade frakten och fick de pengarna tillbaka, men den stackars köparen fick ju bara pengarna för frakten åter, men förlorade ju pengarna för selen :/
 
Postens vanliga spårbara ”skicka lätt” är ju dock inte så tryggt som man kan tro. De meddelade att paketet var levererat, men det kom aldrig fram till köparen 👎 reklamerade frakten och fick de pengarna tillbaka, men den stackars köparen fick ju bara pengarna för frakten åter, men förlorade ju pengarna för selen :/
Jag har förvisso jobbat på PostNord och kan erkänna att skicka lätt är dåligt marknadsfört. Jag tycker PostNord är otydliga med att informera kunder om att skicka lätt bara är delvis spårbart.

Skicka lätt är en brevtjänst och väljer man leverans till brevlåda gäller samma regler som för varubrev, dvs att om det blir felutdelat kan ingen leta rätt på det och det man får göra då är att reklamera frakten. Om man nu skickar med skicka lätt skulle jag rekommendera att man väljer att skicka det till ombud, för då kan det felsorteras om det hamnar fel. Skickar man något dyrare kan man lägga till försäkring eller köpa en frakt på tre kg. Då blir det ett paket (ett brev väger max två kg) där försäkring av paketet ingår. Frakt för ett paket på tre kg kostar 122kr via SkickaDirekt.
 
Försökte sälja via equipement. Min sadelgjord i läder, använd typ tre gånger (och som jag faktiskt putsade upp lite innan men uppenbarligen inte bra nog) och min sadelpadd (nypris typ 1500-2000:-, knappt använd men lite missfärgad av sadeln på ovansidan) var inte rena nog.
Samma med två bett (normalt tvättade, men inte polerade liksom).

Det tog två veckor för dem att komma fram till detta, och jag bad om mina saker tillbaka (istället för rengöringskostnad fick jag betala returfrakt).

Jag förstår absolut att man vill ha in rena grejer, men inte säkert padden blivit renare av en omgång i tvättmaskinen. Vad gör man med bett? Putsar med svinto?

Det lustiga i kråksången är att alla mina billigare grejer (pannband typ) gick alldeles utmärkt att kränga 🤷🏻‍♀️

Mitt försök att slippa krångel blev alltså krångligare.. 😑
 
Försökte sälja via equipement. Min sadelgjord i läder, använd typ tre gånger (och som jag faktiskt putsade upp lite innan men uppenbarligen inte bra nog) och min sadelpadd (nypris typ 1500-2000:-, knappt använd men lite missfärgad av sadeln på ovansidan) var inte rena nog.
Samma med två bett (normalt tvättade, men inte polerade liksom).

Det tog två veckor för dem att komma fram till detta, och jag bad om mina saker tillbaka (istället för rengöringskostnad fick jag betala returfrakt).

Jag förstår absolut att man vill ha in rena grejer, men inte säkert padden blivit renare av en omgång i tvättmaskinen. Vad gör man med bett? Putsar med svinto?

Det lustiga i kråksången är att alla mina billigare grejer (pannband typ) gick alldeles utmärkt att kränga 🤷🏻‍♀️

Mitt försök att slippa krångel blev alltså krångligare.. 😑
Så himla störigt! Syntes inte skicket på bilderna?
 
Så himla störigt! Syntes inte skicket på bilderna?
Jag fick bara meddelande om att de 1. kunde tvätta/putsa mot en avgift 2. att de skickade tillbaka mot avgift.
De annonserade alltså aldrig mina saker.

Bad om grejerna tillbaka, sålde sen ett av betten själv på tio minuter :up:

Får återkomma om de lyckas sälja mina andra saker, och hur många kronor som blir över till mig..
 
Jag fick bara meddelande om att de 1. kunde tvätta/putsa mot en avgift 2. att de skickade tillbaka mot avgift.
De annonserade alltså aldrig mina saker.

Bad om grejerna tillbaka, sålde sen ett av betten själv på tio minuter :up:

Får återkomma om de lyckas sälja mina andra saker, och hur många kronor som blir över till mig..
Aha, låter ju väldigt krångligt!
 
Köpte utanonnserat Horseware -liner och frågade specifikt så det var en liner som får att fästa i horsewares liner-system.

Får hem ett täcke utan linerkardborre, men det fanns halsfästen ! 😅
Så jag antar att hon inte riktigt hade koll.
Täcket känns misstänkt kort också, slutar långt upp på rumpan i jämförelse med ett regntäcke från Horseware som ska vara i samma storlek.

Borde zoomat bättre. Men längden, det finns ingen lapp med storlek, ska man behöva be säljare ta bild med måttband för att säkerställa att säljaren säljer det de påstår sig sälja?
 
Blev riktigt irriterad idag. Har ett täcke ute för 150 kr. Det är billigt och fått många svar men ingen som köpt än. Många "är det kvar?". "Ja" sen inget mer. Men sen frågade en vad frakten skulle gå på. Svarar. Då 5 dagar senare "jag bjuder 100 kr". Kände bara. Hell no. Du kan fan betala 150 kr. Det är redan så billigt och sen tycker folk dom skall pruta. 🙄 känner bara. Någon måtta får det vara. Jag har inget emot man prutar på dyrare saker. Men detta blev jag faktiskt halv provocerad av
 
Jag säljer av en hel del av min modellhästsamling nu. Har en person som kontaktat mig så många gånger för hen vill ha massor med fler bilder på en specifik modellhäst. Sen när jag skickat fler bilder (vilket trots mobilkamera är lite bökigt, då modellhästarna ligger nedpackade) sen vill hen veta frakten (så jag måste packa modellen) och när jag meddelat frakten så säger hen att hen tyvärr inte har råd. :rage: Det är så frustrerande! Vet inte ens om jag orkar bry mig nästa gång hen kontaktar mig.
 
Jag säljer av en hel del av min modellhästsamling nu. Har en person som kontaktat mig så många gånger för hen vill ha massor med fler bilder på en specifik modellhäst. Sen när jag skickat fler bilder (vilket trots mobilkamera är lite bökigt, då modellhästarna ligger nedpackade) sen vill hen veta frakten (så jag måste packa modellen) och när jag meddelat frakten så säger hen att hen tyvärr inte har råd. :rage: Det är så frustrerande! Vet inte ens om jag orkar bry mig nästa gång hen kontaktar mig.
känner igen det där. Enda anledningen till att jag orkar sälja saker är för till slut brukar någon vettig höra av sig och köpa. Men man får fan stå ut med mycket idioter tills dess.
 
Blev riktigt irriterad idag. Har ett täcke ute för 150 kr. Det är billigt och fått många svar men ingen som köpt än. Många "är det kvar?". "Ja" sen inget mer. Men sen frågade en vad frakten skulle gå på. Svarar. Då 5 dagar senare "jag bjuder 100 kr". Kände bara. Hell no. Du kan fan betala 150 kr. Det är redan så billigt och sen tycker folk dom skall pruta. 🙄 känner bara. Någon måtta får det vara. Jag har inget emot man prutar på dyrare saker. Men detta blev jag faktiskt halv provocerad av
Åååååh vad jag känner igen det där. Rensar hemma just nu och försöker sälja saker relativt billigt för jag vill bli av med sakerna. Men jag blir så less på människor som vill pruta ner 150kr till 50kr inklusive frakt. Ofta krävs det också många meddelande fram och tillbaka innan de vill pruta, eftersom de vill ha en utförlig beskrivning av skicket, veta vad nypriset var och gärna fler bilder från alla möjliga vinklar :banghead:

Mitt tålamod för såna människor tar slut väldigt fort. Dels är de väldigt veliga och tar mycket tid att prata med. Även om de vill köpa min vara har jag fördomen att det kommer bli problem när de väl får varan. Av den anledningen brukar jag hänvisa de till att handla hos ett företag eftersom de vill ha nya saker gratis. Nä, känner jag bara :meh:
 
Åååååh vad jag känner igen det där. Rensar hemma just nu och försöker sälja saker relativt billigt för jag vill bli av med sakerna. Men jag blir så less på människor som vill pruta ner 150kr till 50kr inklusive frakt. Ofta krävs det också många meddelande fram och tillbaka innan de vill pruta, eftersom de vill ha en utförlig beskrivning av skicket, veta vad nypriset var och gärna fler bilder från alla möjliga vinklar :banghead:

Mitt tålamod för såna människor tar slut väldigt fort. Dels är de väldigt veliga och tar mycket tid att prata med. Även om de vill köpa min vara har jag fördomen att det kommer bli problem när de väl får varan. Av den anledningen brukar jag hänvisa de till att handla hos ett företag eftersom de vill ha nya saker gratis. Nä, känner jag bara :meh:
Eller hur. Täcket är knappt använd, men köpte till min förre. Så är typ nyskick, är ett Hööks täcke, men 150 spän är ju skit billigt så fattar inte man ens har mage att pruta på det.

Eller nu när jag skulle sälja boots, hade lagt ut 4 till ett paket pris, en kontaktar mig och vill då köpa ett par, skriver då att det är ett paket pris, så om hon endast vill ha ett par så får hon betala (ungefär 200 kr mer) men då skulle hon inte ha dom, (va 2500 kr för 4, 1500 för ett par då, o dom bootsen kostar 1250 kr styck från nya och mina är i nyskick) kände bara skit samma. Är mer jobb för mig att sälja 2 par än ett paket, men fick dom sålde till det priset som hon inte ville betala, så tänkte skit samma 🤷‍♀️
 
Skulle sälja sadel, äldre lite billigare. Då ville dom ha med stigbyglar, stigbyglar, sadelgjord och helst ett schabrak. Blev ett tvärt nej. Vad är det som säger att jag har flera uppsättningar? Och vad säger att min sadelgjord är i rätt längd? Man får ju inte med grejer när man köper nytt ens så varför ska jag skicka med
 
Hade en person som var väldigt upprörd över att jag försökte blåsa hen på 15:- i frakt.
1. Är det något att vara arg över?
2. Hen hade fel.
Skrev och svarade så snäll jag kunde att priset hon jämförde med var för ett paket med max vikt på 50 g och inte 500 g som paketet faktiskt vägde, fick inget svar 🙄
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 809
Senast: co-SMAD4
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 571
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi När man köper saker på öppet köp eller enligt distansavtalslagen får man ju ta hem och prova varan. Det brukar stå att den inte får vara...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 909
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp