Köpa "äldre" hästar

Sv: Köpa "äldre" hästar

Vi har köpt en ponny nyligen som blir 16 år i år, en härlig läromästare tävlad upp till msv B, dock inte tävlad i så många år. Jag är ju hästmänniska sen barnsben själv och stämmer in på teorin att det är "vi" som köper äldre läromästare. Att vi förlorar pengar spelar ingen roll, denna ponny kommer vi ALDRIG att sälja. När nuvarande ryttare är för gammal får syrrorna ta över, jag ogillar grejen med att ha hästen till den är 22 och sen försöka sälja den till något annat "sista hem".

En bra läromästare är guld värd som förstahäst, då kan man inte tänka i ev vinster framöver. Ridsport är ingen sport där man kan räkna med att gå plus...och faktiskt så har de flesta av dotterns ridkamrater bra äldre ponnyläromästare, 16 år plus när jag tänker efter. De som är inne på ponny 2 och 3 har däremot lite yngre förmågor.

Men jag skulle kunna tänka mig att köpa en ung d-ponny också, som jag kan utbilda och som dottern sedan kan tävla när b-ponnyn är för liten.

Har också reagerat på att folk vill sälja sina hästar/ponnys vid hög ålder till ett sista hem. Det sista hemmet borde väl vara hos dom tycker jag

Är det många i hästvärlden som ser hästar som ting/förbrukningsvaror funderar jag på...:(
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Det var det dummaste køper man en hæst vill man væl ha den livet ut.
Man kan aldrig rækna med att få igen sina pengar vid hæstkøp en hæst sjunker i værde med åren.
Skulle væl vara om man køper en oinriden hæst och sedan sæljer som man kan hoppas på det.
Men varfør ska ett barn ha en oinriden hæst.


Ponnys brukar ha ganska många olika hem då barnen växer ur dem och de vill fortsätta rida, då behövs det en större ponny/häst och det är för dyrt att ha två-tre hästar.
Välutbildade ponnys brukar vara jättebra läromästare åt nya barn.

Oftast köps ponnys för att man ska ha dem några år tills barnet/barnen blir för stora, hästar som köps av vuxna köps många gånger för att ha livet ut.
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Jag läste en artikel som Zetterman hade skrivit, tror det var Royne. Han sa det att köper man en häst/ponny vid 15 års ålder som läromästare och lägger (nu var summan hög) 300 000:- så är det en investering i ryttarkarriären. Man går inte och köper varje häst för det priset utan oftast så gör man det en gång för att få en bra häst och kunna klättra upp i klasserna. Sen när hästen är 20 så får du inte igen pengarna.

Men samtidigt kanske man vill ha något yngre och utbilda och träna upp själv. Tycker absolut det inte är fel att köpa äldre hästar. Men har jag gjort det 1 gång så kanske jag inte gör det igen, då jag vill ha något att jobba med under tiden, trimma till osv.

Inte menar jag att man bara ska köpa äldre hästar heller. Men har man gjort det en gång och smakat "jordgubbsylten" så vet man hur den smakar.
Och man blir en bättre ryttare och får även mer ut av yngre förmågor.

(*att lära någon rida är som att förklara hur jordgubbsylt smakar för någon som aldrig smakat jordgubbsylt* Kyra K)

Alltså att man en gång, gärna i början av sin karriär, får lov att sitta och rida en riktig läromästare då man lär sig så otroligt mycket som ryttare av den hästen.
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

jag skulle personligen inte köpa en äldre häst då jag för det första vill ha en unghäst (1-2 år) att själv rida in och utbilda, men även för att jag vill gå in i hästköpet med tanken att jag och hästen ska vara tillsammans en lång, lång tid.

men skulle jag köpa en häst till eventuella framtida barn skulle det definitivt bli en äldre ponny. min önskan är ju att hästen/ponnyn ska stanna hos oss livet ut så därför spelar inte "andrahandsvärde" någon roll. och en läromästare är ju det bästa för en ung och oerfaren ryttare! jag önskar jag hade haft den chansen, istället har jag ridit 4åriga vingliga travare, busiga unghästar och outbildade medelålders krakar.. :grin: det var givetvis värdefullt på sitt sätt men andelen blod svett och tårar kanske hade minskat till förmån för skicklighet och teknik? :p även om jag fått den delen också, men mer tack vare tränare (främst mamma och pappa) än någon trygg äldre läromästare.
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

*väcker liv i denna gamla tråd*

:D vad glad jag blev när jag hittade denna tråd.

Jag är just på väg att köpa en äldre ponny 20år (ska besiktas ikväll så jag sitter på nålar).

Det är tanken att jag och min dotter ska dela på honom. Jag 36år och har ridit en hel del. dottern 8år och nybörjare.

Jag har fått massor av kommentarer att - ska du köpa en ponny som nästan är död :o

Men jag ser det som så denna ponny har allt jag letar efter är en äldre läromästare som kan allt och som är snäll och trygg. Blir han bara några år äldre så tror jag vi kommer ha massor av glädje av honom och det känns som väl investerade pengar - även om det är en mindre summa. Tanken är att han kommer stanna resten av sitt liv vilket jag hoppas blir långt.

Jag har en unghäst oxå en stor(liten) häst på fyra år och det känns som ett perfekt komplement både för dottern och mig med en äldre ponny.
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Kan ju säga att ponnyn jag hade på foder när jag började rida var 20 år.
Nu är han 28 år, rids fortfarande lite då och då. Men tävlade tills han var 25 år. :)

Jag kunde inte fått bättre ponny att lära mig på! Han har tävlat hela sitt liv och kunde verkligen allt en ponny ska.
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Min ponny var femton när jag fick henne, blev sexton några veckor senare. Idag är hon 24, och det är ingen skillnad mot för åtta år sen. Vi slutade tävlingshoppa när hon var 20, eftersom jag blev för gammal, men hade det funnits möjlighet att hon med lätthet kunnat tävla flera år till. Hon har lärt mig så otroligt mycket, istället för att jag skulle lära upp en unghäst som trettonåring, vilket bara var bra för mig.
Min andra ponny var åtta när jag fick henne, hon var "färdig" men har ändå många, många år kvar att ge och utvecklas på.

När det gäller ponnyer tycker jag inte det finns någon anledning alls att tänka på det sättet, i alla fall om man ska tävlingsrida. De flesta ponnyryttare säljer ändå vidare ponnyn när de blir för stora/för gamla, eller pensionerar den om ponnyn blir för gammal i samma veva. Jag personligen kan tycka att det är lite skillnad på ponny och stor häst i det fallet. En ponny är ju i alla fall oftast piggare och fräschare längre än en stor häst också.

Nästa häst vill jag nog ha en unghäst, om jag inte betäcker min D-ponny och får en stor häst den vägen, just för att jag vill göra den till "min" på riktigt och helt forma den efter mig.
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

De enda jag vet som vågar köpa äldre rutinerade äldre ponnys till sina barn är föräldrar som själva är hästmänniskor och vet vad en riktigt bra ponny ger sin ryttare. Dessa ungar tenderar även att stanna kvar i högre utsträckning i sporten även om det blir motigt med en senare häst/ponny för de har byggt ett självförtoende och självkänsla. (min uppfattning)

Det säger väl allt. Själv har jag en gammal tävlingshäst (26 år fd hopphäst) som går som läromästare åt min karl som börjat rida vid 43 års ålder. De har fantastiskt roligt ihop :D bättre läromästare kan man inte tänka sig :bow:
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Hur tänker ni?
Köper ni en yngre häst för att kanske få igen pengarna vid en framtida försäljning, eller köper ni den äldre läromästaren för att få lära av den?

När jag skulle skaffa storhäst (16 år då) så ville vi egentligen ha en välutbildad häst på ca 8-12 år, men det är nästan då de är som dyrast.. Och då vi inte har obegränsat med pengar hade man istället fått köpa en som hade varit runt 15 år och köra på med den så länge det funkar och sen pensionera när den inte håller längre -och inte ha råd att köpa nån ny. Eller så skulle vi lägga samma summa på en finare unghäst och det var det vi gjorde -ett 4-årigt sto. När vi sedan sålde henne fyra år senare så sålde vi henne billigare än vad vi köpt henne för då det är en svår häst och det var viktigare för oss att den som passade med henne hade råd att köpa.
Året efter att vi köpte det stoet köptes även ett stoföl som jag ridit in själv, visat på treårs+fyraårs m.m. och fortfarande har kvar. Är på gång och letar häst nu igen -7 år sen sist :p och det blir unghäst även denna gång.

Så kort sagt: Från början hade jag velat ha en läromästare -optimalt hade ju varit att ha det parallellt med unghästen. Men ekonomin har lett oss på andra vägar. Nackdel med att ha gått från ponny till unghästar är att jag saknar viss teknisk erfarenhet -jag har inte haft någon häst att rida byten osv på för att öva utan jag får lära mig samtidigt som hästen vilket gör att det tar lite längre tid -men jag har inte bråttom. Riderfarenhet har jag men det är i teknikaliteterna det kan brista (även om jag nu på senare tid lyckats med både seriebyten, passage och piruetter på hästar som kan).

-tillägg: en följd av detta är att jag känner mig som mest hemma på en grön unghäst. Har även blivit kamikazepilot det sista och slängs upp på andras unghästar när de sätter sig på tvären och då känner jag mig helt lugn och säker. Får nästan prestationsångest om jag sätter mig på en högt utbildad häst då jag är rädd att inte klara av det (även om jag faktiskt gör det).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa "äldre" hästar

Jag tillhör dem som inte ser 'problemet' med en äldre häst. Likaväl som man inte borde räkna vinst på en häst, så kan man ju heller aldrig räkna på hur länge man ska ha den. En 5-åring kan ju skada sig så den behöver tas bort likagärna som en 25-åring. Att räkna att man ska ha den läääänge är alltså lika riskfyllt som att räkna vinsten.

Sedan ska man alltid tänka på att åldern är inte alltid det som står på pappret utan skicket på hästen. Många som är 20 och + är i skick som 10-åringar! Det är inte ovanligt (iaf inom dressyren) att tävla på hästar som är 20+. Så att köpa en 16-åring kan mkt väl ändå ge 8 roliga tävlingsår.

"Folk som resonerar så att man ej kan köpa en 14 år gammal häst för då kan man bara tävla i två år är den sortens hästägare som alltid får skadade och utdömda hästar oavsett ålder enligt min erfarenhet. Dom ser hästen som en bruk och kast sak, slutar den hoppa skjuter dom den och köper en annan. " håller med.

Precis som Zetterman sa (och Kyra) att det är en investering. (Väl värd att göra!) Att få en läromästare som ung ponnyryttare är mer än guld värt!

"Det är inte alla förunnat att ha råd med flera ponnyer och då är det viktigare med en hyfsat låg ålder annars så måste man kanske ta beslutet att på ett eller annat sätt ta bort hästen om man vill fortsätta rida. I den situationen är det bättre med en inte alltför gammal ponny/häst." Ofta kostar en "gammal" häst lika mycket som en ung fast man får på köpet erfarenhet och utbildning!

Till unga tävlingsyttare tycker jag det är vemodigt att sikta in sig på 1 häst som ska göra hela jobbet, för att man vill 'spara dom sorgen med att byta', men jag skulle tro att det är jobbigare att bli av med sin barndomsvän (antingen till pensionen eller försäljning när man växt ur den) än att man har 3 ponnyer som lär ryttaren olika delar. Då behöver heller inte denna enda ponnyn kunna ALLT, utan den första eller andra ponnyn behöver inte kunna mer än LA, men den lär ändå ryttaren grunden. Ofta är också en 'allt-i-ett-ponny' för svår för den gröna ryttaren. (om man tänker sig att den ska lära ungen allt från LD-FEI, fei-ponnyerna kräver ofta sina ryttare..)

Dessutom så blir inte övergången från ponny till stor häst så brutal om man har ridit på mer än en eller två ponnyer. Kan bara föreställa mig hur det skulle kännas att min världens-finaste-ponny som jag har lärt mig allt på, ska bytas ut till en stor tråkig häst...?
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

När jag köper en häst tänker jag aldrig på vad jag kommer kunna sälja den för i framtiden. Jag köper en häst för att ha en bra kompis och någon att utvecklas med under många år.
Nu är jag ingen tävlingsryttare och letar häst i en helt annan prisklass än de som tävlar på högre nivå.

Om hästen är pigg, skadefri och inte har några ålder-skavanker sas har jag inga problem med att köpa en äldre häst. Iom att jag är den typen av ryttare som trivs bäst i skogen, har jag inte så stort behov av att ha en 5-åring som spås vara så himla lovande för de högre klasserna. I ett sådant fall föredrar jag en gammal glad pensionär. I många fall håller dessa hästar fortfarande för lättare träning, och om man nu blir tävlingssugen brukar det inte vara några problem att komma ut på någon liten klubbtävling.
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Jag tycker att pengarna är ointressanta, man vet aldrig vad man får vid eventuell försäljning.
Å andra sidan har jag inte försäljning särskilt högt upp på dagordningen.

Däremot vill jag inte köpa en häst som är äldre än som allra äldst 4-5 år, eftersom jag vill utvecklas tillsammans med hästen och jag vill ha sannolikhet för många år med hästen.

Jag vet mycket väl att många hästar fungerar utmärkt för ridning vid ca 20 års ålder, och en del ännu längre (känner till en korsningsponny som gick som lektionshäst och fungerade jättebra ända til 29 års ålder) men sannolikheten för nedsatt funktion ökar ju med stigande ålder.

Personligen anser jag att den bästa läromästaren till häst, är den som har dåliga förutsättningar, om jag har god tillgång till bra tränare:angel:. Men den inställningen kräver att man inte har krav på sig att prestera eller uppnå specifika mål, överhuvudtaget eller inom en viss tid.
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Jag tycker det är himla tråkigt att ALLA är så himla åldersfixerade, en vanlig hobbyryttare (som tävlar för att det är kul o självklart för att utvecklas) borde inte tänka i de banorna. Man behöver ju inte överdriva och köpa en 18-20årig häst om man har som ambition att tävla just men att inte våga köpa en 14-15åring är vansinne. Ffa i och med att har de hållt och har resultat så länge så kommer de antagligen hålla "lika länge till" om du förstår hur jag menar.
Jag köpte en 97a förra året således 14 år i år, jag ÅNGRAR att jag inte gjorde det för länge sen, har haft knepiga och svåra unghästar sen 2004 och GUD så skönt det är att ha en rejälare häst, med en gedigen grundutbildning. Nu har jag dessutom haft en enorm tur när jag hittade min pärla, han har haft samma ägare sen han var 2 och har vart med henne land och rike runt när hon har utbildat sig så han har en bred grundutbildning inom hopp, dressyr och fälttävlan - KANON!

FLER borde köpa de här hästarna. Om inget oförutsätt händer hoppas jag att kunna rida St George på honom "någon gång". Han är oförskämt fräsch :)
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Attans ponnyn gick inte igenom besiktningen. :( reaktion på böjprov som höll i sig även i longering. Ja får väl leta vidare efter läromästare.
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

detta inlägg är inte inriktat till någon ifall de blir så..

har en fråga, en del tkr de är vettigt att köpa läromästare, de tkr jag med
har sett en 21 årig ponny som rids iaf 5 dagar i veckan.

gått dressyr och hoppning.

och den ser frisk ut på videorna som ja sett på youtube.

jag har tänkt att ha den som läromästare åt min styvdotter, hon skuttar för tillfället över hinder som är ca50 cm.. och kan väl inte så mkt i dressyren, knappt vad form är eller sidoförande skänkelvikningar, så vitt ja förstått..dock gått på ridskola en kortare period,men nu får hon lära sej av sin riktiga mor..

men jag tänkte skaffa en mer läromästare åt henne att ha hemma hos mej och hennes pappa.

ponnyn är en newforest i kondition och ser som sagt fräch ut, ja ska få ha ponnyn på foder och sen köpa den om ja vill för ett pris imellan 5-8 tusen.
vad tkr ni?
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Böjprov för mig är lika med dagsformen. Det är en färskvara och visar att just nu påverkas inte hästen av att bli böjd. Hur vet man att inte ponnyn snubblade i hagen dagen innan böjprov? Jag vet en häst som gick igenom UA och sedan en vecka efter hade 11/2 grad på ena frambenet vid köparens besiktning. Jo den hade tappat en sko tre dagar innan. När jag sålde min killes häst skulle den in på klinikbesiktning. Ute på motorvägen hör vi bom, bom, tramp i transporten. Väl inne på kliniken när vi lastar ut. Hästen har lyckats trampa av ena transportskyddet i transporten, tror ni inte att fanskapet var en halv grad halt. Red som vanligt och besiktigade hästen UA två veckor senare. Sen vet jag hästar som har haft problem på andra ställen. Muskler och kors som har gett utslag på böjprov. I min värld är inte ett böjprov svart eller vitt.
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Så man ska inte göra böjprov för att den eventuellt kan ha en tillfällig skada? Självklart kan det vara något tillfällegt misstänker man det och vill ha hästen så får man väl göra om provet.

Är man ute efter en helt fräsch häst så spelar det ingen roll om problemet sitter i korset eller musklarna, det är ägarens bekymmer man väljer bort halta hästar.

Böjprov är en av många punkter, är hästen 20 och helt frisk i övrigt kan många säkert ha överseende med en markering/lättare hälta vid böjprov men man kan ju som köpare inte i förväg veta om hästen är ren, markerar eller är blockhalt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
850
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 227
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 950
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 332
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp