Köpa "äldre" hästar

Sv: Köpa "äldre" hästar

Jag köpte en 23-årig ponny som första häst för ungefär tre år sedan. Det bästa jag kunde göra! Jag har lärt mig massor, han visar precis när man gör rätt och eftersom han kan det mesta är det bara jag som behöver lära mig nya saker. Bara en dag på tre år har jag märkt av någon markering och oftast är han inte en dag över 10 i sinnet. Tacka vet jag gamlingar som man kan lita på om man är lite ovan själv. Sen får man ju tyvärr räkna med att lägga lite extra pengar på tandkontroll, foder och kanske täcken. Skulle jag köpa ponny till mina barn skulle det bli en läromästare med bra självförtoende, just för att dom får ut mera av det och jag kan lita lite på att hästen är lugn och trygg. Och det finns ju många gamlingar som är minst lika fräsha som en 10-årig som ridits olämpligt och fått förslitningar. Men jag skulle nog rekommendera att först prova att ha hästen på foder innan köp om det går. Ofta kan man ju det med en häst som är över 20.
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

KL
Rolig utveckling på tråden, får man tro vissa så bör man köpa en häst/ponny på 20+ annars så går den sönder ;).
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

KL
Rolig utveckling på tråden, får man tro vissa så bör man köpa en häst/ponny på 20+ annars så går den sönder ;).

Tror inte att någon tycker att man bör köpa en häst som är 20+ som en ridhäst och förvänta sig att kunna rida på den länge. Men man bör ha klart för sig att det inte alls är säkert att man får längre tid tillsammans med en häst som är yngre än en som är lite äldre av bland annat de anledningar som KungTulle nämnde.

Den helt klara nackdelen med att köpa en lite äldre häst är ju att man inte gärna kan sälja den vidare hur som helst när den ska pensioneras eller om man inte kan ha kvar den. Vi kommer att låta den hästen vi har nu somna in när det är dags för pension. Vi kommer inte att ha möjlighet att ha två hästar och hästen skulle nog inte heller att må spec. bra av att bara gå och skrota.
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Jag tycker det är en sak att köpa en äldre ponny för ponnyer lever oftast längre och håller sig fräschare än många hästar.
Skulle aldrig köpa ett halvblod som var äldre än 8 år och det beror endast på att åren går fort och jag vill ha så många år ihop med hästen som möjligt:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
850
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 227
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 950
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 332
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp