Köpa "äldre" hästar

moonstruck

Trådstartare
Jag har i min omgivning märkt att det finns ett visst motstånd mot att köpa en äldre tävlingshäst, där hästen bara har några få år kvar på tävlingsbanan. Hästar som är äldre än 14 typ.

Jag har tipsat ganska många om kanonponnys som sålts billigare bara för att de är 15-16 år gamla. Det är ponnys som hängt med länge i sporten, tävlat La/Msv, och alltid gjort bra resultat med sina ryttare, skadefria.

Anledningen till att mina bekanta inte vill köpa en sådan här ponny/häst är att de inte får igen köpeskillingen vid en försäljning. I mina ögon ska man aldrig räkna med att få igen köpeskillingen vid försäljningen, om man bara har en häst och ska ha den som tävlingskompis i många år. Visst kan man köpa en häst och sälja den för mer än vad man betalade först, men det finns inga garantier för att det blir så. Hästar är levande djur.

De enda jag vet som vågar köpa äldre rutinerade äldre ponnys till sina barn är föräldrar som själva är hästmänniskor och vet vad en riktigt bra ponny ger sin ryttare. Dessa ungar tenderar även att stanna kvar i högre utsträckning i sporten även om det blir motigt med en senare häst/ponny för de har byggt ett självförtoende och självkänsla. (min uppfattning)

Jag anser att den pengen som man inte får igen ekonomiskt får man igen i andra värden. Såsom att man lär sig enormt mycket av en sådan häst, man bygger självförtroende mm.

Hur tänker ni?
Köper ni en yngre häst för att kanske få igen pengarna vid en framtida försäljning, eller köper ni den äldre läromästaren för att få lära av den?
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

jag har också kännt det att många är oroliga för att köpa en häst vid den åldern " de är så gamla och de har inte så mkt kvar att ge"
jag själv gick och köpte mig en 4 åring.. men det är bara för att jag vill träna upp mig och hästen tsm! För att jag anser att jag lär mig mer av det.

Men hade jag varit förälder och mitt barn velat ha en häst hade jag inte tvekat på att köpa en lite äldre läromästare, både för att barnet ska få vara med om allt du kan göra med en häst och dessutom känna dig trygg!
Sen finns det ju vissa som vill ha en tryggare häst då läromästare också är bra!

Jag hade struntat i om jag fått tillbaka pengarna vid framtida försäljning.. nu har jag ifs inte planerat att sälja min lilla prins..
för det är ju ändå min bästa vän (:
och säljer man en häst för vissa skäl som tex; att tiden inte finns där, att man vuxit ur sin häst etc. så är det väl bättre att sälja hästen till ett gott pris när du vet att hästen får ett gott hem.
så för mig spelar pengarna inte någon stor roll såpass.. Sen säljer man kanske inte en häst för skambud heller men någon måtta får det väl va, tänk på hästen! :)
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Jag köpte en äldre välutbildad häst för min ridutbildning. Så vart han skadad och var konvalescent under nästan hela utbildningen... Så där stod jag med ny häst som inte kunde användas och ny transport som bara användes fram och tillbaka från kliniken :grin:

Självklart tillfrisknade han sådär 3 månader innan examen, så jag fick lite utbyte av honom i alla fall, rent utbildningsmässigt.Han är frisk och kry idag, men chansen att utvecklas tillsammans är långt förbi. Han har stannat i sin utveckling, och jag tycker sjävklart det är tråkigt, men inte mer än rätt! Han är nu 21 år, och förtjänar att få ta det lite lugnare och mindre press. Så de där två åren av skador spelade stor roll, jag hann aldrig riktigt utnyttja hans kapacitet när den fanns där. Hade varit stor skillnad om han bara varit 12 när det hände, då hade man haft några extra år kvar efteråt ändå!

Sedan vet jag andra som inte haft några som helst problem med sina äldre hästköp. Jag kommer inte göra om det i alla fall, jag köper hellre en ung "läromästare" och lägger 50 000 extra...

När det gäller ponnier tycker jag att bemärkelsen "äldre" är avsevärt högre! Där hade jag inte tvekat att köpa en ponny mellan 17-20 år! De håller ju oftast bättre än hästar och är friskare högre upp i åldrarna!

Fast självklart får man inte pengarna tillbaka, och man kanske ska kunna se sig själv som hästens sista ägare när man funderar på en äldre häst eller ponny?
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Har man tänkt sig ha hästen en längre tid, och när det gäller barn så kanske syskonen ska ärva hästen då satsar man hellre mer pengar på en yngre förmåga. Det är en sak att ta hand om en pensionär som man haft i många år en helt annan att pensionera hästen från hårdare arbete då man haft den i 2-5 år, i synnerhet om hästen blir skadad och står halva perioden. Det är nog få som köper en häst med tanke på att ha den ett par år.
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Jag läste en artikel som Zetterman hade skrivit, tror det var Royne. Han sa det att köper man en häst/ponny vid 15 års ålder som läromästare och lägger (nu var summan hög) 300 000:- så är det en investering i ryttarkarriären. Man går inte och köper varje häst för det priset utan oftast så gör man det en gång för att få en bra häst och kunna klättra upp i klasserna. Sen när hästen är 20 så får du inte igen pengarna.

Men samtidigt kanske man vill ha något yngre och utbilda och träna upp själv. Tycker absolut det inte är fel att köpa äldre hästar. Men har jag gjort det 1 gång så kanske jag inte gör det igen, då jag vill ha något att jobba med under tiden, trimma till osv.
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Hur tänker ni?
Köper ni en yngre häst för att kanske få igen pengarna vid en framtida försäljning, eller köper ni den äldre läromästaren för att få lära av den?

Jag köpte en äldre utbildad häst först, då var det en läromästare jag var ute efter och det fick jag. Nackdelen är så klart att de där 10 åren går så fort och så klart är det hemskt att behöva ta bort sin älskling sen.

Efter det köpte jag mig en unghäst, men absolut inte för att ev. kunna få tillbaka pengar vid ev. försäljning. En unghäst att få utbilda själv var en mycket lockande utmaning och förhoppningsvis så får vi 20 år framför oss istället för 10...

Till någon lite mindre rutinerad så skulle jag ändå rekomendera en välriden läromästare, för det gav otroligt mycket.
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

gjorde precis som dig!
min första egna häst (före hade jag foderhästar) var en hingst på 8 månader, han hade jag paralellt med ett halvblodssto som jag tävlade på fram till att unghästen var 5år, då fick vi tyvärr ta bort stoet pga skada.
Sen hade jag min älskade pärla fram till förra året då vi efter 2¨år av skador med allvarliga biverkningar inte hade annat val än att låta honom vandra vidare vilket var det värsta jag gjort, han var då 14år.

Jag köpte under hans konvalecens en mkt trevlig och rutinerad halvblodsvalack på 18år, har gått både fälttävlan, hoppning och framför allt msv dressyr, det är det bästa köp jag har gjort i hela mitt liv!
har fått en helt annan syn på min ridning och har gått framåt med stormsteg under detta 1,5år som jag har haft honom, nu hade han början till en benpålagring på höger bak och det var jag väl medveten om när jag köpte honom för ynka 10 000:- av en vän, han har funnits i byn i 11år innan jag köpte honom och är välkänd på tävlingsbanorna runt om!!

Han har fungerat ypperligt på träning och varit i mkt bra kondition och ridits 6 dagar per vecka men nu börjar hans tävlingskarriär på 16år göra sig påmind och vi har fått sänka våra krav och lägga oss på en lätt B nivå från att varit upp på Lätt A/msv och vänt!

detta gör mig i nuläget ingenting då han har lärt mig ovärderligt mycket och jag har nu verkligen fått en korrekt känsla för hur rörelserna ska kännas, dessutom har han ett huvud och ett hjärta av guld :love:

Nu har jag köpt mig ett 9 månaders sto (ska vet bes. på fredag) och det är tänkt att jag ska underhålla min ridning på valacken de år som det ej står ridning på schemat för henne, dock så kan jag inte tänka mig någon bättre läromästare till denna lilla dam än min gamle vän, hon kommer att få följa med som handhäst på kortare ridturer så fort snön försvinner för i vett och etikett finns det nog ingen som slår min prins!

Samtliga tränare som jag tränat för har berömt mig som köpt en läromästare inann en yngre häst, det är nog olika för alla men för mig var det det bästa som kunnat hända för min ridning!
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

När jag återupptog ridningen efter 20 år, så blev det en läromästare som var 14 år, även min sambo fick en 14-åring. Båda stabila & duktiga, men levde tyvärr inte så länge efter vi köpt dom. Den ena levde 3 år till & den andra 2 år till.
Idag har vi en 4½ åring, 8 åring & ett föl på 9 månader.
Det man ska tänka på när man köper äldre häst är att försäkringarna inte täcker så bra efter 14 års ålder (Agria) om dom inte haft fullförsäkring & plusförsäkring från början. Vilket vi inte hade en anning om, så det var inget vi frågade om vid köp.

Så vi fick ut på ena hästen för sjukdom & avlivning, medans den andra kostade oss 12 000:-. Så han blev dyr i slutändan. Men dom var oss kära den korta tid vi fick med dom. Men idag inser vi att i längden är det billigare att köpa en yngre häst.
Då menar jag inte föl eller unghäst, utan från 5-10 år.Då unghästar kräver en del kunskap.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa "äldre" hästar

jag har svårt att se det här med att få tillbaka pengar på hästar, är det något som kostar pengar/utgifter så är det ju hästvärlden.
Även om man "vinner" / "får mer för hästen än vad man gav", så får man ju också dra av alla foder,stall,försäkrings kostnader och allt annat som tillkommer vid hästeriet, inte att förglömma allt hårt slit, arbete och tid som man lägger sin själ i.

så i min värld är det ett kostsamt och dyrt intresse, men vad gör man inte för sina hästar.....
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Jag köpte min första häst när han var 21, dock för inga pengar alls. Jag hade ridit på honom som medryttare sen ett år och hade verkligen fastnat för hästen och dealen vi gjorde var att mitt hem skulle vara hans sista. Det blev det också och jag fick ta bort honom i oktober förra året efter en hel del hältor.

När jag sen letade ny häst så satte jag en maxålder på ca 12-13 år och en minimiålder på 8 år. Jag ville nämligen inte ha en ren unghäst men inte en som var för gammal heller - men inte för att jag har något emot äldre hästar men jag ville inte köpa en häst med vetskapen att jag kanske bara hade tre år tillsammans med den.

Visst, det kan man aldrig veta, min yngre häst kan ju också skada sig och det kan hända saker som gör att jag får ta bort henne tidigare än man hoppas men förutsättningarna känns som att de är bättre.

Jag hittade ett sto född 2003 och jag köpte henne inte i tron att jag ska sälja henne om några år och då inte förlora så mycket pengar på henne utan jag köpte henne för att det är den hästen jag vill ha tills hon inte finns kvar längre. Hon ska bo hos mig resten av sitt liv och vi ska utvecklas tillsammans. Min äldre läromästare kunde mer än vad hon kan i dagsläget men jag vill göra utbildningsresan tillsammans med henne.
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Jag har tipsat ganska många om kanonponnys som sålts billigare bara för att de är 15-16 år gamla. Det är ponnys som hängt med länge i sporten, tävlat La/Msv, och alltid gjort bra resultat med sina ryttare, skadefria.
Jag skulle bli överlycklig om jag fick dessa tips om jag var ute efter en ponny till mitt barn!

Jag anser att den pengen som man inte får igen ekonomiskt får man igen i andra värden. Såsom att man lär sig enormt mycket av en sådan häst, man bygger självförtroende mm.
Exakt så tänker jag. Om man köper en yngre häst så måste den utbildas tillsammans med ryttaren, vilket kan bli kämpigt för ett barn som då kanske tröttnar plus att då stiger utbildningskontot...

Hur tänker ni?
Köper ni en yngre häst för att kanske få igen pengarna vid en framtida försäljning, eller köper ni den äldre läromästaren för att få lära av den?

Jag kommer absolut att leta efter en riktig läromästare åt mitt barn om den dagen kommer (för man vet aldrig med barn om intresset håller i sig såpass att en egen ponny blir aktuellt).
En bra läromästare är inte dyr, kanske i pengar men inte i investering i ryttaren...
Köper man en yngre ponny så är det fortfarande en chansning att tro att man "får igen pengarna", så det argumentet håller inte hos mig. Dessutom som jag skrev där uppe så måste då både häst och ryttare utbildas, vilket är dyrare (om man bara räknar kronor och ören). Det kan i värsta fall bli en dyrköpt erfarenhet i längden om barnet dessutom tröttnar....

Men jag kanske är partisk för jag fick en äkta läromästare som min första ponny och jag har inte varit utan häst sen dess och är nu 40+ :angel:
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Lånar min egen knapp, det är ju väldigt stor skillnad att köpa en häst som är 14 eller en som är 18-20 år. 14-åringen har många aktiva år framför sig medan man med en 18-åring kan behöva tänka lite på åldern redan vid köpet, för ett barn och lätta tävlingar kan det vara okej i många år till, men barn växer som bekant och om intresset finns kvar så kommer ridningen bli allt mer krävande medan hästen blir äldre, man kan komma till punkten då det inte går ihop ganska snabbt. Barnet får då inte nöjet med att växa samman med hästen utan vännen orkar kanske inte riktigt med.
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Vi har köpt en ponny nyligen som blir 16 år i år, en härlig läromästare tävlad upp till msv B, dock inte tävlad i så många år. Jag är ju hästmänniska sen barnsben själv och stämmer in på teorin att det är "vi" som köper äldre läromästare. Att vi förlorar pengar spelar ingen roll, denna ponny kommer vi ALDRIG att sälja. När nuvarande ryttare är för gammal får syrrorna ta över, jag ogillar grejen med att ha hästen till den är 22 och sen försöka sälja den till något annat "sista hem".

En bra läromästare är guld värd som förstahäst, då kan man inte tänka i ev vinster framöver. Ridsport är ingen sport där man kan räkna med att gå plus...och faktiskt så har de flesta av dotterns ridkamrater bra äldre ponnyläromästare, 16 år plus när jag tänker efter. De som är inne på ponny 2 och 3 har däremot lite yngre förmågor.

Men jag skulle kunna tänka mig att köpa en ung d-ponny också, som jag kan utbilda och som dottern sedan kan tävla när b-ponnyn är för liten.
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

kl

Som hobbyryttare räknar jag absolut inte med att få tillbaka några pengar oavsett ålder och utbildning på hästen. En läromästare som första häst tycker jag är perfekt till både barn och vuxna men även till mer erfarna ryttare.
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Jag köpte en 13-åring som gått på ridskola i åtta år som läromästare och avelssto. Hon är idag 21 år, frisk och fullt ridbar, dräktig och med föl vid sidan.

Har aldrig tänkt att jag skulle sälja henne, precis som Lila Tiger tänkte jag att hon ska vara kvar hos mig så länge hon lever. Jag ville ha en häst som är mer utbildad än vad jag kan, och nu när det visat sig att hon lämnat riktigt bra föl har hon uppfyllt alla mina önskemål och jag har aldrig ångrat mig!
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Det var det dummaste køper man en hæst vill man væl ha den livet ut.
Man kan aldrig rækna med att få igen sina pengar vid hæstkøp en hæst sjunker i værde med åren.
Skulle væl vara om man køper en oinriden hæst och sedan sæljer som man kan hoppas på det.
Men varfør ska ett barn ha en oinriden hæst.
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Det är inte alla förunnat att ha råd med flera ponnyer och då är det viktigare med en hyfsat låg ålder annars så måste man kanske ta beslutet att på ett eller annat sätt ta bort hästen om man vill fortsätta rida. I den situationen är det bättre med en inte alltför gammal ponny/häst.
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Om jag drar mig för att köpa en äldre häst så beror det på att jag vill spendera många år med honom, vill inte behöva förlora honom efter bara några år. Gammla hästar får också en del hälsoproblem med åldern, även om dom varit friska tidigare.

När det är sagt så blev hästen jag fick som 13 åring 28 år. Vi fick alltså femton år tillsammans. Så det är ju inte så att dom behöver dö vid 18 vilken många verkar tro...

Köpte en 17 år gammal ponny för två år sen också. Han var den rätta så då fick det spela mindre roll att han var äldre än jag hade tänkt. :)

Folk som resonerar så att man ej kan köpa en 14 år gammal häst för då kan man bara tävla i två år är den sortens hästägare som alltid får skadade och utdömda hästar oavsett ålder enligt min erfarenhet. Dom ser hästen som en bruk och kast sak, slutar den hoppa skjuter dom den och köper en annan. :crazy:
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Vi köpte för två år sedan en 21 årig ponny som både jag och dottern kan rida. Ponnyn har ett hjärta av guld, oerhört välriden, utbildad och frisk. Dottern har lärt sig massor av henne den här tiden:love: Många skakade på sina huvuden men jag resonerade som så att den ponnyn vi köper kommer vi inte sälja eftersom jag alltid kommer kunna rida den även om dottern tröttnar (ve och fasa).

Vi har inte ångrat att vi köpte henne då vi verkligen älskar denna ponny och dottern vet nu hur det ska kännas att verkligen rida. Ponnyn är allt annat än trött eller lat utan väldigt pigg, positiv men framförallt lättriden:)Man kan aldrig sia in i framtiden, en ung ponny kan också skada sig eller bli sjuk.

För ett halvår sedan ville vi dock ha en till ponny. Den ponnyn har vi i åtanke att han kommer säljas om några år (lite mindre än ponny 1 höjdmässigt). Så det blev en outbildad 6-åring denna gång.
Det går stadigt framåt men stundtals får jag sitta upp och korrigera den lilla busen och då är det så skönt att dottern tar den trygga läromästaren som aldrig skulle komma på tanken att dra iväg i bocksprång över vallen:devil:
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Jag tillhör väl en av få som hellre köper en äldre häst. :o

Jag köpte min ponny för två år sedan och då var hon 21 år gammal. Nu är hon 23 men hon har glömt bort det där och tror hon är 10 istället. Jag fick en otroligt välutbildad ponny som går LA dressyr och har tävlat högre klasser i hoppning. :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
850
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 227
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 950
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 339
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp