Köpa "äldre" hästar

Sv: Köpa "äldre" hästar

Tja, det kan vara värt ett försök. Super att ni får ha den på foder!

Jag resonerar som så att om man gillar och trivs med hästen, den är pigg och kry, ja vad är problemet? Visst, man får kanske "bara" 10 år istället för 20, men då får man anstränga sig att göra livet underbart för häst och ryttare under de åren!

Min första ponny var (uppskattningsvis) 17 år när jag började rida honom. Tre år senare fick han en hälta som inte gav med sig så vi fick ta bort honom. Ren otur.
En kompis till mig fick avliva sitt halvblod i somras; 33 år gammal.
Man kan aldrig veta hur länge hästarna kommer vara riddugliga och vid liv! Det finns många som köpt unghäst, so kolavippat några år senare. Andra har köpt en medelålders häst som envist hängt kvar i tjugo år.
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Problemet med gammla hästar är att de inte varar så länge, den kanske är fräsch ett halvår eller 5 år, att hoppas på att den är normalt ridbar fräsch och lämplig att tävla med i 10 år till är optimistiskt. Det beror på vad ni vill ha ut av hästen. Är barnet en yngre förmåga som är lagom stor att tävla i många år till så får mn räkna med att hästen sakta tacklar av medan dottern hela tiden utvecklas och vill mer.

Vad har ni för möjligheter att ha ponnyn som pensionär och skaffa en häst till?
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Är det en vettig vet så kommer den ju ta det i beaktning och ev föreslå nytt böjprov.
Förstår inte varför folk är så anti att ta reda på hästens status... Alla kan ha otur med att trampa snett eller vad som. Är man något så när erfaren o vettig kollar man igen helt enkelt
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Alla hästar kan bli sjuka och dö, oavsett ålder.
Att välja bort en häst man tycker om och passar ihop med bara för den är gammal, det förstår jag inte. I mina ögon är man inte intresserad av hästen då, utan av tävlingen. Det är också en hobby, men jag tycker det är tråkigt att den attityden sprids...
Jag tolkade inte sara_90 som att hon var på jakt efter en elitponny, utan bara en hobbyponny att ha skoj med. Då ser jag inte åldern som ett hinder, speciellt inte med tanke på att det var en aktiv ponny.
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Sannolikheten att en 21-åring dör inom några år är väldigt mycket större än för en yngre förmåga.

Det är heller inget ovanligt att man skaffar häst för att använda den inte bara mysa med den, köper man en äldre häst så måste man ta med i beräkningen att den inte kommer att orka så länge till.
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Vad jag inte förstår är varför alla ungar måste ha en EGEN ponny?

Hela min ponnytid hade vi foderponnyer. Kalasbra! Man bytte ponny ofta och lärde sig massor! Riskerade inte att förlora ett jota och hade ändå tillgång till bra läromästare och varierande ponnyer.

Ang ålder sjukdom osv så är det ju faktiskt en del av hästlivet. Min första och tredje ponny åkte direkt till slakt från mig. En av dem blev allvarligt skadad hos oss och stod över 1 år, delvis hos ägaren som sällskap till en annan skadad.

Men det finns liksom alltid ponnyer att rida för normalungen, om det är det som är problemet? Dessutom fick man ju jättemycket kontakter genom att just inte bara köpa sig en ponny och ha den hela ponnytiden. Vilket självklart hjälpte massor på flera plan.

En annan av ponnyerna fick fång och på det viset fick jag mina bästa hästår någonsin genom att börja rida på grannens stuteri, de tyckte synd om mig när min ponny vilade och hade själva en gammal urvuxen tävlingsponny. Det ledde till att jag många år senare köpte min nuvarande (första egna, om man räknar att jag och mamma äger honom tillsammans) häst därifrån :love:

Visst, satsar man på elitnivå får man väl offra lite för tävlandet men annars hinner man en hel del utan att för den skull ha 1, 2 - 15 EGNA ponnyer hela ponnytiden :)
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa "äldre" hästar

Håller med, i det fallet med den 20-åriga ponnyn så hade jag ju velat veta vad som var just orsaken till reaktoinen (kanske hade den bara snubblat i hagen?) och isåfall väntat 2 veckor och gjort om.
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Vilken trevlig uppväxt! Håller med om att fler borde göra så, som sagt, det är väl betydligt värre att bli av min sin (enda) ponny efter x antal år, än om barnet är medveten om man 'möblerar om' ibland. Det får inte bli hjärtkramp för att man växer ur sin ponny...
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Hej ni som har svarat.

ponnyn skall gå lättare hoppning,lättare dressyr och skogsridning.

dottern är snart elva år.

jag kan väl tänka mej att ponnyn håller sej mer fräch om den får gå på lösdrift,vilket jag kan erbjuda,men även ett stall.

http://www.youtube.com/watch?v=kJ_A2izP_Qw länk till youtube.
vet inte om man får göra så men..


ang när hästen skall trappa ner och bli mindre riden, ja ,just nu finns inga direkta pengar till mer hästar än två, men de får man väl se på då.saker förändras ju.

ja räknar med att ponnyn håller sej fräch iaf 3 år till och skulle den inte göra de så får de oxå lösa sej då.:)
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

the_connemara min dotter får en egen ponny för att vi skall flytta till gård å behöver då ha sällskap till min nuvarande häst och vad passar då inte bättre än en ponny åt dottern?=)
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Vilken trevlig uppväxt! Håller med om att fler borde göra så, som sagt, det är väl betydligt värre att bli av min sin (enda) ponny efter x antal år, än om barnet är medveten om man 'möblerar om' ibland. Det får inte bli hjärtkramp för att man växer ur sin ponny...

I vårt fall vart det enkelt - mina föräldrar hade aldrig haft råd att köpa en ponny till mig. Och ommöbleringen kom naturligt från ägarna till ponnyernas sida (slaktade, sålda, in i aveln eller liknande). Kanonbra lösning tycker jag :)
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

the_connemara min dotter får en egen ponny för att vi skall flytta till gård å behöver då ha sällskap till min nuvarande häst och vad passar då inte bättre än en ponny åt dottern?=)

Vi bor på en gård, mamma skaffade häst och behövde sällskap - vi hämtade första foderponnyn. Mao, man måste inte köpa :) Och köper man har man ju alltid ansvaret för vad som händer ponnyn när barnet växer ur den/tröttnar på den/ponnyn inte fungerar som barnet utvecklas inom ridningen/ponnyn blir gammal och kan inte ridas så mycket som barnet vill osv.

Men jag är medveten om att jag är lite väl nitisk på hästköpandepunkten. En häst ser jag som en investering för livet, inte som någon tillfällig underhållning så länge som jag är intresserad :) Därav vill jag verkligen slå ett slag för foderponnyer till barnen :D
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Man ska väl tänka på att även en yngre tävlingshäst kan gå och skada sig ordentligt, få förslitningsskador som medför försämrad eller utesluten tävlingskarriär etc.

Är hästen i 15 årsåldern och fortfarande frisk, visar inga tecken på slitage i ben och leder etc. Då tycker jag att man kan förvänta sig en ganska hållbar häst som visat sin kvalitet. I synnerhet om även hästens föräldrar har hållit långt upp i åldrarna.

En ung häst kan ju vara världens bärare av ärftliga kommande problem som inte hunnit visa sig än.

Är den äldre hästen sedan ett sto som redan fått ett föl eller två i ungdomen, så kan man ju ta fler föl om hon får en skada efter några år. Då har ju hästen visat sitt värde på tävlingsbanan och kan förväntas producera trevliga och attraktiva avkommor på ålderns höst.

Dvs man kan i alla fall få fram en ny unghäst att själv sätta igång inom något år och har kanonchans att skräddarsy stammen genom att välja lämplig hingst till stoet.

Gäller det tex en c- ponny så kan man ju passa på att betäcka med en d-ponny eller en liten stor häst direkt när man köper och så har barnet en lagom stor häst att rida på 4 år senare.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa "äldre" hästar

Sannolikheten att en 21-åring dör inom några år är väldigt mycket större än för en yngre förmåga.

Det är heller inget ovanligt att man skaffar häst för att använda den inte bara mysa med den, köper man en äldre häst så måste man ta med i beräkningen att den inte kommer att orka så länge till.

Beror ju lite på ras och stam vad man kan förvänta sig åldersmässigt. Min welshponny blev 27 1/2 och var fullt ridbar tills han var ca 25 då han fick åldersrelaterad fång. Sedan var han ridbar i perioder. Så ett barn som köpt honom när han var 20 hade haft 5 års full användning av honom- och på den tiden hinner de flesta barn växa ur en c-ponny.

Mitt gamla russ blev 32 år och 10 månader. Men det ska erkännas att de sista åren så blev han bara runtskrittad i största maklighet med yttepytte små barn på ryggen nån gång då och då. Men han var också rätt okej upp i 25 årsåldern.
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Jovisst beror det på, både syftet med hästen, åldern på barnet (barnen), vilka möjligheter man har att hålla flera hästar mm. Det är ju också fler faktorer man får ta hänsyn till. Har man fler barn som kan ärva, kan rida/köra den själv vill ha hästen i många år och inte bara ett fåtal. Hur man än ser på det så har statistiskt sett en 15 årig häst längre tid kvar i kativ tjänst en en på 21, då under förutsättning att båda är friska.


Jag är dessutom emot att man säljer såpass gamla hästar, de förtjänar bättre än att vandra runt till nya hem. Kan man inte ta hand om hästen själv är det bättre att låna ut så man har knotroll eller ta bort den.
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

För mig är det självklart att man besiktar en ponny/häst oavsett ålder innan köp. Mycket för att få en hälsocheck och att få ett "utgångsläge" - skulle hästen bli halt efter ett tag vet man iallafall att den var frisk när man fick hem den.

Men självklart har man inte samma krav på att den ska gå ua på ett böjprov på en äldre häst/ponny. Veterinären nämnde även att hon inte "tog i" som hon skulle gjort på en ung häst. Men visar den reaktion på böjprov vill jag inte att den visar reaktion på bara ett ben/diagonalt eftersom sannolikheten är mindre att den bara är stel/dålig dagsform och sen vill jag att det "värmer" ur till longeringen som görs efteråt. Vilket det inte gjorde på ponnyn som jag besiktade. Veterinären rekommenderade att man kunde avvakta i två veckor med skritt under tiden och besikta igen. Men det var inte säljaren intresserad av. Trots allt vill jag ha en ponny som ska hålla för "normal" ridning, lite träningar ibland, skogsturer på 1½h men inte tävling på MSV (inte ens lätt A ;)) eller som bara är hållbar för promenadridning.

Jag hade en foderhäst för inte så länge sen, en äldre hopphäst på 19år och vid besikning både när jag tog honom på foder och när jag lämnade tillbaka honom så hade han anmärkningar på böjprov båda fram. Men han fick alltid kommentarerna att han såg ut som 9 när jag tränade med honom :)

Jag hade en annan ponny på gång innan denna ponny som oxå var lite äldre - 15år. Men den var oförsäkrad. Den ponnyn var jag ju tvungen att besikta eftersom jag ville försäkra den. Eftersom den fick en anmärkning insåg jag att det skulle bli svårt att försäkra den utan reservationer.
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Man ska väl tänka på att även en yngre tävlingshäst kan gå och skada sig ordentligt, få förslitningsskador som medför försämrad eller utesluten tävlingskarriär etc.

Är hästen i 15 årsåldern och fortfarande frisk, visar inga tecken på slitage i ben och leder etc. Då tycker jag att man kan förvänta sig en ganska hållbar häst som visat sin kvalitet. I synnerhet om även hästens föräldrar har hållit långt upp i åldrarna.

En ung häst kan ju vara världens bärare av ärftliga kommande problem som inte hunnit visa sig än.

Kan bara hålla med för det är precis vad vi har fått uppleva. Första hästen var 8 år och hade inte gjort spec mycket när vi köpte den och vid ca 10 års ålder visade det sig att den inte höll för ridning. Nästa häst blev en 14 åring som varit ute och tävlat en del och även gått ett tag på ridskola, nu har vi samma kvar häst som idag är 19 år och fräschare än när vi köpte den och som fortfarande tävlar. Ska jag någon gång mer köpa en riden häst så kommer det antagligen bli en som är över 10 år som har varit igång ordentligt och visat att den håller för det jag vill göra.
 
Sv: Köpa "äldre" hästar

Jag kan till viss del hålla med dig, men samtidigt förstå dessa ryttare.
En gammal häst som inte längre går att rida "normalt" (träna, tävla) kostar ju lika mkt , kanske mer, än en yngre häst som man kan rida fullt. Och tar lika lång tid med skötsel och så.
Om man inte har egen gård och bara har tid och råd med en häst så blir ju helt plötsligt alternativen;
SÄlja hästen, låta bli att rida (träna,tävla) eller avliva hästen.¨
Om hästen, förutom att den är gammal och lite skruttig, mår bra och fungerar som sällskaps häst eller skogsmulle så förstår jag att det för många tar emot att avliva hästen samtidigt som man vill kunna rida. Då kanske man beslutar sig för att se om det finns något lämpligt hem för den dess sista år. många har ju en ridhäst och en sällskapshäst i sina stall (om man har litet hemma på gården) och då kan ett sånt hem vara mkt lämpligt för en pensionär.

Jag skulle själv tänka mig att ha hästen kvar, trots kostnaden, tills det är dags att ta farväl för gott. Men jag skulle nog gärna ha en medryttarhäst, billigt eller gratis, samtidigt för annars kan de bli många år utan ridning...(förutsatt att jag bara har råd med en häst)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
850
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 227
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 950
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 353
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp