Köpa häst med avvikelse

Ok har fått svar här av två haft hästar med denna exteriör som det inte gått så bra med. Vill kunna rida hästen länge 🙂
Fast det ryms rätt stora variationer inom de begreppen du nämnt. De finns hästar som uppfyller ”lång rygg med svank” som går i ridskoleverksamhet och fungerar utmärkt medan andra knappt håller för promenader. Det går inte att generalisera så utan gå på bedömningen från en veterinär som undersökt hästen i fråga och köp inte om du är osäker.
 
Hejsan. Hade behövt tips och råd angående ett ev hästköp. Letar ny häst och har varit och kollat på en 6 årig häst med lång rygg =svag rygg, lite svank och något överbyggd fram.
Då jag hört från flera jag ska avstå t om från en veterinär pga det tyvärr inte är speciellt hållbart och kommer ge problem i framtiden så undrar jag lite vad ni har för erfarenheter?! Hästen är tänkt för både hoppning och dressyr.

Du kan få problem med alla typer av hästar om de inte tränas rätt till deras förutsättningar.
Är hästen svag i ryggen eller du menar att lång rygg är lika med svag? När man köper häst med avvikande exteriör får man vara lite extra medveten om att vara noggrann med träningen tycker jag.
Har hästen varit skadad hittills? Hur har den tränats och ridits? Tävlad?
Har hästen redan haft problem utav det hade jag avstått men har den inte haft några problem och faktiskt blivit riden regelbundet och jag tyckte om hästen så hade jag köpt förutsatt den klarar en besiktning och inte redan hade pålagringar eller liknande.
 
Min Förra häst hade lång rygg och länd (drog 155-160 i täcke på sina 163 cm i mkh), dock utan att vara överbyggd eller dylikt. Hon hade inga som heslt problem under sitt liv, trots att hon blev riden 3ggr/v av en man som vägde närmare 100kg.
 
Jag ser inga problem i det, men man får planera träningen extra noga, även hästar med normal exteriör kan ju få problem.
Så om hästen är frisk och funkar utan problem nu, så ser jag ingen problem. Finns ju någon känd tävlingshäst som har en väldigt speciell exteriör men trots det tävlas framgångsrikt :) (kommer inte ihåg namnet men någon här kanske vet vilken häst jag syftar på)
 
Du kan få problem med alla typer av hästar om de inte tränas rätt till deras förutsättningar.
Är hästen svag i ryggen eller du menar att lång rygg är lika med svag? När man köper häst med avvikande exteriör får man vara lite extra medveten om att vara noggrann med träningen tycker jag.
Har hästen varit skadad hittills? Hur har den tränats och ridits? Tävlad?
Har hästen redan haft problem utav det hade jag avstått men har den inte haft några problem och faktiskt blivit riden regelbundet och jag tyckte om hästen så hade jag köpt förutsatt den klarar en besiktning och inte redan hade pålagringar eller liknande.
Ja lång rygg blir en svagare rygg. Men efter funderingar och vad jag hört här avstår jag köpet. Är inte så fint ur den estetiska synpunkten heller. Finns gott om hästar jag letar vidare.
 
Jag ser inga problem i det, men man får planera träningen extra noga, även hästar med normal exteriör kan ju få problem.
Så om hästen är frisk och funkar utan problem nu, så ser jag ingen problem. Finns ju någon känd tävlingshäst som har en väldigt speciell exteriör men trots det tävlas framgångsrikt :) (kommer inte ihåg namnet men någon här kanske vet vilken häst jag syftar på)
Du tänker kanske på Bonzai Helenas häst? Den har massa fel.
 
Min Förra häst hade lång rygg och länd (drog 155-160 i täcke på sina 163 cm i mkh), dock utan att vara överbyggd eller dylikt. Hon hade inga som heslt problem under sitt liv, trots att hon blev riden 3ggr/v av en man som vägde närmare 100kg.
Tävlade hon? Tänkte 3 ggr i veckan är ju inte så mycket. Jag kommer ju rida mer ☺️
 
Fast det ryms rätt stora variationer inom de begreppen du nämnt. De finns hästar som uppfyller ”lång rygg med svank” som går i ridskoleverksamhet och fungerar utmärkt medan andra knappt håller för promenader. Det går inte att generalisera så utan gå på bedömningen från en veterinär som undersökt hästen i fråga och köp inte om du är osäker.
Det finns säkert undantag såklart som funkar hur bra som helst. Men eftersom det innebär mer noggrannhet och inte är något man vill eftersträva i aveln så blir det nog inget köp utan jag letar vidare med en exteriört mer lämpad häst till ändamålet.
😊🙂
 
@Daniellak Bra att du köper en annan häst. Om du inte tycker hästen är värd lite eftertänksam träning är det inte din häst. Men får erkänna att det låter som du har en del kvar att lära innan du köper häst? Om hästen nu hade så dålig rygg varför provrida du? Har du någon som hjälper dig i köpet?
 
@Daniellak Bra att du köper en annan häst. Om du inte tycker hästen är värd lite eftertänksam träning är det inte din häst. Men får erkänna att det låter som du har en del kvar att lära innan du köper häst? Om hästen nu hade så dålig rygg varför provrida du? Har du någon som hjälper dig i köpet?
Vad är det för kommentar? Dryg du låter i ditt utlåtande. Tänk efter hur du uttrycker dig. Har haft hästar i 20 år. Men aldrig en med lång rygg som jag beskrev i inlägget. Varför jag provred Ja vad tror du?
 
Senast ändrad:
Kommer inte ihåg namnet men har personligen träffat en avelshingst som tävlade svår internationell hoppning framgångsrikt innan han köptes till Sverige och sattes i avel. Tävlade bl a mycket på Scandinavium på 80-talet i WC. Mycket vackert huvud, trevlig samt och den långa ryggen kommenterades varje gång på TV.
 
Kommer inte ihåg namnet men har personligen träffat en avelshingst som tävlade svår internationell hoppning framgångsrikt innan han köptes till Sverige och sattes i avel. Tävlade bl a mycket på Scandinavium på 80-talet i WC. Mycket vackert huvud, trevlig samt och den långa ryggen kommenterades varje gång på TV.
Ja finns väl undantag med alla avvikelser 🙂
 
Ja lång rygg blir en svagare rygg. Men efter funderingar och vad jag hört här avstår jag köpet. Är inte så fint ur den estetiska synpunkten heller. Finns gott om hästar jag letar vidare.
Nej. En lång rygg blir inte per automatik en svagare rygg om det inte är väldigt extremt. Däremot så blir det svårare att få en långsträckt häst att bära mycket bak i samlade rörelser och kräver mer av bakbensmekaniken. Det är enbart därför att dressyraveln gått mot kortare och kortare hästar. Det har inget med styrkan att göra och den generella ryttaren har inte speciellt stor nytta av en häst med extrem talang för en luftig passage. I många fall har det nog snarare blivit ett problem åt andra hållet där människor som inte är tillräckligt nätta i kroppen blir för stora för längden på sadeln som ryms på hästen vilket mer eller mindre garanterar ryggproblem hos hästen. Men jo, en kort häst är helt klart snyggare.
 
Jag skulle inte kalla det för avvikelse, hästar är hög- eller lågställda, har kort eller lång rygg och ryggproblem behöver som sagt inte bero på en lång rygg utan på hur den rids bland annat.
Men är ju inget önskvärd exteriör. Och självklart en exteriör som är oönskad är väl just oönskad för det kan ge problem?! Jag anser hästar går sönder redan av massa olika anledningar så jag tycker man ska undivika i den mån man kan. Sen vad ska hästen användas till? Står dressyr och hoppning. Ja självklart hänger det ju hand i hand med ryttarens ridning också.
 
Nej. En lång rygg blir inte per automatik en svagare rygg om det inte är väldigt extremt. Däremot så blir det svårare att få en långsträckt häst att bära mycket bak i samlade rörelser och kräver mer av bakbensmekaniken. Det är enbart därför att dressyraveln gått mot kortare och kortare hästar. Det har inget med styrkan att göra och den generella ryttaren har inte speciellt stor nytta av en häst med extrem talang för en luftig passage. I många fall har det nog snarare blivit ett problem åt andra hållet där människor som inte är tillräckligt nätta i kroppen blir för stora för längden på sadeln som ryms på hästen vilket mer eller mindre garanterar ryggproblem hos hästen. Men jo, en kort häst är helt klart snyggare.
Lång rygg, svank och svag.
 
Kommer inte ihåg namnet men har personligen träffat en avelshingst som tävlade svår internationell hoppning framgångsrikt innan han köptes till Sverige och sattes i avel. Tävlade bl a mycket på Scandinavium på 80-talet i WC. Mycket vackert huvud, trevlig samt och den långa ryggen kommenterades varje gång på TV.
Fighting Ahlfa?
 
Tävlade hon? Tänkte 3 ggr i veckan är ju inte så mycket. Jag kommer ju rida mer ☺

Jag red de andra dagarna, men väger betydligt mindre...

Hon tävlade aldrig pga hon inte gick att transportera men tränade hoppning upp till 1,30 (tränade för tränare varannan vecka) och i dressyren körde vi t.o.m. tramp och piruetter (tränade även där varannan vecka).

Hon var ridbar till 25 års ålder då hon fick problem med artros i haserna.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 049
Senast: WildHorse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 055
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 154
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 761
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp