Bukefalos 28 år!

Köpa hund??

M

MissSecretess

Hejj!!
Nu har mina päron äntligen gått med på att köpa hund till mejj (så gott som iafl)
Jag ska gå ut med den morgon och kväll...=)
Blir lite osäker om jag klarar av det..
Men jag har just slutat med ridningen pga av knäskada å då klarade jag ju av att ha egen häst, så en hund borde väl också funka??
Går i 8:an och har inte så farligt med läxor men jag hoppas att jag klarar av det :)
Vad tror ni?
*pusss
 
Du får tänka några år framåt också! Vem tar hand om hunden när du börjar gymnasiet och allt som hör till. Det blir långa skoldagar och mycket läxor. Hunden kommer att kräva exakt lika mycket då.

Vem tar hand om hunden på dagen? Hur kommer Ditt knä att klara långa promenader i skog och mark?

Tänk igenom detta hundköp noga så får du säkert en härlig tid med din hund
 
Bara någon är hemma med hunden på dagarna så borde det gå bra!

Kan förståss vara tråkigt i början är du borta åtta timmar blir ju din valp väldigt präglad av människan som har den på dagen och inte bara på dig, kan vara svårare och forma din hund som du vill ha den om någon annan formar annorlunda samtidigt....
 
Tänk efter före!
Du är inte så gammal än, vet du vad du vill syssla med i framtiden?
En hund kräver tid flera timmar om dagen (en hund ska helst inte vara ensam längre än 4-5 timmar/dag) och de lever i ca 10 år (beroende på ras).
Vem tar ut den på dagarna, när du är i skolan?
Att skaffa hund kräver att hela familjen är engagerad - för flera år, det kostar med foder, vaccination mm!
Sen är det klart att en hund är jättebra sällskap, man kommer ut varje dag i alla väder, träffar andra människor med hund. Man får en vän, helt enkelt.
Men tänk efter ordentligt innan du skaffar hund så ni blir så lyckliga som möjligt båda två!
 
Hejj!!!
Jag har tänkt på det här jättelänge!
Hunden kommer aldrig vara ensam efter min mamma är sjukskriven och är hemma nästan hela dagarna varje dag, och vi har en annan hund också...
Vad det gäller promenader och så ska mamma eller pappa ta hand om den när det blir för mycket. När jag har gått ut ur gymnasiet så kommer våran andra hund antagligen ha avlidit (snyft) så då vill mamma och pappa ha ansvaret för den.
Låter det bra??
 
Ja, då låter det ju vettigt! Trodde inte dina föräldrar skulle ta något ansvar alls eller hade intresse.

Lycka till med ert rasval och senare valp/hund! :) Återkom gärna när du vet vad det blir.
 
Jodå, det låter bra. Trodde det var er första hund....man vet ju aldrig hur folk tänker numera (ta inte illa upp, ni verkar ha tänkt ordentligt!)
 
Nee de har du rätt i, folk bara köper hundar ibland bara för att de är så gulliga när de är valpar. Sedan upptäcker de att de inte var lika kul efter 1-2 år och bara dumpar dom på gatan lr så...vaddå IQ-befriade?
Hade tänkt mig en papillon eller phalene =)
krams
 
Har ingen personlig erfarenhet av de raserna, men har träffat en del. De är väl rätt bra på agility, tror jag (papillon).
 
Det ringer oklokt i mina öron att du skall köpa en hund när du är så ung.

Ditt liv kommer ändras många gånger om.

Varför vill du ha en hund?

Jag fick min egna hund( har haft familjehundar före ) när jag var 13år och många gånger har det varit svårt.

Min mamma och jag delade på ansvaret så länge jag bodde hemma, men då ska vi tillägga att min mamma är utbildad hundintruktör och att hunden alltid fick vara med på jobbet.

Du skriver att du inte har så mycket läxor nu, och nej det hade man inte i högstadiet.

Men gymnasiet närmar sig, och då får man otroligt lite tid kvar. Derssutom händer det mycket i ditt liv under den tiden.

Är dina föräldrar införstådda med att dom kommer få ta det tyngsta lasset och största ansvaret?

En hund går inte att jämföra med en häst tyvärr!

Förövrigt vill jag säga att min vovve fortfarande bor med mig nu och är en 7½ årig gubbe.

Han har "pensionerats" från hårda träningslivet och lever nu rövare i soffan . :D
 
Du verkar ha så bra stöd av din familj så köp en hund du. Det är helt underbart och har man lärt sig vad ansvar innebär så ser jag inget hinder. :)

Min hund föddes hemma hos oss 96 och då var jag 12 år och hon blev min hund och det var jag som tog alla kurser med henne och hon är verkligen MIN hund :love:, även om jag är borta mer än jag var förr. Nu flyttar jag snart hemifrån och det kommer bli så SVÅRT att lämna henne hemma hos mamma och pappa då jag vet att hon har det bättre här där hon får vara ute och vara med sin mamma(som för övrigt måste avlivas snart :cry:) Jag kommer sakna henne men kommer åka hem så ofta jag kan.. Sometimes life suckes :(
 
om dina föräldrar inte går med på att det egentligen är deras hund så tycker jag verkligen att du ska lägga ner hundköparplanerna så länge. jag trodde också ungefär att kan man häst så kan man hund. hahahahaaaaaaaaaa så fel jag hade. mina hundar kräver flera timmar VARJE dag, oavsett om det är nyårsafton, tenta dagen efter, jag är sjuk eller bakis. en häst dör inte av att vila någon dag, eller att någon annan tar hand om den. en hund är mycket mer bunden till sin ägare och roar inte sig själv. dessutom finns risken att den utvecklar någon form av stört beteende, t ex visar aggression mot andra hundar eller människor, och då kan det bli väldigt jobbigt att gå ut med hunden och få andra vill göra det. är man medveten om allt skit som kan hända och ändå vill ha hund, ja då tycker jag att det är ok. men vet man det när man inte är vuxen?
 
Du satte pricken över i.

Att man inte kan jämföra häst och hund är för mig självklart.

En häst har sina timmar om dagen då du är där. Tiden före och efter stallet kan ägnas åt annat.

Har man hund så måste hunden ha din prioritet hela dagen .

Med det menas att du aldrig bara kan dra iväg med polarna, hunden måste komma i första rum och för att det ska fungera krävs planering.
 
Jag tror inte att du är för ung, tvärtom, jag håller kurser för barn med hund, de flesta är väldigt seriösa och har mkt duktiga hundar.

MEN ska du bara ha hund för att gå ut med den..?? Verkar otroligt tråkigt för hunden om inte annat, gå ut med hundarna är det jag lägger MINST tid på... Det är all träning osv som tar tid för mig.

Jag tycker att du ska tänka över det ännu en gång, av den anledningen vad du ska ha hunden till??? Enbart sällskap gör inte nån lycklig.. Kanske agility??? Kolla då upp klubbar och liknande i FÖRVÄG.

MVH Emma
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 007
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 080
Senast: co-SMAD4
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 644
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 362
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp